Wat is er nieuw

plant op matje gaas gevaarlijk?

• Onderwerp starter Onderwerp starter ricks
  • Startdatum Startdatum
R

ricks

Guest
Ik heb een aquarium met Crystal red garnalen en aangezien ze vrij gevoelig zijn had ik een vraag. In de winkel zag ik een mooi matje met planten erop. Dat matje was van gaas en nu ben ik bang dat er schadelijke stoffen vanaf kunnen komen door de roest. Kan ik dit veilig in mijn aquarium doen?

Ik wist niet zeker in welk topic ik deze vraag moest plaatsen, dus mijn excuses al is het de verkeerde.

Als dat gaas van roestvrij staal is heb je daar geen enkel probleem mee

Sowieso oppassen met nieuwe planten in je bakje ivm slakkengif.
Meestal is het speciaal gaas en moet dat prima kunnen,hoe zag het gaas eruit?

Bedankt voor de snelle reacties. Het was een groen gaasje. Wat de plastic buitenkant was. Wel zag je een paar uiteindes, waar je het draad kon zien en dat zag er roestkleurig uit.

Niet erg, dat miezerige beetje ijzer wordt opgenomen door de planten.

kellemes zei:
Is het zo? Ijzer heeft enkele verschijningsvormen, bijvoorbeeld in de vorm van de ionen Fe2+ en Fe3+.
Van welke vorm is dat miezerige beetje ijzer? Kunnen planten die vorm van ijzer opnemen?

~ Ivo

Dan denk ik ook dat het wel kan en zal ik binnenkort dat matje halen.
Bedankt

Mascha&Ivo zei:
kellemes zei:
Is het zo? Ijzer heeft enkele verschijningsvormen, bijvoorbeeld in de vorm van de ionen Fe2+ en Fe3+.
Van welke vorm is dat miezerige beetje ijzer? Kunnen planten die vorm van ijzer opnemen?

~ Ivo

Excuus, ik sprak te snel over iets waar ik eigenlijk geen verstand van heb.. lees daar zo hier en daar inderdaad waarschuwingen over het gebruik van ijzeren gaasjes in combinatie met garnalen, zeker de gevoeligere soorten.

Zoeken naar "shrimp safe mesh" geeft de nodige verwijzingen naar alternatieven.. waaronder roestvrij staal of kunststoffen gaasjes, die kunnen blijkbaar wel.
Aantal opties op ebay (zonder verzendkosten).. http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=aquarium+mesh&LH_BIN=1&_from=R40%7CR40&LH_FS=1&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xmoss+mesh.TRS1&_nkw=moss+mesh&_sacat=0

Garnalen zijn erg gevoelig idd. ook voor dat slakkengif, eerste keer toen ik dat las dacht ik ow zal wel meevallen of dat overkomt vuurgarnalen niet, maar had ik laast een koudwater mix gekocht, en jahoor massale sterfte in de bak, planten altijd goed laten schoonmaken en even 24 uur in een emmer met water doen en om de 2 uur water wisselen.

ik zal uitkijken met het ijzer, want bedenk dat je bakje ook nog eens klein is (uitgaande een aqua40) dus is het effect groter. een groter kan zo'n grapje wel aan, maar hoe kleiner de bak hoe meer veranderingen en gif stoffen effect hebben op jou diertjes.

succes

Het matje lag al in een bak met garnalen daar en ik spoel mijn plantjes altijd goed af. Dus ik denk dat dat slakkengif wel mee zal vallen bij mij. Zelf heb ik een bak van zo'n 60 liter.

oke 60 liter is nog een kleine bak, maar wel groter dan 27 liter idd 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan