Piepende/fluitende spraybar


R

R1cardo

Guest
Goede morgen,

Heb vd week mijn Oase filter vervangen door een Jbl e702. Echter maakt de spraybar van Jbl een storend piepend geluid. Verminderd als ik met kranen de stroming verminderd. Denk dat de druk te hoog is. Maak gebruik van 1 deel van de totaal 2 spraybar buizen.

Wat is handiger, extra graatjes erin maken of de bestaande gaatjes wat dikker maken?
 
Anders kijken om de gaatjes iets groter maken . Niet in 1 keer alle gaatjes , gewoon kijken wat het resultaat is na 1 gaatje.
 
Al gekeken of er braampjes in de buis zitten?
En anders Tuinkabouter zijn voorstel.
 
2e buis past helaas niet. Aqua is maar 40cm breed...
 
Waarom heb je op een klein bakje zo n 702 draaien? Lijkt me een flinke overkill dan.
Hoeveel liter is het bakje?
 
Om uit te proberen :

Geen sproeibuis en ook die andere uitstromer niet
Er zit ook een klein kniestukje bij , gebruik die is als uitstromer en dan langs de achterruit gericht.
Beoordeel dan de stroming is.
Mij lijkt de 701 wel iets te krachtig
Succes
 
Op papier misschien iets te krachtig maar in de praktijk niet. 10x de bakinhoud is prima. Me vorige filter van oase was 600 ltr en die stond voluit. Deze is 700 ltr en staat minimaal geknepen. Ookal zou deze te krachtig zijn, is dit niet de oorzaak van het probleem. Als ik de plattesproei kop erop zet is die muisstil. Me vorige oase spraybar was langer. Dus ik ga ervanuit als ik de gaatjes in de spraybar uitbreid of vergroot dat het opgelost moet zijn.
 
Je kan het in elk geval proberen. De opmerking over de filter was ook niet als kritiek bedoeld hoor maar het viel me gewoon op;)
 
Ik had er ook last van,
Even de gaatjes van de spraybar naboren, . Ik heb ze iets groter gemaakt ivm de slakjes die ervoor gingen zitten.
 
Ja vd week even de gaatjes naboren idd. Zonet de dubbele spraybar geprobeerd en dan is die wel stil. Nu dan de spray ''wide'' erop zitten en is die ook stil. Moet zeggen dat deze mij ook wel bevalt. VFM erin gedaan en goede verdeling ervan door het water heen. Nog even wat om over na te denken. Of de spraybar als die uitgeboord is terugplaatsen of deze ''wide'' uitstromer lekker laten zitten. Tis iedergeval weer lekker stil in huis.

IMG_20190218_225058_resized_20190218_105417730[1730].jpg
 
Ja elke bak is anders. Ik had de wide eerst, maar heb nu de spraybar van rechts naar links.

Bij de wide gingen sommige planten namelijk bijna plat en andere kregen geen stroming :)

Nu de spraybar en geen zichtbare vuil meer voorin, alleen achter tussen de planten maar dat is gelukkig niet zichtbaar.

Een tip : zorg wel dat je de slangen op tijd schoonmaakt, het debiet word bij mij snel minder als de slangen vuil zijn, daarna moet ik hem altijd op 50% zetten anders "vliegen" mijn vissen door de bak.
 
Ja elke bak is anders. Ik had de wide eerst, maar heb nu de spraybar van rechts naar links.

Bij de wide gingen sommige planten namelijk bijna plat en andere kregen geen stroming :)

Nu de spraybar en geen zichtbare vuil meer voorin, alleen achter tussen de planten maar dat is gelukkig niet zichtbaar.

Een tip : zorg wel dat je de slangen op tijd schoonmaakt, het debiet word bij mij snel minder als de slangen vuil zijn, daarna moet ik hem altijd op 50% zetten anders "vliegen" mijn vissen door de bak.

Had ik met mijn vorige Oase FIltosmart thermo 100 filter, kon ik elke 4 weken cleanen (sponzen uitspoelen) anders was er een stuk minder debiet. Denk dat het met deze JBL, ook door ervaringen van de e901 en e1501 op een eerder aquarium, dit een stuk minder zal zijn. Slangen zitten grotendeels in mijn meubel verwerkt. Meubel is 100cm hoog dus die lopen daardoor heen en dan nog ca 40cm achter het aqua. Qua vervuiling in de slangen valt het hierdoor gelukkig wel mee.
 
Had ik met mijn vorige Oase FIltosmart thermo 100 filter, kon ik elke 4 weken cleanen (sponzen uitspoelen) anders was er een stuk minder debiet. Denk dat het met deze JBL, ook door ervaringen van de e901 en e1501 op een eerder aquarium, dit een stuk minder zal zijn. Slangen zitten grotendeels in mijn meubel verwerkt. Meubel is 100cm hoog dus die lopen daardoor heen en dan nog ca 40cm achter het aqua. Qua vervuiling in de slangen valt het hierdoor gelukkig wel mee.

Ik hoef alleen mijn voorfilterspons om te spoelen, en de witte filterwatten. De andere 2 blauwe sponsen die na de keramische pijpjes komen blijven echt schoon. Mijn slangen zijn erg kort, maar toch snel veel bruine smurrie erin:)
 
Smurrie en aanslag in de slagen hoort erbij en die moet je ook regelmatig even schoonmaken.
 
Gebruik je CO2? Bij mij fluit hij ook periodiek (E1502 met drie JBL spraybars achter elkaar op 1 meter bak) maar dat komt omdat er dan wat opgehoopt CO2 ontsnapt.
 
Gebruik je CO2? Bij mij fluit hij ook periodiek (E1502 met drie JBL spraybars achter elkaar op 1 meter bak) maar dat komt omdat er dan wat opgehoopt CO2 ontsnapt.
Ja gebruik wel co2 maar dit gaat via een diffuser die in het aqua hangt. Dus niet via een inline atomizer etc.
 
Ja vd week even de gaatjes naboren idd. Zonet de dubbele spraybar geprobeerd en dan is die wel stil. Nu dan de spray ''wide'' erop zitten en is die ook stil. Moet zeggen dat deze mij ook wel bevalt. VFM erin gedaan en goede verdeling ervan door het water heen. Nog even wat om over na te denken. Of de spraybar als die uitgeboord is terugplaatsen of deze ''wide'' uitstromer lekker laten zitten. Tis iedergeval weer lekker stil in huis.

Bekijk bijlage 268431


ik zelf gebruik de wide mondstuk liever..
 
Wij hebben het ook gehad met alledrie onze filters van jbl, 402 voor 60ltr, 701 voor 120ltr en 902 voor 180ltr.

Bij de grootste hebben we een paar gaatjes iets opgeboord, niet meer dan nodig, omdat het een meterbak is en we de krachtige uitstroom wilden houden. De 2 kleinere zijn voor vissen die liefst in weinig stroming zitten, dus daar hebben we alle gaatjes iets uitgeboord. Zelfde wateruitstroom maar minder krachtig.

Het lijkt een bekend iets te zijn bij jbl :)
 

Terug
Bovenaan