Wat is er nieuw

Planaria

eburon

Well-known member
Lid geworden
2 april 2022
Leeftijd
68
Heb een vervelende parasiet in mijn aquarium gekregen. Vermoedelijk via plantjes binnengekomen vermoed ik. Eerst dacht ik dat het onschuldige wormpjes waren maar ze werden plotseling groter als 1,5 cm en dan weet je het :driehoekige kop 3 cm lang dan is het planaria. Gisteren naar aquariumhandel geweest maar geen chocolade goerami in voorraad. Normaal gezien eten alle chocolade goerami planaria. Verschillende winkels in de buurt gedaan maar geen geluk. Heb dan maar online een chemisch product aangeschaft. Flubenol mag niet meer verkocht worden dus heb ik maar Esha Ndx aangeschaft, alhoewel dit product geconcipieerd is voor andere plagen werkt het ook tegen planaria. Het hoofd bestanddeel is levamisolhydrochloride. IK heb het nog nooit gebruikt heeft er iemand al ervaring met dit product? Het zou indien correct gebruikt ok zijn voor vissen en garnalen maar alle slakken doden. Nu ik heb geen slakken nooit gehad of kunnen houden, weet niet hoe het komt maar ik kon geen enkele slak houden dus die zitten er niet in. Mogelijk een vis die er vroeger inzat die een slakken fetish had. Heeft er iemand ervaring met de werking van Esha Ndx? Het biologisch product met het betelnootextract wens ik niet te gebruiken want wat men ook beweerd dat is giftig voor vissen dus dat gebruik ik gewoonweg niet.

Het hoofd bestanddeel is levamisolhydrochloride
werkt het ook tegen planaria.

Naar mijn weten werkt Esha-Ndx (of Manaus-Levamisil) niet tegen planaria.

Ik heb levamisolhydrochloride (van Manaus) gebruikt om Calamanus te behandelen bij één van mijn maanvissen, de bak bevat ook andere vissen zoals Kegelvlekken, Tetra’s en Otto’s
Deze kuur heeft geen negatieve impact gehad op de ook aanwezige Helena slakken en mini-Japonica garnalen

Het is desondanks een zware kuur, de meerdere benodigde grote waterwissels in korte tijd zijn echt noodzakelijk, een aanslag op biologische filtering die enige tijd nodig heeft om weer te herstellen

Meer over Ndx versus Levamicil……
https://aquaforum.nl/threads/maanvis-ziek.184193/post-2541958
https://aquaforum.nl/threads/maanvis-ziek.184193/post-2541982

Laatst bewerkt:
Eens, ik ben bang dat je het verkeerde middel hebt gekocht.

Ik heb hier eerder dit jaar tegen planaria praziquantel geprobeerd en daarna fenbendazol. Beide goedjes vinden planaria niet zo leuk, maar alleen fenbendazol kon uiteindelijk de plaag helemaal uitroeien. Op sommige slakkensoorten na is het veilig voor andere bewoners.

Naar mijn weten werkt Esha-Ndx (of Manaus-Levamisil) niet tegen planaria.

Ik heb levamisolhydrochloride (van Manaus) gebruikt om Calamanus te behandelen bij één van mijn maanvissen, de bak bevat ook andere vissen zoals Kegelvlekken, Tetra’s en Otto’s
Deze kuur heeft geen negatieve impact gehad op de ook aanwezige Helena slakken en mini-Japonica garnalen

Het is desondanks een zware kuur, de meerdere benodigde grote waterwissels in korte tijd zijn echt noodzakelijk, een aanslag op biologische filtering die enige tijd nodig heeft om weer te herstellen

Meer over Ndx versus Levamicil……
https://aquaforum.nl/threads/maanvis-ziek.184193/post-2541958
https://aquaforum.nl/threads/maanvis-ziek.184193/post-2541982
Bij Ocean store stond vermeld dat het ook werkt tegen planaria - Gebruiken jullie dan panacur? En indien zo hoe doseer je dan?

Ja ik heb panacur gebruikt. Die pilletjes zijn online per stuk te bestellen, wel zo handig. 🙂

Je moet dan eigenlijk kijken hoeveel mg er in die pil zit, en uitrekenen wat je in je bak wilt doseren. Een veelgebruikte dosis is ongeveer 0,5 mg/L. Ik heb zelf het tienvoudige gedaan, 5 mg/L.

Pilletje zoveel mogelijk proberen klein te maken en op te lossen in warm water. Zal niet 100% lukken maar dat geeft niet. En dan door je bak verspreiden. Geeft wat witte neerslag, dat is okee. Verdwijnt vanzelf.

Bij Ocean store stond vermeld dat het ook werkt tegen planaria
Jij bedoeld deze info
https://zeeaquarium-winkel.nl/esha-ndx#:~:text=Het doodt ook Planaria

Ik zou in dat geval niet de verkoper vertrouwen maar wel de fabrikant (maar niet altijd ;-)
https://eshalabs.com/products/esha-ndx/

Of de bijsluiter
https://cdn.webshopapp.com/shops/294272/files/388057683/esha-ndx.pdf

Ja ik heb panacur gebruikt. Die pilletjes zijn online per stuk te bestellen, dat is handig. 🙂

Je moet dan eigenlijk kijken hoeveel mg er in die pil zit, en uitrekenen wat je in je bak wilt doseren. Een veelgebruikte dosis is ongeveer 0,5 mg/L. Ik heb zelf het tienvoudige gedaan, 5 mg/L.

Pilletje zoveel mogelijk proberen klein te maken en op te lossen in warm water. Zal niet 100% lukken maar dat geeft niet. En dan door je bak verspreiden. Geeft wat witte neerslag, dat is okee. Verdwijnt vanzelf.
Het is wel raar maar de werking van ndx tegen planaria wordt in verschillende winkels vermeld.

Het is wel raar maar de werking van ndx tegen planaria wordt in verschillende winkels vermeld.
Je kan het altijd proberen. Het is jouw geld. Maar het zal waarschijnlijk om een reden niet de aanbevolen methode zijn. Winkels herhalen vaak simpelweg wat fabrikanten vertellen.

al wat verder opgezocht om het praktisch uit te voeren :
Voor de effectieve bestrijding van planaria in het aquarium met Panacur (werkzame stof: fenbendazol) gelden zeer specifieke richtlijnen. De gangbare streefdosering is 0,25 tot 0,5 mg pure fenbendazol per liter aquariumwater.
Omdat Panacur in verschillende vormen (tabletten, vloeibaar of poeder) wordt verkocht, is dit vertaald naar de praktijk:

Richtlijnen per producttype (eenmalige dosis)

ProductvormDosering per 100 liter netto aquariumwaterOpmerkingen
Panacur Tabletten (250 mg)¼ tablet (komt overeen met 62,5 mg fenbendazol)Goed verpulveren tot fijn poeder en vooraf oplossen in warm water.
Panacur Vloeibaar (10%)1 tot 1,5 mlGemakkelijk te doseren met een fijn doseerspuitje.
Panacur C Poeder / Granulaat (22,2%)0,25 gram poederVaak gebruikt bij specifieke hondenpoeders. Gebruik een precisieweegschaal.

Belangrijke stappen bij de behandeling
  1. Haal kostbare slakken eruit: Vrijwel alle sierslakken (zoals Appelslakken of Neritina/Renslakken) gaan dood door Panacur en de stof blijft maandenlang in de bodem actief. Poelslakken en posthoornslakken overleven het meestal wel. Garnalen, kreeften en vissen ondervinden bij deze dosering geen schade.
  2. Voorbereiden: Los de benodigde hoeveelheid Panacur eerst heel grondig op in een beker warm water. Het lost erg moeilijk op en blijft een melkachtige substantie. Verdeel dit mengsel gelijkmatig over het wateroppervlak.
  3. Verwijder dode wormen: Na 2 tot 3 dagen beginnen de planaria massaal te sterven. Haal direct zoveel mogelijk dode planaria weg om een gevaarlijke ammoniak- of nitrietpiek door rotting te voorkomen.
  4. Water verversen: Voer na 5 tot 7 dagen een grote waterverversing uit (circa 30% tot 50%). Filter eventueel over actieve kool om medicijnresten te verwijderen.
  5. Herhalen na 14 dagen: Panacur doodt de eitjes van de planaria niet. Herhaal de volledige behandeling exact twee weken later om eventueel nieuw uitgekomen wormen te doden voordat ze zelf weer eitjes leggen.
de vloeibare vorm (Panacur 10% suspensie) mengt een stuk makkelijker met aquariumwater dan de tabletten, maar het lost niet volledig op. Omdat het een suspensie is, zweven de microscopisch kleine deeltjes fenbendazol in de vloeistof.
Om het medicijn veilig en gelijkmatig in je aquarium te verdelen, meng je het zo:
  1. Schud de fles vooraf zeer krachtig: De werkzame stof zakt in de fles snel naar de bodem. Schud de fles dus goed door elkaar voordat je de vloeistof in de doseerspuit trekt.
  2. Los het eerst op in een aparte beker: Spuit de afgemeten hoeveelheid nooit rechtstreeks in het aquarium. Doe de milliliters in een beker of flesje met lauw aquariumwater en schud of roer dit goed door tot het water melkachtig wit kleurt.
  3. Rustig verdelen: Giet het mengsel langzaam in de uitstroom van je aquariumfilter. De filterstroom zorgt er vervolgens voor dat het medicijn direct door de hele bak wordt verspreid en ook de bodem bereikt, waar de planaria zich verschuilen.
Het water zal na het toevoegen een paar uur licht mistig of troebel zijn. Dit is volkomen normaal en trekt vanzelf weer weg als het middel is neergedaald.

Webshops zijn goed in het kopiëren van elkaars foute informatie die de fabrikant niet heeft opgegeven.

Het middel doodt ook planaria en andere niet-parasitaire wormen.
https://www.aquastorexl.nl/esha-ndx.html#:~:text=e.a.-,Het middel doodt ook planaria en andere niet-parasitaire wormen.,-Symptomen

Het doodt ook Planaria en andere niet-parasitaire wormen.
https://zeeaquarium-winkel.nl/esha-ndx#:~:text=Het doodt ook Planaria en andere niet-parasitaire wormen.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan