Pinoccio garnalen kweken

N

Norion

Guest
Dag beste mensen. Een tijd geleden zat ik mij te oriënteren over Sulawesi garnalen houden. Nu was dat een hoop gedoe dus ik heb mijn oude bak 50 gevuld met een stel neon citroengarnaatjes en een paar pinocciogarnalen want die zijn echt te te leuk. Anyways, nu is er een pinoccio garnaal zwanger... maar nu? Zij moet in zout water haar jongen loslaten. Ik heb een 30 liter bak, speciaal zout met Plankton, een heater en een luchtpomp. Ik neem aan dat er zand op de bodem moet en wat decoratie? Hoe lang draai je een zoutwaterbak in? En hoe ga je vervolgens te werk? Wie o wie heeft wel eens succesvol pinocciogarnalen gekweekt?
F75943C7-E29D-4BDA-8352-DD63E6DA88DB.jpeg
 
Sorry voor alle spelfouten. Ik heb het duidelijk iets te warm haha!
 
Jongens, ik heb wat onderzoek gedaan en gezien dat ik het beste een brakwater aquarium op kan starten. Zag ook welke planten het goed doen in brak en deze heb ik al in mijn grote juwelbak. Dus morgen even wat planten pikken, zand halen, extra pomp, zout en gaan met die banaan! Zin in. Nieuwe uitdaging! Brak water aquarium
 
leuk project las ergens das je zee water kan gebruiken das ook al in gedraait
 
Nu woon ik in Woerden dus de zee is niet echt dichtbij ? ik ga hem eerst opzetten als zoet, met een ingedraaid filter. Garnalen erin, en dan langzaam brak maken. Iemand met een brak bak en daar foto’s van? Looking for inspiration ?
 
Nu woon ik in Woerden dus de zee is niet echt dichtbij ? ik ga hem eerst opzetten als zoet, met een ingedraaid filter. Garnalen erin, en dan langzaam brak maken. Iemand met een brak bak en daar foto’s van? Looking for inspiration ?
folgens mij niemand hier op forum met brak water . ben benieuwt wil zelf ook keer mee brakwater aan de slag gaan voor de kweek van waaier hand garnalen
 
Ik zal je op de hoogte houden! Heb er iig erg veel zin in! Morgen naar de lfs ?
 
Ik zat trouwens dat jij aan de Sulawesi garnaal gaat beginnen. Erg leuk! WElke? De orchid? Harlequin? Ik vind de blue bee prachtig!!!
 
Ik zat trouwens dat jij aan de Sulawesi garnaal gaat beginnen. Erg leuk! WElke? De orchid? Harlequin? Ik vind de blue bee prachtig!!!
White orchid (Caridina sp.) Caridina sp. Sulawesi Kardinaal Garnaal en dan ga ik er ook nog Sulawesi slak / Tylo / Tylomelania er bij doen echt een heel instrante garnaal soort is het joh die blauwen nog nooit te koop zien staan helaas:(
 
Ik ben geen chemicus maar is het niet handiger om gelijk brak op te starten want als je dat later gaat aanpassen dan weet ik niet hoe de bacteriecultuur daarop gaat reageren. Ik vraag me af of de stammen die we in zoet hebben wel brak of zout aankunnen namelijk. wellicht weet iemand anders dat hier.
 
heevis heeft ze in hun assortiment! Maar momenteel moeite met leveren dankzij Corona. Maar je kan ze dus daar bestellen. Ze zijn wat kleiner en laten zich minder zien naar zijn prachtige garnalen ?

Bedankt John! Zoiets dacht ik ook al... ik vind op het internet dat het dezelfde bacteriën zijn die een kringloop moeten maken... en heb een al ingedraaid filter klaar liggen. Dus mijn idee was opzetten, aquariumwater erin, ff laten pruttelen, garnalen erin en dan langzaam zout toe gaan voegen. Ik moet voor dit type garnaal naar15 gram zout per liter water. Ff meten hoeveel water er precies ingaat na het opzetten Vd hard scape en dan Langzaam opvoeren tot die hoogte??? Mocht iemand tips hebben, graag ?
 
Nu woon ik in Woerden dus de zee is niet echt dichtbij ? ik ga hem eerst opzetten als zoet, met een ingedraaid filter. Garnalen erin, en dan langzaam brak maken. Iemand met een brak bak en daar foto’s van? Looking for inspiration ?
De moedergarnaal mag niet op brak gehouden worden, wat er moet gebeuren is dat de larfjes in zoet water gelost worden en dan naar brakwater afdrijven en daar opgroeien. Dus moeder in een breedernetje zetten (zissbreeders zijn ideaal), als ze d elarfjes geworpen hebt laat je mams weer vrij en verhuis je d elarfjes naar de brakwaterbak
 
Bedankt nicolientje! Ik ga eens kijken naar een zissbreeder geval. Vandaag het bakje opgezet met alle planten die ook op brak functioneren. Lekker troebel nog! Nu ff laten pruttelen :)
A9D16C84-72E3-4DEE-B58A-9E0EDBDE5B29.jpeg
1EB73E5A-DD6A-46FD-B9A3-B88786AAC5B3.jpeg
 
Ik vind trouwens voornamelijk berichten dat je deze garnalen soort in brak water kan houden, nicolientje! Dus ik neig er wel toe gewoon een brak bak te maken inclusief ouders... Lastige keuzes!
B4543A42-C740-4DF0-A264-F8D1230B72D5.jpeg
 
Ik dacht ook dat dit kan hoor maar goed ik heb er geen ervaring mee.
 
intresant beesten ze kunne tot wel 1000 eiren hebben echt een garnaal die veel woord gegeten door vissen in de natuur zou je denken
 
Ze worden alleen Max een jaar! Maar ze zijn in de winkel rond de 15€, te gek joh. Als het lukt, dan is het geweldig! Zo niet, ach ja haha.
het zijn wel hele actieve zwemmers, die Pinocchio’s. Nu eerst maar eens dat filmpje bekijken van je, gpatton!
 
Haha nou rijkrekenen doe ik mezelf nog niet hoor! Kwa aanschaf en huisvesting zit ik voorlopig nog dik in de min! Haha! Ik vind het vooral hele leuke beestjes en het zou leuk zijn als onze succesvol in een brak bak kan houden.
het verbaast me wel onwijs dat er zo weinig kennis is over brak bakken: welk zout, welke planten en welke vissen. Was vandaag bij meerdere dierenwinkels en de zaten me allemaal aan te kijken alsof ze water zagen branden. Heb iig gevonden op kogelvisfora dat de javavaren, Anubis, grof eikenblad, crypto’s en het slaplantje op brak zouden moeten kunnen...Er zijn er nog meer die zitten nu in de bak te draaien op zoet tot alles aan is geslagen. Fingers crossed haha!
 
B87D62BD-859B-41CE-BB25-F3B05B16600A.jpeg
Kristal helder en lekker aan het indraaien!
Voor nu zitten ze nog hierin;
6A636E16-2672-43F4-9DFC-B20711CB9E6D.jpeg

Maar tzt kunnen ze in hun nieuwe huisje en brakken we de bak op!
de garnaal die zwanger was heeft zijn larven losgelaten, die natuurlijk geen enkele kans hebben in zoet. maar de volgende kans zal in het bakje zijn hopelijk :)
 
mooie bakjes norion hopen dat de planten het goed gaan doen in brak water
 
A7859A50-2166-4EC4-BC13-DB7C2A77298B.jpeg
Even een kleine update! Ik ben de bak langzaam aan het brak maken en tot nu toe gaat het erg goed! Garnaaltjes zijn actief en de planten groeien mooi door. Ik zit nu op ongeveer 5 gram per liter en moet naar 15 per liter. Elke keer als ik ververs, doe ik dat met opgezout water. Dus... so far so good!
 
kunne de planten wel voeding vinden in soort bodem?
 
Nicolientje 🤣🤣🤣 gpatton; Ik heb javavarens en Anubis dus die zoeken het maar uit. En degene die voeding moeten hebben zijn van die makkelijke units die het uiteindelijk wel vinden. Eikenblad, “slaplanten” en crypto’s. Ik geef eigenlijk nooit bodemvoeding tenzij het een zwaardplant is, stout hè?
De garnalen zitten lekker te poepen, heb 0,20 nitraat in de bak😂
 
Oké mensen, het gaat niet echt lekker. Ik kwam tot 10 gram zout per liter en daarna raakte de garnalen in paniek. Ik had redelijk wat zwangere dames dus wilde wel de boel verder opzouten (ha!) maar wanneer ik dat deed, hadden de garnalen het duidelijk niet naar hun zin. Alsof 10 a 11 gram per liter het magische kantelpunt was. Terwijl ik naar 15 gram per liter moest, wilde ik de larven optimaal laten ontwikkelen. Ik weet nu niet zo goed hoe het hier verder mee moet, ik zag dat op 10 gram per liter ook wel wat larven uit komen dus ik denk dat ik het hier nu even bij laat en kijk hoe de bak zich ontwikkeld. De planten doen het leuk, alleen de crypto heeft moeite. Die wordt bruin. Verder best verwonderlijk dat planten zo lekker blijven groeien ondanks al dat zout. Ps: brak water maken kost best wat tijd. En geeft mij nog meer respect voor jullie zeewaterluitjes! Hoe heerlijk is een zoetwatertank dan eigenlijk met verversen... anyways, to be continued!
 
hoe gaat het nu met het brak water lukt het een beetje?
 
Ik kwam tot 10 gram zout per liter en daarna raakte de garnalen in paniek.

Volgens mij moeten ze in zoetwater gehouden worden en dan moet je de kleintjes na de geboorte in brak zetten zover ik weet:

 
ja en dan zou je de garnaal moeten overdruppelen warschijnelijk raakt die dan niet in paniek
 
Volgens mij de kleintjes en niet de volwassen garnaal.
 
Nou ff een update: een brakbak is zo makkelijk nog niet. Het luistert heel nauw! Ik kreeg het zoutgehalte niet hoger dan 11 gram per liter en heb het even gegeven, kijken of de dames wel zo hun larven los konden laten en dit op kon groeien. Dit is ook gelukt maar deze minuscule hulpeloze wezens werden al gauw eten voor de pomp :cry:
Een shrimpguard is te groot, ze kwamen er vooral in vast te zitten. We hebben het echt over micro wormpjes! Toen een ander vrouwtje haar larven los liet, heb ik daarom geprobeerd het zonder pomp te doen (ik dacht; genoeg plantjes!) maar hierdoor kwam er te weinig zuurstof in het brakke water en verloor ik drie garnalen.
toen zat ik een beetje klem en wist ik niet meer wat ik moest doen. Waarop Mijn man zei; het is wel een hobby hè;))
Dus de pomp weer aangezet, de dode garnaaltjes eruit gevist en bedacht dat het kweken van pinocciogarnalen iets te ingewikkeld is voor mij. De bak staat er nu nog leuk bij en doet het verder prima op 10 a 11 gram zout per liter. Maar hoe ik ze moet kweken, daar ben ik nog niet over uit.
Bij vuurtjes; die krijgen gewoon complete garnaaltjes. Maar deze hulpeloze larven... ik snap niet hoe deze soort zichzelf in stand houdt haha!
Gpatton, zijn japonica-babies ook van die larven? Of krijgen zij ook meer mini garnaaltjes?
 
Misschien dan iets van een stukje panty nog om de shrimpguard trekken? Maar goed als ik het goed begrijp zitten ze nu wel op brakwater en kunnen ze daartegen?
 
Terug
Bovenaan