Piepschuim Of JBL Aquapad


S

Scuderia87

Guest
Hallo,

Ik heb een vraag betrekking op de ondergrond voor het in het aquarium. Ik ben van plan om een aquarium te maken met veel stenen. Nu wilde ik eerst piepschuim gebruiken maar vind het te dik(2cm). Nu zie ik ook dat er van JBL Aquapad (1200x500mm)is te koop. Weet alleen de dikte hier niet van. Is dit goed houdbaar voor de stenen, en is het tevens goed voor de vissen in het aquarium

Ik heb een Ferplast Dubai 120.

Scuderia87
 
ik zou er piepschuim onder leggen
je kunt het altijd afsnijden tot 1 cm van de ruit, dat daarvoor nog bodem legt en dan zie je er niks van ;)
 
Ok� maar mijn gevoel geeft aan dat zo'n Aquapad netter is afgewerkt als dan piepschuim.
Is het schadelijk voor de vissen zo'n Aquapad?
 
Je kan ook gewoon piepschuim van 1 cm halen. Ik heb nog wel wat liggen.

Mvg. Jorrit
 
Ja klopt zijn alleen pakken van 24 stuks, en niet als zo als je er maar twee nodig hebt nee moet gelijk in een pak.

Maar het was ook een vraag is dat spul van Aquapad giftig of schadelijk voor de vissen??

Ik weet dat er verschillende diktes piepschuim zijn, maar zoals ik al aangaf vind ik het netter als dat piepschuim te gebruiken. Dus is die Aquapad schadelijk en houd dit de stenen???

Scuderia87
 
Piepschuim is ook zo duur. Ik kan niks vinden over de schadelijkheid van die mat. Maar ik denk dat t wel mee valt. T is gewoon van dat schuim. De stenen houd t zeker wel. Daar zou ik me niet druk om maken.

Mvg Jorrit
 
Ik heb het toch niet over duur, maar als ik twee stuks nodig heb en moet er gelijk een pak van halen dan is dit toch zonde. En als ik een mat koop en die op maat maak heb ik een klein restjestukje over.

Scuderia87
 
Het lijkt mij niet dat zo'n pad schadelijk is.. nu heb ik daar geen harde bewijzen van, aangezien er voor dat soort zaken vaak geen wetenschappelijk onderzoek gestart wordt, maar JBL is een vooraanstaand merk, het zou toch wat zijn als al die mensen zo'n pad hebben gekocht en ineens zijn al hun vissen door of ziek... zou geen goede reclame zijn voor JBL.

Nu zou het kunnen dat er een stof in zit, die op de lange termijn last kan veroorzaken en tja zie het dan maar eens te bewijzen.

Eventueel zou je het voor de zekerheid een week in een bak kraanwater kunnen laten liggen en deze geregeld schoon te maken. Of je zou kunnen kijken van welk materiaal de pad is gemaakt en aan de hand daarvan zou je kunnen gaan googlen op toxic en dan het kunstmatige materiaal. in het engels heb je meer hitkans, maar je zou het ook in het nederlands kunnen proberen.

succes
 
Scuderia87 zei:
Ik heb het toch niet over duur, maar als ik twee stuks nodig heb en moet er gelijk een pak van halen dan is dit toch zonde. En als ik een mat koop en die op maat maak heb ik een klein restjestukje over.

Scuderia87
Je zou ook in kunnen gaan op de subtiele 'ik heb nog wel wat 1cm piepschuim liggen'. Dan heb je je doel bereikt met minimale kosten �n minimale verspilling. ;)
 
Je zou ook in kunnen gaan op de subtiele 'ik heb nog wel wat 1cm piepschuim liggen'. Dan heb je je doel bereikt met minimale kosten �n minimale verspilling. wink

Ja en dan effe op en neer naar Wageningen voor piepschuim. Kan ik net zo goed zo'n pak halen ben ik goedkoper uit dan even op en neer.
 
Om antwoord te geven op je vraag: ik heb weleens een onderlegger in een Tanganyikabak gehad en dat was geen enkel probleem. Het was een onderlegger van het merk Europet, maar ik weet niet of dat van hetzelfde materiaal is gemaakt als die van JBL.
 
Scuderia87 zei:
Je zou ook in kunnen gaan op de subtiele 'ik heb nog wel wat 1cm piepschuim liggen'. Dan heb je je doel bereikt met minimale kosten �n minimale verspilling. wink

Ja en dan effe op en neer naar Wageningen voor piepschuim. Kan ik net zo goed zo'n pak halen ben ik goedkoper uit dan even op en neer.
Ach met de leasewagen zou mij het enkel tijd kosten hoor. Maar er bestaat ook nog pakketpost. Ongeveer zelfde prijs als een vol pak piepschuim.
 
Het hele topic gaat toch niet over piepschuim. Ik vraag gewoon of het kan zo'n Aquapad in het aqaurium. Niet wat het kost aan piepschuim. Of ik dat nou gratis of in een pak moet kopen. Is mijn vraag helemaal niet.

Jones geeft mij een duidelijk antwoord op de vraag die gesteld word. Dus of het nou rendabel is om het via PostNL te laten bezorgen of dat ik het gratis kan gaan halen is niet de vraag.

Jones bedankt voor je antwoord!

Scuderia87
 
Als je 4x aangeeft dat je geen piepschuim wil gebruiken ga ik ervan uit dat je dat meent. ;)
 
Scuderia87 zei:
Het hele topic gaat toch niet over piepschuim.
Topictitel: "Piepschuim Of JBL Aquapad" ;)

Jones gaat in op zo'n aquapad inderdaad, maar er is toch niets mis aan meedenken door anderen?
De aquapad heb je ook nog niet blijkt uit je vraagstelling, dus wat is er mis met een alternatief?

Scuderia87 zei:
Nu wilde ik eerst piepschuim gebruiken maar vind het te dik(2cm).
Daar gaf Erwin in je dubbeltopic al een perfect antwoord op:
erwin2 zei:
Dan haal je toch gewoon piepschuim van 1cm .

Scuderia87 zei:
Ik heb het toch niet over duur, maar als ik twee stuks nodig heb en moet er gelijk een pak van halen dan is dit toch zonde.
Een heel pak piepschuim kopen en maar een deel verbruiken zonde? Als je de rest weggooit ja. Dat spul weegt niets, neemt amper ruimte in: makkelijk om te bewaren, komt voordat je het weet weer eens van pas. Desnoods bied je het gratis aan voor de volgende persoon die een stenenbak wilt en graag een laagje piepschuim onder zijn stenencreatie heeft, dan is helemaal niets zonde of verspild.

Scuderia87 zei:
Ja en dan effe op en neer naar Wageningen voor piepschuim. Kan ik net zo goed zo'n pak halen ben ik goedkoper uit dan even op en neer.
Wageningen is vanuit Helmond een halve wereldreis misschien, maar dat iemand het hier op het forum zomaar aanbiedt zegt toch ook dat het niet zou verbazen als er iemand in je buurt nog wat zou hebben liggen, bijvoorbeeld 3 plaatjes waarvan je er 2 kan overnemen... misschien wel gratis omdat ze blij zijn er vanaf te zijn.

In het kader van het meedenken ;)

~ Ivo
 
Hoi,

Je zou ook gewoon een mailtje naar Jbl kunnen sturen en je vraag kunnen voorleggen.
Aangezien het een specifiek product is voor onder je aquarium, kan het natuurlijk zijn dat
er tijdens productie stoffen zijn gebruikt die schadelijk kunnen zijn voor gebruik
in je aquarium.
Je kunt je vraag op de site gewoon in het Nederlands stellen, ervaring leert dat ze best snel
antwoorden.
Zekerheid voor alles, je wilt niet mee maken dat als het achteraf niet kan je weer van
voor af aan kunt beginnen.


Grtz. :zwaai: Daan
 
Ik heb in 2 aquariums zo'n onderleggers, werd me niet afgeraden op forums.

Heb nog geen nadelen of sterftes ondervonden.
 
Nou het is opgelost, heb zo'n pad gekocht en dit was geen probleem volgens de winkel. Stenen er op zand gewassen en op zijn plaats en water vullen. De rest komt nog wel op het forum te staan.

Heb dit maar tevens gedaan in mijn andere nieuwe auqarium. Het bevalt me dus goed zo'n pad.

Iedereen bedankt voor het meedenken of voor tips.

Scuderia87
 
Ik lees dat je de mat toch gekocht hebt, ik wil ook aan een aquarium beginnen en erg graag weten hoe dik die mat is, ik wil hem eventueel onder mijn aquarium leggen.
Zou je me de dikte even kunnen doorgeven?
Bij voorbaat dank
 
Ik heb even JBL gegoogled, en al sik het goed zie is die mat een mm of 5 dik. Als je het exacter wilt weten en TS (of iemand anders) geeft geen antwoord (niet erg waarschijnlijk gezien de leeftijd van het topic) zul je even contact moeten opnemen met JBL.
 
6 mm volgens de website van JBL.
 
Bedankt, ik dacht dat ik goed gekeken had maar kon het niet vinden.
Dank voor het antwoord👍
 
Weggestopt onder de details:
Screenshot_20230401_214956.jpg
 

Terug
Bovenaan