planaria ook na Flubenol


Annabellagroen

Well-known member
Lid geworden
2 juni 2020
Berichten
116
Leeftijd
26
Ik heb al eerder een onderwerp geplaatst over vinrot na flubenol. Gelukkig gaat het met die vis nu goed.
Vanmorgen met het licht aandoen zag ik ze op de ruit. Ik weet het zeker dit zijn planaria en geen andere wormen die ik eerst had .Deze hadden segmenten en kropen als een regenworm. Nu zie ik kleine witte wormen die als een slak over de ruit gaan. Ik heb er wel een nieuwe bodem in gedaan, planten ook allemaal nieuw en 90% waterwissel ga ik er niet van uit dat dit opstart wormen zijn. maar ik kan het fout hebben.Zo zouden ze er wel in gekomen zijn.
Nu heb ik slechte ervaring met flubenol. Ik kan mijn vissen er uit halen en de bak nogmaals behandelen. Alleen zit het niet op de vissen? Is het altijd noodzakelijk om ze te bestrijden of zijn er ook vissen die ze eten die ik kan toevoegen. ( even los van dat ik er sluierstaart goudvissen op dit moment in heb zitten en dat moeilijk is)
Ik heb recentelijk een aquarium maar inmiddels denk ik er al weer over na om te stoppen. ondanks dat ik jaren geleden ook vissen had en dat altijd goed ging. Lijkt het niet op te houden met problemen nu. Mijn aquarium staat sinds maart. Maar door flubenol moest ik weer opnieuw beginnen met indraaien. Dat kan ik nu weer doen dan.
Heeft iemand raad?
 
Laatst bewerkt:
Heb je een foto van de wormen? Als je enkele ziet dan zou ik nog niet gelijk wat doen maar wel erg spaarzaam voeren of eventueel een planariaval inzetten.
 
Ik lees daar veel slechte berichten over. En zo kom je er nooit echt helemaal van af
 
Heb je een foto van de wormen? Als je enkele ziet dan zou ik nog niet gelijk wat doen maar wel erg spaarzaam voeren of eventueel een planariaval inzetten.
Ik kan niet echt een foto nemen omdat ze gwn zo klein zijn. Ik kan het proberen
Moet ik wel even weer het licht uit doen. Ik verwacht alleen niet dat je er veel van kan maken
 
20200615_094005.jpg
20200615_094340.jpg
 
Nieuwe boden - Nieuwe plantjes - genoeg kans voor nieuwe beestjes om in je aquarium te komen!

Zoals ik het op de foto zie zijn dat gewoon opstartwormpjes of detrituswormpjes genoemd en die gaan vanzelf weg. Ik zou er niet te veel aandacht aan geven. Wil je bij het opnieuw toevoegen van plantjes voorkomen dat er weer ongedierte mee komt stop die plantjes eerst eens in een week in een emmer en verschoon het water een aantal keer. Daarna de plantjes goed uitspoelen onder een lauwe kraan en zo voorkom je het meeste gespuis wel.
 
Nieuwe boden - Nieuwe plantjes - genoeg kans voor nieuwe beestjes om in je aquarium te komen!

Zoals ik het op de foto zie zijn dat gewoon opstartwormpjes of detrituswormpjes genoemd en die gaan vanzelf weg. Ik zou er niet te veel aandacht aan geven. Wil je bij het opnieuw toevoegen van plantjes voorkomen dat er weer ongedierte mee komt stop die plantjes eerst eens in een week in een emmer en verschoon het water een aantal keer. Daarna de plantjes goed uitspoelen onder een lauwe kraan en zo voorkom je het meeste gespuis wel.
Ja zou je zeggen. Want ik wil niet onnodig weer flubenol gaan gebruiken... maar ze zijn wel anders dan die wormen die ik al had? gaan trouwens heel snel over de ruit heen.
Ik heb de planten 2 uur in een redelijk hoge concentratie zout bad gedaan. Zou wel niet goed genoeg zijn dan. Hoelang duurt het voor dat ze weg zijn en ik mij zorgen moet gaan maken?
 
Bewoners zullen ze deels wel eten en als je niet teveel voert hou je het in de hand. Ik denk dat iedereen wel een wormpje in de bak heeft maar zolang ze niet veel te eten krijgen wordt dat geen plaag.
 
Ik zou mij helemaal geen zorgen maken over dit soort wormpjes en het is niet te zeggen hoe lang ze blijven. Dit soort dingen leven in een aquarium en horen er gewoon bij, soms blijven ze in de bodem maar als daar nog geen of weinig voedsel is gaan ze opzoek naar andere plekken. Normaal zullen visjes ze opeten als ze uit de bodem komen.
 
Als je nou het licht uit hebt staan. Zie je ze dan nog actiever worden? Vaak krioelt Planaria dan over de frontruit.
 
Mijn goudvissen eten niks van de ruit alleen wat rond zweeft. Maar dat doen deze niet. Ik denk ook wel dat er genoeg leeft in je bak. Alleen als ze de hele tijd op de ruit blijven kruipen vind ik dat wel vervelend. IK zou proberen wat minder zorgen te maken
 
Als je nou het licht uit hebt staan. Zie je ze dan nog actiever worden? Vaak krioelt Planaria dan over de frontruit.
Wanneer het licht uit is gaan ze ook hoog zitten bij het wateroppervlakte. Met licht bij de bodem. Wel op het glas of de pomp
 
Zie Flubenol als laatste redmiddel, als je bak helemaal vol zit met wormpjes of slakken en je er echt niet meer uit komt kun je dat gebruiken. Het is geen spul wat je gebruikt indien je een paar wormpjes ziet kruipen. Een aquarium is geen steriele omgeving en juist al die extra beestjes zullen mee helpen om de boel stabiel te houden. Het komt allemaal vanzelf in balans maar helemaal door een nieuwe bodem en nieuwe plantjes, begin je eigenlijk gewoon weer opnieuw en gaat dit een aantal weken / maanden duren. Geduld :)
 
Zie Flubenol als laatste redmiddel, als je bak helemaal vol zit met wormpjes of slakken en je er echt niet meer uit komt kun je dat gebruiken. Het is geen spul wat je gebruikt indien je een paar wormpjes ziet kruipen. Een aquarium is geen steriele omgeving en juist al die extra beestjes zullen mee helpen om de boel stabiel te houden. Het komt allemaal vanzelf in balans maar helemaal door een nieuwe bodem en nieuwe plantjes, begin je eigenlijk gewoon weer opnieuw en gaat dit een aantal weken / maanden duren. Geduld :)
Als ik kijk naar de vijver. Daar zit natuurlijk ook genoeg in. IK heb nu ook last van bruin alg. Het aquarium in nu zeker niet stabiel. Ik moest een nieuwe bodem na het flubenol kreeg ik alle wormen niet meer uit het zand. Mijn vissen hadden hier veel last van en zelfs elke dag 60% verversen kreeg ik de waardes niet meer naar beneden. Anders had ik het ook zo gelaten. Ik voel mij iets meer gerustgesteld :) Ik ben hier nog redelijk nieuw en het internet verteld je van alles want waarschijnlijk niet allemaal waar is. Ik zou wat geduldiger zijn.
 
De platte snelle wormen zijn nu haar dunne witte wormen die kruipen als een regenworm. Zie ze voornamelijk op de pomp na waterwissel. Die had ik voorheen ook. Zijn dit dan ook opstart wormen of wat ander? Omdat ze niet plat zijn. Zijn wit en de hele kleine lijken wel doorzichtig. Worden nog geen centimeter max. Zwemmen ook niet. Wel zweven ze soms door de bak met af en toe een spastisch trekje. Dus niet echt zwemmen zoals een worm dat doet.
 
Ik zou enkel nog in vitro planten gebruiken. Zo is de kans op ongewenste bewoners onbestaand. Ik kocht vroeger gewone planten en altijd miserie. Bloedzuigers, slakkenplagen. Nu ben ik dit voor geweest en in vitro planten gebruikt.
 
Ik zou enkel nog in vitro planten gebruiken. Zo is de kans op ongewenste bewoners onbestaand. Ik kocht vroeger gewone planten en altijd miserie. Bloedzuigers, slakkenplagen. Nu ben ik dit voor geweest en in vitro planten gebruikt.
Ik heb daar ook naar gekeken. Alleen is er niet veel keus. Of ik kijk op de verkeerde websites. Waar kan ik die het beste bestellen?
 
Sinds wij nieuwe planten voor het planten 3 volle dagen in een aluinoplossing zetten hebben we geen slakken of andere ongewenste bezoekers meer in het aquarium.
 
Sinds wij nieuwe planten voor het planten 3 volle dagen in een aluinoplossing zetten hebben we geen slakken of andere ongewenste bezoekers meer in het aquarium.

Op andere site zie ik staan half uurtje. Hoeveel aluin doe je dan in het water?
 
Andere sites geven een snelle optie met meer aluin. Dat doet wel wat, maar dood niet de eieren. Het recept dat ik gebruik dood tot nu toe ook de eieren.

Ik heb dit gevonden via



Ik gebruik een goede theelepel aluin op 4ltr water. Het is lastig op te lossen. Best om dat eerst te doen, voor je de planten er in doet. Ik laat het 3 volle dagen er in liggen. Daarna afspoelen voor je het de bak in doet. Je hebt los aluin nodig uit een pot.

Dit is voor buiten het aquarium, dit is niet! geschikt voor in je aquarium met bewoners.
 

Terug
Bovenaan