Wat is er nieuw

Planten blijven doodgaan, CO2, voeding en licht in orde?

R

Ricardo_

Guest
Beste forumgebruikers,

Ik heb nu ruim een jaar mijn tweede bak draaien. Echter heb ik altijd hetzelfde probleem. Planten doen het bij mij vaak niet lang of komen onder een algensoort te zitten.
Op de foto's die ik heb bijgevoegd is te zien hoe de bak er momenteel uitziet. Dit is echter wel na de wekelijkse schoonmaak/waterverversing. Gister de waterwaardes gecheckt, deze zagen er op het eerste oog goed uit.
Ik voeg elke dag tussen de 3 en 5ml Easycarbo toe. De CO2 heb ik momenteel vrij hoog staan omdat de CO2 meter nog nooit aan heeft gegeven dat er teveel CO2 in de bak zit. De vloeistof blijft altijd blauw (te weinig CO2).

De bak betreft een rio180 met een externe pomp, de Eheim Classic 250 (440L/H). Sinds kort een kleine interne pomp om wat extra stroming te veroorzaken zodat de CO2 beter verspreid zou worden.

Qua licht heb ik het volgende:
De rode lamp gaat op alle dagen behalve zaterdag om 12:30 aan, en om 19:30 weer uit. (7u)
Op de zaterdag gaat de rode lamp om 13:30 aan, en om 22:00 uit (8,5u). Dit zodat er in de avond wat langer naar het aquarium gekeken kan worden.

De witte lamp gaat op alle dagen behalve zaterdag om 13:00 aan, en om 19:00 weer uit. (6u)
Op de zaterdag gaat de witte lamp om 14:00 aan, en om 21:30 weer uit.

Ik heb een pakket met nieuwe planten besteld, in de hoop het hiermee een keer langer dan een aantal weken vol te houden. Mocht iemand tips hebben hoor ik het graag.
Mocht er informatie missen hoor ik het wel, Alvast bedankt iedereen!

20210516_140131.jpg
20210516_140301.jpg
20210516_140202.jpg
20210516_140245.jpg
 
Zorg ervoor dat je de planten voor minimaal 8 uur belicht met de intensiteit die planten vragen! Dat MOET een vast gegeven zijn. Eenmaal juist ingesteld blijf je verder van de verlichting af. Je planten gaan nu groeien en vragen om bemesting waaronder ook CO2. Omdat ik in ieder geval baardalg opmerkt adviseer ik om je verlichting aan te passen en in ieder geval je CO2 te verhogen. Beter is het nog om je waterwaarden te meten en die door te geven want er is duidelijk sprake van tekorten in je bak.

Bemesting is iets anders als Carbo. Dat is géén bemesting! Begin er dus mee om micro en macro voeding én bodemvoeding te geven. Je kan kennelijk CO2 bieden laat dan die Carbo achterwege.
 
Ziet er idd niet top uit.
Kan je aangeven welke lampen je precies hebt, ik denk led omdat je het over rood en wit hebt. Maar welk merk enz.
Verder heb je het over het toevoegen van carbo en co2, voeg je alleen carbo toe, of ook co2 uit bv. een fles, en als je met een fles toevoeg, hoeveel voeg je toe, en op welke manier wordt de co2 opgelost.

En kan je aangeven wat je waterwaardes precies zijn?
KH
Nitraat
Fosfaat
Temp.

Misschien als je hier antwoorden op kan geven, dat er wat gerichter advies gegeven kan worden.
 
Inderdaad, wat voor lampen precies, hoeveel Lumen, wat is de pH, en wat voor planten?
 
Zorg ervoor dat je de planten voor minimaal 8 uur belicht met de intensiteit die planten vragen! Dat MOET een vast gegeven zijn. Eenmaal juist ingesteld blijf je verder van de verlichting af. Je planten gaan nu groeien en vragen om bemesting waaronder ook CO2. Omdat ik in ieder geval baardalg opmerkt adviseer ik om je verlichting aan te passen en in ieder geval je CO2 te verhogen. Beter is het nog om je waterwaarden te meten en die door te geven want er is duidelijk sprake van tekorten in je bak.

Bemesting is iets anders als Carbo. Dat is géén bemesting! Begin er dus mee om micro en macro voeding én bodemvoeding te geven. Je kan kennelijk CO2 bieden laat dan die Carbo achterwege.
De intensiteit van de lampen kan ik momenteel niet aanpassen. Ik neem aan dat ik ze dan moet gaan opschroeven naar 8uur per dag minimaal? De CO2 verhogen moet geen probleem zijn. Echter heb ik me eerst ingelezen over CO2 toen ik dit aanschafte, Mij werd toen geadviseerd om per 100 liter 10 bellen per minuut te laten lopen, ik heb een bak van 180 liter, dus dit zou dan 18 bellen per minuut zijn. De bellenteller staat momenteel veel hoger. De bellen gaan in zo'n rap tempo dat ik ze niet eens kan tellen. Alsnog langzaam gaan verhogen?
 
Sorry maar dat is geen manier om CO2 toe te dienen, je moet pH en KH testen en dan de CO2 tabel er bij pakken.
 
Ziet er idd niet top uit.
Kan je aangeven welke lampen je precies hebt, ik denk led omdat je het over rood en wit hebt. Maar welk merk enz.
Verder heb je het over het toevoegen van carbo en co2, voeg je alleen carbo toe, of ook co2 uit bv. een fles, en als je met een fles toevoeg, hoeveel voeg je toe, en op welke manier wordt de co2 opgelost.

En kan je aangeven wat je waterwaardes precies zijn?
KH
Nitraat
Fosfaat
Temp.

Misschien als je hier antwoorden op kan geven, dat er wat gerichter advies gegeven kan worden.
De lampen zijn inderdaad beide LED. van het merk SuperFish, ik heb een foto van beide toegevoegd. Over de CO2 en carbo, ik heb een foto van de fles toegevoegd waarvan ik elke dag tussen de 3 en 5 ml er in gooi. Dit doe ik voor de uitgang van de pomp, zodat het verspreid word door het hele aquarium. De CO2 waar ik het eerder over had komt van een externe CO2 fles met een diffuser in het aquarium. Deze is geplaatst onder de uitgang van de externe pomp.

De waterwaardes ga ik gelijk even meten, ik weet niet of het uitmaakt, maar ik heb ongeveer een uur geleden een waterwissel van +- 25% gedaan. Ik zal ze alsnog even doorgeven zometeen. Alvast bedankt allemaal!

20210516_145022.jpg
20210516_145044.jpg
20210516_145007.jpg
 
Je dropchecker zou geelgroen mogen zijn. De aanwezigheid van baardalg wijst op een CO2 tekort. Maar mijn vermoeden is dat er sprake is van meer tekorten omdat je niet bemest. Net zoals jij niet zonder eten kan geldt dit ook voor planten. En nogmaals Carbo is geen bemesting en overbodig wanneer je al CO2 (gas) toevoegt. Je licht mag minimaal 8 uur op volle sterkte branden.
 
Of een Co2 drop checker om continue te meten,
Bijvoorbeeld Deze.
 
Hierbij de waardes waar eerder om gevraagd werd:


20210516_145732.jpg
20210516_145751.jpg
20210516_145946.jpg

De temperatuur is ingesteld op 26 graden, momenteel is de bak 25 graden.
 
Of een Co2 drop checker om continue te meten,
Bijvoorbeeld Deze.
Zo'n dropchecker heb ik hangen inderdaad. Deze zijn bij mij nooit een andere kleur dan blauw geweest, hoeveel CO2 ik ook toevoeg. Ook loopt hij vaak na 1 a 2 weken leeg, en moet er weer nieuwe vloeistof in
 
De oorzaak van slechte plantengroei is omdat je planten honger hebben. Je voegt nu alleen Easycarbo toe,
maar je hebt ook PO4 en NO3 en micro's nodig. Daarbij weet ik niet of je voedingstabletten gebruikt met je inherente bodem..?

En je CO2. Je geeft hetzelf al aan; de vloeistof blijft altijd blauw.
Ga maar een richting de 150 bellen per minuut. Maar omdat je dat niet kan tellen met een bellenteller zou ik alleen afgaan van de kleur van je dropchecker.
Weet ook niet hoe je het toevoegt. Ik hoop wel via een inline diffuser of reactor...
 
Je dropchecker zou geelgroen mogen zijn. De aanwezigheid van baardalg wijst op een CO2 tekort. Maar mijn vermoeden is dat er sprake is van meer tekorten omdat je niet bemest. Net zoals jij niet zonder eten kan geldt dit ook voor planten. En nogmaals Carbo is geen bemesting en overbodig wanneer je al CO2 (gas) toevoegt. Je licht mag minimaal 8 uur op volle sterkte branden.
Dat is dan mijn fout inderdaad. Ik heb tot vandaag gedacht dat EasyCarbo een bemesting voor planten was. Dit omdat er op de voorkant "Koolstofvoeding voor planten" staat😅
 
Je hebt veels te weinig licht...
180 liter en nog 50 cm hoog ook.
Ik kan geen Lumen specificatie vinden van Superfish (alleen maar hoeveel hij bespaard, wat helemaal niks zegt), maar het is een Led balk van 23 watt die een 30 watt TL vervangt. Op z'n best geeft hij misschien 2300 Lumen maar het zal waarschijnlijk maar iets van 1700 zijn. Je hebt minimaal nog zo'n balk nodig, misschien wel 2.
 
De oorzaak van slechte plantengroei is omdat je planten honger hebben. Je voegt nu alleen Easycarbo toe,
maar je hebt ook PO3 en NO3 en micro's nodig. Daarbij weet ik niet of je voedingstabletten gebruikt met je inherente bodem..?

En je CO2. Je geeft hetzelf al aan; de vloeistof blijft altijd blauw.
Ga maar een richting de 150 bellen per minuut. Maar omdat je dat niet kan tellen met een bellenteller zou ik alleen afgaan van de kleur van je dropchecker.
Weet ook niet hoe je het toevoegt. Ik hoop wel via een inline diffuser of reactor...
Ik heb een tijd tabletten gehad, toen had ik nog minder ervaring dan nu, en kwamen de planten onder de draadalg en baardalg te zitten. Ik heb toen een nieuwe start met de bak gemaakt, en dat maakt hem hoe hij tot vandaag de dag is. Bij het opnieuw opstarten van de bak had ik capsules ipv tabletten. Hier heb ik er uit mijn hoofd nog een stuk of 3 van liggen.
 
Je hebt veels te weinig licht...
180 liter en nog 50 cm hoog ook.
Ik kan geen Lumen specificatie vinden van Superfish (alleen maar hoeveel hij bespaard, wat helemaal niks zegt), maar het is een Led balk van 23 watt die een 30 watt TL vervangt. Op z'n best geeft hij misschien 2300 Lumen maar het zal waarschijnlijk maar iets van 1700 zijn. Je hebt minimaal nog zo'n balk nodig, misschien wel 2.
Raar. Toen ik de bak begon heb ik alles gehaald bij een zaak die goed bekend stond, en ook echt goede service verleende. Zij beveelde mij toen in ieder geval LED aan, en een rode en een witte om de zonsopgang en -ondergang na te bootsen. Deze 2 waren volgens haar voldoende...
 
Helaas is het zo dat het personeel in de meeste dierenwinkels maar wat zwamt. Ik houd al meer als 40 jaar een aantal beplante aquaria, iets om zons op en ondergangen na te bootsen is totaal irrelevant, lichtsterkte (Lumen) is van het grootste belang, wat samen hangt met het soort planten en de diepte van de bak. Waarschijnlijk was die Led alleen maar duur, en was je beter af met een echte TL balk, ja hij gebruikt dan 7 watt meer (oei) maar hij geeft dan ook wel meer Lumen. Heb je trouwens alsnog een extra balk nodig.
CO2 injectie hangt ook samen met lichtsterkte, het is zinloos als er niet genoeg lichtsterkte is, dan kun je net zo goed een low tech aquarium nemen met planten die niet veel licht nodig hebben.
 
Helaas is het zo dat het personeel in de meeste dierenwinkels maar wat zwamt. Ik houd al meer als 40 jaar een aantal beplante aquaria, iets om zons op en ondergangen na te bootsen is totaal irrelevant, lichtsterkte (Lumen) is van het grootste belang, wat samen hangt met het soort planten en de diepte van de bak. Waarschijnlijk was die Led alleen maar duur, en was je beter af met een echte TL balk, ja hij gebruikt dan 7 watt meer (oei) maar hij geeft dan ook wel meer Lumen. Heb je trouwens alsnog een extra balk nodig.
Die led was een stuk duurder idd, maar ik kreeg wel de belofte dat dit HETGEEN was wat je nodig hebt wil je het professioneel aanpakken. De kap van mijn bak bied maar 2 plaatsen voor 2 balken van elk een meter. Als het goed is heb ik de oude TL lampen nog wel liggen. Een extra balk monteren gaat hem denk ik niet worden in de kap die ik nu heb??
 
Ik heb een tijd tabletten gehad, toen had ik nog minder ervaring dan nu,
Voedingstabletten moet je wel regelmatig aanvullen omdat ze worden opgebruikt door de plant. Ligt natuurlijk aan de groeisnelheid van de plant maar meestal na bv 3 a 4 maanden.
en kwamen de planten onder de draadalg en baardalg te zitten.
Dat zijn duidelijke signalen van voeding en CO2 tekort.
Als een plant in verval raakt (door bv te weinig voeding of te weinig CO2) raakt deze in verval. met dit proces komt er veel opgeloste organische koolstof (DOC) in het water wat weer NH3 in de hand werkt.
En primair werkt ammoniak (NH3) als een katalysator bij de snelle ontwikkeling van algen omdat dit de best opneembare stikstofbron is voor algen (en ook voor planten).
 
HETGEEN wat jij precies nodig hebt in dat soort winkels is altijd pittig geprijsd en ligt toevallig net in de stellage achter de toonbank...
Retrofit Leds voor Tl buizen zijn zinloos, ik heb er nog niet een gezien die dezelfde of meer Lumens gaf over de gelijke lengte van de Tl balk. Hij "bespaart" omdat hij 7 watt minder verbruikt, hoeveel Lumen hij minder geeft houd de fabrikant vaak angstvallig achterwege. In het beste geval (tot nog toe) gaf hij evenveel minder licht als dat hij bespaarde.
Als je nog de Tl buizen hebt liggen zou ik ze zeker beide meteen vervangen. Als je het merk/type plaatst en het soort planten dat je wilt dan kijk ik even verder, als er dan nog meer licht nodig is heb ik nog wel aanbevelingen voor goedkope ledstrips die je zo tussen de buizen kunt plakken.
 
Voedingstabletten moet je wel regelmatig aanvullen omdat ze worden opgebruikt door de plant. Ligt natuurlijk aan de groeisnelheid van de plant maar meestal na bv 3 a 4 maanden.

Dat zijn duidelijke signalen van voeding en CO2 tekort.
Als een plant in verval raakt (door bv te weinig voeding of te weinig CO2) raakt deze in verval. met dit proces komt er veel opgeloste organische koolstof (DOC) in het water wat weer NH3 in de hand werkt.
En primair werkt ammoniak (NH3) als een katalysator bij de snelle ontwikkeling van algen omdat dit de best opneembare stikstofbron is voor algen (en ook voor planten).
Daar kwam ik toen ook achter inderdaad. Ik heb toen een volledige CO2 installatie aangeschaft, en opnieuw gestart met de bak. Draadalg heb ik hierna nooit meer teruggezien, Baardalg was erger, maar is een stuk minder geworden zoals het nu is op de foto's. Ik neem aan dat de bak het al een stuk fijner vind als ik stop met de EasyCarbo, begin met voedingstabletten en de CO2 langzaam flink opschroef?
 
HETGEEN wat jij precies nodig hebt in dat soort winkels is altijd pittig geprijsd en ligt toevallig net in de stellage achter de toonbank...
Retrofit Leds voor Tl buizen zijn zinloos, ik heb er nog niet een gezien die dezelfde of meer Lumens gaf over de gelijke lengte van de Tl balk. Hij "bespaart" omdat hij 7 watt minder verbruikt, hoeveel Lumen hij minder geeft houd de fabrikant vaak angstvallig achterwege. In het beste geval (tot nog toe) gaf hij evenveel minder licht als dat hij bespaarde.
Als je nog de Tl buizen hebt liggen zou ik ze zeker beide meteen vervangen. Als je het merk/type plaatst en het soort planten dat je wilt dan kijk ik even verder, als er dan nog meer licht nodig is heb ik nog wel aanbevelingen voor goedkope ledstrips die je zo tussen de buizen kunt plakken.
Ik heb de oude lampen kunnen vinden na wat graafwerk op m'n zolder. Ik heb een foto toegevoegd van de witte led lamp verpakking die nu in de bak hangt (Alleen die lamp was al ruim 60eu🙄), en een foto van de oude TL buizen die ik eventueel in de bak kan hangen.
De planten die ik erin wil hebben zijn deze, Vanmiddag besteld dus ik neem aan dat ik ze dinsdag in huis heb.

Wel moet ik zeggen dat ik TL licht minder mooi vond dan LED, dusja het liefst houd ik de LED lampen erin, maar als de planten het een stuk leuker vinden met de TL lampen heb ik even weinig te zeggen denk ik...
20210516_154156.jpg
20210516_154044.jpg
20210516_154242.jpg
 
Daar kwam ik toen ook achter inderdaad. Ik heb toen een volledige CO2 installatie aangeschaft, en opnieuw gestart met de bak. Draadalg heb ik hierna nooit meer teruggezien, Baardalg was erger, maar is een stuk minder geworden zoals het nu is op de foto's. Ik neem aan dat de bak het al een stuk fijner vind als ik stop met de EasyCarbo, begin met voedingstabletten en de CO2 langzaam flink opschroef?
lekker doorgaan met easyCarbo. Een neveneffect is dat het ook een anti-algen middel kan zijn.

Voedingstabletten erbij steken, voeding via de waterkolom dmv een All In One (de Complete van aquariumbemesting.nl) en CO2 opschroeven totdat je een lichtgroen dropchecker hebt.
Alg telkens zoveel mogelijk verwijderen, paar keer een fikse waterwissel dan moet het op ten duur wel goedkomen.
 
Raar. Toen ik de bak begon heb ik alles gehaald bij een zaak die goed bekend stond, en ook echt goede service verleende. Zij beveelde mij toen in ieder geval LED aan, en een rode en een witte om de zonsopgang en -ondergang na te bootsen. Deze 2 waren volgens haar voldoende...
Een zonsopgang en ondergang imiteren hoeft niet het belangrijkste te zijn in een aquarium. En hoezo nabootsen met een witte en rode lamp? Precies ken ik de lichtkwaliteit van je ledlicht niet maar je heb SuperFish ledlicht wat een budgetmerk is en dus van een navenante kwaliteit. In vergelijk met dit merk zou TL licht waarschijnlijk beter zijn. Met een juiste EVSA kan je dit licht zelfs dimbaar maken. Iets wat velen niet schijnen te weten. Maar er zijn wel degelijk ook goede (led-)producten op de markt geschikt voor onze bakken. Maar daar hangt inderdaad een ander prijskaartje aan.
 
Wat betreft de planten alleen de Monte carlo en papgaaiblad zijn lastiger en hebben veel meer licht nodig als de andere. Ik zie dat het T5's zijn, dat moet meer dan genoeg zijn voor 180 liter dan heb je al 90 watt. Wat vind je minder mooi aan de Tl buizen en mooier als de Led, er is aardig wat keus in kleurtemperatuur e.d., ik kan je wellicht wel TL buizen aanbevelen die je wel mooi vind maar ook genoeg vermogen hebben.
De Retroled heeft een temperatuur van 12390K, dit is extreem... heeft het soms een blauwachtig licht wat je mooi vind?
 
lekker doorgaan met easyCarbo. Een neveneffect is dat het ook een anti-algen middel kan zijn.
Het kan tegen algen werken, want Easycarbo is (een bestanddeel?) van iets wat ze in ziekenhuizen gebruiken om te ontsmetten (ruik maar eens)
Het slechte nieuws is dat ze hebben uitgerekend hoeveel CO2 nu helemaal beschikbaar is voor de planten met een dosering, dit is zo weinig dat het daar praktisch onbruikbaar voor is, ga dan maar weer een gist/suiker mengel maken.
 
Daar kwam ik toen ook achter inderdaad. Ik heb toen een volledige CO2 installatie aangeschaft, en opnieuw gestart met de bak. Draadalg heb ik hierna nooit meer teruggezien, Baardalg was erger, maar is een stuk minder geworden zoals het nu is op de foto's. Ik neem aan dat de bak het al een stuk fijner vind als ik stop met de EasyCarbo, begin met voedingstabletten en de CO2 langzaam flink opschroef?
Ik zou zorgen voor bemesting via de waterkolom, bijvoorbeeld Easylife profito zonodig aangevuld met fosfaat en nitraat want dat zit niet in profito. Verder ben je bodembemesting nodig, bijvoorbeeld kleibolletjes. In ieder geval al voor de Echinodorus. Om goedkoper uit te zijn kan je ook een kijken op de site van aquariumbemesting.nl. De poederproducten van deze leverancier, die je dan zelf kan aanlengen met water zijn goedkoop én goed. Kijk maar eens naar mijn plantenbak.
 
Wat betreft de planten alleen de Monte carlo en papgaaiblad zijn lastiger en hebben veel meer licht nodig als de andere. Ik zie dat het T5's zijn, dat moet meer dan genoeg zijn voor 180 liter dan heb je al 90 watt. Wat vind je minder mooi aan de Tl buizen en mooier als de Led, er is aardig wat keus in kleurtemperatuur e.d., ik kan je wellicht wel TL buizen aanbevelen die je wel mooi vind maar ook genoeg vermogen hebben.
De Retroled heeft een temperatuur van 12390K, dit is extreem... heeft het soms een blauwachtig licht wat je mooi vind?
De planten zouden dus niet genoeg hebben aan de LED lampen die er momenteel in hangen? Als ik ze zou vervangen met de oude TL lampen zou het wel gaan? in combinatie met voedingstabletten, meer co2 en meer licht uiteraard.
 
Het zijn 2 45 watt Juwel Daylight lampen?
Draai ze er maar eens in en kijk hoeveel lichter het aquarium is. Met 90 watt aan Tl buizen heb je genoeg voor planten en CO2 injectie (zoals gezegd, met zwak licht en zwak licht planten is dat zinloos). De kleur van het TL licht is nog wel aan te passen aan jouw persoonlijke smaak.
 
Het zijn 2 45 watt Juwel Daylight lampen?
Draai ze er maar eens in en kijk hoeveel lichter het aquarium is. Met 90 watt aan Tl buizen heb je genoeg voor planten en CO2 injectie (zoals gezegd, met zwak licht en zwak licht planten is dat zinloos). De kleur van het TL licht is nog wel aan te passen aan jouw persoonlijke smaak.
Ik ga ze er even inhangen. Tot dusver alvast super bedankt! Even voor mijn goede orde wat er allemaal aangepast moet worden:

De verlichting moet vervangen worden naar TL ipv LED
de verlichting moet wat langer branden, het liefst rond de 8uur per dag
De co2 moet flink opgeschroefd worden, totdat de co2 meter een groengele kleur aangeeft
de planten moeten bemest worden, doorgaan met de easycarbo voor de algen, maar kijken naar een goede plantenvoeding

klopt dit zo ongeveer??
 
Ik zou zorgen voor bemesting via de waterkolom, bijvoorbeeld Easylife profito zonodig aangevuld met fosfaat en nitraat want dat zit niet in profito. Verder ben je bodembemesting nodig, bijvoorbeeld kleibolletjes. In ieder geval al voor de Echinodorus. Om goedkoper uit te zijn kan je ook een kijken op de site van aquariumbemesting.nl. De poederproducten van deze leverancier, die je dan zelf kan aanlengen met water zijn goedkoop én goed. Kijk maar eens naar mijn plantenbak.
ik zie op de site van aquariumbemesting.nl dat ze een weekschema kunnen bieden. Hier word dan in aangegeven welke poeders ik moet mengen en hoeveel maanden ik ermee kan doen, dit zou dus geschikt zijn als plantenvoeding??

1621175300458.png
 
Verlichtingssterkte is belangrijker als duur. Je kunt niet zwakke verlichting compenseren met langere duur. Denk er om dat medium/veel licht planten laten groeien is als een kruk met 3 poten die allemaal de juiste lengte moeten hebben, verlichting, co2, voeding. Als er 1 teveel of te weinig is in verhouding tot de anderen, krijg je overmatige algengroei.
Je voegde 18 CO2 bubbels per minuut of zo toe? Heb je soms ook een luchtpomp of de uitstroom van het filter boven het wateroppervlakte? Want dit kan niet met CO2 injectie, het vervliegt dan allemaal weer meteen.
 
Verlichtingssterkte is belangrijker als duur. Je kunt niet zwakke verlichting compenseren met langere duur. Denk er om dat medium/veel licht planten laten groeien is als een kruk met 3 poten die allemaal de juiste lengte moeten hebben, verlichting, co2, voeding. Als er 1 teveel of te weinig is in verhouding tot de anderen, krijg je overmatige algengroei.
Je voegde 18 CO2 bubbels per minuut of zo toe? Heb je soms ook een luchtpomp of de uitstroom van het filter boven het wateroppervlakte? Want dit kan niet met CO2 injectie, het vervliegt dan allemaal weer meteen.
ik had ergens gelezen dat per 100 liter 10 bellen per minuut aan te houden was, ik heb dus een tijd op 18 bellen per minuut gezeten, maar ook toen bleef de vloeistof blauw, inmiddels schroef ik hem beetje bij beetje op, als ik moest gokken zit ik nu zo rond de 2 bellen per seconde?? de bellenteller gaat flink hard in ieder geval. (vloeistof is echter nog steeds blauw)

Ik heb net even de TL buizen erin geschroefd. Als ik dit vergelijk met de foto waarmee ik het topic begon, vind ik het erg flets licht. Het is zelfs nogal groenig, ik vind persoonlijk dat dit het algemene plaatje van de bak naar beneden haalt.
20210516_173843.jpg

Ik heb dan ook (toch) weer de LED lampen erin geschroefd. Wel heb ik de witte achterin gezet en de rode voorin, zo krijgt de achterste rij planten naar mijn idee toch wat meer licht.



Over de CO2, ik heb momenteel 2 pompen werkend zoals eerder benoemd, een grote externe Eheim en een kleinere interne pomp.
20210516_175609.jpg

hier blaast de uitgang van de Eheim tegen de voorruit en verspreid zo beide kanten op. De inlaat van deze pomp zit linksachterin, bij de thermometer.




20210516_175618.jpg

Rechts op de foto hangt de kleine interne pomp. deze blaast dus van rechts naar links.


20210516_175647.jpg

onder de uitlaat van de grote Eheim hangt dan de diffuser van de CO2, deze word dus vooral naar links in de bak geblazen door de interne pomp, maar er komen ook zeker kleine belletjes aan de rechterkant van het aquarium terecht.
 
Heel veel is al gezegd hierboven, maar vanuit mij nog wat aanvullen/vragen.

Eerst de verlichting:
Heb je nog budget over voor eventuele nieuwe verlichting? Zo ja, kijk dan eens naar Aqualantis T5 led verlichting met een controler erbij zodat je verlichtingsduur en tijd kunt instellen. Dit zijn goede lampen en te vinden bij div sites.
Geen budget over dan zijn er nog een paar zaken waar je winst uit kan halen.

Ik zie op je foto dat je spraybar van je eheim tot aan de helft of net over de helft komt van je bak. Ik zou aanraden deze te verlengen tot over je gehele aquarium, met de gaatjes iets naar beneden gericht.

Verder wil ik je adviseren om die "stromingspomp" te verwijderen. Deze verstoord je waterflow in je aquarium, waardoor je voedingsstoffen (ook met oog op de toekomst) niet overal komen.

Je hebt je al wat ingelezen over bemesting. Dat is mooi natuurlijk. Als advies wil ik je graag geven, begin eenvoudig. Door bv Profito all in one voeding te gaan gebruiken. En eventueel wat nitraat en fosfaat voeding erbij te doen (afhankelijk van wat je meet). Test strips zijn helaas niet betrouwbaar genoeg. Je zal dan gerichte testsets nodig hebben of een complete testkoffer aanschaffen van Colombo.

Verder zou ik stoppen met Easycarbo dagelijks toedienen, maar alleen gebruiken als stootkuur tegen hardnekkige algen. Deze bestrijd algen goed, maar neemt niet de oorzaak weg.

Hou het zo eenvoudig mogelijk voor jezelf zodat het ook overzichtelijk wordt. Vanuit daar kan je weer verder bouwen al wordt alles weer stabieler in je aquarium.

Gr. Ed
 
Heel veel is al gezegd hierboven, maar vanuit mij nog wat aanvullen/vragen.

Eerst de verlichting:
Heb je nog budget over voor eventuele nieuwe verlichting? Zo ja, kijk dan eens naar Aqualantis T5 led verlichting met een controler erbij zodat je verlichtingsduur en tijd kunt instellen. Dit zijn goede lampen en te vinden bij div sites.
Geen budget over dan zijn er nog een paar zaken waar je winst uit kan halen.

Ik zie op je foto dat je spraybar van je eheim tot aan de helft of net over de helft komt van je bak. Ik zou aanraden deze te verlengen tot over je gehele aquarium, met de gaatjes iets naar beneden gericht.

Verder wil ik je adviseren om die "stromingspomp" te verwijderen. Deze verstoord je waterflow in je aquarium, waardoor je voedingsstoffen (ook met oog op de toekomst) niet overal komen.

Je hebt je al wat ingelezen over bemesting. Dat is mooi natuurlijk. Als advies wil ik je graag geven, begin eenvoudig. Door bv Profito all in one voeding te gaan gebruiken. En eventueel wat nitraat en fosfaat voeding erbij te doen (afhankelijk van wat je meet). Test strips zijn helaas niet betrouwbaar genoeg. Je zal dan gerichte testsets nodig hebben of een complete testkoffer aanschaffen van Colombo.

Verder zou ik stoppen met Easycarbo dagelijks toedienen, maar alleen gebruiken als stootkuur tegen hardnekkige algen. Deze bestrijd algen goed, maar neemt niet de oorzaak weg.

Hou het zo eenvoudig mogelijk voor jezelf zodat het ook overzichtelijk wordt. Vanuit daar kan je weer verder bouwen al wordt alles weer stabieler in je aquarium.

Gr. Ed
Beste Ed,

Superbedankt voor deze aanvulling!

Momenteel heb ik even niet heel veel budget over voor nieuwe verlichting. Wel heb ik schakelaars die de lampen automatisch aan en uit laten gaan, dus de verlichtingsduur is in ieder geval geregld.

De spraybar is inderdaad zo erbij geleverd, vandaar deze maat. Ik ga eens kijken of er grotere spraybars beschikbaar zijn, desnoods maak ik er zelf een, moet ook wel lukken.

Die stromingspomp zal ik er direct uithalen, wel logisch als je het zo zegt inderdaad... Ik heb hem erin gehangen met het idee meer stroming is goed, maar zo verstoort het alleen maar natuurlijk.

Qua voeding wil ik het inderdaad simpel houden, ik ben dan ook aan het kijken naar All in one oplossingen, in plaats van het zelf mengen en mixen van poedertjes...

Nogmaals superbedankt!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan