Pietkonijn's nieuwe avontuur


Pietkonijn

Well-known member
Lid geworden
28 september 2018
Berichten
193
Dag allemaal,

het is al enige tijd geleden dat ik hier nog geweest ben. Ik heb enige tijd een zoetwaterbak gehad die té goed draaide. Na het inrichten en alle vissen erin zaten, heb ik te weinig te doen gehad ermee, zelfs het glas poetsen kon ik gemakkelijk een maand overslaan. Toen ik begon met zoetwater twijfelde ik al tussen zoet en zout. Toen dacht ik: toch beter eerst zoetwater proberen. Met een hele nieuwe inrichting in de woonkamer heb ik ook de kans gekregen om mijn huidige aquarium te "upgraden" van 100cm naar 140cm. Weer kwam het dilemma opzetten: ga ik hier nu bijvoorbeeld maanvissen in houden of ga ik de stap wagen?
Na een bezoek vorig jaar aan een publiek aquarium heb ik de zege, eigenlijk meteen, gekregen van mijn vriendin voor zoutwater. Sommige kansen moet je grijpen, dus de knoop is doorgehakt.

In dit topic wil ik graag mijn opbouw en voortgang van mijn nieuwe avontuur bijhouden.

De kast
Een compromis dat ik moest maken om groter te mogen gaan, was dat de kast in het interieur ging passen. We hebben dan ook een gelijkaardige kast meebesteld met de rest van het meubilair.
Deze heeft de volgende afmetingen: 140x47x85 cm.
Aangezien 47cm diepte wel heel krap is, wordt het bovenblad vervangen en wordt de oppervlakte 140x60 cm. Hiermee zijn dan ook de maten van het aquarium bepaald. De overhang die ontstaat wordt uiteraard ondersteund.

Het aquarium
Deze week werd het aquarium besteld en zal hopelijk eind februari klaar zijn:
139x59x65 cm
overloopkamer centraal tegen de achterwand
2 afvoeren
1 opvoer
1 "droge" buis voor de kabels.
Gesloten lichtkap met ventilatieroosters

Sump
Hierbij heb ik 2 opties:
  1. In de kast zelf: Wegens vochtigheid icm een massief eiken meubel ... hiervan ga ik niet meer kunnen slapen vrees ik.
    Ook de beperkte werkruimte zit me wat tegen, de maximale breedte van de sump zal dan ook slechts 60 cm worden.

  2. In de kelder: Hiervoor kan ik mijn zoetwateraquarium ombouwen tot sump.
    Mits enkele breekwerken lijken me de leidingen goed te voorzien. Hierbij moet ik wel rekening houden met een opvoerhoogte van 3 m wat het verbruik niet ten goede komt.
    In de zomer ga ik waarschijnlijk geen problemen hebben om het water op de gewenste temperatuur te houden, dus geen koeler nodig.
    Gedurende de rest van het jaar zal ik dan wel moeten rekenen op mijn verwarmingselementen...
    Waterwissels kunnen poepsimpel gemaakt worden aangezien ik dan bij alle leidingen zit met mijn sump.
Ik denk dat de keuze al gemaakt is, maar bedenkingen zijn natuurlijk steeds welkom.
 
Mooie plannen en ik hoop dat het een succes gaat worden want het is een hele andere tak van sport binnen onze hobby. Succes alvast Piet.
 
Mooie plannen!
Als ik de mogelijkheid had zou ik zeker de sump in de kelder plaatsen, de enkele mogelijke nadelen wegen naar mijn idee niet op tegen de vele voordelen. Over het verwarmen hoef je je naar mijn idee niet druk te maken, in een zoutwater aquarium is koeling veel belangrijker en dat is dus voor jouw alleen maar een voordeel.

Mijn 2 bakken draaien al ruim 3,5 jaar zonder verwarming, maar dat ligt natuurlijk ook aan het huis waar de bak in staat (isolatie, nacht temperatuur, soort verwarming).
 
Mooie plannen!
Als ik de mogelijkheid had zou ik zeker de sump in de kelder plaatsen, de enkele mogelijke nadelen wegen naar mijn idee niet op tegen de vele voordelen. Over het verwarmen hoef je je naar mijn idee niet druk te maken, in een zoutwater aquarium is koeling veel belangrijker en dat is dus voor jouw alleen maar een voordeel.

Mijn 2 bakken draaien al ruim 3,5 jaar zonder verwarming, maar dat ligt natuurlijk ook aan het huis waar de bak in staat (isolatie, nacht temperatuur, soort verwarming).
Bedankt @lbakker voor je duidelijke mening. Mag ik vragen hoelang op een jaar jouw chiller ongeveer moet draaien?
 
Mijn 2 bakken draaien al ruim 3,5 jaar zonder verwarming, maar dat ligt natuurlijk ook aan het huis waar de bak in staat (isolatie, nacht temperatuur, soort verwarming).

Hoe warm heb jij het dan in de kamer want je moet toch al op zo n 25 graden zitten. Hier is het tijdens de nachten nu maar 18 graden. Of je hebt de kachel s nacht s ook hoog staan misschien?
 
Met een sump 3m lager krijg je de volgende effecten:
- veel meer pompenergie (-)
- lawaai in de kelder (+)
- extra vocht in de kelder, mogelijk schimmel (-)
- water valt 3 m naar beneden, en je krijgt veel lucht in water (+/-)
- je kan er ook voor kiezen maar een beperkt deel van je debiet naar de sump te laten gaan, en een deel in closed loop te laten gaan of met stromingspompen te werken.
 
Met een sump 3m lager krijg je de volgende effecten:
- veel meer pompenergie (-)
- lawaai in de kelder (+)
- extra vocht in de kelder, mogelijk schimmel (-)
- water valt 3 m naar beneden, en je krijgt veel lucht in water (+/-)
- je kan er ook voor kiezen maar een beperkt deel van je debiet naar de sump te laten gaan, en een deel in closed loop te laten gaan of met stromingspompen te werken.
Ik dacht aan het volume 4a5x/uur door de sump te laten gaan en een 4 tal stromingspompen te plaatsen om zo variabel mogelijk stroming te krijgen.
 
Hoe warm heb jij het dan in de kamer want je moet toch al op zo n 25 graden zitten. Hier is het tijdens de nachten nu maar 18 graden. Of je hebt de kachel s nacht s ook hoog staan misschien?

We hebben vloerverwarming en s'nachts wordt het nooit kouder dan 19 graden in de woonkamer maar het aquarium is in de ochtend rond 7u nooit kouder dan 23 graden en meestal iets hoger (voordat de verwarming hoger gaat en de lichten aan gaan). 23 graden is een prima temperatuur voor de dieren in ons aquarium een temperatuur van onder de 25 graden is ook beter dan boven de 25 graden. Mijn stekkenbak staat boven, daar heb ik nu in de winter wel de radiator een beetje open staan maar overdag komt de temperatuur eigenlijk nooit boven de 24 graden in deze bak.
Zo doe ik het al vanaf het begin dat ik zoutwater heb (ruim 3,5 jaar) en heb nog nooit gemerkt dat iets of iemand hier problemen mee heeft, de vissen zijn actief en gezond en de koralen zijn mooi op kleur en groeien goed.
 

Terug
Bovenaan