Wat is er nieuw

Planning voor onze 800 liter tropisch door Nonnepot

• Onderwerp starter Onderwerp starter nonnepot
  • Startdatum Startdatum
N

nonnepot

Guest
Hoi Lieve allemaal,

In huize grost zijn wij hard bezig met de verbouwing en met de huidige planning denken wij volgend jaar herfst/winter ons grote aquarium te realiseren. Nu zal iedereen wel denken, beetje vroeg voor dit topic.. Maar de zomer vind ik geen ideale periode om zo'n groot binnenproject te starten en verder ik heb nog veel dingen waar ik nog veel over moet leren en ik denk dat daarom een topic als deze heel praktisch kan zijn.

We lopen hier nog een beetje te bakkeleien over de afmeting, maar zijn inmiddels min of meer op een akkoord uitgekomen van 280x70x70cm. bij elkaar bruto 1,3 kuub.

De vissen komen hier nog lang niet bij kijken en wil ik dan ook voor een later stadium inplannen.

Ik overweeg een overloop in de bak te nemen, maar vraag me af of de vuilverwijdering van onder uit het aquarium dan wel goed verloopt. De bedoeling is een matige tot lichte stroming.
Een sump komt er zeker, alleen wat precies een geschikte maat is, is ons nog niet bekend. In de sump moet ook een overloop komen en dan nog de opvoerpomp... ook nog geen idee...

Het idee is om de gehele onderbouw aan de binnenkant te bekleden met vijverfolie (de rubber variant) en een putje daarin te maken. Op deze manier is het risico op waterschade (of schimmel ed.) een stuk kleiner. Hierbij kan ik met het water-verversen rechtsreeks in het aquarium bijvullen en alles wat er te veel is loopt dan via de overloop naar de sump en daar loopt het teveel aan water in het eerste vak via de overloop van de sump naar het afvoerputje.

Verder wil ik een co2 systeem erop zetten, ik denk hier aan de zwarte jbl ballen, al moet ik dit systeem nog beter bestuderen.

De achterwand wil ik zelf maken met pur, piepschuim en epoxy.

Verder willen wij met de verlichting graag met Led werken, dit om zons onder~ en zons op gang na te bootsen. Eventueel kan dit in combinatie met TL lampen, mochten de leds de juiste diepte voor de planten niet kunnen bereiken. Het liefst maken wij alleen gebruik van led verlichten, dit in verband met de warmte die de tl verlichting afgeeft. Momenteel hebben wij nog niet de juiste kennis in huis, om hier een weloverwogen beslissing over te maken.

Nu was dit het voor nu even, misschien heb ik binnenkort de tijd om even een schets te maken.

groetjes

Nonnepot

Dat is het zeker!!

De huidige bak blijft, voor kweek van planten en vissen, die krijgt alleen een andere plek...
Laatst een kweek gehad van 60 x L149 en nu bezig met 16 corydoras sterbai (zijn inmiddels 2 weken en nog geen overledenen).
Hiervoor is de huidige bak een mooie uitzwem bak, hierbij wil ik niet alle vissen overplaatsen en kunnen de platy's die ik o.a. nog heb, blijven in de aquatlantic.

Zou het toch combineren.
Lampen geven warmte voor het water,en komt ook dieper ,dan led verlichting.

Leds kan je s,avonds laten branden. voor schemer.

De achterwand wil ik zelf maken met pur, piepschuim en epoxy.
Doe je dat over het rubber heen?

Het rubber komt in de ombouw onder het aquarium, de achterwand en de zijwanden daarvan.. vooraan krijgt dat een hoogte van een cm of 10 tot 15. Hierin komt dus oa de sump te staan. Op een tot op heden onbekende plek komt er een afvoerputje en vanaf de overloop van de sump een slang ook naar dat putje. Het gaat meer om een slang of buis die ooit eens kan lekken en dus niets aantast en de eenvoud met het waterwisselen...
Mijn vader heeft een zee aqua van 0,9 kuub en die heeft op een aantal plaatsen last van schimmel, dit wil ik grootendeels ook voorkomen hiermee.

Bertus zei:
Zou het toch combineren.
Lampen geven warmte voor het water,en komt ook dieper ,dan led verlichting.

Leds kan je s,avonds laten branden. voor schemer.

Hierdoor is eventueel een combi van leds en tl ook een mogelijkheid.

vandaag hebben we besloten dat we zoveel mogelijk met een computer willen gaan regelen onder de bak... dus alles automatisch... M'n partner is ICT'er dus die kan daar mee aan de gang 🙂 Of het dat er van het begin af aan op zal zitten, dat weet ik nog niet, het is in eerste instantie geen prioriteit 🙂
Oeh heb er nu al zin an!!!!

Beste allemaal,

Ik heb een vraagje, wat voor het te realiseren aquarium van groot belang is.
We gaan hier deze week beginnen met de volgende fase van de verbouwing.
Een onderdeel hiervan is het verstevigen van de vloer voor het aquarium.
We hebben hier een houten vloer en gaan deze verstevigen, omdat we bang zijn dat deze t anders niet houdt of gaat verzakken.

Nu krijgen we allerlei info, de ene zegt een heel plateau storten en de ander zegt stalen balken op de fundering leggen.
Graag zou ik willen weten wat jullie mening hierover is...

Het aquarium komt langs een dragende muur / fundering te staan, de draagbalken staan hier dwars op, volgens mij is dat voor een houten vloer op zich optimaal.
Wij dachten op 8 punten betonsokkels te storten, uitlopen naar een korte pilaar en dan 8 stuks.
HEt betreft hier nog steeds de maten 2,80x 70x70 voor het aquarium, met stalen frame eronder.

We hebben de vloer nog niet open, dus ik kan nog niet zien wat de afstand is tussen de dragende balken... wij vermoeden dat dit volgens de standaard bouwschriften is gedaan. Het huis is echter in 1968 neergezet en ik heb geen idee wat toen de bouwvoorschriften waren.

Graag zou ik horen van ervaringsdeskundigen wat hier de beste aanpak is.

groetjes

Yvonne

nonnepot zei:
Beste allemaal,

Ik heb een vraagje, wat voor het te realiseren aquarium van groot belang is.
We gaan hier deze week beginnen met de volgende fase van de verbouwing.
Een onderdeel hiervan is het verstevigen van de vloer voor het aquarium.
We hebben hier een houten vloer en gaan deze verstevigen, omdat we bang zijn dat deze t anders niet houdt of gaat verzakken.

Nu krijgen we allerlei info, de ene zegt een heel plateau storten en de ander zegt stalen balken op de fundering leggen.
Graag zou ik willen weten wat jullie mening hierover is...

Het aquarium komt langs een dragende muur / fundering te staan, de draagbalken staan hier dwars op, volgens mij is dat voor een houten vloer op zich optimaal.
Wij dachten op 8 punten betonsokkels te storten, uitlopen naar een korte pilaar en dan 8 stuks.
HEt betreft hier nog steeds de maten 2,80x 70x70 voor het aquarium, met stalen frame eronder.

We hebben de vloer nog niet open, dus ik kan nog niet zien wat de afstand is tussen de dragende balken... wij vermoeden dat dit volgens de standaard bouwschriften is gedaan. Het huis is echter in 1968 neergezet en ik heb geen idee wat toen de bouwvoorschriften waren.

Graag zou ik horen van ervaringsdeskundigen wat hier de beste aanpak is.

groetjes

Yvonne

Ik kan je hier niet bij helpen maar ik zou deze vraag even plaatsen onder het 'Techniek' gedeelte van dit forum. Waarschijnlijk zul je dan meer reacties krijgen. (Niet iedereen bladert alle fotoalbums namelijk door )

om zo iets groots nu op een houten vloer te gaan zetten inhoud is ga 1325 liter water plus gewicht bak weet niet of je voor vol glas gaat als dat zo is zit je al op een dikte 12-15 mm dus dat wordt ook een behoorlijk gewicht daarnaast de inrichting gaat ook mee tellen zand/grind/stenen/hout/frame/techniek
zou dus eerst eens uit zoeken wat het totale gewicht is van wat je wilt aan de hand daar van verdere info inwinnen
daarnaast hebben de houten draagbalken nog als eens de neiging om op de kant waar ze in de fundering liggen/steken te gaan rotten gezien de leeftijd van de woning en de plaats waar jullie zitten zou ik dat heel goed controleren (even uitgaan van de locatie Avenhorn)

groet
jaap

We gaan uit van een gewicht van ongeveer 2500 kg, dit is ruim naar ons idee.
We willen inderdaad vol glas en een stalen frame eronder.
Verder moeten we nog onder de vloer gaan kijken wat betreft het grondsoort... We verwachten klei te vinden.
Ik wacht de reacties op dit topic nog even af, en anders zal ik het plaatsen op het techniek gedeelte. En als het meezit met foto's dan.

864996yve1987_0_82_20140323_12.jpg

Even een foto ter illustratie.
Inmiddels had ik al een ander topic geplaatst over het hoofdstukje fundering, helaas weinig reacties... eigenlijk alleen Bertus die ondersteuning bood op dit vlak.
Vanmiddag is er een vriend langs geweest die voorman is bij een beton-bouw bedrijf. Hij zei dat met de grond die er onder het huis ligt het onmogelijk is om dat handmatig te funderen.
Dat zou er professionele apparatuur bij moeten komen kijken om palen te creeeren van zo'n 5 meter diep.. of praktisch gezien, er zou geheid moeten worden.
Dat was dus een tegenvaller.. we hadden al het vermoeden, maar als je dat hoort van een vakman is dat toch best wel definitief..

Aan de andere kant.. the bright side 🙂 zei hij wel dat hij dacht dat de draagbalken het makkelijk zouden moeten houden. Nu zijn wij bangepoeperds en kiezen wij dan toch voor een kleinere bak.. wat uiteindelijk bijna 1000 k scheelt!

de maten zoals wij die nu in ons hoofd hebben moeten ongeveer neerkomen op: 255x52x65 dit zijn de bruto maten.. dus buitenom. De maten zijn incourant, maar we hebben inmiddels een aquarium bouwer gevonden die dat voor een leuke prijs kan doen.

Wat is r van terecht gekomen???
Ik ben niet nieuwsgierig, slechts ge�nteresseerd. :thumbs:

zoals ik al zei 🙂 het wordt+/- 800 liter...

We gaan de bak en het frame pas eind dit jaar bestellen, aangezien ik over anderhalve maand zelfstandig ondernemer ben en dan even genoeg aan mn hoofd heb denk ik zo 🙂

Eind dit jaar Bertus 🙂 en ik kan niet wachten!!!!

Goed zo, Ik ben weer bij. 😉
Wachten duurt lang,he. :juggle:
Dacht al,waar blijft hij nou. ;(

Ja wachten duurt heeeeeeeeel lang!

In gedachten ben ik er wel nog steeds veel mee bezig... Ook op het verhaal van de sump kom ik terug... Ik zet liever 2 filters neer,, Dit is a. omdat ik de grootte van de sump tov. het aquarium te groot vind en dus te prijzig en b. omdat filters veel praktischer zijn, en c. als je er 2 hebt draaien naast elkaar, dan kan je nooit je gehele bacterie-cultuur in 1 keer killen.. :!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan