Piepschuim behandelen


S

smidsy

Guest
Beste Allemaal,
Ik ben mijn aquarium aan t opbouwen/starten.
Nu wil ik om alle slangen netjes weg te werken deze achter de achterwand laten lopen.
De achterwand wil ik door behulp van piep wat naar voren in de bak plaatsen, nu lees ik vaak dat mensen hun piepschuim behandelen, is dit meer voor het aanzicht, of ook echt nodig ivm afbrokkelen ofzo?
Groeten
Erik.
 
Volgens mij kun je piepschuim wat niet geverfd wordt zo wel gebruiken. Men plaatst ook weleens gewoon piepschuim onder dikke stenen namelijk op de bodem.
 
En met welke kit worden de achterwanden, en of piepschuim op het glas gekit?
 
Het hangt er ook maar vanaf welke dieren je wilt gaan houden...
 
Malawi bak moet het gaan worden...
 
MauriceM zei:
Het hangt er ook maar vanaf welke dieren je wilt gaan houden...

De leden die het op de bodem onder het steen gebruiken die doen dat er toch ook onbehandeld in??
 
smidsy zei:
Malawi bak moet het gaan worden...

Bij mbuna of bij andere "schrapers" geen piepschuimen of ander zachte achterwand gebruiken. Schrapen ze kapot.
Vooral leuk bij die goedkope gevervde schuimachterwandjes, allemaal witte plekken...

Op de bodem kun je piepschuim wel leggen dat schrapen ze daar eigenlijk nooit stuk.
 
Hey Hey,
Ik zat te denken aan de Juwel Stone Granite achterwand, maar deze iets meer naar voren te plaatsen door er wat piepschuim eerst achter te kitten....
Zou dat wel kunnen?
 
Zolang de vissen er niet "bij" kunnen dan wel lijkt mij.
 
Maar zullen ze dan ook niet aan de Juwel stone granite gaan knabbelen? Of is deze wel hard genoeg...
Welke kit kan ik het beste gebruiken, en is deze gewoon in de bouwmarkt te koop?
 
jessicapilon zei:
MauriceM zei:
Het hangt er ook maar vanaf welke dieren je wilt gaan houden...

De leden die het op de bodem onder het steen gebruiken die doen dat er toch ook onbehandeld in??

Ik had de vraag verkeerd gelezen/begrepen zie ik nu.
 
Zoals Saskia al aangeeft zijn er wel vissen die kunnen schrapen dus niet voor iedere soort vis is het ideaal begrijp ik daaruit ;).
 
Haha, ik begrijp dat dit over het piepschuim ging, maar ik weet niet waar de Juwel achterwand van gemaakt is... van daar mijn vraag.

Het volgende staat op de site van Juwel:
De Stone Granite-achtergronden zijn gemaakt uit extreem verdicht polyurethaan en bedekt met een laag epoxyhars.
Dit intensieve productieproces zorgt ervoor dat de achtergronden heel gemakkelijk op maat gesneden kunnen worden, terwijl het oppervlak tegelijkertijd extreem bestendig en kleurecht is.

dus ik neem aan dat deze ook geschikt zijn in een Malawi Aquarium?

Weet iemand welke kit ik het beste kan gebruiken om deze aan mijn aquarium te kitten?? (is deze kit dan bij de bouwmarkt te koop?)
 
Je kan ook speciale aquariumkit kopen bij de lfs of bijvoorbeeld de Hornbach.
 
TEC7 doet het gegarandeerd.
 
smidsy zei:
Haha, ik begrijp dat dit over het piepschuim ging, maar ik weet niet waar de Juwel achterwand van gemaakt is... van daar mijn vraag.

Het volgende staat op de site van Juwel:
De Stone Granite-achtergronden zijn gemaakt uit extreem verdicht polyurethaan en bedekt met een laag epoxyhars.
Dit intensieve productieproces zorgt ervoor dat de achtergronden heel gemakkelijk op maat gesneden kunnen worden, terwijl het oppervlak tegelijkertijd extreem bestendig en kleurecht is.

dus ik neem aan dat deze ook geschikt zijn in een Malawi Aquarium?

Is een mooi verkooppraatje van Juwel maar in de praktijk zijn er heel veel ervaringen dat hun achterwanden niet zo bestendig zijn tegen schrapers.
Is zelfs zo dat een hoop achterwanden zonder schrapers afbrokkelen,zou zelf voor een beter/ander merk achterwand gaan dan.
 
Hallo allen!!
waar is de tec 7 te koop??
En euhm net te laat John ... ik heb hem zojuist gekocht.
ik heb hier de 2 achterwanden staan, echter tot mijn verbazing lopen de motieven niet door... is er net zoals je bij behang op motief hier ook iets zoals een batch nummer ofzo dat daardoor de 2 wanden op elkaar passen, of zou dit altijd moeten lukken???
 
