Planten bemesten.


R

robert71

Guest
Hallo ik ben Robert en een beginnend aquariaan.
Na me te hebben voorgesteld onder het kopje "voorstellen", heb ik een vraag over het bemesten van planten.

Mijn bak is een 60L bak van Tetra.
Het bestaat uit een binnenfilter en de verlichting is een 13W T5, standaard bij het aquarium.
Er is een voedingsbodem aanwezig.
De bak draaid sinds 7 november met het volgende plantenbestend.

13x Cabomba
2x Hygrophila corymbosa
3x Hygrophila Polysperma
1x cryptocoryne Wendtii

Wanneer moet ik planten gaan bemesten.
Ik wil er geen Co2 bak van maken, dus geen ingewikkelde planten.
Moet ik voor het bemesten kleibolletjes, Easycarbo of andere meststof gaan gebruiken?

De planten groeien best goed, alleen zal het na een verloop van tijd de groei er wel wat uit gaan.
Ter voorkoming van dit graag jullie advies.

Groetjes Robert
 
De Cryptocoryne leeft wel van die voedingsbodem en dan over een half jaartje kun je eens wat kleibolletjes in de bodem drukken. Voor de rest zou ik een complete vloeibare meststof gaan gebruiken bijv. profito van easylife of ferropol van jbl enz. Enz. Dit zijn meestal wekelijkse doseringen. Daarnaast kun je dagelijks de easycarbo gebruiken voor de nodige co2. Probeer de lamp niet langer als ongeveer 10 per dag aan te laten staan.
 
En ,hou je in,met vloeibaar. Beter te weinig dan teveel.

Ik heb zelf ,inplaats van 5 ml,maar 2 ml.
Jij hebt ook een voedingsbodem,dus bete geen En-En.

Of je Co2 wilt gebruiken? Ik gebruik het niet.
Vind het voor 60 cm overdreven,of je moet een TOP bak willen.
 
Je zou het ook eerst zonder co2 kunnen proberen wat bertus zegt. Aangezien planten zelf natuurlijk co2 aanmaken. Maar er zitten wel heelveel "snelgroeiers" in de bak waardoor het verbruik van co2 ook wel omhoog schiet.
 
Crypto,s houden wel van klei.
 
Dan wordt het toch profito, en kan alsnog Easycarbo later erbij doen.
Oja.... was ik nog vergeten, de lamp brand hier 10uur (9.00 - 14.00 pauze 16.00 - 21.00 uur)
Dat er veel snelgroeiers(Cabomba) erin zitten is n.a.v. het advies van Bertus.
Op 07-12-2013 schreef ik in het kopje "voorstellen" dat ik wat last had van bruin alg.
Dat is helaas nog steeds, maar in minder mate.
Vooral op het einde van de week zit er wat op de voor en zij ruit.
Op zondag als het water ververst word, haal ik de bruin alg van de ruiten, en kan ik er weer een week tegenaan :D
Misschien moet ik nog wat geduld hebben, dat dit na 4 a 6 weken pas merkbaar is.

Groetjes Robert
 
Mijn ervaring met bemesting, dosis aanhouden die er vermeld staat. Dit een aantal weken aanhouden. Groeit alles
goed, dan zo laten en aanhouden. Groeit het niet tot langzaam, dan dosis eventueel verhogen danwel verdubbelen.
Onthou dat elke verandering een aantal weken nodig heeft om veranderingen te kunnen zien.

Alg is ergens een tekort, waarschijnlijk de voeding, die je nu wel zal gaan geven, dus uiteindelijk zal deze ook
wel gaan verdwijnen als je gaat doseren.

Zie dat je de Dennerle methode toepast qua verlichting? Enige specifieke reden om dit te doen? Heb dit zelf ook geprobeerd en kan alleen maar melden dat dit volstrekt nutteloos is. In die rustpauze van 2 uur gaan de planten slapen, je maakt ze erna weer wakker, dit lijkt me niet prettig. Mijn planten groeiden beter zonder, gewoon 10-11 uur aan een stuk de lampen aan. Tel van hoe laat je wil dat ie aanblijft, terug, en zet ze dan aan.

Co2 is erg gemakkelijk. Mijn vriendin heb ik ernaan gekregen in een lido 120. Ze wil niet meer zonder. Misschien is een
60 l bakje wat te klein voor co2 aangezien je bij bio co2 waarschijnlijk niet meer dan een flessendop nodig hebt als
afgifte bakje.


Zou het eerst een aantal weken aankijken met de voeding, dan kan je altijd nog veranderen.

http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze ... tenvoeding

moet zeggen dat ik met bovenstaande uiterst tevreden was. En voor de prijs, hoef je het niet te laten.
 
webhond zei:
Mijn ervaring met bemesting, dosis aanhouden die er vermeld staat. Dit een aantal weken aanhouden. Groeit alles
goed, dan zo laten en aanhouden. Groeit het niet tot langzaam, dan dosis eventueel verhogen danwel verdubbelen.
Onthou dat elke verandering een aantal weken nodig heeft om veranderingen te kunnen zien.

Alg is ergens een tekort, waarschijnlijk de voeding, die je nu wel zal gaan geven, dus uiteindelijk zal deze ook
wel gaan verdwijnen als je gaat doseren.

Zie dat je de Dennerle methode toepast qua verlichting? Enige specifieke reden om dit te doen? Heb dit zelf ook geprobeerd en kan alleen maar melden dat dit volstrekt nutteloos is. In die rustpauze van 2 uur gaan de planten slapen, je maakt ze erna weer wakker, dit lijkt me niet prettig. Mijn planten groeiden beter zonder, gewoon 10-11 uur aan een stuk de lampen aan. Tel van hoe laat je wil dat ie aanblijft, terug, en zet ze dan aan.

Co2 is erg gemakkelijk. Mijn vriendin heb ik ernaan gekregen in een lido 120. Ze wil niet meer zonder. Misschien is een
60 l bakje wat te klein voor co2 aangezien je bij bio co2 waarschijnlijk niet meer dan een flessendop nodig hebt als
afgifte bakje.

Zou het eerst een aantal weken aankijken met de voeding, dan kan je altijd nog veranderen.

http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze ... tenvoeding

moet zeggen dat ik met bovenstaande uiterst tevreden was. En voor de prijs, hoef je het niet te laten.

Voor de tussenpozen, heb ik geen speciale reden.
Dit was het advies van de aquariumwinkel hier in de buurt.
De eigenaar vertelde dat er in de natuur ook in de middag wel eens een buitje valt.
Vandaar het licht uit, dan simuleer je dat de zon achter de wolken verdijnt.
Dat is de reden van deze interval.
Van de andere kant wil ik er in de avond ook kunnen genieten, zo kan ik het licht wat verschuiven.

Groetjes robert
 

Terug
Bovenaan