Plakband om spraybar


Hardloper

Well-known member
Lid geworden
12 juli 2014
Berichten
278
Locatie
Heerde
Ik heb een juwel 240 met een eheim professionel 4+. Ik heb het gevoel dat ik net iets te weinig stroming in de bak heb. De spraybar zit op de zijruit en de inlaat aan dezelfde kant van het aquarium.

Nu dacht ik, als ik wat gaatjes in de spraybar af dek dan komt de stroom er harder uit. Hoe denken jullie hierover? Of zijn er betere alternatieven?
 

Bijlagen

  • 16451996088776019924468763605619.jpg
    16451996088776019924468763605619.jpg
    471.7 KB · Weergaven: 81
Kun je er geen houtje van een sateprikker of iets instoppen. Dat heb ik bij het allerlaatste gaatje ook.
 
Daar zijn de gaatjes net iets te groot voor.
 
Ik heb er ook wel van dat teflontape om gehad en dat blijft ook best wel ff zitten. Gebruik ik ook bij de co2 fles.
 
Zelf even een buisje kopen en voorzien van gaatjes. Begin bij zo'n 2,5 mm op een afstand van 3 cm. van elkaar. De kantklare spraybars hebben vaak te grote gaten.
 
Spraybar op maat zagen?
Spraybar is wel lang genoeg. Wil juist een aantal tussenliggende gaatjes dichtmaken.

Zelf even een buisje kopen en voorzien van gaatjes. Begin bij zo'n 2,5 mm op een afstand van 3 cm. van elkaar. De kantklare spraybars hebben vaak te grote gaten.
Dit kan natuurlijk ook, maar wou eigenlijk een 'simpele oplossing' proberen om te kijken of dit het probleem ook echt oplost.
 
Dat is soms ook een optie. Maar goed stroming over de gehele breedte is vaak wel het beste.
 
Of een nieuw stukje buis kopen en dan het formaat en/of aantal gaatjes aanpassen.
 
Im heb toen een tijdje een deel afgeplakt met isolatietape. Vooral eigelijk omdat die tape zwart was en de spraybar ook.

Ik ging er automatisch van uit dat dat niet zou blijven zitten. Weer wat geleerd :)
 
Ik zou zeggen: probeer het.
Dan zie je het vanzelf.
Kan je hoogstens een stukje tape kosten.
 
Doormiddel van het afknijpen van de uitstroomgaatjes gaat de totale flow echt niet beter worden.
Ben het in dit geval wel mee eens om de uitstroombuis achterin over de hele lengte te laten stromen.
 
Werkte hier ook voor een tijdje maar heb betere ervaring met dat teflontape.
Die isolatie tape gaat er echt niet af. Als je die droog plakt. Het is dat ik een puntje heb dubbelgevouwen dat ik het vanaf daar er weer af kon halen. Want het zat er nog steeds strak op, na weken onder water.
 
Ik had last van een fluittoon door mijn spray buis. Heb er 2 filters van sigaretten ingedaan aan het eind. Fluit weg en stroming door andere gaatjes gaat harder.
 
Ik had last van een fluittoon door mijn spray buis. Heb er 2 filters van sigaretten ingedaan aan het eind. Fluit weg en stroming door andere gaatjes gaat harder.
Filters in de gaatjes bedoel je?
 

Terug
Bovenaan