Zijn als het goed is 2 dezelfde stukken wat reli�f betreft alleen is de 1 voor links en de ander voor rechts.
1 kant heeft een lager gedeelte aan de zijkant en de ander een stuk overlapping.
 
ja het zijn inderdaad 2 dezelfde panelen... een met een hoek en de ander met een schuin aflopende kant...
 
Zou zou hij er t beste uit zien, maar hij loopt niet echt in elkaar over volgens mij....
of ik ben te pietluttig ;)

image-2016-03-23.jpg
 
Hoe kan ik trouwens de 2 platen het makkelijkste aan elkaar kitten...
ik wil namelijk achter de achterwand ruimte creeren, dmv piepschuim om daar achter alle techniek weg te werken...
 
Hoe had je dat bedacht?

2 platen aan elkaar lijkt me lastig stabiel te krijgen, dat ten eerste. Maar ook al zou je 1 plaat hebben, de bedoeling is dat het filter goed doorstroomt en het verwarmde water ook. Achterwanden die bedoeld zijn om zaken achter weg te werken hebben daarvoor stukken met gaas zitten. Dan nog komt een dergelijk systeem denk ik niet de doorstroming ten goede, maar alles achter een dichte wand kan natuurlijk niet goed gaan. Ander punt, jonge visjes komen overal doorheen gepiept dus er mag geen kleine spleet/gat overblijven waar ze tussendoor kunnen anders zitten ze straks vast achter je achterwand. Slakjes enzo doen dat ook trouwens, en gaan dan ook dood achter je achterwand hoe ga je dat schoonmaken? En de constructie die jij wil neemt ruimte in die je helemaal niet overhebt in een malawi meterbak.

En voor mbuna ga je toch een hele stenenstapel opbouwen, dus plek zat om je verwarming en filter inlaat achter weg te stoppen dus waarom uberhaupt moeilijk doen? En zeker voor mbuna moet de filtering gewoon goed werken, dus geef die gewoon 'de ruimte'.
 
Ik wou achter de achterwand wat stukken piepschuim plaatsen zodat het geheel wat naar voren komt...
dan wou ik onder een rond gat maken, en daar de inlaat uitlaten komen... en aan de bovenkant een rond gat maken om de spraybar uit te laten komen...
ik had in het topic van mondeo de inspiratie op gedaan...
 
Kan niet, wegens geen ruimte, geen doorstroming en gegarandeerd visjes erachter.
 
voorbeeld1234.jpg



voorbeeld2365.jpg



Mondeo, ik heb heel even je foto's gebruikt, omdat ten eerste ik je wand echt super mooi vindt en ten tweede om duidelijk te maken hoe ik mijn wand zou willen dat hij ging worden!! :)
 
Dus dit zou geen optie kunnen zijn??
Dus jij zegt eigenlijk plak hem lekker tegen je glas aan zodat er niks tussen kan...
Koop een zwart stuk pvc buis en zorg dat je op die manier de slang niet meer ziet achter een berg stenen??
 
Ja, en eigenlijk is een zwarte of blauwe poster achter de bak ook voldoende/misschien nog wel het slimste. Ik heb zelf een achterwand erin en dacht hem rondom goed vastgekit te hebben maar toch 3 visjes erachter gehad en het beetje water dat erachter zit is viezig... En hij neemt een dikke cm ruimte in terwijl je hem toch amper ziet vanwege alle stenen.
 
Maar ik ben bang, dat als ik de stenen los tegen het glas aan de achterkant stapel dat er misschien een drukpunt komt en het glas barst... vandaar als euhm safety, net zoals dat je een piepschuimplaat aan de onderkant legt, dit ook maar tegen de achterruit te doen.....
 
Ik had 400 kg leisteen tegen mijn glas staan, nergens geen breuk gehad,
je moet enkel de drukpunten op je bodemglas vermijden :)
 
leisteen valt denk ik wat minder snel van elkaar af en is wat minder puntig dan ardennerbreuksteen...
ik twijfel hahahaha
 
smidsy zei:
leisteen valt denk ik wat minder snel van elkaar af en is wat minder puntig dan ardennerbreuksteen...
ik twijfel hahahaha

Nu ben je toch wel serieus abuis, denk je echt dat leisteen nit evenveel punten heeft die tegen de achterruit komt te staan dan ardenner breuksteen?
 
euhm bedoelde meer dat je dit makkelijker kunt stapelen en daardoor minder snel van elkaar zal vallen...
 
smidsy zei:
euhm bedoelde meer dat je dit makkelijker kunt stapelen en daardoor minder snel van elkaar zal vallen...

Ook nu sla je de bal mis, ik heb beide gehad en bij beide moet je zeer goed oppassen hoe je bouwt als je de muur tot boven het water wil zien uitkomen.
 
oke... haha dan is dat een vergissing van mij!!
als ik tevreden ben over de stapels met stenen, is het dan aan te raden om ze met dezelfde kit waar ik ook de achterwand mee vast wil zetten de stenen aan elkaar kit??
 

Terug
Bovenaan