Plantengroei in aquaria volgens de MM (Maurice Methode).
Water : In aquaria rijkelijk voor handen in het algemeen. Voor wie in Delft woont heeft het makkelijk wat dat betrefd voor een plantenbak is het spul wat Evides levert zeer geschikt.
Water verversen we ook regelmatig om afvalstoffen die het filter niet verwerkt af te voeren en om gedoseerde voedingstoffen te reguleren BV. Door de jaren heen is mij gebleken dat een regime van 20-50 procent wekelijks tot twee wekelijks, voor mij, goed werkt. Daar zit indd een zeer ruime marge in hier zijn exacte en ideale cijfers slecht te noemen gezien er in elke bak niet eenzelfde niveau van vervuiling is.
Bodem : Planten moeten ergens in kunnen wortelen (iig de wortelende planten) We voorzien dus een bodemsubstraat waarin ze dat kunnen doen. Een bodem die lekker �luchtig� blijft heeft daarbij onze bijzonder voorliefde het materiaal mag ook voor sommig vissen niet te scherp zijn bij voorkeur geen kalk bevatten en ,het oog wil ook wat, een kleur die we waarderen. Waar in het algemeen geld dat een donkere bodem het groen van de panten er meer laat uitspringen.
Geschikte substraten zijn onder meer het merkloze gekleurde (zwart en donkerbruin) zand van de Hornbach, Filterzand en fijn grind. metselzand zijn de meningen over verdeeld ik heb er nooit problemen mee gehad anderen zijn er minder over te spreken. Wat je ook kiest een regiment puntslakken (die meestal vanzelf opduiken) helpen je met het los houden van de bodem. zelf kun je daar met bv een stokje of een vork aan bijdragen door gegregeld VOORZICHTIG wat in de bodem te woelen.
Een voedingsbodem kan maar zitten ook nadelen aan een sis het uitgewerkt bij het verplanten kan er zooi vrijkomen en in een enkel geval kan het gaan rotten. Ik geef er de voorkeur aan waar nodig wat kleibolletjes in de bodem te stoppen.
Licht : Aangenomen dat je bak een gangbare diepte heeft tot zo ongeveer 55-60 CM. Maken we gebruik van T5 of T8 Tl verlichting. LED is zeker een optie maar zover strekt mijn ervaring niet. Wanneer we gebruik maken van gangbare kleuren BV 830/840/865 kunnen we rekenen met een simpel sommetje ergens tussen de 0,25 en 0,5 Watt/Ltr.
Verlichtingsduur heel grofweg �ergens� tussen de 8 en 12 uur naar gelang behoefte. Het moge duidelijk zijn minder licht minder groei minder onderhoud ne minder energiekosten. Maar natuurlijk moet je niet onder de behoeften van ej specifiek gekozen plantjes komen. Zelf zit ik in de praktijk op een 9-10 uur/etmaal.
Eventueel kunnen we gebruik maken van reflectoren al sdat nodig blijkt.
Houd er rekening mee dat men aan de onderkant van dit bereik geen planten gaat kunnen houden die zeer lichtbehoeftig zijn. Een ander zeer belangrijk punt om in gedachte te houden is dit. Hoe meer vermogen boven de bak en/of hoe langer de duur hoe meer vraag (eis eigenlijk) naar voedingsstoffen.
Co2 : Planten hebben Co2 nodig om te groeien. Vissen, baccies, en andere beestjes �maken� Co2. Echter in veel planten aquaria zeker die met veel licht en veel planten is dat onvoldoende met vaak algengroei tot gevolg. We zullen dat in dergelijke bakken moeten toedienen. Dta kan op verschillende manieren elk met voor en nadelen flessengas of Bio C02 hebben mijn voorkeur. Het gehalte wat je als �regel� zou kunnen hanteren is pakweg 20/25 MG/Ltr.
Macro nutrienten No3 en Po4 meestal in verbinding met Kalium. veelal zullen we ook dat moeten doseren. Flesjes zijn in de winkel te koop maar een , veel, goedkopere oplossing is zelf een oplossing te maken. De poeders daarvoor zijn goed te krijgen via het wereld wijde web en wat poeder oplossen in water kan iedereen. Waarden om je op te richten zijn Bv No3 20 Mg/Ltr en Po4 2 MG/Ltr.
Micro nutrienten : Daarvoor geld hetzelfde eigenlijk flesjes van allerlei producenten (BV profito) zijn er te kust en te keur maar ook dit kun je zelf maken door desbetreffend poeder op et lossen in water. Doseren is net wat lstiger tenminste door de fabrikant aangegeven doseringen zijn soms te weinig of te veel in jou situatie. Experimenteren dus.
Stroming : Voeding doseren heeft natuurlijk geen ut als de plant het niet krijgt. We moeten dus voldoende circulatei in ons systeem voorzien om de gedoseerde stoffen in alle hoeken en gaten van onze bakken te krijgen. Maar we moeten er voor zorgen dat de oppervlakte beweging minimaal is. Dit omdat beweging aan de oppervlakte het voor de opgeloste Co2 , veel, makkelijker maakt aan de atmosfeer et ontsnappen in een plantenloze/plantenarme bak zal ons dat aan de kont roesten en is er zelfs wel wat voor te zeggen in de plantenbak willen we dat niet. Ook zogenaamde zuurstof pompjes laten we thuis. In een goed draaiende plantenbak produceren de planten ruim voldoende.
Alle genoemde cijfers en gehaltes zijn richtlijnen waar ik naar streef. Geen bak is hetzelfde in jou bak kan het ideaal iets anders liggen.
Het kan wel eens gecompliceerd lijken en eigenlijk is dat het ook wel zeker als het fijnste ervan wil weten van d e hoed en de rand en iets met kousen en naadjes.. Echter voor wie uit is op een practisch hanteerbare methode hoeft het niet wild ingewikkeld te zijn bv de EI methode is en methode die je op een eenvoudig toe te passen manier helpt alles voor elkaar te krijgen.