Plaasting extrene filter


Bri87

Active member
Lid geworden
7 juni 2016
Berichten
37
Hai,

Ik ga een nieuw aquarium inrichten en dan na 4 weken mijn huidige vissen overzetten.
Heb tweedehands aqualantis led 80 gekcoht en zat een jbl cristalprofi e901 bij.

Nu had degene waar ik hem van kocht de instroom via linksachter gedaan (gezien vanaf dat je voor het aquarium staat), de uitstroom linksvoor. Dit zou beter zijn dan links en rechts achter.

Wat is jullie mening? Want ik zie hierdoor denk ik veel meer slangen hangen dan wanneer ik het achterin doe?
 
Er moet even iemand een linkje naar de bekende tekening posten, maar beide aan 1 kant levert veruit de meest optimale doorstroming door de bak, en let op, je zal het ook nog gaan zien :thumbs:;)
 
Er moet even iemand een linkje naar de bekende tekening posten, maar beide aan 1 kant levert veruit de meest optimale doorstroming door de bak, en let op, je zal het ook nog gaan zien :thumbs:;)
Zoiets bedoel je?





694B2BDD-855A-4EB3-9DF5-A3E7B3FF3245.jpeg
 
Ja, met die gedachte, in praktijk wijst toch anders uit. Zal met 60 cm prima gaan . Met 1 meter en groter is dat anders.
 
Heb nogal gehoord en zelfs gezien onlangs dat beide aan 1 kant moeten zitten ongeacht de grootte van de bak want dan zet je er gewoon zwaardere filters op.
 
Heb nogal gehoord en zelfs gezien onlangs dat beide aan 1 kant moeten zitten ongeacht de grootte van de bak want dan zet je er gewoon zwaardere filters op.
Ik heb ze ook altijd aan elk een kant gehad maar ga ze nu voor de eerste keer aan dezelfde kant steken.
 
Hier nog steeds een grote voorstander van een onder de waterspiegel geplaatste spraybar over de gehele breedte van het aquarium. Ik zou de afzuiging daar plaatsen waar je deze het minst ziet (dus verst verwijderd van je zichtlijn).
 
Maakt het met een terras nog uit qua stroming?

Ik heb nu ala volgt indeling van mnn filter bedacht
- onderop keramische pijpje
- dan micromec
- siporax
- combiblok

Ik zag dat bij de micromec een netje zit? Moeten ze daar in??

De siporax zit al in een netje. Die dan er in laten of eruit? En er zit ook een flesje filterstart bij. Is het aan te raden dit te gebruiken? Of beter mn huidige filter uitknijpen boven mn nieuwe?
 
Ja, met die gedachte, in praktijk wijst toch anders uit. Zal met 60 cm prima gaan . Met 1 meter en groter is dat anders.
Nee hoor. In principe doe ik dit ook in mijn meter bak. Namelijk van de achterkant, waar over de volle lengte een spraybar zit, naar de voorkant. De spraybar zit vlak onder het wateroppervlak en is licht naar beneden gericht. Kaatst tegen de voorruit en wordt over de bodem teruggevoerd naar de achterwand waar het weer naar boven komt. Aan de rechterkant, ook dus tegen de achterwand zit mijn aanzuiging die maakt dat er een spiraalvormige beweging richting de aanzuiging is. Dus inderdaad volgens het principe van @Fozzy.
 
Maakt het met een terras nog uit qua stroming?

Ik heb nu ala volgt indeling van mnn filter bedacht
- onderop keramische pijpje
- dan micromec
- siporax
- combiblok

Ik zag dat bij de micromec een netje zit? Moeten ze daar in??

De siporax zit al in een netje. Die dan er in laten of eruit? En er zit ook een flesje filterstart bij. Is het aan te raden dit te gebruiken? Of beter mn huidige filter uitknijpen boven mn nieuwe?
Netjes is net wat je zelf lekker vind, als je geen manden hebt in je filter zou ik het wel doen.
Flesje filterstart kan altijd, heb nog nooit iemand gezien bij wie dat schade tot gevolg had..
 
Nee hoor. In principe doe ik dit ook in mijn meter bak. Namelijk van de achterkant, waar over de volle lengte een spraybar zit, naar de voorkant. De spraybar zit vlak onder het wateroppervlak en is licht naar beneden gericht. Kaatst tegen de voorruit en wordt over de bodem teruggevoerd naar de achterwand waar het weer naar boven komt. Aan de rechterkant, ook dus tegen de achterwand zit mijn aanzuiging die maakt dat er een spiraalvormige beweging richting de aanzuiging is. Dus inderdaad volgens het principe van @Fozzy.



Nou, hoor. In Principe, hou ik het toch gescheiden. Instroom links aan zuig rechts. Bij de 1.25 bak zit de uitstroom op de helft en bij de
instroom.

Vind het prima zo.
 
Maakt het met een terras nog uit qua stroming?

Ik heb nu ala volgt indeling van mnn filter bedacht
- onderop keramische pijpje
- dan micromec
- siporax
- combiblok

Ik zag dat bij de micromec een netje zit? Moeten ze daar in??

De siporax zit al in een netje. Die dan er in laten of eruit? En er zit ook een flesje filterstart bij. Is het aan te raden dit te gebruiken? Of beter mn huidige filter uitknijpen boven mn nieuwe?


Welk filter heb je dan?

onderop keramisch, dan micromec, dan siporax??? wat combiblok?
 

Terug
Bovenaan