Planaria??


J

JonRic

Guest
Ik heb sinds kort in mijn aquarium van die kleine witte bewegende stipjes en een soort wormpjes op mijn aquarium glas.
Zou dit planaria kunnen zijn? Ik neem aan dat Flubenol dan een goed middel is om het te behandelen of zijn er betere middelen.
Er zit op dit moment alleen Garnalen en 3 otocinclus in de bak en 3 zebra slakjes.

20191211_011341.jpg
 
Moeilijk te zeggen op deze foto. Kan planaria zijn maar dan moet je een puntige kop kunnen zien.
 
Je kan er beter een uithalen en op een andere ondergrond fotograferen.. kun je makkelijker focussen.
Vooralsnog zie ik er niet zo snel planaria in..
 
Die stipjes op het glas zijn kapslakjes, die kleine bewegende diertjes door je bak heen zijn waarschijnlijk mosseldiertjes, ik zie geen planaria.

Bedenk wel dat als je planaria gaat kuren dat je zebraslakken daar dood aan gaan.
 
Dat zou zomaar kunnen Antje al zie ik wel een wormig iets op het raam voor dat rode plantje. Maar goed voor een enkele planaria zou ik niet gaan kuren.
 
Het viel mij op dat ze snachts op het glas zitten maar overdag niet echt te vinden zijn. Het lijken echt kleine wormpjes, zo bewegen ze ook op het raam. Ze zijn amper een mm groot. Vandaar ook dat ik aan planaria dacht.

Zal mijn slakjes even vangen en overzetten in een andere bak en dan fubenol gaan kuren.
 
Planaria is vele malen groter dan een paar mm, ik zou niet zomaar iets in je bak gooien als je niet zeker weet wat het is, flubenol blijft meer dan 3 maanden in je systeem zitten dus al die tijd kunnen je slakken niet in je bak.
 
Ik zal eens kijken of ik een betere foto kan maken met de dslr + macro lensen. Vind het nogal lastig omdat ze nog zo klein zijn.
 
Wellicht dat jonge planaria zo klein zijn maar dan zou je ook grotere moeten zien zou ik denken. Een betere foto kan misschien helpen.
 
ik denk dat het zowie zo geen slecht plan is 1 x flubenol te gebruiken zodat je ckkr weet dat je het nooit krijgt mits je geen nieuwe planten binne haalt
 
Nou een betere foto dan dit ga ik niet kunnen maken, tis al lastig genoeg om het gefocust te krijgen met macro lensen xD
Enig idee wat dit dus is?
IMG_3311.JPG
 
begint ondertussen best wel veel te worden. Waardoor ontstaan ze eigenlijk? Teveel voer? te smerige bodem?
je krijg die wormpjes niet weg met flubenol hoelanger je bak indraait hoe minder je er gaat zien is mijn ervaring
 
je garnalen weinig of niet voeren of enkel met groenvoer zodat de planaria hongerig worden
s'avonds een val zetten stukje vlees erin en s'morgen verwijderen na meerdere dagen zul je zien dat de gevangen hoeveelheid planaria ferm afneemt.
 

Terug
Bovenaan