Planten bij 30 graden


kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Berichten
872
Een van de grootste problemen bij een aquarium waar het water op 30 graden wordt gehouden is dat planten vaak afsterven, ondanks toevoeging van planten voeding

Door het warme water vind er een sneller stofwisseling van de planten plaats vind wat tot gevolg heeft dat de voedingstoffen sneller worden gebruikt.

Vaak wordt dit opgevangen door de temperatuur wat lager te zetten en door toevoeging van co2.

Nu mijn vragen:

Is het mogelijk om het "verbruik" van de voedingstoffen van de planten te meten en op welke manier, het toevoegen van co2 is voor mij geen optie
 
Mijn eerste overweging zou zijn, waarom je de bak op 30 graden hebt.

Edit,
Ik zie dat je discus hebt, vandaar die hoge temperatuur!
 
Over het algemeen houd anubias het goed uit bij 30 graden, maar een valisinera gigantica of echinodorus gaan het niet redden ondanks dat ik ze al in een terracotta pot heb gezet met lateriet.
 
Ik moet zeggen dat ik relatief weinig problemen heb met de planten, ondanks de temperatuur.

Ik voeg wel een beetje CO2 toe, en plantenvoeding. De planten doen het niet slecht, alhoewel ik eigenlijk alles wel nu op temperatuur heb geselecteerd.

Javavaren groeit wel, maar heel veel langzamer als op 24 graden. En de planten zijn niet perfect, maar zeker ook niet slecht.

Dus of temperatuur het issue is, durf ik eigenlijk niet zomaar te zeggen.

Het verbruik kan je meten, door na toevoeging je waarden te meten, liefst dan in de ochtend voor het licht brand. Dan einde van de dag, en bij geen meetbaar verschil de dag erna of die erna. Zo kan je een beeld opbouwen van het verbruik.

Heb je nog hele jonge vissen zitten? Zo niet, waarom niet naar 29 graden gaan?
 

Terug
Bovenaan