Wat is er nieuw

planten bestand nano cube 30l

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jordi89
  • Startdatum Startdatum
J

Jordi89

Guest
hallo,

Ik ben bezig met het bedenken van een plantenbestand (zonder Co2) voor mijn nano cube 30l (30x30x35). De bodembedekking word zwart zodat de garnaaltjes mooi tevoorschijn komen.

Om eem discussies te verkomen het word een garnalen bak 😉

wat denken jullie van deze planten? misschien hebben jullie advies om plantjes die je me zou willen aanraden 🙂

Wat ik nu op mijn lijst heb:
Een stok mangrove hout (deze heb ik sinds vandaag even gekookt en alvast in een bak met water gedaan)
Ik heb gezocht en gezocht maar het was de moeite waard. vind het een heel mooi stukkie
xgfvro.jpg

13zrbr7.jpg

planten/mos:

Cladophora aegagropila soort van klein bergje maken.
1x 8cm
1x 5cm
2x 3cm

1x Microsorum pteropus/Windelov
1x Microsorum pteropus Mini

Nu zoek ik nog een achtergrond plantje.
Cryptocoryne wendtii misschien?

moeten trouwens alle Microsorum pteropus / javavaren op hout of steen gebonden worden? of verschild dat per Microsorum pteropus?

oke dus als ik ze op een stukje hout zet en zolang de wortels OP de bodem liggen is er niks aan de hand?

iemand nog mooie planten als idee voor achtergrond?

Vallisneria is wel een makkelijke plant voor achterin. Ook kun je bv Waterpest of hoornblad prima daarvoor gebruiken.

Zelf gebruik ik niet zoveel planten in de garnalenbakken zoals je in mijn fototopic kan zien. Dan zie je de garnalen tenminste goed.
Zelf neem ik vaak hout met wat mos erop en dan bv achterin wat vallisneria. Ook drijvers stellen garnalen erg op prijs.

Je kan ook de Javavaren op het hout binden en als er ruimte is nog wat mos erbij. dat is vooral fijn als je jongen gaat krijgen.

de lichtopbrengst is beperkt dus je moet wel kijken voor planten die niet veel eisen stellen. Ook kunnen garnalen slecht tegen metalen dus met plantenvoeding ook voorzichtig zijn. Hier hoor je wel verschillende ervaringen over moet ik zeggen.
Zelf voeg ik geen plantenvoeding toe bij de garnalen.

Nu zoek ik nog een achtergrond plantje.
Cryptocoryne wendtii misschien?

Deze plant blijft vrij laag en is meer voor de voorgrond. je kan wel denken aan de Sagittaria Sabulata die vaak wel laag blijft en makkelijk is in onderhoudt. Of wat naaldgras misschien.

Voor de Vallisneria zou ik dan de asiatica nemen,is een variant die wat lager blijft vergeleken met de andere familieleden en is wel handig in een wat lager bakje.

Misschien zelfs Vallisneria nana. De asiatica is bij ons toch ook al zo'n 50cm lang.

ja de Asiatica is erg mooi, maar in mijn rio 125 heb ik ook Vallisneria nana die komen niet tot de oppervlakte. misschien in combinatie met naaldgras wle mooi 🙂

Mascha&Ivo zei:
Misschien zelfs Vallisneria nana. De asiatica is bij ons toch ook al zo'n 50cm lang.

Ik durf niet aan jou te twijfelen dus misschien had ik niet de asiatica 😉
Bleef hier iig onder de 35cm en had een klein beetje een draai aan de bladeren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan