Phelsuma's en vampierkrabben?


Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,266
Locatie
Assen
Ik krijg voor mijn vampiertjes een nieuwe Exo-Terra bak van 45x45x60 en het lijkt me erg leuk om daar ook een gekko-soort zoals de Phelsuma Klemmeri in te gaan houden. Heeft iemand hier enig idee of dit samen kan?
 
Denk niet dat het een probleem is. De Phelsuma Klemmeri eet vooral kleine insecten en als ze te goot zijn laat hij ze al liggen. De krab zal mijns inziens ook geen gevaar vormen voor de gekko aangezien deze te groot en snel is voor hem.
De verschillende leefgebieden van dee dieren zouden er ook voor moeten zorgen dat ze al zelden met elkaar in contact komen.
Ik zou er wel hooguit 1 koppel gekko's inzetten gezien het territoriale gedrag van deze gekko's.
 
En hoe zou het 's nachts zitten? Die krabbetjes kunnen wel klimmen en zijn ook 's nachts actief. Heb je dan ook geen risico dat ze (hoe klein ze ook zijn) een gekko beschadigen? Ik denk ergens van niet, omdat mensen ze ook wel met kikkers houden, maar just to be sure. En kunnen Klemmeri's overweg met een waterdeel(tje) in de bak?
 
Wij hebben 4 oranje vampierkrabjes in de bak en meestal zijn ze laat in de avond pas actief.
Verder heb je geen groot deel water nodig voor de krabjes. Wij hebben zo n waterbakje voor terraria erin maat M.
Ze komen er zelden in als je de bak goed vochtig houdt rond de 80 a 90% luchtvochtigheid.
 
De krabbetjes zijn ook het probleem niet, die heb ik al een hele tijd en doen het prima. :) In mijn oude bak varieerde het een beetje per krab, daar had ik er bij die nooit in het water kwamen, maar ook die altijd op de rand zaten. Ik wil er alleen een paludarium van maken met een iets groter waterdeel (ook ivm eventuele jonge krabben, want dat spul teelt maar aan) en ik krijg niet goed helder of dat met Phelsuma's kan. Ik wil voor beide dieren een zo optimaal mogelijke bak maken en geen risico lopen dat de gekko's verdrinken, vandaar.
 
Zou er mee oppassen. De vampiertjes zijn nogal agressief naar alles wat beweegt en in hun scharen past. Zelfs toen de tijd mijn kikkertjes.... Dus een klemmeri pakken ze ook wel als ze de kans krijgen.
 

Terug
Bovenaan