Wat is er nieuw

Plant breekt af vanaf de bodem

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ami
  • Startdatum Startdatum
A

Ami

Guest
Hallo forumleden

Ik heb een cabomba die wel groeit ( niet zo snel als mijn limnophila sessiliflora ), maar sinds een dag of twee geleden zag ik dat 1 plant losgekomen was. En sinds gister zag ik dat de andere bij de wortel afgebroken was. Weet niet echt waar het aan ligt. De rest van de planten doen het goed op mijn bacopa na, deze groeit nm in de lengte wel en de top heeft wel bladeren, terwijl de rest van de steel bladloos is.

Zal ik de cabomba weer terug plaatsen en kijken wat er na een week gebeurd?
Heb er wel slakken ( posthoorn ) in en weet niet of hun dit op hun geweten hebben.
En iemand enig idee wat ik met de bacopa moet?

Tevens voeg ik wekelijks profito toe en hou mijn nitraat/fosfaat ongeveer op 20/1,5 en maak ook gebruik van bio co2 ( omgekeerd bakje ), heb een voedingsbodem en verl. 8 uur.

Zou je een foto kunnen plaatsen? Vooral van hoe de cabomba en de bacopa er uit ziet. Ik heb namelijk wel een vermoeden waar dit aan ligt. En wat voor lamp heb je er boven hangen?

Bij planten als cabomba zie je nog wel eens dat mensen denken dat het als een malle groeit, maar eigenlijk heeft het licht te kort, en wil daarom zo snel mogelijk naar het oppervlak groeien. Je ziet dan snelle lengtegroei, maar de stengel is maar heel dun begroeid met blad. Planten als cabomba zijn prima in staat drijvend te overleven (de worteltjes dienen vooral als houvast, en niet om voedsel op te nemen, dat halen ze uit het water). Als ze echt te weinig licht krijgen, stoten ze hun wortels af, en gaan ze drijven. Probleem opgelost. Maar niet altijd even mooi... Omdat ook een andere plant alleen bladgroei aan de top heeft, vermoed ik dat dit de oorzaak kan zijn. (let op de 'kan' en 'vermoed', want voor uitsluitsel is meer informatie nodig denk ik).

Ik zal vanavond even een foto posten. Zie wel dat 1 van de cabomba opgegeten wordt door slakken en de andere die boven tussen de drijfplanten drijft dat die wel groeit.

Wat ik in mijn bakken vooral zie is dat slakken alleen blad opeten dat al slecht is (om wat voor reden dan ook). Het is dus een beetje de vraag of de plant loskomt en niet groeit door de slakken, of dat de slakken de plant opeten omdat de plant het niet zo goed doet.

Ik heb dezelfde ervaring als Marcel wat dat betrefd

De slakken eten de plant enkel alleen wanneer deze idd al slecht is.

Hier drijft een cabomba steel ( op de achtergrond ) en deze wordt langzaam opgepeuzeld door de slakken

942264aminaas_0_82_img_1470.jpg

Hier de vooraanzicht van de bacopa

271998aminaas_0_82_img_1472.jpg

En hier de stelen van de bacopa ( onderkant )

541471aminaas_0_82_img_1473.jpg

Hier nog 1 van de zijkant

862392aminaas_0_82_img_1474.jpg

Inderdaad wat ik al zei: te weinig licht. Als ik die cabomba vergelijk met mijn cabomba (waar de blaadjes zo dicht op elkaar zitten dat mijn garnalen er niet tussen passen), zie ik een duidelijk verschil.

Wat zijn de maten van je bak, en wat voor verlichting hangt er boven? Dit kun je op de lamp zelf zien. Van belang zijn vermogen (in Watt of W) en kleur (meestal gegeven in Kelvin, K).

Op de laatste foto is trouwens een limnophila sessiliflora te zien, voor het geval verwarring ontstaat.
Bij mijn cabomba waren de bladeren ook wel dicht bij elkaar. Ik heb nog eentje tussen de drijvers daar zal ik ook een foto van proberen te maken.

Heb een rio 125 81x36x50
T5 verl. 2x28w wat er standaard in hangt. Kleur highlight day
Moet wel zeggen dat mijn drijvers wel mijn hele wateropp. bedekken. Groeit als kool, dit maar van het weekend uit dunnen.

Ik denk dat wat Marcel heeft geschreven over de Cabomba grotendeels ook opgaat voor de L. sessiflora.

l9gCTTROu6cGlDaZmYduyUeb79A1CImx.jpeg

Prachtige toppen, met veel 'etages' aan bladeren over een korte afstand qua hoogte.
Naarmate je lager komt grotere afstanden tussen de 'etages'

~ Ivo

daarvoor geldt inderdaad vermoedelijk hetzelfde. mijn cabomba is soms nog dichter dan op de foto van Ivo. bij mij blijft het alleen niet zo fris groen over de hele lengte.

Je hebt ongeveer 0.38 watt per liter boven je bak, dat is echt niet veel.

Hoe ziet de binnenkant van de kap er uit? Zwart vermoedelijk? Een simpele start: wit verven of nog makkelijker, beplakken met alu-tape (isolatietape). Dat ziet er uit als ductape, maar dan van alufolie. Zo krijg je meer licht in je bak zonder dure lampen of echt veel te dure reflectoren.

Heb op de achterste lamp al een reflector ( was vergeten te vermelden )
Denk ook dat ik mijn drijvers dus flink moet uitdunnen

En ja zoals de foto van ivo krijg ik niet. Weet niet waar dat aan ligt dan. Heb boven ook wel kortere afstanden maar niet zoals foto.
Wanneer het licht aangaat van aqua zal ik wat foto's maken.

Hier de sessiliflora van voor af gezien ( moet deze ook snoeien, is inmiddels tussen de drijvers gegroeid )

757171_0_82_img_1476.jpg

Hier de andere steel van mijn cabomba die nu weer wel groeit

232526_0_82_img_1478.jpg

En bij geen van de twee planten zijn ze zoals de foto van ivo ( in het begin wel toen ik de planten er pas in had ). De toppen beginnen wel dicht op elkaar en vervolgens groeit de steel tot wel 3 cm.

Geloof me, ik weet 90% zeker dat dit door te weinig licht komt. Gooi er nog maar een reflector boven, of als je de mogelijkheid hebt een sterkere lamp/extra lamp, en ik weet bijna zeker dat je probleem opgelost is.

Ik heb nog een reflector idd. Had deze toen op voorhand al besteld.
Zal deze dan plaatsen en mijn drijvers uitdunnen.

Lange internoieden komen idd door te weinig licht.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan