Wat is er nieuw

Plaatsing aquarium

bHutton

New member
Lid geworden
3 juni 2024
Berichten
3
Leeftijd
30
Dag allemaal!

Ik ben nieuw hier, dus als ik dit topic in een verkeerd subforum heb geplaatst, alvast mijn excuses!

Na bijna 14 jaar gestopt te zijn met mijn laatste aquarium, speel ik met het idee de hobby weer op te pakken! Inmiddels zit ik niet meer op de havo en gaat mijn vrije tijd niet meer op aan huiswerk maken en een bijbaan, en heb ik nu wel genoeg budget om het beter aan te pakken dan 14 jaar geleden.
Ik zit te denken aan een bak van min. 1 meter (ik had voorheen een 80cm), Zuid-Amerika. Ik heb enige ervaring, maar als ik het weer oppak wil ik beginnen met de wat makkelijkere soorten (corydoras, otocinclus, wellicht zwaarddragers of ramirezi's en een schooltje van het een of het ander).

Mijn vraag in ieder geval is, waar zal ik het aquarium plaatsen. Ik woon in een hoek-appartement, en de buitenmuren bestaan alleen maar uit ramen. De hoek ligt op het zuid-westen, dus erg zonnig (en ook erg warm hartje zomer). Ik heb twee opties: tegen een binnenmuur in de woonkamer naast een raam, of idem in de slaapkamer. De slaapkamer geniet niet mijn voorkeur, wij (en de katten) zouden toch meer van het aquarium genieten in de woonkamer. Het nadeel van de woonkamer is dat het dus erg zonnig is. Nu hebben we - naar mijn herinnering - nooit direct zonlicht op de beoogde muur (wel weerkaatsing van zonlicht van gebouwen in de omgeving), met uitzondering van misschien tijdelijk een enkele streep in de koude maanden als de zon wat lager staat en de zon net tussen de flats hiernaast schijnt.
Naast het aquarium hangen in-between gordijnen die als ze 'open' zijn een vrij dik pakket vormen, en als ze dicht zitten op de zonnige dagen filteren ze toch wel het een en ander aan direct licht.

Jullie kunnen vast wel raden wat mijn zorg is; alg. Ik voel er weinig voor een eeuwig gevecht te voeren tegen alg. Als de kans op alg dan ook dermate hoog is, kies ik wellicht toch voor de slaapkamer (of zet ik het hele idee weer in de ijskast voor een eventueel toekomstig huis)

Nog een bonusvraag: ik denk aan 1 van de Jewel Rio modellen. Houden deze lichtkappen het gewicht van 1 of twee katen? Eentje is nogal een avonturier die maar wat graag hoog zit, dus ik verwacht dat hij er niet van af te slaan is.

Lang verhaal, maar ik wilde graag wat context geven. Ik zie jullie reacties/ervaringen en advies graag tegemoet. Zie foto's voor de beoogde plek in de woonkamer.
WhatsApp Image 2024-06-03 at 20.04.52 (1).jpeg
WhatsApp Image 2024-06-03 at 20.04.52.jpeg
 
Lastig om een zo een advies te geven maar ik zou hem plaatsen daar waar het minste dag/zonlicht binnenkomt of waar je dit het makkelijkste kan tegenhouden.
Wat ook mooie bakken zijn dat zijn De Aquatlantis en wij hebben dan de Fusion en de Splendid staan.
Allebij net iets mooier en degelijker dan de Juwel vindt ik.
 
Om teleurstelling te voorkomen.. ramirezi zijn gevoelige visjes..die zou ik zelf niet als makkelijk bestempelen
 
Om teleurstelling te voorkomen.. ramirezi zijn gevoelige visjes..die zou ik zelf niet als makkelijk bestempelen
Bedankt voor het advies. Het was zo maar even een hersenspinsel, zo ver ben ik nog niet ;-) Eerst maar kijken of het aquarium er überhaupt gaat komen!
 
Ik heb hier de bak ook op 2 mtr van het raam af staan en dan valt de zon er ook in maar dan doe ik de gordijnen dicht want anders heb ik ook snel groene ruiten.
 
Ik zit te denken aan een bak van min. 1 meter (ik had voorheen een 80cm), Zuid-Amerika. Ik heb enige ervaring, maar als ik het weer oppak wil ik beginnen met de wat makkelijkere soorten (corydoras, otocinclus, wellicht zwaarddragers of ramirezi's en een schooltje van het een of het ander).
Welkom terug!

Misschien een idee om dan een topic aan te maken bij samenstelling visbestand.
Alvast een paar opmerkingen:
ottoclincus kun je pas plaatsen als je aquarium tenminste een half jaar staat.
Ik heb zelf zwaarddragers (Xyphophorus helleri) en had ze eerst in een Juwel rio 350 (1.2m) en tegenwoordig in een 2m bak. Ik zie nu veel mooier gedrag van ze. Ze kunnen dus wel in een 1meterbak, maar groter is beter voor ze.

Mijn vraag in ieder geval is, waar zal ik het aquarium plaatsen. Ik woon in een hoek-appartement, en de buitenmuren bestaan alleen maar uit ramen. De hoek ligt op het zuid-westen, dus erg zonnig (en ook erg warm hartje zomer). Ik heb twee opties: tegen een binnenmuur in de woonkamer naast een raam, of idem in de slaapkamer. De slaapkamer geniet niet mijn voorkeur, wij (en de katten) zouden toch meer van het aquarium genieten in de woonkamer. Het nadeel van de woonkamer is dat het dus erg zonnig is. Nu hebben we - naar mijn herinnering - nooit direct zonlicht op de beoogde muur (wel weerkaatsing van zonlicht van gebouwen in de omgeving), met uitzondering van misschien tijdelijk een enkele streep in de koude maanden als de zon wat lager staat en de zon net tussen de flats hiernaast schijnt.
Naast het aquarium hangen in-between gordijnen die als ze 'open' zijn een vrij dik pakket vormen, en als ze dicht zitten op de zonnige dagen filteren ze toch wel het een en ander aan direct licht.
Als je niet direct zonlicht op de beoogde muur hebt, zou ik me er niet echt zorgen over maken.

Nog een bonusvraag: ik denk aan 1 van de Jewel Rio modellen. Houden deze lichtkappen het gewicht van 1 of twee katen? Eentje is nogal een avonturier die maar wat graag hoog zit, dus ik verwacht dat hij er niet van af te slaan is.
Houd er rekening mee bij de keuze dat de standaard lichtbak van de Juwel hoogstens makkelijke tot medium planten aankan. Als je lastiger planten wilt, heb je een upgrde nodig en die is behoorlijk duur. Dan is het te overwegen om meteen naar een andere bak over te stappen.

Wat betreft de katten: Mijn Juwel had geen probleem met mijn kat van 3 kilo, die vanaf de 70cm hogere koelkast op het aquarium sprong. Als je geen Maine coon met overgewicht hebt, denk ik niet dat je daar problemen van hoeft te verwachten.

Succes!
 
Tja ik heb een Aquatlantis met de standaard led en ook daar zit je rond de 30 lumen maar ik denk dat dit voor het merendeel van de planten meer dan genoeg is en ik dim ze zelfs nog met 1/3.
 
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe!

Misschien een idee om dan een topic aan te maken bij samenstelling visbestand.

Dat was sowieso mijn plan! Ik dacht eerst even dit 'struikelblok' bespreken voor ik mezelf lekker maak met allerlei ideeën.

Als je niet direct zonlicht op de beoogde muur hebt, zou ik me er niet echt zorgen over maken.

Dat geeft me moed!

Houd er rekening mee bij de keuze dat de standaard lichtbak van de Juwel hoogstens makkelijke tot medium planten aankan. Als je lastiger planten wilt, heb je een upgrde nodig en die is behoorlijk duur. Dan is het te overwegen om meteen naar een andere bak over te stappen.

Ik heb voor nu geen wens om moeilijk te gaan doen. Ik zou dan gaan voor plantsoorten waar ik al enige ervaring mee heb; echinodorus, vallisneria, javavaren, hoornblad, waterpest, lotus, microsorum.

Wat betreft de katten: Mijn Juwel had geen probleem met mijn kat van 3 kilo, die vanaf de 70cm hogere koelkast op het aquarium sprong. Als je geen Maine coon met overgewicht hebt, denk ik niet dat je daar problemen van hoeft te verwachten.
Onze lieverdjes wegen keurig rond de 4 kilo. Ze hebben geen hogere plaats in de buurt om vanaf te springen. Dus dit klinkt goed!
 
Je zou ook de zijkant van het glas zwart kunne verven
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan