Plaatsen aquasoil


rowanman

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2019
Berichten
130
Leeftijd
21
Op het internet zijn honderden nee.. duizenden verslagen en discussiestukken te vinden over het nemen van aquasoil of iets anders. Nu heb ik Aquasoil besteld en wil ik graag weten of ik die vooraf schoon moet spoelen.....
En op die simpele vraag geven maar 4 sites antwoord waarvan 2 de andere 2 tegen spreken.
2 zeggen dat je dat moet doen anders wordt je water bruin
De andere 2 zeggen dat je dat niet moet doen want dan verpest je het pH verlagend effect.

wie kan mij helpen en deze vraag beantwoorden?
 
Bij een Amazonia bodem bijvoorbeeld staat er op de zak de eerste weken flibk te verversen ivm de hoeveelheid nh3/4 wat is toegevoegd. Bij een gewone ph verlagende bodem zou ik het juist weer niet spoelen met leidingwater want dan wordt de werking rap minder.
Om welke bodem gaat het?
 
Op het internet zijn honderden nee.. duizenden verslagen en discussiestukken te vinden over het nemen van aquasoil of iets anders. Nu heb ik Aquasoil besteld en wil ik graag weten of ik die vooraf schoon moet spoelen.....
En op die simpele vraag geven maar 4 sites antwoord waarvan 2 de andere 2 tegen spreken.
2 zeggen dat je dat moet doen anders wordt je water bruin
De andere 2 zeggen dat je dat niet moet doen want dan verpest je het pH verlagend effect.

wie kan mij helpen en deze vraag beantwoorden?
Nee, aquasoil mag je NIET uitspoelen anders spoel je daarmee alle voedingsstoffen weg die erin geïmpregneerd zitten. Verplichte waterwissels zijn noodzakelijk omdat het in het begin erg veel ammonia loslaat.
In deze opstartweken gewoon de waterwissels doen met kraanwater. Daarna zou je eventueel gedeeltelijk osmosewater kunnen gebruiken.
Ligt eraan wat je ermee wil doen: heb je voor soil gekozen voor plantengroei of juist alleen voor je bewoners zoals garnalen
 
aquasoil nooit uit spoelen! het zijn een soort van klei balletjes die uit elkaar kunnen vallen bij spoellen en je spoelt de goeden toffen weg die er in zitten.

wat je wel doet is heel veel water verversen de eerste vier weken hier onder staat een overzicht wat word aangeraden door ada bij gebruik van hun aquasoil.

BELANGRIJK: Water verversen in de opstartfase:
1e week: Iedere dag de helft van het water verversen
2e week: Iedere 2 dagen de helft water verversen
3e week: Iedere 3 dagen de helft water verversen
4e week: Beginnen met afbouwen naar iedere week 10-50% water verversen
 
aquasoil nooit uit spoelen! het zijn een soort van klei balletjes die uit elkaar kunnen vallen bij spoellen en je spoelt de goeden toffen weg die er in zitten.

wat je wel doet is heel veel water verversen de eerste vier weken hier onder staat een overzicht wat word aangeraden door ada bij gebruik van hun aquasoil.

BELANGRIJK: Water verversen in de opstartfase:
1e week: Iedere dag de helft van het water verversen
2e week: Iedere 2 dagen de helft water verversen
3e week: Iedere 3 dagen de helft water verversen
4e week: Beginnen met afbouwen naar iedere week 10-50% water verversen

oke, en na hoeveel weken kunnen er vissen in?
 
dit is per aquarium verschillend gemiddeld staat er vier weken voor. maar ik zou de nitriet in de gaten houden als deze 0 is zou je redelijk veilig vissen toe kunnen voegen.
 
aquasoil nooit uit spoelen! het zijn een soort van klei balletjes die uit elkaar kunnen vallen bij spoellen en je spoelt de goeden toffen weg die er in zitten.

wat je wel doet is heel veel water verversen de eerste vier weken hier onder staat een overzicht wat word aangeraden door ada bij gebruik van hun aquasoil.

BELANGRIJK: Water verversen in de opstartfase:
1e week: Iedere dag de helft van het water verversen
2e week: Iedere 2 dagen de helft water verversen
3e week: Iedere 3 dagen de helft water verversen
4e week: Beginnen met afbouwen naar iedere week 10-50% water verversen


waarom moet je eigenlijk water verversen want er zitten geen vissen in dus die hebben geen last van ammonium en ammonium kan omgezet worden in nitriet dat weer voeding is voor planten.... dus waarom zou ik nou eigenlijk dat ammonium moeten verwijderen?
misschien zie ik het plaatje niet goed he daarom vraag ik het even
 

Terug
Bovenaan