Wat is er nieuw

Plannen voor een iwagumi

NoahC

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2023
Berichten
161
Leeftijd
24
Locatie
Zuid-Limburg
Beste allemaal,

In de toekomst ben ik van plan een iwagumi aquascape op te zetten. Een heel verschil vergeleken met mijn huidige dutch style dus veel van mijn huidige kennis (vooral omtrent bemesting) zal niet 1:1 toegepast kunnen worden. Aangezien ik heb begrepen dat iwagumi's een van de moeilijkste aquascapes zijn en veel onderhoud vereisen ga ik voor een 60p bak van Oase (75 L) om te voorkomen dat ik uren bezig zal zijn met het snoeien van de bodembedekkers.

Het boodschappenlijstje ziet nu als volgt uit (voornamelijk ingegeven na mijn bezoek aan de GreenAqua galerij in Budapest):
Qua planten wil ik in denkelijk enkel een veld van Eleocharis acicularis and Eleocharis acicularis mini rondom Seiryu stenen plaatsen. Een echte minimalistische iwagumi in de Amano/ADA stijl dus. Beetje zoals hier.

Het ADA Power Sand Advance is aanbevolen met de toelichting dat dit niet verplicht is maar wel zeer gunstig voor de gezondheid en stabiliteit van het aquarium op lange termijn: "omdat ADA Power Sand veel voedingsstoffen bevat, heb je het eerste jaar geen bodemtabletten nodig. Daarna kan het nodig zijn om voedingsstoffen toe te voegen met behulp van bodemcapsules".

Mijn grootste vraagtekens staan omtrent de bemesting. Het toepassen van een Estimative Index op een iwagumi zal denk ik voor veel alg zorgen. Ik begrijp dat mijn plantkeuze enkel uit langzaam groeiende makkelijke planten bestaat en daarom een goede co2 installatie en kwalitatieve aquasoil het gros aan bemesting op zich zal nemen. Qua waterkolom bemesting zou ik dan waarschijnlijk voor een lean-dose moeten gaan. Liefst maak ik deze zelf a.d.h.v. de poeders van aquariumbemesting.nl door een clone van een bewezen product te maken. Echter bestaan er binnen lean-dose verschillende benaderingen. Enerzijds de 'echte' ADA lean-dose (zonder N en P, met 25 ppm K en 0,06 ppm Fe), waarop ook de 2hr aquarist APT 1/zero is gebaseerd (geen N en P, 15,2 K + 0,2 Fe). Anderzijds zie ik ook lean-doses waar wel N en P wordt toegevoegd, zoals de Planted Box All-in-One “Lean Dosing” (5 N + 2,5 P + 12 K + 0,25 Fe + 1 Mn) en in de Green Aqua galerij werden de iwagumi's bemest met hun eigen Green Aqua Balance, waar nog meer N en P in zit (14 N + 1,4 P + 33 K + 1,3 Fe). GreenAqua had me aangeraden om, wanneer ik de bemesting zelf wil maken, te richten op 10-15 K en 0,1-0,2 Fe (dus geen N of P, deze moeten uit de soil komen). Waar moet ik voor gaan? Wellicht dat jij hier iets over kunt zeggen @Cornelius ?

Hebben jullie tips voor het opzetten van een dergelijke scape? of toelichtingen op (de keuzes in) het boodschappenlijstje? Ik hoor ze graag!
 
Laatst bewerkt:
Dat is een leuk project!
Ik ben groot fan van iwagumi, de klassieke minimalistische stijl. Heb 'm zelf al een aantal keer succesvol opgezet.

heb wel een paar opmerkingen voor je:

- gaat de Eleocharis acicularis niet te groot worden voor een 60cm bakje?
- je hoeft geen bodemcapsules te gaan gebruiken: je moet opschuiven van lean dose naar een rich dose bemesting (met als tussenfase een mid dose)
- Zou ipv powersand de ProScape Volcano mineral gebruiken


- EI geeft geen algen; met EI het groeit gewoon veels te snel door de hoeveelheid voeding in het water
- met gebruik van reguliere poeders is het lastiger wat betreft de stikstof, alleen KNO3 is namelijk niet goed genoeg
- om een clone te maken zou je de IFC-Fert-Calculator kunnen gebruiken. daar word nml
- de ADA maakt in de nieuwe lijn geen gebruik van fosfaat omdat men van mening is dat de vissen daar aan bijdragen.
Toch zie ik de meeste scapers een kleine hoeveelheid fosfaat gebruiken als onderdeel van hun bemestingsregime
- een richtlijn op een dagelijkse dosering van: 4 ppm K, 2ppm N, 0.5ppm P, 0.05ppm Fe en 0.5ppm Mg

leesvoer: https://www.tspt.nl/Voeding/4_manier.html

Ik heb wel een DIY lean-dose recept voor je wat prima werkt icm soil. Geef maar een pm bij interesse
 
Nee, ik ga geen DIY recept openbaren waar teveel 'haken en ogen' aan zitten.

- ik gebruik namelijk een NH4 bron om aan de gedeeltelijke stikstof te komen. En 1 klein foutje in de berekeningen en dode bewoners zijn het gevolg.
- het recept moet 'op maat' worden gemaakt voor de bak
- het is niets voor beginners die het ook lezen en het ook wel eens willen proberen
- en het is niet zomaar op elke bak toepasbaar

Ik kan wel een recept neerzetten maar als hobbyisten niet precies weten waar ze mee bezig zijn word het 1 groot drama.
 
Dank voor je reactie @Cornelius, die is zeker behulpzaam!

- gaat de Eleocharis acicularis niet te groot worden voor een 60cm bakje?
Wilde deze achterin plaatsen in een hoekje, voor de rest enkel de mini-variant. Valt deze niet gewoon regelmatig kort te snoeien als die te lang wordt? Of worden de stengels dan bruin oid?
- je hoeft geen bodemcapsules te gaan gebruiken: je moet opschuiven van lean dose naar een rich dose bemesting (met als tussenfase een mid dose)
Hoe werkt dit dan? Planten in de gaten houden, daaruit opmaken dat de soil haar werking verliest en zo steeds meer bemesten in de waterkolom? Wanneer gebeurt dit normaliter?
- Zou ipv powersand de ProScape Volcano mineral gebruiken
Ga ik zo overnemen!
- EI geeft geen algen; met EI het groeit gewoon veels te snel door de hoeveelheid voeding in het water
Waardoor het te veel werk qua onderhoud gaat worden? of wat is hier dan het nadeel aan? Ik wil inderdaad een beetje een onderhoudsvriendelijke bak en minder voeding = langzamere groei (en kwalitatievere) = minder snoeien.
- met gebruik van reguliere poeders is het lastiger wat betreft de stikstof, alleen KNO3 is namelijk niet goed genoeg
Niet genoeg? ik gebruik nu ook enkel de KNO3 poeder in mid-dose EI voor mijn dutch style. Is dat niet goed?
- een richtlijn op een dagelijkse dosering van: 4 ppm K, 2ppm N, 0.5ppm P, 0.05ppm Fe en 0.5ppm Mg
Dit ziet op 4ppm K per week? want dagelijks 4ppm zou dan 28 ppm p/w zijn en dat is weer richting rich-dose?
Die is volgens mij nieuw op je website! Leuk artikel, ga ik zeker lezen.
 
Hoe werkt dit dan? Planten in de gaten houden, daaruit opmaken dat de soil haar werking verliest en zo steeds meer bemesten in de waterkolom? Wanneer gebeurt dit normaliter?
Dat zie je dat aan de plant; groeien langzamer, worden flets van kleur, daarna geel, bruin en zwart. Dus dat word de planten goed monitoren.
Ikzelf ga overschakelen op een rijkere bemesting na gemiddelde 12 maanden, en dat doe je niet door je water te testen. Dat doe je door gewoon andere stockoplossingen te maken met hoger targets in N en P.
Het is nml belangrijker dat je weet wat je toevoegt. Niet op wat je meet of denkt te meten in het water.
Waardoor het te veel werk qua onderhoud gaat worden? of wat is hier dan het nadeel aan? Ik wil inderdaad een beetje een onderhoudsvriendelijke bak en minder voeding = langzamere groei (en kwalitatievere) = minder snoeien.
Ja, het groeit daarmee erg snel in vergelijking met een poor-dose. Dat betekend gewoon veel meer werk in onderhoud.
En mocht je alg krijgen dan is dat lastiger te bestrijden met veel voeding in het water dan met weinig.
Daarom is strategisch slimmer op de druk vanuit de bodem te hebben wat betreft voedselaanbod dan via de waterkolom.
Niet genoeg? ik gebruik nu ook enkel de KNO3 poeder in mid-dose EI voor mijn dutch style. Is dat niet goed?
Het is wel genoeg, maar niet goed genoeg. Te veel om hier even te beschrijven waarom dat zo is. Dus: https://www.tspt.nl/Voeding/ID_NH4-N.html
Dit ziet op 4ppm K per week? want dagelijks 4ppm zou dan 28 ppm p/w zijn en dat is weer richting rich-dose?
4ppm per dag!
De term Lean Dose (en poor dose) bemesting een beetje misleidend omdat je altijd een overvloed aan kalium hebt.
Dat is de ADA manier.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan