Plantbestand 450L: low-light, low-CO2, aquasoil


wur_jdg

Member
Lid geworden
16 december 2023
Berichten
14
Leeftijd
23
Goedemiddag allemaal!

Over enkele weken ga ik beginnen met een dark start voor deze bak, gebruikmakend van ADA Amazonia en extra tabletten. Het doel is een enigszins onderhoudsarme bak. De hoeveelheid licht is 16 lumen/liter, CO2 zal waarschijnlijk op 10 ppm gehouden worden. Het visbestand wordt waarschijnlijk 20 neontetra's, 20 kegelvlekbarbelen en een groep amanogarnalen.

Tot nu toe heb ik het volgende idee:
Achter:
- Rotala Rotundifolia ‘Green’ 4x
- Hydrocotyle tripartita 2x
- Echinodorus griesbachii of bleheri 3x
- Heteranthera Zosterifolia 3x
- Hygrophila Polysperma / difformis 3x
- Bolbitis heudelotii 1x

Midden:
- Cryptocoryne: Wendtii, Balansae, etc. 10x
- Microsorum pterops mini of "trident" 2x
- Taxiphyllum soorten (mos) 4x
- Anubias Nana en Barteri 4x
- Bolbitis heteroclita difformis 1x

Voor:
- Cryptocoryne Parva 8x (een redelijk deel van de voorgrond bedekken)
- Bucephalandra sp "needle leaf" 4x
- Staurogyne repens 4x

Drijf:
- Limnobium laevigatum 2x

Zien jullie nog mogelijke verbeteringen of andere tips? Ik ben op zoek naar achtergrondplanten die minder onderhoudsbehoeftig zijn dan de stengelplanten die vaak gesnoeid moeten worden (hygrophila, heteranthera, hydrocotyle, rotala), al neemt dan de kans op algen misschien ook toe.

utx84h0j.png
 
Zitten hele mooie plantensoorten bij, meeste ben ik mee bekend, dus zijn het inderdaad onderhoudsarme planten.
Het komt op mij wel over als heel veel soorten. Al is dat misschien een kwestie van perspectief, in natuurlijke systemen kom je in het water vaak maar enkele soorten bij elkaar tegen.
 
Mooi gesorteerd plantenbestand. Misschien achterin wat extra Microsurum, zoals de Lion Fish, Windowlov en Trident
Verder geen tips, ga het wel volgen :thumbs:
 
Ik ben geen enorm plantendeskundige dus misschien zit ik er helemaal naast. Dus correct me if I'm wrong, máár:

Waarom een aquasoil met dergelijke weinig-eisende planten?
Ga je die CO2 actief monitoren en op peil houden? Want met een dergelijke hoeveelheid licht vraag ik me ernstig af of dat nodig is.
Mijn 2m bak zit op (naar schatting, maar waarschijnlijk nog minder doordrijvers) op 20 lumen/l, en ik heb geen CO2, wel bodemvoeding en kolomvoeding en de planten doen het als een tierelier. Je hebt het over low-maintenance en met een aquasoil denk ik dat je het je in een dergelijke setting eerder moeilijker dan makkelijker maakt.
Ik zou in jouw geval (tenminste zo heb ik het gedaan) de bak vullen met zand en halverwege (voor mijn part op 1/3 en 2/3) de zandlaag een laagje leem/kleikorrel mengsel doen voor de eerste groei en na een maand aanvullen met kleikorrels. Een voedingsbodem raakt op een geven moment uitgewerkt, op de ene plaats sneller dan op de andere, en dan zit je gedurende langere tijd met sommige planten die genoeg hebben, sommige die te weinig hebben en wisselende waterwaarden, waar je crypto's niet blij mee zullen zijn.
 
Zitten hele mooie plantensoorten bij, meeste ben ik mee bekend, dus zijn het inderdaad onderhoudsarme planten.
Het komt op mij wel over als heel veel soorten. Al is dat misschien een kwestie van perspectief, in natuurlijke systemen kom je in het water vaak maar enkele soorten bij elkaar tegen.
Dankjewel! Misschien de bucephalandra, Anubias Barteri en Heteranthera weglaten?

Mooi gesorteerd plantenbestand. Misschien achterin wat extra Microsurum, zoals de Lion Fish, Windowlov en Trident
Verder geen tips, ga het wel volgen :thumbs:
Bedankt, dat is een goed advies. Ik zal op den duur een update posten!

Ik ben geen enorm plantendeskundige dus misschien zit ik er helemaal naast. Dus correct me if I'm wrong, máár:

Waarom een aquasoil met dergelijke weinig-eisende planten?
Ga je die CO2 actief monitoren en op peil houden? Want met een dergelijke hoeveelheid licht vraag ik me ernstig af of dat nodig is.
Mijn 2m bak zit op (naar schatting, maar waarschijnlijk nog minder doordrijvers) op 20 lumen/l, en ik heb geen CO2, wel bodemvoeding en kolomvoeding en de planten doen het als een tierelier. Je hebt het over low-maintenance en met een aquasoil denk ik dat je het je in een dergelijke setting eerder moeilijker dan makkelijker maakt.
Ik zou in jouw geval (tenminste zo heb ik het gedaan) de bak vullen met zand en halverwege (voor mijn part op 1/3 en 2/3) de zandlaag een laagje leem/kleikorrel mengsel doen voor de eerste groei en na een maand aanvullen met kleikorrels. Een voedingsbodem raakt op een geven moment uitgewerkt, op de ene plaats sneller dan op de andere, en dan zit je gedurende langere tijd met sommige planten die genoeg hebben, sommige die te weinig hebben en wisselende waterwaarden, waar je crypto's niet blij mee zullen zijn.
Hoi Lysia, bedankt voor je uitvoerige reactie! De aquasoil is een actieve bodem, waarbij ik niet zal stofzuigen. Ik hoop dat op den duur de vissenuitwerpselen in balans komen met de voedingsbehoefte van de planten (lange termijn: > 1 jaar). Al hebben de weinig-eisende planten een dergelijke bodem niet nodig, ze waarderen het wel: het is voedingsrijk, bevordert vorming van wortelkanalen en het werkt juist als buffer bij wisselende waterwaardes. Bij een afgedekte inactieve bodem (bijv. grind) is er minder ruimte voor de bioafval om te verzakken naar onderen en zal iets meer schoonmaken nodig zijn. Het "moeilijke" van de aquasoil zit hem w.m.b. (1) in de hoge hoeveelheid nutriënten die in de eerste weken vrijkomen én (2) het feit dat de bodem na verloop van tijd zal gaan verpulveren. Nadeel 1 probeer ik te ondervangen d.m.v. een dark start van enkele weken, nadeel 2 blijft bestaan.

Mijn huidige idee is een basislaag van JBL Proscape Volcano Material om (1) hoogteverschillen te creëren en (2) een poreuze bodem te bieden voor de wortelverspreiding. De laag erboven is dus ADA Amazonia (5cm). In de basislaag verwerk ik een overgebleven zak voedingsbodem en wat tabletten, die de planten op lange termijn een keer zullen bereiken na gebruik van voeding in de soil.
 
De bodem, bodemopbouw is prima. Zeker i.c.m. een plantles cycle. Zorg wel na die periode voor een zo groot mogelijke waterwissel.
Als je na het vullen na 2 dagen geen N3/4 meer meet dan is het prima. (dus in de praktijk doe je 2x een waterwissel) Vissen zijn belangrijk in je bak want die zorgen voor de PO4.
En de 1e maand geen micro's toevoegen
 

Terug
Bovenaan