Plaatsing spraybar


H

happylicious_

Guest
Hallo allemaal,

Na 2 jaar zonder aquarium heb ik me weer iets nieuws aangeschaft, een Aquatlantis Fusion 120cm.
Hiervoor heb ik 2 externe filters. Plan is om een spraybar te maken over de gehele achterwand, ik zou dus 60cm spraybar links willen maken voor de ene filter, en 60cm rechts voor de andere filter. In het midden dan een stop op maar dat het wel oogt alsof het één lange buis is.
Ik had uiteraard geen rekening gehouden met het 'middenstuk' in mijn aquarium (zie foto).

Het liefst van al had ik de spraybar redelijk hoog geplaatst maar dan zit dat stuk dus in de weg, kan ik een kortere spraybar links en rechts zetten en dat stuk overslaan of krijg ik dan problemen met de stroming? Is het een optie om die hoog te zetten maar dan aan de hand van bochtjes enkel bij het middenstuk lager te gaan?

Wat is anders de optie met 2 filters en een spraybar?

Groetjes,

Lindsay
 

Bijlagen

  • IMG_20210622_093334.jpg
    IMG_20210622_093334.jpg
    107.7 KB · Weergaven: 114
  • IMG_20210622_093343.jpg
    IMG_20210622_093343.jpg
    86.6 KB · Weergaven: 120
Ik heb de Fusion 120 ook en heb een buis van 1 meter over de hele achterwand lopen. Op zich zou dat prima moeten willen. Dat middenstuk lijkt me geen probleem hoor.
 
Hoi, mijn eerste gedachte is dat het geen enkel probleem is als je dat middenstuk overslaat. De stroming zal dat middenstuk echt wel meenemen. Ik spreek niet uit ervaring hierbij, dus ik ben benieuwd naar de inbreng van andere mensen.

Wij hebben zelf in min of meer dezelfde situatie (lengte 130cm en 2 filters en spraybar van 2 kanten) ervoor gekozen de spraybar op ongeveer 10cm van de (zand-)bodem te plaatsen. Dat brengt weer andere uitdagingen met zich mee, dus dat zou ik zeker niet als eerste aanraden.

Een aanpassing die wij hier na een poosje nog hebben gemaakt, is dat we de aanzuig en uitvoer kruislings gezet hebben. Dat met het idee dat we een betere distributie van al het water door de hele bak krijgen, ipv dat links en rechts bijna 2 aparte stukken worden. Het gaf hier duidelijk een verbetering.
 
Een aanpassing die wij hier na een poosje nog hebben gemaakt, is dat we de aanzuig en uitvoer kruislings gezet hebben. Dat met het idee dat we een betere distributie van al het water door de hele bak krijgen, ipv dat links en rechts bijna 2 aparte stukken worden. Het gaf hier duidelijk een verbetering.
Dan zou ik inderdaad kiezen om het middenstuk over te slaan. Hoe bedoel je aanzuig en uitvoer kruiselings? Dacht nu aanzuig links en rechts bovenaan tegen de achterwand te plaatsen, zou jij ze vooraan plaatsen dan?
 
Wij hebben de filters links en rechts staan. We hebben de spraybar van het linker-filter links in de bak. Maar de aanzuig van het linker-filter, hangt rechts in de bak.

Dat betekent dus dat in grote lijnen, de rechter aanzuig (linker-filter) , het water opzuigt dat door de rechter-spraybar (filter rechts) wordt uitgeblazen.

Het water gaat dus min of meer in een 8-vorm door de hele bak, ipv dat links links blijft, en rechts rechts.
 
Ik heb een Fusion 150. Sinds kort 1 lange spraybar met 2 filters aangesloten..
vanaf links een Eheim Prof 4/350 en rechts een Jbl e1502. in het midden vd bak ook een brede trekstrip maar de spraybar valt er precies onderdoor, net onder het wateroppervlak.
 

Terug
Bovenaan