Wat is er nieuw

Planten 4 dagen onderweg. Overleven ze?

Tinoush

Well-known member
Lid geworden
24 september 2012
Beste mensen ik heb bij aquariumplantenshop wat dingen besteld waaronder twee grote Java planten en een bakje javamos. Ze zijn dinsdag verzonden en post NL vertraagd het steeds verder en verder. Ze zeggen nu dat het morgen komt. 4 dagen later dus. Krijg morgen levenden Java of gesmolten planten? Met huidige temperatuuren ook nog. Ben ik straks t.w.v. €40 planten kwijt?

Het mos overleeft wel mits er voldoende vocht in het bakje zit. Ik zou me daar geen zorgen over maken.
De Javavaren weet ik niet, vooral omdat je 'schade' aan de javavaren vaak pas later ziet verschijnen, het is een trage groeier. Meestal herken je schade aan zwarte uiteindes aan de bladeren. Dan wel grote stukken op het blad, de randjes willen nog wel eens zwart zijn. De javavaren vereist een hoge luchtvochtigheid wanneer die emers is, dus die zou nog wel eens een tik kunnen krijgen.

Het mos overleeft wel mits er voldoende vocht in het bakje zit. Ik zou me daar geen zorgen over maken.
De Javavaren weet ik niet, vooral omdat je 'schade' aan de javavaren vaak pas later ziet verschijnen, het is een trage groeier. Meestal herken je schade aan zwarte uiteindes aan de bladeren. Dan wel grote stukken op het blad, de randjes willen nog wel eens zwart zijn. De javavaren vereist een hoge luchtvochtigheid wanneer die emers is, dus die zou nog wel eens een tik kunnen krijgen.
Javas waren juist heel prijzig. Dus zwarte randen en hun bellen. Thanks.

De meeste planten overleven --mits goed ingepakt-- wekenlange reizen. Zeker bij lage temperaturen. Ik zou me er dus niet te druk om maken hoor!

Het zou anders zijn als de pakketbezorging de boel buiten laat bevriezen (de hele nacht bij -5 of zo) of juist heel warm heeft staan. Beide scenario's lijken me niet snel het geval.

De meeste planten overleven --mits goed ingepakt-- wekenlange reizen. Zeker bij lage temperaturen. Ik zou me er dus niet te druk om maken hoor!

Het zou anders zijn als de pakketbezorging de boel buiten laat bevriezen (de hele nacht bij -5 of zo) of juist heel warm heeft staan. Beide scenario's lijken me niet snel het geval.
Toch zijn de opslaghuizen van post en pakketten onverwarmd, dus als het buiten vriest, vriest het binnen ook want ook isolatie is bij opslaghuizen onbekend, eigenlijk is het gewoon een metalen schil zo'n opslaghuis

Ik heb een paar plantjes besteld voor mn terrarium.die worden bij vorst niet verzonden, mits goed verpakt en voorzien van heatpacks.

Het kan 's winters aardig koud worden in magazijnen (heb er zelf gewerkt) maar ik verwacht van PostNL wel dat ze genoeg verstand hebben om bevriezing van mogelijk waterhoudende post te willen voorkomen. Bovendien moet de gemiddelde buitentemperatuur over langere tijd onder 0 zijn wil het binnen daadwerkelijk zo koud worden.

Oftewel komp goe!

nou heel gek. ze zijn net binnen gekomen. binnen het doos was goed koud. moet ik me hier zorgen om maken of valt het mee? Planten waren nog wel vochtig.
Ik heb ze gelijk in het water gedaan.

Bijlagen

• java1.jpeg
    java1.jpeg
    70.5 KB · Weergaven: 139
  • java2.jpeg
    java2.jpeg
    58.3 KB · Weergaven: 161
  • java3.jpeg
    java3.jpeg
    60.3 KB · Weergaven: 158
Het kan 's winters aardig koud worden in magazijnen (heb er zelf gewerkt) maar ik verwacht van PostNL wel dat ze genoeg verstand hebben om bevriezing van mogelijk waterhoudende post te willen voorkomen. Bovendien moet de gemiddelde buitentemperatuur over langere tijd onder 0 zijn wil het binnen daadwerkelijk zo koud worden.

Oftewel komp goe!
Nee PostNL verwarmt de pakhuizen niet, en gaan bevriezing niet tegen omdat er namelijk geen waar verzonden mag worden (dieren) die dat niet zouden overleven, dus je denkt veel te optimistisch.
*edit: plus dat het niet de verantwoording is van PostNL of iets doodgaat door kou, maar van d everzender (door bijv. heatpacks toe te voegen)

Ik heb ze gelijk in het water gedaan.
Dat was erg onslim beter had geweest z eeerst uit zichzelf op kamertemperatuur te laten komen en daarna pas in het aquarium te doen, nu kan het zomaar zijn dat de temperatuurshock te groot is voor ze

Neuh, de meeste tropische planten kunnen gerust een tijdje in de koelkast doorbrengen. 🙂

Deze zien er prima uit toch! Het kan heus nog wel zijn dat de tocht en de (eventueel) andere groeiomstandigheden maakt dat ze even nodig zullen hebben om zich aan te passen. Daarbij kunnen wat blaadjes sneuvelen. Is maar tijdelijk.

Nee PostNL verwarmt de pakhuizen niet, en gaan bevriezing niet tegen omdat er namelijk geen waar verzonden mag worden (dieren) die dat niet zouden overleven, dus je denkt veel te optimistisch.
Ik denk wellicht optimistisch. Naar mijn mening denk jij weer pessimistisch. 😄😇 In het Nederlandse klimaat komt de temperatuur in geen enkel gebouw gauw rond het vriespunt te liggen. Er gaat altijd iets van isolatie uit van zo'n gebouw, en bovendien moet het zoals gezegd wel heel koud worden buiten (meerdere ijsdagen op rij) wil zoiets een risico gaan vormen voor de inhoud van slecht geïsoleerde gebouwen.

Neuh, de meeste tropische planten kunnen gerust een tijdje in de koelkast doorbrengen. 🙂

Deze zien er prima uit toch! Het kan heus nog wel zijn dat de tocht en de (eventueel) andere groeiomstandigheden maakt dat ze even nodig zullen hebben om zich aan te passen. Daarbij kunnen wat blaadjes sneuvelen. Is maar tijdelijk.

Ik denk wellicht optimistisch. Naar mijn mening denk jij weer pessimistisch. 😄😇 In het Nederlandse klimaat komt de temperatuur in geen enkel gebouw gauw rond het vriespunt te liggen. Er gaat altijd iets van isolatie uit van zo'n gebouw, en bovendien moet het zoals gezegd wel heel koud worden buiten (meerdere ijsdagen op rij) wil zoiets een risico gaan vormen voor de inhoud van slecht geïsoleerde gebouwen.
Ik ben niet pessimistisch maar realistisch (vind ikzelf dan he 😆 ) maar het moet inderdaad behoorlijk koud worden wil iets in een pakhuis gaan bevriezen, maar onmogelijk is het niet al waren de temperaturen van de afgelopen week nou niet dramatisch laag nee

Ik heb jaren achter zo'n distributiepunt van PostNL gewoond en de situatie zoals hierboven geschetst wordt is voor mij onherkenbaar. Het gebouw is van steen en is niet "gewoon een soort metalen schil zo'n opslaghuis.". Het zal vast hoor dat die metalen blikken ook gebruikt worden hoor. Maar ook daarin kan ik mij eigenlijk niet voorstellen dat de temperatuur daar in deze periode onder het vriespunt komt. Buiten het gegeven dat het naar mijn idee niet echt heel erg koud is geweest draaien er in die hallen waarschijnlijk allerlei machines die ook warmte produceren en lopen er mogelijk mensen rond.

Maar goed, om een heel lang verhaal kort te maken. Ik kan het mij zomaar voorstellen dat je weinig tot geen schade gaat ondervinden. :petjeaf:

Ik heb jaren achter zo'n distributiepunt van PostNL gewoond en de situatie zoals hierboven geschetst wordt is voor mij onherkenbaar. Het gebouw is van steen en is niet "gewoon een soort metalen schil zo'n opslaghuis.". Het zal vast hoor dat die metalen blikken ook gebruikt worden hoor. Maar ook daarin kan ik mij eigenlijk niet voorstellen dat de temperatuur daar in deze periode onder het vriespunt komt. Buiten het gegeven dat het naar mijn idee niet echt heel erg koud is geweest draaien er in die hallen waarschijnlijk allerlei machines die ook warmte produceren en lopen er mogelijk mensen rond.

Maar goed, om een heel lang verhaal kort te maken. Ik kan het mij zomaar voorstellen dat je weinig tot geen schade gaat ondervinden. :petjeaf:
Zomaar een vraag? welke machines zouden daar dan draaien? want het is puur opslag

Die pakketten moeten toch op hun plek gezet worden? En mochten het hogere gebouwen zijn dan neem ik aan dat ze enorme stellages gebruiken. Als zo'n werknemer met een ladder 15 meter omhoog moet klimmen met een breedbeeld televisie zal hij aardig bezweet zijn. Dat moet zo'n loods toch al aardig opwarmen denk je niet? :DD

Dat was erg onslim beter had geweest z eeerst uit zichzelf op kamertemperatuur te laten komen en daarna pas in het aquarium te doen, nu kan het zomaar zijn dat de temperatuurshock te groot is voor ze
ik dacht dat alleen vissen dat krijgen?

Nee alles (zelfs elektrische apparaten moeten eerst aclamatiseren als ze heel lang koud hebben gestaan) kan daar last van hebben
Blijkbaar stam ik uit het stenen tijdperk 😆 en hebben elektrische apparaten er geen last meer van (vroeger wel)

Komt vast goed. Ik had laatst planten besteld. Die zouden dinsdag binnen komen. Niet dus, zaterdag al in mijn pakketjes bak gelegd. Ik was maandag pas thuis. Lag een mooi laagje ijs op de bak. Pakketje was ook steenkoud.

Planten erin zagen er goed uit. Nog twee dagen in een emmer water gezet en nu in het aquarium zien ze er prima uit.

Nu nog hopen dat deze plant aanslaat in mijn aquarium, maar dat zal niet liggen aan de verzending en eenzaam in de kou in een bak liggen..

ik dacht dat alleen vissen dat krijgen?
Ik denk dat het geen donder uitmaakt hoor. 🙈 Die plantjes hebben een trage stofwisseling in koud water (voor tropische plantjes op termijn té laag) en een normale/snelle in warmer water. Je gooit ze vanuit de koelbox in een bak van 25 graden en hun sapjes beginnen weer harder te stromen. En klaar. Correct me if I'm wrong maar ik vermoed niet dat er hele ingewikkelde processen plaatsvinden / er dingen fout kunnen gaan als de boel ineens op temperatuur komt.

we gaan meemaken. uit ervaring weet ik dat java heel sterk is

Altijd verstandig elektrische apparaten op temperatuur laten komen met koude dagen. Ander heb je nog steeds kans op condensvorming in het apparaat. :))
Planten doe ik ook altijd direct in het water, maar wel in een emmer koud water, deze komt langzaam op kamer temperatuur. Daarna kunnen ze het aquarium in. Voordeel is dat ze ook nog even "spoelen".

ik zou me er niet druk om maken. deze planten kunnen wel tegen een stootje en als ze bevroren waren geweest dan had je verwelkte varens gekregen.
de sorteercentra zijn ook niet extreem koud. en postNL, DHL, DPD etc hebben geen grote opslaglocaties, het is hun bussines om zaken zo snel mogelijk van a naar b te brengen niet om het op te slaan.

Komt vast goed. Ik had laatst planten besteld. Die zouden dinsdag binnen komen. Niet dus, zaterdag al in mijn pakketjes bak gelegd. Ik was maandag pas thuis. Lag een mooi laagje ijs op de bak. Pakketje was ook steenkoud.

Planten erin zagen er goed uit. Nog twee dagen in een emmer water gezet en nu in het aquarium zien ze er prima uit.

Nu nog hopen dat deze plant aanslaat in mijn aquarium, maar dat zal niet liggen aan de verzending en eenzaam in de kou in een bak liggen..
Kijk, dat geeft goede hoop!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan