pjijdens Nano cube 60L.


Ziet er goed uit, enige punt is de steen op je hout. Heb je geen bodem over die je in een zakje kunt doen? Als dat valt maakt het je bak niet stuk, in tegenstelling tot die grote kei...
Met de laag soil die TS heeft, lijkt me dat een sterk verhaal.

Mooie bak! Zou je verlichting gewoon op 8u zetten, je co2 2u ervoor aan laten gaan en halfuurtje/uurtje voordat je licht uitgaat kan je co2 uit.
 
Ziet er leuk uit zo, had persoonlijk de hc wat meer naar voren getrokken en dan het dwerg naaldgras een beetje natuurgetrouw op de achtergrond gehouden langs de rand van de stenen en voor bij de ludwigia. Is mijn mening maar meningen verschillen gelukkog. :DD
 
Ziet er leuk uit zo, had persoonlijk de hc wat meer naar voren getrokken en dan het dwerg naaldgras een beetje natuurgetrouw op de achtergrond gehouden langs de rand van de stenen en voor bij de ludwigia. Is mijn mening maar meningen verschillen gelukkog. :DD

In dat opzicht had ik bedacht dat ik het gras van links voor naar achter zou laten lopen langs de grotere hoge stenen, omdat we stoel en bank aan rechterkant van de Cube.
Met de gedachte van waar je zit een soort mat met Hc vooraan te hebben, maarja even kijken hoe het uitpakt.:)
Mooie bak! :thumbs:

Je hebt de lily pipes ook besteld zie ik ;)

Ja, had ze al gezien wist alleen niet of ze in het echt ook zo goed eruit zouden zien.
Toen jij zei dat je ze ook van die zaak had ik ze gelijk besteld :giggle:
 
Dag 2:

wakker worden met een waas in de bak waar het gister nog helder was.
Bekijk media item 1906
ook lijkt er een soort wittige schimmel op de Soil te zitten en op het hout waar het de Soil raakt.
Bekijk media item 1907
Was van plan elke dag water te wisselen eerste week maar lees dat mensen zeggen het eerst een tijdje met rust te laten????

water waarden gemeten na de eerste 24u, voor mn gevoel zegt het nog weinig omdat er nog geen bacterien zijn maar ik ben geen kenner :unsure:

pH 6.5
gH 6
kH 4
NH3 5mg/l
NH4 onder de 0.03
NO2 0.5mg/l
NO3 10mg/l
PO4 0.1mg/l
FE 0.1mg/l
CU 0.0

Is dit normaal na 24u of reden om snel dingen toe te voegen?
 
die troebeling / schimmel komt door je spiderwood. Dat kan wel een aantal maanden aanhouden, veel verversen inderdaad. Garnalen zijn er overigens dol op ;)
 
die troebeling / schimmel komt door je spiderwood. Dat kan wel een aantal maanden aanhouden, veel verversen inderdaad. Garnalen zijn er overigens dol op ;)
Kan niet wachten die te halen, maar beter om een week of 4 later te doen ivm indraaien denk ik :cool:
 
Vandaag waarden gemeten, op dit moment ververs ik om de 3 dagen 50% water.
Eergister ververst en morgen weer.
Aquarium draait nu 19 dagen zie een klein beetje bruin alg op het ruit komen.
Volgens mij volkomen normaal toch :) ?
Valt me op dat er wel wat waarden veranderd zijn, niet positief.

pH 6
gH 6
kH 3
NH3 0
NH4 0
NO2 1 mg/l
NO3 25 mg/l
PO4 0.1mg/l
FE 0.1mg/l
CU 0.0
 
Ja hoor bruinalg zie je dan heel vaak en dat is geen probleem. Je bak zit in de opstartfase.
 
Goedemiddag allemaal,

De status, we zitten nu op 5 bijna 6 weken.
in de tussentijd eleocharis minima (naaldgrasje) bij geplaatst 2 weken terug.
planten groeien als een gek en naar mijn gevoel, sinds een week of 2 begint de HC ook te groeien
wel hier en daar plukje groene draadalg die ik zover mogelijk verwijder en een hoop naar mijn idee bruin alg die ik weg zuig met de waterwissel (bruinig korrelig substantie) .

Dit is ongeveer 2 weken geleden met het plaatsen van de minima.
Bekijk media item 1950
tussentijds.
Bekijk media item 1956
Zo staat de bak er nu bij.
Bekijk media item 1966
Tot nu toe alle waterwissels aangehouden, aantal snoeibeurten gehad, waterwaarden gemeten en wilde volgende week visjes gaan halen.
Schrik ik me net helemaal rot..... het hout zit helemaal onder de kleine witte wormpjes... wat nu...

slechte foto door het inzoomen.
Bekijk media item 1965
 
Bak staat er zeer mooi bij :thumbs:
De "wormpjes" ken ik niet als zodanig, is het geen snoeisel van je naaldgras?
 
Zijn dit geen opstartwormpjes? Ze lijken me te dik voor planaria.

Ik heb deze wormpjes een aantal weken ook gezien in mijn bak, heb er niks aan gedaan en nu er meer bewoners in de bak zitten, lijken ze verdwenen.
 
Bak staat er zeer mooi bij :thumbs:
De "wormpjes" ken ik niet als zodanig, is het geen snoeisel van je naaldgras?
Bedankt, nee deze nog nooit gesnoeid en ze leven en kronkelen jammer genoeg echt :giggle:

Zijn dit geen opstartwormpjes? Ze lijken me te dik voor planaria.

Ik heb deze wormpjes een aantal weken ook gezien in mijn bak, heb er niks aan gedaan en nu er meer bewoners in de bak zitten, lijken ze verdwenen.
Zo op het oog gezien heb je gelijk, heb een link van het forum hier gevonden.
http://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/allemaal_kleine_beestjes.pdf
lijken het meest op de opstart wormen, hopelijk is het over een weekje gewoon vis voer dan :LOL:.

Maar je schrikt je rot, al het hout vol van de 1 op de andere dag en als je Google misbruikt is zowat het enige wat omhoog komt planaria :sick:
 
dat zijn gewoon opstartwormpjes, die heb ik ook zo vaak. Ze verdwijnen net zo snel als dat ze gekomen zijn. Het is iig geen planaria.
 
Vanmorgen even lekker de kapper uitgehangen ;)
De Perennis groeide het water uit dus voor het eerst 1 stengel ingekort en op nieuw geplaatst.
Rotundifolia lijkt wel elke week geknipt te moeten worden, die groeit zo verschrikkelijk hard.
De Vietnam niet ingekort omdat......
Bekijk media item 1967
Tada, 16 nieuwe inwoners.
Ik hoop dat ze het goed gaan doen:)
Bekijk media item 1968
Vanaf het moment van vrijlaten gelijk lekker aan het rommelen,
Groepjes zoeken elkaar telkens op en lijken alles te willen onderzoeken.
Ze moesten en zouden blauw volgens mijn zoontje en ik moet zeggen dat ik ze er erg leuk uit vind zien.:cool:
Bekijk media item 1969
 
Goedemiddag,

Vandaag even waterwaarden getest en wil morgen dan naar de aquarium winkel om visjes te kopen.
Nu ruim 7 weken indraaien, ziet iemand problemen om vissen te halen met deze waarden?


pH 6.5
gH 6
kH 4
NH3 0
NH4 0
NO2 0 mg/l
NO3 10 mg/l
PO4 0.35mg/l schat ik in als ik kijk naar kleuren tabel, tussen 0.25 en 0.5
FE 0.35mg/l
CU 0.0
 
Let er op dat je langzaam je bestand opbouwt zodat de bacteriecultuur zich even kan aanpassen. Veel plezier met het uitzoeken van visjes.
 
Goedemiddag,

Vandaag even waterwaarden getest en wil morgen dan naar de aquarium winkel om visjes te kopen.
Nu ruim 7 weken indraaien, ziet iemand problemen om vissen te halen met deze waarden?


pH 6.5
gH 6
kH 4
NH3 0
NH4 0
NO2 0 mg/l
NO3 10 mg/l
PO4 0.35mg/l schat ik in als ik kijk naar kleuren tabel, tussen 0.25 en 0.5
FE 0.35mg/l
CU 0.0
Prima voor visjes, je PO4 mag nog wel wat hoger. NO3 10/1 PO4 is een goede verhouding. Voor je visjes echter is dat niet relevant.
 
Doseer je co2 want volgens de tabel gaat die richting de 40mg en dat is vrij hoog. Hoe heb je deze waarden gemeten?
 
Goedenavond,

Garnalen lijken het erg goed te doen, en ook steeds minder schuw.
Omdat ik naar de winkel ging voor een schooltje Rasbora Brigittae en deze er niet waren, deze besteld.
Wel heb ik 4 stuks Otocinclus meegenomen, waarvan ik echter achteraf pas lees deze op een later tijdstip aan te schaffen :rolleyes:

Bekijk media item 1977
Mede hierom goed het eetgedrag in de gaten gehouden, na 2 dagen geen bruinalg meer te vinden en nu aan de komkommer en tabletten.
gezellig samen lunchen ;)
Bekijk media item 1975
De Vietnam heb ik wat langer laten groeien om de garnalen zich thuis te laten voelen, behoorlijk kaal zo alles terug gesnoeid.
Bekijk media item 1974
Na een stuk van de HC kort geknipt te hebben vormde zich een balletje met 5 garnalen in elkaar verstrengeld, moeilijk te zien op de foto.
Maar even op het web wezen zoeken en hopelijk is het waarop het lijkt :LOL:
Bekijk media item 1978
zo staat het bakje er nu bij, Hc is een mooie volle mat aan het worden en het naaldgras lijkt ook aan te gaan slaan.
Bekijk media item 1972Ludwigia 2 stengels die boven het water begonnen te raken afgeknipt net boven een blad en de top ook terug geplaatst hopen dat beide door gaan groeien.

Bekijk media item 1971voor nu Slaap Lekker :petjeaf:
 
Goedemiddag,

Een tijd geleden dat ik iets gepost heb.
Hierbij een aantal foto's hoe de bak er nu gemiddeld bij staat, soms voor en soms na een knipbeurt.

Bekijk media item 2148
Bekijk media item 2145
Bekijk media item 2151
Bekijk media item 2149
In de tussentijd wat Rasbora Brigittea toegevoegd en van 17 garnalen naar een heel leger garnalen gegaan ;)


Wat ik nu merk is dat de HC van de bodem aan het loskomen is,
ik heb dit ergens eerder gezien..

Ik heb de HC telkens op tijd proberen terug te snoeien, dit is bijna niet te doen door het formaat bak, formaat hout en formaat van mijn handen :

Ben mezelf nu aan het afvragen of het verstandig is de bak leeg te gaan halen en deels opnieuw in te richten zonder HC of dat er nog andere opties zijn.
(minder ingrijpend)

Gr. pjijden.
 
Mooi bakje geworden :thumbs:
HC of MC snoeien in een nano is altijd lastig. Ikzelf gebruik zelfs een nagelschaartje op plekken waar ik niet goed bij kan.
Bak gedeeltelijk leeghalen brengt wel risico met zich mee, met name de stof die je gaat krijgen kan wel eens voor problemen zorgen.
Geheel leeghalen kan natuurlijk ook, Soil kan je gewoon overnieuw gebruiken
 
Mooi bakje geworden :thumbs:
HC of MC snoeien in een nano is altijd lastig. Ikzelf gebruik zelfs een nagelschaartje op plekken waar ik niet goed bij kan.
Bak gedeeltelijk leeghalen brengt wel risico met zich mee, met name de stof die je gaat krijgen kan wel eens voor problemen zorgen.
Geheel leeghalen kan natuurlijk ook, Soil kan je gewoon overnieuw gebruiken
Daar heb je gelijk in :)
Ik speel zelf met de gedachten morgen een begin te maken de hele bak leeg te halen.
de HC weg te halen en met een soort gelijke opzet eleocharis minima die in de hoek groeit in kleine stekjes terug te planten (op plek van HC)
Kijken hoe dit zich zal gaan houden :)

Gr pjijden
 
Goedenavond,

Ging even wat mis met de tekst bij de foto's

Bakje is bijna leeg geweest en kon de HC er vrij makkelijk uit krijgen.
Naaldgras in plukjes terug geplaatst en deze gaat in de toekomst hopelijk weer een soort mat vormen.
Stenen en hout beetje veranderd, rotfundia eruit gelaten en Vietnam naar rechts achter geplaatst.
Moet zelf nog wel wennen aan de lagere opzet, maar heeft nog even de tijd nodig om weer wat voller te groeien.

Aantal maanden geleden begonnen met 17 garnalen en denk nu toch stiekem dat het er een paar 100 aan het worden zijn :rolleyes:
laatste foto is van een pilletje voor de algeneters, altijd een feest om te zien hoe gemoedelijk de otocinclus (3stuks) samen met de garnalen deze weg peuzelen.


Gr pjijden.
 
Erg mooi die garnalen en op hoeveel co2 zit je want de checker oogt gelig.

Mooie garnaaltjes idd! Maar ook een mooie gele dropchecker ;)

Hier hebben jullie beide gelijk in....
Ik heb niets aan de instelling vd toevoer veranderd, gedrag van oto's, brigittea's en garnalen merk ik ook niets aan.
Wel de Co2 diffuser met chloor schoongemaakt, zou hier meer uitstroom door komen?
 
Hier hebben jullie beide gelijk in....
Ik heb niets aan de instelling vd toevoer veranderd, gedrag van oto's, brigittea's en garnalen merk ik ook niets aan.
Wel de Co2 diffuser met chloor schoongemaakt, zou hier meer uitstroom door komen?
Als ie verstopt zat; kan dat zo maar veel verschil maken. Ik vond die dingen zelf altijd lastig (maar waage me ook niet aan chloor) schoonmaken; vind die van Twinstar/Dennerle met zo'n bruinig schijfje veel makkelijker.
 

Terug
Bovenaan