Wat is er nieuw

Plant sterft af

Jilly

Active member
Lid geworden
12 augustus 2014
Wij hebben nu een paar dagen ons tweedehands aquarium. Daarbij zat een prachtige plant. Hij heeft een paar uur in een emmertje water gezeten en is daarna opnieuw geplant. Helaas begint deze nu aan de uiteindes van de slierten geel te worden en af te sterven.

Zo zag de plant nadat we hem net opnieuw hadden geplaatst:
S9_xbDh5ukvex7VIcfb3EA04k0CsCTvc.png

Foto van nu:
S9_xbDh5ukvex7VIcfb3EA04k0CsCTvc.jpeg

Wat doen we fout? Wat komt deze plant tekort?

Is dat geen Crinum calamistratum?

Daarover een paar dingetjes:
- wordt wel eens gezegd dat 'ie niet houdt van verplaatsen. Inderdaad tikkie gehad, zie opmerkingen Martin.
- heb je de knol helemaal bedekt met zand/grind?
- zit er voeding bij de wortels?

~ Ivo

Wat een snelle reacties!

Het is inderdaad een Crinum calamistratum!
Dat 'ie niet van verplaatsen houdt is duidelijk haha!
Bij het verpoten hadden we een paar tabletjes (in totaal 10 verdeeld over het hele aquarium 450liter) in de bodem gestopt.
We hebben net nog 2 balletjes bij de wortels gestopt en een scheut bioplant voedingssupplement voor planten.

Er zit trouwens ook een soort slierterige alg op:
tdPeLVviOvwalIo4gEwXnOqFt-4aTfic.jpeg

Foto van hoe de knol er nu bij staat: (sorry zit net een klein plantje voor)
o8wbba.jpg

Mascha&Ivo zei:
- heb je de knol helemaal bedekt met zand/grind?
Even om verwarring te voorkomen: dit is juist niet (!) de bedoeling.

~ Ivo

Had je de foto gezien die ik hierboven plaatste? De de knol staat nu voor ongeveer de helft in het zand.

Mag volgens mij best iets dieper.
Hen je toevallig al een keer waterwaardes gemeten?

Die sliertjes is draadalg, kan een hardnekkig goedje zijn. Heb je co2 in je bak of geef je easycarbo? Geef je ook plantenvoeding?

Hoi Martinez,

We voegen geen CO2 extra toe in het water behalve bovengenoemde tabletjes en balletjes en een scheut vloeibaar voedinssupplement hebben we nog niks in de bak gedaan . De knot kon niet veel dieper maar we kunnen er wel wat extra grind opgooien.

Zoals Martinez ook al aangeeft is dit draadalg en ik denk een co2 tekort. Je ziet ook dat de bladeren vlak onder het oppervlak zitten en dus erg veel licht krijgen. Ik denk dat er dus op die plaats te weinig co2 voorhanden is en dat dit de alg veroorzaakt.
Verder heb je geen algen op de planten??
weet je zo ook de waterwaarden??

Wat ook kan meespelen is dat de plant het moeilijk heeft door de verhuizing en de plek van de knol.
Je moet denk ik even afwachten hoe de nieuwe bladeren het gaan doen als de plant verder juist staat nu.
Als bv door de verhuizing de plant slecht groeit kan dat ook een oorzaak zijn dat de alg makkelijk de plant overwoekert.

We hebben nu easycarbo gehaald, kijken wat dat uitmaakt. De waarden waren volgens de winkel goed alleen een te laag CO2.
De punten van de lange slierten beginnen echt af te sterven, geel te worden etc. Moeten we die afknippen oid tot het groene gedeelte?

Kijk de eerste stap is gezet met easycarbo, wel dagelijks geven .-)

Waterwaardes waren goed, mmmm. Weet je ook wat deze waren om een beetje inzicht te krijgen.
Goed zegt mij namelijk niets.

Zojuist gemeten met een stripje, dus kan hier en daar wat afwijken:

PH: 7
KH: 5,5
GH: 7
NO2: 0
NO3: 10
CL2: 0

Nog even een update van de uiteindes van de plant:
J6H6y25GAzFGai8Q_QWG_ineHXz6M4c-.jpeg

J6H6y25GAzFGai8Q_QWG_ineHXz6M4c-.jpeg

Niet zo heel duidelijk te zien, krijg het niet beter op de foto.....
Wat moeten we doen met de dode punten? Afknippen oid?

Verwijderen kan altijd nog.

Waardes zien er niet verkeerd uit. Al vind ik een ph van 7 moeilijk te geloven, je hebt geen co2 of iets ph verlagends toch? Moet wel zeggen dat die staafjes niet even betrouwbaar zijn en je mist daar po4 en fe op, wat wel een belangrijke waardes is voor een aquarium.

Persoonlijk zou ik het even aankijken wat er gebeurd met toevoeging van carbo.

even terug naar af. Zoals ik het op de foto zie zijn er ook een aantal goed uitziende bladeren, toch? hoeveel van de totaal hoeveel bladeren zijn slecht eigenlijk?

~ Ivo

Hallo Martinez & Ivo, allereerst bedankt voor de aandacht die jullie aan dit topic besteden!

Martinez: we hadden nu een dag of twee carbo toegevoegd, misschien had dat al invloed op de PH. Al was deze volgens eerdere metingen ook rond de 7.
Ivo: De eerste foto was van toen de plant net in het aquarium was geplaatst. Op dit moment zijn de punten van zo goed als alle bladeren slecht, de een heeft al echt een dode punt die niet meer drijft terwijl een andere alleen gele uiteindes heeft.

Recente foto:
B5g9uMnRC_snVBqSK8-iAlEb8dPPFQQO.jpeg

Er zit een hoop draadalg op, deze halen we er mogen even af, we hadden al wat panty's gekocht die dat mochten opruimen maar die houden de alg bij lange na niet bij. Verder is het advies dus om gewoon carbo toe te blijven voegen en verder van de plant af te blijven?

Dit is volgens mij geen Crinum calamistratum. Als het een Crinum is, eerder een natans.
Het is niet ongewoon dat als je deze planten in een andere omgeving zet (zoals crypto's en Aponogeton's),de plant tijd nodig heeft om zich aan te passen en voor een groot deel afsterft. De energie word dan meestal eerst in het wortelgestel gestoken.
Zijn wel planten die zoals de Aponogeton's, eens ze vertrokken zijn, veel macro's uit het water haalt.

Heb je de wortels bijgesneden als je ze geplant hebt?
Groeien er nieuwe stekjes?
Worden de oudste/nieuwste bladeren eerst slecht, of is het random?

Hee backplay,

De wortels zijn grotendeels intakt gelaten met het herplanten (eraf gehaald wat gebroken was met de verhuizing). bovenin de kruin groeien wel nieuwe bladeren, maar verder zijn er geen nieuwe stekjes aan het groeien. Het zijn de oude bladeren die vanaf de punt het eerst vergelen/verbruinen. de jongste 3 bladeren zien er nog gezond uit.

Jilly zei:
Hee backplay,

De wortels zijn grotendeels intakt gelaten met het herplanten (eraf gehaald wat gebroken was met de verhuizing). bovenin de kruin groeien wel nieuwe bladeren, maar verder zijn er geen nieuwe stekjes aan het groeien. Het zijn de oude bladeren die vanaf de punt het eerst vergelen/verbruinen. de jongste 3 bladeren zien er nog gezond uit.

Kans is groot dat de oude wortels afsterven en er dus eerst nieuwe moeten groeien.
Zolang de nieuwe bladeren niets mankeren, is er niets aan de hand. Kan zijn dat door een gebrek aan mobiele elementen de oude bladeren wegrotten, maar denk eerder aan aanpassings problemen. Mocht dit toch het geval zijn ligt het aan je NPK.
Zou al de slechte bladeren al wegnemen, dan kunnen daar al geen algen komen en is er minder vervuiling door de rottende delen.

Dankjewel! Inmiddels zijn de bladeren/slierten een stuk korter. De uiteindes storven af. Het blad ziet er nu al een stuk beter uit! Ik gooi het dus indd op aanpassingsproblemen.

Ik verwacht ook dat het daar mee te maken heeft hoor. De plant zal binnenkort vast weer groeien en weer mooi worden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan