Wat is er nieuw

Planaria

• Onderwerp starter Onderwerp starter Joshua1302
  • Startdatum Startdatum
J

Joshua1302

Guest
Ook ik heb planaria in mijn bal helaas... Ben niet de enige zo te lezen.
Ik wilde geen vragen gaan stellen in een topic van een ander, dus vandaar deze.

Afgelopen zaterdag heb ik de eerste kuur met tremazol gedaan. Ik heb 15ml. in het water gegooid en na een uur of zeven 80% van het water ververst. Daarna actieve kool in het filter gedaan om de laatste resten er ook uit te krijgen. Alle vissen, garnalen (ik heb gisteren zelfs baby garnalen ontdekt!!) en zelfs de lotus heeft het overleefd. Volgens de handleiding moet je na een week een herhaal behandeling doen en die komt komende zaterdag.

's Avonds zie ik heel veel wormpjes op de ruit zitten, maar wat ik er van gelezen heb op internet is dat normaal. Schijnbaar honger je de wormen uit en dat ze nu op de ramen zitten zou een goed teken zijn.

Nu mijn vragen;

-Heeft hier iemand ervaring met Tremazol?

- Een van mijn otocinclussen heeft er (per ongeluk of bewust??) en paar opgegeten toen hij over de ruiten ging met zijn mond. Kan dit kwaad?

Geen ervaring met die wondermiddeltjes. Maar als 1 van je vissen het opgegeten heeft kan het zeker kwaad. Ik had ook een plaag in een 50l bakje, heb er roofvisjes bijgezet, de planaria is zo goed als uitgeroeid.

Oke en wat is dan het probleem? Krijgt het visje nu dan inwendige wormen? Moet en kan ik daar dan iets tegen doen?

Ik dacht dat men vaak Flubenol gebruikt tegen Planaria?

Daar heb ik in eerste instantie ook om gevraagd in de LFS, maar dat werd me afgeraden, omdat het schadelijk zou zijn voor garnalen.

Ik heb trouwens ergens gelezen dat corydoras wel een wormpje lust op zn tijd. Klopt dat? Het toeval wil dat ik vandaag cories besteld heb.

Flubenol is niet schadelijk voor garnalen en is samen met no-planaria juist het middel wat speciaal tegen planaria (platwormen) wordt gebruikt in de garnalenwereld.
Zie bij de gebruiksaanwijzing van Tremazol geen platwormen staan dus zou me niks verbazen dat het niet bij je werkt maar kan het mis hebben.

Joshua1302 zei:
Ik heb trouwens ergens gelezen dat corydoras wel een wormpje lust op zn tijd. Klopt dat? Het toeval wil dat ik vandaag cories besteld heb.

Zeker wel.. maar verwacht geen wonderen.. mijn Cory's zijn dol op wormpjes maar alleen als ze er niet voor hoeven werken.. luie donders 😉

Oke das mooi. Alleen duurt het wel een week of vier voordat mn felbegeerde gold-stripes binnen zijn...

Nou ja, morgen maar de tweede kuur erin en dan zien we wel.

Zo te zien,Grandioos.

Wel erin,niet eruit.
Dus,heb je een glazen buisje, stop erin,met pijpje.

Bedankt dat je met me mee denkt kellemes! Word zeker op prijs gesteld!

Helaas is de tweede kuur er vandaag bij ingeschoten... Echt slecht, ik weet het. Een rondje golfen duurde in plaats van 2 uurtjes ruim 3 uur en 3 kwartier en vandaag heb ik ook nog eens gewerkt van 05.30u tot 10.30u, dus de dag is te kort helaas. Ik hooooop dat ik morgen tijd heb en dat het dan nog wel helpt...

Die planaria val... Tsja ik weet het niet... Ik heb ook eens een slakkenval gekocht voor veels te veel geld en die heeft na een week in t water gelegen te hebben nog niet ��n slak gevangen. Het idee van dit product is goed maar ik ga toch eerst die kuur nog een keer herhalen. Helpt dat niet, ga ik de val serieus overwegen!

Ik hoop dat het aanslaat. Met een slakkenval heb ik ook slechte ervaringen gehad.
Maar goed de ene val is de andere niet.

Helaas heb ik vanwege een al eerder gepland uitstapje met vrienden gisteren geen tijd gehad voor de tweede kuur. Het is er vandaag dan toch eindelijk van gekomen.

Vanmorgen om half elf ongeveer heb ik het middeltje erin gedaan, dus om half zes moest ik voor de tweede keer 80% van het water verversen. Daarna ben ik met mijn vader een uurtje of twee weggeweest om te klussen en bij terugkomst, vijf minuten geleden, was de ruit vrij van wormpjes!!

Ik ga niet te vroeg juichen natuurlijk, maar mijn conclusie tot nu toe is dat de Tremazol zijn werk gedaan heeft!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan