Plaats Filter Eheim 2215


Elvis Bonhof

Active member
Lid geworden
11 september 2018
Berichten
29
Leeftijd
62
Locatie
Breda
Hallo Aquarianen,

Ik heb een filter Eheim 2215 Plus ( inclusief inhoud vandaar de plus ). Deze staat momenteel op de grond en heeft een opvoerhoogte vanaf de uitloop van het filter naar het aquarium van 95 cm.

Bij bijna iedereen in dit forum zie ik het filter op de grond staan of onder in de kast waar het aquarium op staat. Heeft dat een bepaalde reden?

Nu heb ik de mogelijkheid om het filter op hoogte van het aquarium te zetten zodat de opvoerhoogte nog maar 20 cm is.
De afmetingen van mijn aquarium zijn 130 cm lang en diepte en hoogte 50 cm.

Krijg ik hierdoor een betere doorstroming van het aquarium omdat de opvoerhoogte met 75 cm af gaat nemen?

Groeten,

Elvis
 
Dat kan wel.
IK heb er ook naast staan.
Hou de uitstroom in de gaten.

Als hij laag staat , hou je druk op het filter,

Heb je er ook dubbelle kranen op?
 
Voor de hevelwerking moet je inlaat lager zijn dan het aanzuigpunt in de bak. Anders gaat die niet "lopen".
 
Opvoerhoogte is eigenlijk alleen het verschil tussen in en uitvoer.
Dus als je bak 50cm hoog is heb je ook maar 50cm opvoerhoogte ongeveer.

Je filter hoger plaatsen kan resulteren in meer debiet maar dat komt meer omdat je slangen dan korter zijn en dus minder weerstand van de slangen.
 
Voor de hevelwerking moet je inlaat lager zijn dan het aanzuigpunt in de bak. Anders gaat die niet "lopen".
Hevelwerking zorgt de rotor voor, als hij 10 cm lager staat ,werkt hij nog.


Heb een 2224 naast de bak, schuin gezet , loopt hij ook.
 
Hevelwerking zorgt de rotor voor, als hij 10 cm lager staat ,werkt hij nog.


Heb een 2224 naast de bak, schuin gezet , loopt hij ook.

absoluut, maar wat je al zegt: hij moet lager staan (ookal is het maar net iets lager).
 
De waterlijn in de pot, moet lager zijn. kan je zien, door de pot heen.
pot zelf is dan 5 cm hoger,
 
Ik heb inderdaad dubbele kranen zowel op de inlaat als de retour van het filter. Eigenlijk gebruik ik deze alleen maar bij het schoonmaken van het filter.
 
Aan Tuinkabouter: Dus die 95 cm waar ik het over had is niet echt van toepassing? Het gaat erom wat ik uit jou reactie begrijp om de hoogte van het aquarium. Echter dan wel de slangen kort houden of anders een PVC leidingsysteem aanleggen is dan een betere oplossing en dan zodanig dat ik er ook een aftap en vul mogelijkheid aan koppel?
 
Zoals gezegd gaat het om het verschil tussen je uitvoer en invoer hoogte, de zwaartekracht doet de rest. Waar je verder nog debiet aan verliest is weerstand van de aquariumslang en bochtwerk. Of dat aquariumslang is of PVC maakt niet veel uit. Het hoger plaatsen van je filter kun je minder slang gebruiken en dat is zeker een winst.

PVC drukbuis is in principe prima maar zorg wel voor een gelijkwaardige binnendiameter. Ik heb slechte ervaringen met een 12/16mm aquariumslang filter op een 32mm rioolbuis bijvoorbeeld, in ieder geval bij de retourleiding. Het bochtwerk in je PVC is vaak ook een debiet killer, vermijd korte 90 graden bochten. Het staat leuk en is compact maar echt een debiet killer. Beter van die flauwe bochten nemen.
 
Dat is vrij veel voor zo n filter denk ik. De filter heeft een cap van net 600 liter dus ik denk dat dit te weinig zal worden voor deze bak.
 
Hallo Jessicapilon. Je bedoelt dat de capaciteit te weinig is voor mijn aquarium? Is de Eheim 2217 dan een betere optie? Deze heeft een capaciteit van 1000 liter p/uur.

Meteen een vraagje erover heen. Is het beter om de bijgeleverde spraybar te gebruiken of gewoon een uitloop zonder spraybar?
 
Hallo Jessicapilon. Je bedoelt dat de capaciteit te weinig is voor mijn aquarium? Is de Eheim 2217 dan een betere optie? Deze heeft een capaciteit van 1000 liter p/uur.

Meteen een vraagje erover heen. Is het beter om de bijgeleverde spraybar te gebruiken of gewoon een uitloop zonder spraybar?
Mijn persoonlijk advies is om een extra filter erbij te doen. dus indd de classic 600 of jbl e1502
 
Is altijd betr. Met 1000 heeft hij gen extra nodig.


Of je er zo in gaat,,, heb ik ook.
IK heb geen spraybar.
 
Dank je wel Bertus en dan de retour in het aquarium tegenover de aanzuig of juist aan dezelfde kant?
 
Is altijd betr. Met 1000 heeft hij gen extra nodig.


Of je er zo in gaat,,, heb ik ook.
IK heb geen spraybar.
altijd handig voor beschikbaarheid he. als er 1 uit is voor onderhoud of defect dan heb je er altijd 1 draaien.
 
Daar zat ik ook al meteen aan te denken Ancistruz, maar hoe doe je het dan met het plaatsen van de aanzuig en de retour in het aquarium?
 
Mijn persoonlijk advies is om een extra filter erbij te doen. dus indd de classic 600 of jbl e1502

Ik denk ook dat die 2215 te weinig is met 600 liter bruto want dan hou je rond de dik 300 liter over en dat is net 1x de inhoudt van je bak.
 
Daar zat ik ook al meteen aan te denken Ancistruz, maar hoe doe je het dan met het plaatsen van de aanzuig en de retour in het aquarium?
Is toch niet zo moeilijk aanzuig vooraan, uitstroom achteraan. denk dat de 2017 te hoog is .

DAt je toch voor 2026 kijkt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op dezelfde wand Bertus of beter tegenover elkaar? Ik heb ze nu op dezelfde wand zitten waar twijfel over de juiste doorstroming van het water.
 

Terug
Bovenaan