Wat is er nieuw

Planaria Paniek

GarField

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2024
Leeftijd
55
Hoi hoi.
2 weken terug kreeg ik een bolletje drijvend mos van mijn vriendin.
In een bakje mee genomen. Thuis wilde ik het erin doen maar zag ik wormpjes in de bak.
Dus het mos omgespoeld en daarna weer even in het bakje. Weer wormen.
Weer spoelen, weer in het bakje en weer wormen.
Even met de camera opgenomen en ... Planaria. Ik heb dus de hele bups in de prullenbak gegooid.

Verder niet meer over nagedacht ... tot mijn vriendin vandaag in paniek belt dat alle kreeften weg zijn, de garnalen worden minder en geen kleintjes meer, en ze is 4 vd 6 oto's kwijt.
Dus nu heeft ze in paniek een superfish start aqua van zolder gehaald, en daar de vissen en slakken in gedaan.
Ze zegt dat ze een betta gaat halen om de boel op te eten ....

Ik ben pas morgen bij haar dus kan nog niks kijken. Ik denk dat ze in paniek te vel reageerd ... maar wat is de beste oplossing?
En eten die Planaria echt al die vissen en kreeften op?

Ik zou eerder iets van chemische troep erin gooien (welke?) dan een Betta

Ik weet niet hoever je kan inzoomen, maar op groot beeld is het duidelijk planaria

Kan me amper voorstellen dat die gezonde kreeften en vissen verschalken.

Van Onlineaquariumspullen.nl:

Is planaria schadelijk?​

Planaria is een echte alleseter en kunnen zelfs een beetje jagen op eieren of zwakke dieren. Tevens kunnen jonge garnalen of net vervelde garnalen worden gegrepen door de worm wanneer deze op de zelfde plek blijven zitten om aan te sterken.

Er zijn berichten dat Planaria een soort gif (toxine) afgeeft om zichzelf te verdedigen. Dit zou vooral gebeuren wanneer dieren zoals bijvoorbeeld garnalen de planaria aanraken. Dit gif komt in het aquariumwater terecht en zou enkel werken op korte afstand en is vooral gevaarlijk voor de kleine aquariumbewoners. Echter kan bij een zeer grote groep aan planaria het gehele water zo giftig worden dat vooral de gevoelige dieren hier aan sterven. Echter is dit verhaal nooit wetenschappelijk bewezen.

Planaria is een zeer snelle voortplanter die veel eitjes tegelijk kan leggen. Hierdoor kan een paar wormpjes al snel zorgen voor een grote plaag in het aquarium. Het is daarom belangrijk om snel een behandeling te starten wanneer er planaria wordt geconstateerd in het aquarium.

Ik ben het weekend bij haar geweest. Ik zie echt nergens Planaria.
Ze heeft no planaria oid besteld maar komt pas dinsdag binnen.
Ondertussen heeft ze alle vissen en slakken eruit gehaald.

Als je planten of mos uit de bak haalt zie je inderdaad een paar planaria, maar het is volgens mij geen giga probleem.
Al liggen er nu wel heel erg veel slakkenhuisjes zonder slak in de bak. (ze heeft 1 batch met appelslakken laten uitkomen).
Ze is 2 oto's 'kwijt'.
En Als ik zie hoeveel garnalen ik heb en hoe weinig zij er heeft terwijl ze eerder (en met meer begonnen) garnalen heeft is het wel verdacht.
Er zijn misschien andere oorzaken die dit kunnen veroorzaken maar ik ben nog veel te nieuw in aquaria dat ik haar hierin kan adviseren.
Dus ze gaat gewoon het aquarium behandelen als het spul binnen is.
Ze heeft 2 honing goerami's en 10 kleine regenboogvisjes en ze wil absoluut niet dat daar iets mee gebeurd.

Planaria gaat geen gezonde vissen pakken en al helemaal geen otocinclus.
De slakken verhuizen is leuk maar men vergeet dat je dan ook de planaria die in het slakkenhuis kan gaan zitten mee verhuisd en dat je de slakken waarschijnlijk niet meer terug kan zetten (middeltjes gaan in de bodem zitten. De eerste tijd lijkt het dan dat de slakken het goed doen maar gaan dan langzaam dood (verhongeren door het gif).

Dat ze garnalen pakken ja dat doen ze zeker.

Persoonlijk zou ik eerder naar een corydoras soort kijken welke geschikt is voor in het aquarium en minder voeren. De corydoras ruimen de planaria uiteindelijk zover op dat er weinig tot niks overblijft.

Ze heeft een kuur gebruikt en alle dieren zijn weer terug.
We gaan kijken of ze wat meer garnalen krijgt.
Vergeleken bij mij is er amper aanwas ... ik heb er echt heel veel en ben met minder begonnen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan