Planaria?


B

bardiarella

Guest
Dag aquarianen,

Sinds juni 2018 ben ik trotse eigenaar van een aquarium! In mijn aquarium ( van Juwel, 110 L) huizen:
- een tiental platy's;
- een tiental kardinaal tetra's;
- een tweetal ancistrus albino's; en
- een tiental anatome helenaslakken.

Die laatste had ik in mijn bak gedaan i.v.m. een slakkenplaag. Dit is een nu een stuk minder geworden, gelukkig.

Maar, tot mijn grote schrik kwam ik gisteravond een aantal kleine beestjes tegen. In de eerste instantie dacht ik aan jonge slakjes zonder huis, maar bij nader onderzoek denk ik te maken te hebben met planaria:

IMG_1030_.jpg


Ik krijg helaas de foto niet scherp. De beestjes zitten in het aquarium tussen de filterbehuizing en het glas. De filterbehuizing zit naar mijn mening vast in het aquarium en kan ik er niet uithalen. Ik kan dus niet makkelijk bij die beestjes. Ik heb deze beestjes alleen waargenomen op deze plek, verder zie ik ze niet in het aquarium.

Ik heb op internet gevonden dat je planaria kunt bestrijden met flubenol. Maar dit middel zal ook mijn slakken bestrijden. Dat betekent dat ik mij anatome helenaslakken (tijdelijk) ergens anders moet plaatsen. En dat mijn slakken geen voedsel meer hebben, immers de plaagslakken worden ook bestreden.

Mijn vraag is: worden planaria altijd een plaag? En is er nog iets aan te doen zonder flubenol te gebruiken?

Ik verneem graag jullie reacties!

Groet,
Natasja
 
Dag John,

Bedankt voor je reactie. Kan het zijn dat de planaria hier alleen zitten omdat er vuil tussen de filterbehuizing en het glas blijft zitten?
 
Nou dat durf ik niet te zeggen maar wie weet. Vaak zitten ze ook inde bodem ivm voerresten.
 
upload_2018-10-16_14-4-45.jpeg
4:33
Planaria
Regeneration

bluedoorlabs
YouTube - 4 nov. 2011
upload_2018-10-16_14-4-45.jpeg
0:55
Planarian

Behzad Ghorbani
YouTube - 3 dec. 2008
upload_2018-10-16_14-4-45.jpeg
4:28
Planaria
Regeneration
Time-lapse

Sci- Inspi
YouTube - 6 okt. 2017
2:02
Planaria Flatworm
Regeneration &
Movement

Tami Port, MS
YouTube - 25 mei 2013
0:10
Planaria 8 heads
regeneration

pere estupinya
YouTube - 25 apr. 2008
0:30
planaria

hectorfergo
YouTube - 3 aug. 2007
6:36
Planaria vs.
Detritus worms;
how to tell the
difference.

Dan Hiteshew
YouTube - 20 okt. 2015
0:58
Planaria fission

Stowers Institute for...
YouTube - 6 jun. 2014
3:23
Planaria moving
and feeding under
the microscope

Sci- Inspi
YouTube - 18 mei 2016
1:01
In A Minute
Science: Planaria

biointeractive
YouTube - 28 nov. 2017
Webresultaten
Flubenol 5% - Onlineaquariumspullen

https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/onlineaquarium-spullen-flubenol-5.html
  1. In cache
Beoordeling: 9,5/10 - ‎1.345 stemmen
Dit middel dood alle ongewenste wormen, zoals planaria en bloedzuigers. Tevens dood dit middel ongewenste slakken in het aquarium. Het middel niet ...

PLANARIA…NIET ZO ONSCHULDIG ZOALS HET LIJKT… - Mijn ...

mijnaquariumjouwaquarium.com/planaria-niet-zo-onschuldig-zoals-het-lijkt/

  1. In cache
  2. Vergelijkbaar
25 jan. 2016 - Planaria in een aquarium: Planaria is een parasiet die waterdieren teistert. Als je ze in een aquarium hebt zal je snel merken dat er jonge ...

Planaria - Wat is het en hoe kom je er vanaf? - Aquascapen.nl

aquascapen.nl › aquascaping › Tips & Advies

  1. In cache
  2. Vergelijkbaar
6 okt. 2016 - Planaria is één van de meest voorkomende soort ongedierte in een aquarium. Vooral bij garnalen aquaria zijn ze een veel voorkomend …
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Antje: Bedankt voor jouw reactie. Dan weet ik nu waar ik ze van heb. Om het ene plaagdier te bestrijden, krijg je een andere ervoor terug...

@ John: Ik ga minder voeren, dan blijft het hopelijk beperkt tot de "vieze hoek" in mijn aquarium.

@ Bertus: Bedankt voor de informatie. Ik zal het e.e.a. eens doorkijken.
 
Je zal aan de flubenol moeten. dan over 2- 3 weken nog eens voor uitgekomen eieren.
 
Een val zal ook niet alle wormen meekrijgen? Het aantal is zo gering, dan doe ik nog geen flubenol.

Ik heb net een deel van het water van mijn aquarium ververst en daarmee van de vieze hoek ook het grind mee gewassen.
Tevens ga ik op het voeren letten: fijn granulaat, wat minder geven, en via vingers in water doen, zodat het niet blijft drijven.
Die laatste tip had ik gisteren van iemand gekregen tegen zwemblaasproblemen. Ik leer elke keer wat bij...

Hopelijk is het zo opgelost.
 

Terug
Bovenaan