Wat is er nieuw

Plannen voor een maanvissenbak

• Onderwerp starter Onderwerp starter Pieter_1983
  • Startdatum Startdatum
P

Pieter_1983

Guest
Hoi, ben ff paar maanden weg geweest hier omdat ik ging verhuizen en nog een verbouwing op de planning heb staan en dus toch mn aquarium niet kwijt kon. Maar nu komt de verbouwing er bijna aan en heb ik toch bij de leidingevende een mooie ruimte in de kamer er door heen weten te drukken waar een bak van 280^60^60 kan komen te staan om een mooie school maanvissen kwijt te kunnen.

Het glas kan ik heel makkelijk op mn werk aankomen voor een kleine prijs alleen moet ik een betrouwbare bouwer vinden die het met het door mij aangeleverde glas in elkaar kan en wil zetten. We leveren op het werk ook glas aan een aantal bouwers dus dat moet wel goedkomen denk.

Maar de houten vloer in woonkamer gaat er helemaal uit en word vol gegooid met beton dus dat word stevig genoeg om dat allemaal te kunnen tillen. Nu zit ik over het meubel na te denken en nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen, met hout of metaal een frame of iets metselen met een dikke betonplex plaat er op.
Lijkt me net zo makkelijk en zeker zo stevig, en volgens mij ook goedkoper. kan dit eventueel ook met ytong blokken ? als er zon bak eenmaal staat ga je die toch niet meer verplaatsen dus waarom niet op die manier ?

Hebben jullie nog wat tips en ideeen ?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Ideeen genoeg, het is maar net wat je eraan uit wil geven. Je kan het zo gek en zo duur maken als je zelf wilt.

Ytong blokken kan je zeker gebruiken, er zijn voorbeelden zat te vinden op internet.

Er zijn ook mensen die een salontafel van hun aquarium maken, ik ben daar geen fan van omdat het de vissen niet ten goede komt.

Veel suc6 met de bouw.

Hallo Pieter,

Je krijgt het druk geloof ik. Hier op het forum staan bij de foto albums een flink aantal voorbeelden van liefhebbers die zelfs aan de slag zijn gegaan bij de bouw van een aquarium.

Bij een aquarium voor maanvissen is de hoogte belangrijk. Een hoogte van 60 cm lijkt heel wat maar daar gaat nog de dikte van de bodem af en een paar centimeter aan de bovenkant. Effectief blijft dan 53 cm ongeveer over. Ik wil je daarom adviseren om te kiezen voor 70 cm hoog.

Op YouTube staan filmpjes van mijn aquarium van 75 cm hoog met daarin Eimekei maanvissen. Daarvoor had ik een aquarium van 60 cm hoog, nu komen ze veel beter tot hun recht.

Hobbygroet,
Jos Hut

Hoi Jos,

ja er is genoeg werk de aankomende tijd 🙂

Het klopt, ik had het ook al bedacht dat het 70cm hoog moet worden. Weet nog niet of de diepte 50 of 60 word. staat nu een dressoir van 50 en dat vind ik ook wel een fijne diepte om langs te lopen enzo. maar als het beter is voor de beestjes zal het toch 60 moeten worden.
Mooie filmpjes heb je op de site staan hoor, blijven mooie vissen 🙂 Als het eenmaal zover is dat alles staat er kunnen vissen in weet ik al waar ik moet zijn 🙂

Meubel nog even goed denken, ik ben zelf ook niet zo verschrikkelijk handig en zeker niet bij zoiets om het helemaal perfect netjes af te werken. Zoals sommige mensen hier soms aan de gang zijn met meubels en bakken maken.. ik krijg het echt niet zo voor elkaar 🙁

Gewone dressoirs uit de meubelmaker zijn vaak niet sterk genoeg om een aquarium te kunnen dragen. Je moet namelijk rekening houden dat een aquarium 1,5 keer het gewicht heeft van de inhoud aan water.

Hobbygroet,
Jos Hut

meeste aquarium bouwers leveren ook meubels op aanvraag

Hoi
Hoe is de voortgang van je bak, of is het nog bij een idee blijven steken.

Ben wel benieuwd wat het uiteindelijk word.

Gr.

Hoi Wijjo,

heb je bericht gemist, maar had een ander topic geopend over een aquariumbouwer. daar heb ik net in gemeld dat ik vandaag een stuk of 6-7 offertes heb aangevraagd.
nog ff geduld en uitzoeken en dan kan ik eindelijk aan de gang gaan 😀

zo.. hier moet ie tussen komen.

heb een aantal offertes binnen (ook nog een hoop niet helaas) maar nu vraag ik me af ,wat zouden jullie hier aan veranderen ?

volglas aquarium 282cm x 70cm x70cm lxbxh glasdikte 12mm
overloop met boorgat van 55mm
droogkamer met boorgat 55mm
boorgaten in de bodem 2stuks
bioloog 200x50x40cm lxbxh glasdikte 10mm met 5 compartimenten
onderstel metaal 40mm dikwandig koker coating anti roest hamerslag

zou denk alleen van de boorgaten in de bodem voor de afzuiging 5 of 6 stuks maken ipv 2.

heeft er nog iemand dingen die je anders zou doen. ik heb nog nooit zo'n grote bak gehad en nog nooit een nieuwe bak laten maken dus weet niet precies waar ik allemaal op moet letten.

20161005_132601.jpg

heeft het stopcontact waarop je het aquarium aan gaat sluiten zijn eigen groep?

verder denk ik wel dat je een heel eind komt met je huidige plannen

Een paar gaten in de vloer voor aan en afvoer van water

zou de laminaat onder de bak weg halen
je zal de eerste niet zijn die er na een tijdje achter komt dat de vloer veranderd dient te worden al dan niet onder invloed van vrouw lief :sorry:😀
de vloer voldoende draagkracht en redelijk waterpas
bak weegt met water al zon 1660 kg tel daar bij op de inrichting wordt dus een heel gewicht

groet

jaap

heeft het stopcontact waarop je het aquarium aan gaat sluiten zijn eigen groep?

verder denk ik wel dat je een heel eind komt met je huidige plannen
ja, het linkse stopcontact niet, maar achter die meubelplaat zit een stopcontact met een eigen groep. (sommige mensen vonden het onzin maar ik denk dat het wel nodig is, en maar beter gelijk goed gedaan)

Een paar gaten in de vloer voor aan en afvoer van water
rechts in de hoek zie je een buis met een blauw kapje omhoog komen. dit is afvoer. aanvoer doe ik wel ff met een slang vanuit de keuken, dat was te lastig om er bij te realiseren en vind ik niet zo lastig als afvoeren.

zou de laminaat onder de bak weg halen
je zal de eerste niet zijn die er na een tijdje achter komt dat de vloer veranderd dient te worden al dan niet onder invloed van vrouw lief :sorry:😀
de vloer voldoende draagkracht en redelijk waterpas
bak weegt met water al zon 1660 kg tel daar bij op de inrichting wordt dus een heel gewicht

groet

jaap
Ja dat is misschien wel een goede, er is vast wel een zaag ofzo die je zo (on)diep kan instellen om het eruit te zagen dat is het begin punt van het laminaat dus lastig om van uit die kant weer af te breken ben ik bang.

Haakse slijper of multitool doet wonderen 😉

Maar een eigen groep ik helemaal niet raar..
Denk dat je ergens tussen de 500 en 1000 watt gaat zitten voor de verwarming, 200-500 watt aan verlichting, 100-300 watt aan pompen en overige toestanden..
Kom je toch op 800-1800 watt uit in totaal

ja precies moet vast lukken, maar dat kan eventueel ook als ik de rest van de vloer ooit wil gaan vervangen toch ?

ja dat dacht ik ook dat ik er wel een aparte groep voor kon gebruiken, zit te denken om straks met 2 kleinere opvoerpompen te gaan werken ipv 1 grote en dan kan ik ze voor de zekerheid allebei op een andere groep zetten. valt de ene groep uit, blijft er altijd nog een pomp draaien tot alles uit gaat maar daar gaan we maar ff niet van uit 😛

Jahoor, gewoon volledig door slijpen, neem aan dat je een ondervloer hebt onder je laminaat?

Maar je kan het overdrijven he 😛 elke pomp een eigen groep..
Denk dat eerder je aardlekschakelaar gaat dan een zekering mocht er iets mis gaan in huis

Ja heb een ondervloer natuurlijk, een rubbere, extra stil en zo min mogelijk warmte tegenhoudend ivm de vloerverwarming.

Niet een hele aparte groep alleen voor de pomp hoor, maar de stopcontacten die je links ziet horen bij de rest van de woonkamer. en achter dat meubel paneel is een hele aparte groep alleen voor het aquarium. dus het valt mee 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan