Planten beter laten groeien


Christine86

Well-known member
Lid geworden
30 december 2012
Berichten
558
Locatie
Rijswijk ZH
Zoals de titel al aangeeft zou ik mijn plantjes wat beter willen laten groeien. Ik heb nu een hele basic juwel record 600 met de ouderwetse t8 15 watt verlichting. Het aquarium is redelijk stabiel, dan bedoel ik nagenoeg geen alg en de plantjes doen het redelijk maar groeien erg langzaam. Na verloop van tijd gaan de plantjes er wel wat minder vol uitzien. De vragen waar ik nu een beetje mee zit:
-Ik wil er een nieuwe tl buis in doen omdat ik geen idee heb hoe oud degene is die er nu inzit. Ik twijfel tussen een goedkope philips 840 (goed voor de plantjes maar erg geel), dennerle amazon day ( iets beter kijklicht, misschien minder voor de plantjes), dennerle special plant (kan nergens vinden hoe het kijklicht hiervan is) en de JBL solar tropic (die volgens mij hetzelfde kijklicht heeft als een 840)
-Reflector ja of nee? Indien ja, moet ik meer plantenvoeding gaan geven en hoeveel meer?
 
Je hebt nu 1 watt per 4 liter, dat is wat weinig voor goede plantgroei. Je geeft aan dat je plantjes er wat minder vol uit gaan zien, hebben we het dan over stengelplanten? En snoei je deze of laat je het op z'n beloop?
De huidige T8 is misschien oud zeg je, die zou ik dan eerst vervangen. Een reflector is een optie. Je kunt ook voor een LED-buisje gaan, die gaan veel langer mee.

Wat doe je verder met je bak qua voeding/co2?
 
De vraag is welke planten je hebt. Elke plant heeft unieke eigenschappen en verschillende vragen om te kunnen groeien. Wij zullen in onze bakken dus een passend gemiddelde moeten bieden. In onze bakken hebben we voornamelijk moerasplanten. Een groot deel daarvan vraagt om optimaal te kunnen groeien redelijk veel licht hoewel er ook een tolerantie is. Naast voldoende licht betekend dit ook dat wanneer de plant gaat groeien er om bemesting gevraagd gaat worden. CO2 en overige bemesting. Pas als alles in een goede verhouding aanwezig is zullen je planten hun pracht laten zien.
 
Toevallig zit ik met eenzelfde aquarium en verlichting (met reflector). Ik heb een aantal maanden terug een nieuwe Philips 840 buis geplaatst en de planten doen het erg matig. Het licht is inderdaad wat rood/geel net of er altijd een zonsondergang bezig is, voor mij niet storend al is het wel wat contrastrijk met andere aquaria die LED verlichting heeft op een veel hogere kelvin waarde. Ik ben geen expert met verlichting maar ik zit te twijfelen om eens een 865 (6500 K) buis te proberen, al las ik op dit forum een aantal topics dat 4000K eigenlijk prima moet zijn. Wellicht dat iemand met meer verstand hier iets zinnigs over kan zeggen?
 
Toevallig zit ik met eenzelfde aquarium en verlichting (met reflector). Ik heb een aantal maanden terug een nieuwe Philips 840 buis geplaatst en de planten doen het erg matig. Het licht is inderdaad wat rood/geel net of er altijd een zonsondergang bezig is, voor mij niet storend al is het wel wat contrastrijk met andere aquaria die LED verlichting heeft op een veel hogere kelvin waarde. Ik ben geen expert met verlichting maar ik zit te twijfelen om eens een 865 (6500 K) buis te proberen, al las ik op dit forum een aantal topics dat 4000K eigenlijk prima moet zijn. Wellicht dat iemand met meer verstand hier iets zinnigs over kan zeggen?
4000k is warmer, dus verhoudingsgewijs meer rood/geel licht, dan 6500k waar meer blauw in zit (in ieder geval voor menselijke waarneming). Staan ook filmpjes op internet over; deze is wel interessant. Wat in ieder geval belangrijk is, is de PAR. Maar daarnaast, hoe sterk je licht en hoe langer die aan staat, hoe groter de vraag naar voedingsstoffen.
 
Toevallig zit ik met eenzelfde aquarium en verlichting (met reflector). Ik heb een aantal maanden terug een nieuwe Philips 840 buis geplaatst en de planten doen het erg matig. Het licht is inderdaad wat rood/geel net of er altijd een zonsondergang bezig is, voor mij niet storend al is het wel wat contrastrijk met andere aquaria die LED verlichting heeft op een veel hogere kelvin waarde. Ik ben geen expert met verlichting maar ik zit te twijfelen om eens een 865 (6500 K) buis te proberen, al las ik op dit forum een aantal topics dat 4000K eigenlijk prima moet zijn. Wellicht dat iemand met meer verstand hier iets zinnigs over kan zeggen?

Vroeger, opa vertelt nu uit eigen werk, had ik ook TL verlichting. Net zoals zovelen kozen we toen meestal voor een mix om een gemiddelde waarde te verkrijgen, ergens tussen de 4000 en 5000 Kelvin. Dit bereikte men door de TL buizen 830/840 te mengen met een 865 buis. Daarbij werd de 830 of 840, er zit zo'n 1000 kelvin verschil in, achterin gezet. Daar staan veelal de hogere planten en deze buizen hebben ook een hogere roodwaarde hetgeen minder ver doordringt in het water. De 865 met meer blauw in het wit. krijgt dan een plek voorin. Blauw dringt dieper door en bereikt zo beter de lagere planten. Bovendien maakt deze opstelling het licht wat witter, het oog wil ook wat, tenslotte.
 
4000k is warmer, dus verhoudingsgewijs meer rood/geel licht, dan 6500k waar meer blauw in zit (in ieder geval voor menselijke waarneming). Staan ook filmpjes op internet over; deze is wel interessant. Wat in ieder geval belangrijk is, is de PAR. Maar daarnaast, hoe sterk je licht en hoe langer die aan staat, hoe groter de vraag naar voedingsstoffen.
Bedankt voor de youtube link, interessant artikel. De slaplant met alleen rood licht groeide op zich prima en had de meeste massa al is een mix van rood en blauw wellicht beter.

Vroeger, opa vertelt nu uit eigen werk, had ik ook TL verlichting. Net zoals zovelen kozen we toen meestal voor een mix om een gemiddelde waarde te verkrijgen, ergens tussen de 4000 en 5000 Kelvin. Dit bereikte men door de TL buizen 830/840 te mengen met een 865 buis. Daarbij werd de 830 of 840, er zit zo'n 1000 kelvin verschil in, achterin gezet. Daar staan veelal de hogere planten en deze buizen hebben ook een hogere roodwaarde hetgeen minder ver doordringt in het water. De 865 met meer blauw in het wit. krijgt dan een plek voorin. Blauw dringt dieper door en bereikt zo beter de lagere planten. Bovendien maakt deze opstelling het licht wat witter, het oog wil ook wat, tenslotte.

Begrijp ik, een mix is aan te raden en deed ik ook altijd in mijn 80cm bakjes. In deze 60cm bakjes is eigenlijk maar plek voor 1 TL buis dus dat gaat helaas niet. Als je er 1 zou moeten kiezen, zou het dan 840 zijn of 865?
 
Bedankt voor de youtube link, interessant artikel. De slaplant met alleen rood licht groeide op zich prima en had de meeste massa al is een mix van rood en blauw wellicht beter.



Begrijp ik, een mix is aan te raden en deed ik ook altijd in mijn 80cm bakjes. In deze 60cm bakjes is eigenlijk maar plek voor 1 TL buis dus dat gaat helaas niet. Als je er 1 zou moeten kiezen, zou het dan 840 zijn of 865?
Dat zou afhankelijk zijn wat er in dat bakje zit qua planten. Werk je met veel mos dan kan je ook met wat witter licht toe. (865) De 60 cm hoeven niet altijd hoog te zijn, je kan dan met wat meer rood werken, dus 840 bijvoorbeeld. Maar er zijn er ook die wel hoog zijn. Heb je met Anubias soorten in je bakje dan is veel licht geen goed idee. Maar gemiddeld zou ik denk ik kiezen voor 840.
 
Dat zou afhankelijk zijn wat er in dat bakje zit qua planten. Werk je met veel mos dan kan je ook met wat witter licht toe. (865) De 60 cm hoeven niet altijd hoog te zijn, je kan dan met wat meer rood werken, dus 840 bijvoorbeeld. Maar er zijn er ook die wel hoog zijn. Heb je met Anubias soorten in je bakje dan is veel licht geen goed idee. Maar gemiddeld zou ik denk ik kiezen voor 840.
Ik had ook daarom gekozen voor de 840 zodat ik 'gemiddeld' wel goed zou zitten. Toch valt het wat tegen al hoeft het natuurlijk niet direct aan de lamp te liggen. Het is ook een aquarium met lichte bezetting en ik voeg geen plantenvoeding met nitraat of fosfaat toe.. Dus wellicht moet ik maar eens gaan meten ;)

Ik weet niet wat de TS voor plantjes heeft maar bij mij gaat het om Anubia, Javavaren, Elodea densa (waterpest), Limnophila heterophylla, Vallisneria, een Cryptocorine soortje (die ik heb gered uit een aquarium waar een jaar geen lamp boven heeft gebrand en bijna niets meer van over was - lang verhaal), klein beetje Heteranthera zosterifolia die erg dun wordt en wat snoeiafval van de Alternanthera rosaefolia (die het erg goed doet in een ander aquarium). Na drie maanden begint die waterpest wat bij te trekken en ook de heterophylla is ok. De Anubias blijft zoals die is en groeit helemaal niet. Javavaren wordt bruin en ziet er super slecht uit. Ik heb het gevoel dat de meeste planten puur overleven maar niet groeien. Ik zal vanavond als het donker is eens een foto maken.
 
Je hebt nu 1 watt per 4 liter, dat is wat weinig voor goede plantgroei. Je geeft aan dat je plantjes er wat minder vol uit gaan zien, hebben we het dan over stengelplanten? En snoei je deze of laat je het op z'n beloop?
De huidige T8 is misschien oud zeg je, die zou ik dan eerst vervangen. Een reflector is een optie. Je kunt ook voor een LED-buisje gaan, die gaan veel langer mee.

Wat doe je verder met je bak qua voeding/co2?

TL ga ik sowieso vervangen, zit alleen nog te twijfelen waarvoor. De planten die er minder vol uitzien zijn een echino (geef ook van die wortel sticks) en volgens mij hygrophila polysperma. Die laatse snoei ik pas als hij tot aan het wateroppervlak komt. Qua voeding geef ik dus van die sticks voor in de bodem, 1x per week 5ml profito en 6x per week 0,45 plantenpracht. Geen co2
 
De vraag is welke planten je hebt. Elke plant heeft unieke eigenschappen en verschillende vragen om te kunnen groeien. Wij zullen in onze bakken dus een passend gemiddelde moeten bieden. In onze bakken hebben we voornamelijk moerasplanten. Een groot deel daarvan vraagt om optimaal te kunnen groeien redelijk veel licht hoewel er ook een tolerantie is. Naast voldoende licht betekend dit ook dat wanneer de plant gaat groeien er om bemesting gevraagd gaat worden. CO2 en overige bemesting. Pas als alles in een goede verhouding aanwezig is zullen je planten hun pracht laten zien.

Ik heb veel crypto's, de meeste daarvan doen het best goed. Die heb ik er dan ook ingezet omdat ze met weinig licht toe kunnen. Javavaren en anubias doen het ook goed. Gaat voornamelijk om 2 echino's en hygrophila polysperma. Ik denk dat ik dan toch voor een nieuwe 840 tl buis ga. Als ik een reflector erin hang, is er dan iets te zeggen over hoeveel meer voeding ik moet geven?
 
Ik had ook daarom gekozen voor de 840 zodat ik 'gemiddeld' wel goed zou zitten. Toch valt het wat tegen al hoeft het natuurlijk niet direct aan de lamp te liggen. Het is ook een aquarium met lichte bezetting en ik voeg geen plantenvoeding met nitraat of fosfaat toe.. Dus wellicht moet ik maar eens gaan meten ;)

Ik weet niet wat de TS voor plantjes heeft maar bij mij gaat het om Anubia, Javavaren, Elodea densa (waterpest), Limnophila heterophylla, Vallisneria, een Cryptocorine soortje (die ik heb gered uit een aquarium waar een jaar geen lamp boven heeft gebrand en bijna niets meer van over was - lang verhaal), klein beetje Heteranthera zosterifolia die erg dun wordt en wat snoeiafval van de Alternanthera rosaefolia (die het erg goed doet in een ander aquarium). Na drie maanden begint die waterpest wat bij te trekken en ook de heterophylla is ok. De Anubias blijft zoals die is en groeit helemaal niet. Javavaren wordt bruin en ziet er super slecht uit. Ik heb het gevoel dat de meeste planten puur overleven maar niet groeien. Ik zal vanavond als het donker is eens een foto maken.

Zie vorige posts voor mijn plantjes. Ik zal vanavond ook eens een foto maken,
 
-Reflector ja of nee? Indien ja, moet ik meer plantenvoeding gaan geven en hoeveel meer?
Met een TL balk van 15 watt zou ik zeggen van wel. Maar dat hangt er vanaf hoe de rest er uit ziet. Voeg je CO2 toe, welk plantenbestand etc.

De huidige T8 is misschien oud zeg je, die zou ik dan eerst vervangen. Een reflector is een optie. Je kunt ook voor een LED-buisje gaan, die gaan veel langer mee.
Wat doe je verder met je bak qua voeding/co2?
Inderdaad, vervang die TL buis.

Pas als alles in een goede verhouding aanwezig is zullen je planten hun pracht laten zien.
Grappig, want ze geeft dus Plantenpracht als voeding. :)

Staan ook filmpjes op internet over; deze is wel interessant.
Dat is inderdaad een erg interessant filmpje, thanks voor het delen!

"...Daar staan veelal de hogere planten en deze buizen hebben ook een hogere roodwaarde hetgeen minder ver doordringt in het water. De 865 met meer blauw in het wit. krijgt dan een plek voorin. Blauw dringt dieper door en bereikt zo beter de lagere planten. Bovendien maakt deze opstelling het licht wat witter, het oog wil ook wat, tenslotte."
Dit is basically hoe mijn Rio 180 ook is ingericht met TL buizen. Het grappige is wel dat toen ik deze bak overnam van iemand hij de lampen precies andersom geinstalleerd. Het rode licht aan de voorkant en het blauwe licht aan de achterkant. Omdat ik niet wist hoe oud deze buizen waren heb ik ze ook vervangen voor nieuwe. Het verschil is duidelijk zichtbaar!

Ik had ook daarom gekozen voor de 840 zodat ik 'gemiddeld' wel goed zou zitten. Toch valt het wat tegen al hoeft het natuurlijk niet direct aan de lamp te liggen. Het is ook een aquarium met lichte bezetting en ik voeg geen plantenvoeding met nitraat of fosfaat toe.. Dus wellicht moet ik maar eens gaan meten ;)
Een lichte bezetting en dan geen nitraat en fosfaat toevoegen. Het zou een groot verschil kunnen maken als je dat wel zou doen. Maar ik snap ook dat je er voor kiest om dat niet te doen.

TL ga ik sowieso vervangen, zit alleen nog te twijfelen waarvoor. De planten die er minder vol uitzien zijn een echino (geef ook van die wortel sticks) en volgens mij hygrophila polysperma. Die laatse snoei ik pas als hij tot aan het wateroppervlak komt. Qua voeding geef ik dus van die sticks voor in de bodem, 1x per week 5ml profito en 6x per week 0,45 plantenpracht. Geen co2
De combinatie van Profito en plantenpracht heb ik ook een tijdje geprobeerd. Ik ben echter gestopt met Plantenpracht omdat het er volgens mij op neer kwam dat er in Plantenpracht praktisch hetzelfde zit als in Profito. Ik geef nu 2x de voorgeschreven hoeveelheid Profito maar dit is een beetje afhankelijk van de vraag van de planten en de overige eigenschappen. Ik heb net nieuwe lampen boven mijn bak hangen en voeg CO2 toe.

Zie vorige posts voor mijn plantjes. Ik zal vanavond ook eens een foto maken,
Leuk, ik ben heel erg benieuwd naar de foto! En goed dat je de TL-buis wilt gaan vervangen. Ik heb ze zelf vervangen voor nieuwe TL buizen. Een beetje uit gemak, en ik betaal een vast bedrag voor de energierekening, ongeacht verbruik.
 
Plantenpracht en Profito bevatten inderdaad ongeveer hetzelfde; maar beide missen Fosfaat en Stikstof, allebei macro nutrients
 
Ik had ook daarom gekozen voor de 840 zodat ik 'gemiddeld' wel goed zou zitten. Toch valt het wat tegen al hoeft het natuurlijk niet direct aan de lamp te liggen. Het is ook een aquarium met lichte bezetting en ik voeg geen plantenvoeding met nitraat of fosfaat toe.. Dus wellicht moet ik maar eens gaan meten ;)

Ik weet niet wat de TS voor plantjes heeft maar bij mij gaat het om Anubia, Javavaren, Elodea densa (waterpest), Limnophila heterophylla, Vallisneria, een Cryptocorine soortje (die ik heb gered uit een aquarium waar een jaar geen lamp boven heeft gebrand en bijna niets meer van over was - lang verhaal), klein beetje Heteranthera zosterifolia die erg dun wordt en wat snoeiafval van de Alternanthera rosaefolia (die het erg goed doet in een ander aquarium). Na drie maanden begint die waterpest wat bij te trekken en ook de heterophylla is ok. De Anubias blijft zoals die is en groeit helemaal niet. Javavaren wordt bruin en ziet er super slecht uit. Ik heb het gevoel dat de meeste planten puur overleven maar niet groeien. Ik zal vanavond als het donker is eens een foto maken.
Anubias, Javavaren Eloda densa, de laatste heeft ietwat meer licht nodig dan de eerste twee, zijn planten met een brede licht tolerantie. Ze "doen" het ook met wat minder licht. In de Cryptocoryne soorten ligt er een brede variatie qua lichtvraag. Over het algemeen is er echter wel een redelijke tolerantie. Limnophila heterophylla wil beslist veel licht en hetzelfde geldt voor alle Alternathera vormen. Vallisneria houdt van behoorlijk licht en, op één soort na, van wat harder alkalisch water. Wanneer je planten de gevraagde lichtintensiteit en lichtduur krijgen zullen ze ook om bemesting gaan vragen. CO2 en overige soorten. Meten soort dus inderdaad veel duidelijk kunnen maken. Maar ook zou ik eens kijken of al de genoemde planten wel bij elkaar passen.
 
Ik heb veel crypto's, de meeste daarvan doen het best goed. Die heb ik er dan ook ingezet omdat ze met weinig licht toe kunnen. Javavaren en anubias doen het ook goed. Gaat voornamelijk om 2 echino's en hygrophila polysperma. Ik denk dat ik dan toch voor een nieuwe 840 tl buis ga. Als ik een reflector erin hang, is er dan iets te zeggen over hoeveel meer voeding ik moet geven?
Cryptocoryne soorten hebben een redelijke lichttolerantie hoewel er wel verschillen in de lichtvraag kunnen zitten. Java en Anubias "doen" het al snel, ook met minder licht. Anubias wil zelfs een wat meer beschaduwde plek. Maar elke plant doet het mooier als je aan de lichtvraag en vervolgens aan de bemestingsvragen kan voldoen. Een Hygrophilla polysperma wil licht! Het zelfde geldt voor de meeste Echinodorus soorten. Hoeveel meer bemesting er nodig zal zijn hangt van meerdere zaken af en is dus zo niet te beantwoorden. Iedere plant heeft een eigen vraag. De hoeveelheid planten en dus het plantenbestand spelen een rol evenals de aanwezigheid van overige levende have. Dit gezegd hebbende is het zaak om na vervanging van de lamp te kijken naar je planten om te zien wat de reactie is. Daarbij moet men zich realiseren dat algen heel snel op een wijziging kunnen reageren terwijl dit langer duurt bij planten. Je moet je daar niet door uit het veld laten slaan. Planten reageren weliswaar later maar komen uiteindelijk wél als overwinnaar uit de strijd. De een aanvankelijke toename van alg behoeft niets te betekenen.
 
Ik heb diverse bakjes van 60cm gehad met deze 15W en bij voldoende voeding groeien ze maar inderdaad erg traag en echt lichtbehoevende planten zullen een tekort aan licht krijgen. Je zal dus in dit geval wat makkelijke planten moeten nemen die met weinig licht tevreden zijn maar die kunnen het dan prima doen met de benodigde voeding.
 
Plantenpracht en Profito bevatten inderdaad ongeveer hetzelfde; maar beide missen Fosfaat en Stikstof, allebei macro nutrients

Ik kwam er inderdaad later achter dat die 2 nagenoeg hetzelfde zijn. Toch merkte ik wel verschil dat de plantjes het er iets beter door zijn gaan doen. Misschien omdat ik de plantenpracht elke dag een klein beetje geef in plaats van 1 grote dosering per week erin mik. Ik zal eens gaan kijken naar dat fosfaat en stikstof!
 
Hierbij de beloofde foto. Vanmiddag toch besloten wat groot onderhoud te doen en heb een groot deel van de planten die er erg aan toe waren weg gehaald. Ook is het nog wat mistig. De anubias doet het in tegenstelling tot ik eerder dacht wel aardig. De javavaren waar je achterin nog wat stukjes van ziet waren groter en hebben nu nog maar 2 blaadjes per plant. Op de voorgrond een cryptocorine (denk ik) en links voor zie je een Vallisneria. De crypto en val komen beide uit een oude bak en waren zo goed als dood, die probeer ik weer op te kweken. De Heteranthera zosterifolia heb ik verwijderd die was niets meer. De Limnophila heterophylla heb ik nog vier stengels van over gehouden en wat ingekort, de onderkant was helemaal kaal. Hetzelfde voor de Alternanthera rosaefolia, die waren onderaan ook helemaal kaal en zijn ingekort. De waterpest hangt net voor de inloop van de filter, Bertus hangt daar graag in.

Het plantenbestand in dit bakje is overigens niet met zorg samengesteld en meer ontstaan door spul wat ik over had. Dat het niet goed bij elkaar zou passen begrijp ik.

Dit is dus met 1x 15W 840 TL balk met reflector.

IMG_0704 (2).JPG
 
Laatst bewerkt:
Hierbij de beloofde foto. Vanmiddag toch besloten wat groot onderhoud te doen en heb een groot deel van de planten die er erg aan toe waren weg gehaald. Ook is het nog wat mistig. De anubias doet het in tegenstelling tot ik eerder dacht wel aardig. De javavaren waar je achterin nog wat stukjes van ziet waren groter en hebben nu nog maar 2 blaadjes per plant. Op de voorgrond een cryptocorine (denk ik) en links voor zie je een Vallisneria. De crypto en val komen beide uit een oude bak en waren zo goed als dood, die probeer ik weer op te kweken. De Heteranthera zosterifolia heb ik verwijderd die was niets meer. De Limnophila heterophylla heb ik nog vier stengels van over gehouden en wat ingekort, de onderkant was helemaal kaal. Hetzelfde voor de Alternanthera rosaefolia, die waren onderaan ook helemaal kaal en zijn ingekort. De waterpest hangt net voor de inloop van de filter, Bertus hangt daar graag in.

Het plantenbestand in dit bakje is overigens niet met zorg samengesteld en meer ontstaan door spul wat ik over had. Dat het niet goed bij elkaar zou passen begrijp ik.

Dit is dus met 1x 15W 840 TL balk met reflector.

Bekijk bijlage 284329
Best een mooie bak! Maar mag ik voorzichtig toch een opmerking plaatsen? Je Anubias staat prominent midden in het licht. Deze plant heeft liever een wat beschaduwd plekje. Daarnaast de Alternanthera die een bom licht vraagt! Het zelfde geldt voor de Limnophila, geef ook die plant licht! Je zou de Anubias bijvoorbeeld uitstekend rechtsonder de Elodea densa kunnen zetten. Het is altijd een goed idee om even op de planten die je hebt te googelen. Je ziet dan wat ze nodig zijn om tot goede groei te komen. Diezelfde planten belonen je voor een goede verzorging met een prachtige volle groei!
 
Best een mooie bak! Maar mag ik voorzichtig toch een opmerking plaatsen? Je Anubias staat prominent midden in het licht. Deze plant heeft liever een wat beschaduwd plekje. Daarnaast de Alternanthera die een bom licht vraagt! Het zelfde geldt voor de Limnophila, geef ook die plant licht! Je zou de Anubias bijvoorbeeld uitstekend rechtsonder de Elodea densa kunnen zetten. Het is altijd een goed idee om even op de planten die je hebt te googelen. Je ziet dan wat ze nodig zijn om tot goede groei te komen. Diezelfde planten belonen je voor een goede verzorging met een prachtige volle groei!
Opmerkingen? Graag zelfs, daarom post ik het hier :)

De anubias staat op een steentje dus die heb ik net naar rechts verplaatst, kan hij schuilen onder de densa. De Limnophila en Alternanthera staan pal onder de lamp daar kan ik momenteel geen zonniger plekje voor vinden. Wellicht laat de foto dit niet correct zien.

IMG_0711 (2).JPG


Closeup zijaanzicht: Hier zie je goed dat de rosefolia het best zwaar heeft gehad. Komen gelukkig wel wat nieuwe blaadjes aan maar de grotere bladen hebben allemaal gaten. Links achter de steen staat nog een klein stekje Rosefolia die kan ik wellicht beter naar voren halen voor meer licht.
IMG_0709.JPG
 
Opmerkingen? Graag zelfs, daarom post ik het hier :)

De anubias staat op een steentje dus die heb ik net naar rechts verplaatst, kan hij schuilen onder de densa. De Limnophila en Alternanthera staan pal onder de lamp daar kan ik momenteel geen zonniger plekje voor vinden. Wellicht laat de foto dit niet correct zien.

Bekijk bijlage 284334

Closeup zijaanzicht: Hier zie je goed dat de rosefolia het best zwaar heeft gehad. Komen gelukkig wel wat nieuwe blaadjes aan maar de grotere bladen hebben allemaal gaten. Links achter de steen staat nog een klein stekje Rosefolia die kan ik wellicht beter naar voren halen voor meer licht.
Bekijk bijlage 284335

Gaatjes in je bladeren? Een prachtig voorbeeld waarom ik altijd erg let op mijn planten. Wanneer ik dit zie, zelfs in het beginstadium dan vertelt die plant dat er een tekort is. In dit geval een CO2 tekort. Je zou, ik neem aan dat je geen CO2 toevoegt, af en toe eens wat Carbo kunnen toevoegen. Ook overige bemesting, je kan niet zonder! Je Vallisneria vind dit, die Carbo, dan weer wat minder, de plant houdt van wat harder/alkalisch water, zal het dus eerst wat minder gaan doen maar komt wel weer terug. Planten zijn je beste verklikkers daar kan geen meetsysteem tegen op!
 
Duiden gaatjes niet vaak ook op een mogelijk kalium of fosfaattekort?
 
Closeup zijaanzicht: Hier zie je goed dat de rosefolia het best zwaar heeft gehad. Komen gelukkig wel wat nieuwe blaadjes aan maar de grotere bladen hebben allemaal gaten. Links achter de steen staat nog een klein stekje Rosefolia die kan ik wellicht beter naar voren halen voor meer licht.
Algeneters in je bak? want die knagen graag aan planten als ze te eenzijdig voedsel krijgen
 
Inderdaad ik voeg geen co2 toe. Easycarbo zal ik ook eens proberen thanks!
Ik zal volgende ook eens de waterwaardes meten want ik vermoed ook een nitraat en fosfaat te kort, heeft nu niet zoveel zin dit is praktisch nieuw water. Niet dat ik dat kan zien aan mijn planten maar er gaat zo weinig voer in dat ik me niet kan voorstellen dat dit genoeg is. Profito gebruik ik nu, wat raden jullie aan voor plantenvoeding met macros? Het moet wel simpel blijven ik heb geen zin om zelf plantenvoeding te gaan maken met poeders.

Algeneters in je bak? want die knagen graag aan planten als ze te eenzijdig voedsel krijgen

Er zit inderdaad ook een (nog kleine) ancistrus in, al zie ik die nooit omkijken naar die rode rosefolia plant.. Al zou hij dit snachts kunnen doen natuurlijk.
 
Inderdaad ik voeg geen co2 toe. Easycarbo zal ik ook eens proberen thanks!
Ik zal volgende ook eens de waterwaardes meten want ik vermoed ook een nitraat en fosfaat te kort, heeft nu niet zoveel zin dit is praktisch nieuw water. Niet dat ik dat kan zien aan mijn planten maar er gaat zo weinig voer in dat ik me niet kan voorstellen dat dit genoeg is. Profito gebruik ik nu, wat raden jullie aan voor plantenvoeding met macros?
Nitraat en Fosfaat toevoeging. Dit mist Profito namelijk. Je kan eens kijken bij aquariumbemesting.nl. De poeders zijn goedkoop!
 
Nitraat en Fosfaat toevoeging. Dit mist Profito namelijk. Je kan eens kijken bij aquariumbemesting.nl. De poeders zijn goedkoop!
Zou die 'complete' wat zijn? Niet zoveel zin om zelf met poedertjes te knoeien. Daar hebben ze ook Carbo zie ik.
 
Zou die 'complete' wat zijn? Niet zoveel zin om zelf met poedertjes te knoeien. Daar hebben ze ook Carbo zie ik.

Dat kan. Dit is een product van hun gebaseerd op EI. Het heeft trouwens ook nitraat en fosfaat in zich. Trouwens er is niets ingewikkelds aan die poeders. Alles staat in de gebruiksaanwijzing op de site én op de zakjes die je toegestuurd krijgt. Kind kan de was doen!
 
En hierbij die van mij:
IMG_20191124_185339[1].jpg


IMG_20191124_185403[1].jpg

Deze echino (grote groene) doet het redelijk maar zag er in het begin een stuk beter uit, de ozelot rechtsonder hetzelfde maar daar kon ik maar steeds geen mooi plekje voor vinden:
IMG_20191124_185410[1].jpg


Beetje kalige stengeltjes beginnen dit te worden:
IMG_20191124_185439[1].jpg
 
Zou die 'complete' wat zijn? Niet zoveel zin om zelf met poedertjes te knoeien. Daar hebben ze ook Carbo zie ik.

Dit is interessant, misschien dat ik die ook ga proberen!
 
En hierbij die van mij:
Bekijk bijlage 284337

Bekijk bijlage 284338
Deze echino (grote groene) doet het redelijk maar zag er in het begin een stuk beter uit, de ozelot rechtsonder hetzelfde maar daar kon ik maar steeds geen mooi plekje voor vinden:
Bekijk bijlage 284339

Beetje kalige stengeltjes beginnen dit te worden:
Bekijk bijlage 284340
Dat ziet er wel lekker groen uit zo! Wellicht dat Ben jou kan helpen met die kalige stengetjes, dat is overigens ook het enige wat ik zie de rest lijkt het prima te doen.
 
Er zit inderdaad ook een (nog kleine) ancistrus in, al zie ik die nooit omkijken naar die rode rosefolia plant.. Al zou hij dit snachts kunnen doen natuurlijk.
Ja welke planten maakt ze eigenlijk niet uit, ze doen dat dan omdat ze bepaalde voedingsstofjes tekort komen, dit is vrij makkelijk op te lossen door het dieet uit te breiden met meer plantaardig voedsel (geblancheerde spinazie, rauwe paprika wel pitjes verwijderen, gekookte bloemkool waarvan de stronk ook voldoet, gekookte brocolli waarvan de stronk ook voldoet, rauwe courgette, en soms lusten ze ook tomaat wel pitjes verwijderen, en gekookte zoete aardappel) en dan afwisselen met repashy soilent green
 
Nieuwe lamp (Philips 840) en die vloeibare plantenvoeding complete van aquariumbemesting besteld! Heel benieuwd of ik verandering ga zien.
 
Ik ben ook gezwicht, alleen dan toch voor de poedertjes... Geloof ik genoeg tenso en MgSO4 + K2SO4 gekocht om een aantal jaar mee te gaan.. Beetje vreemde website alleen, moeite met plaatsen van bestelling, krijg geen bevestiging per e-mail en mijn account lijkt niet aangemaakt. Enige wat goed lukte was het betalen. Zal wel goed komen.

Edit: Mail ondertussen ontvangen, was gewoon erg traag.
 

Terug
Bovenaan