Wat is er nieuw

PLanten blijven maar sterven

  • Onderwerp starter Onderwerp starter RonG
  • Startdatum Startdatum
Ohh dat verklaard een hoop want die gele lint zat er bij mij ook niet bij, wel raar dat ze de vloeistof erbij doen en niet dat buisje.
Maar bedankt want ik begon me al weer druk te maken met al dat test gedoe terwijl er dingen missen of er gewoon niet bij zit blijkbaar. Mis idd meerdere testen.
Dat gele lint is een “markeerstift” van de fotobewerking op de ipad :petjeaf:
 
Ohhh wat stom, ik heb de kh en k door elkaar gehaald.. Sorry ben er nog niet helemaal in thuis al die waarden en afkortingen.
Had ik vroeger maar wat beter opgelet tijdens de les.. Maar vriendelijk bedankt.
Zit nu hier mee staat niet bij hoeveel druppels je erin moet doen alleen bij de eerste: )Weet niet wat het is maar je moet er weer op klikken..)
102jif5.jpg


Welke rekensom geld hier?
 
Ohhh wat stom, ik heb de kh en k door elkaar gehaald.. Sorry ben er nog niet helemaal in thuis al die waarden en afkortingen.
Had ik vroeger maar wat beter opgelet tijdens de les.. Maar vriendelijk bedankt.
Zit nu hier mee staat niet bij hoeveel druppels je erin moet doen alleen bij de eerste: )Weet niet wat het is maar je moet er weer op klikken..)
Bekijk bijlage 84066

Welke rekensom geld hier?
Deze co2 test gaat als volgt. De 2 buisjes vul je met 20 ml aquariumwater. Een buisje zet je op de roze cirkel. Het andere buisje voeg je 5 druppels van flesje 1 toe en zet je op de witte cirkel. Vervolgens voeg je net zolang druppels toe uit flesje 2 totdat de roze kleur, van boven gezien, gelijk is aan dat buisje wat op de roze cirkel staat. Deze kleur moet 1 minuut gelijk zijn. Elke druppel toegevoegd uit flesje 2 staat gelijk aan 1 ppm opgelost CO2. Deze test moet je herhalen met aquariumwater wat je 20 minuten hebt belucht met luchtpompje. De waarde van de tweede test trek je van de eerste af en je hebt de co2 waarde van je aquariumwater.

Overigens staat alles duidelijk beschreven in het dikke boek aanwezig in de testkoffer.
 
Oke dan pak ik die pil er toch maar ff bij.
Dacht dat ze in dat boek alles uitlegde en het boek vol oplossingen zou staan o.i.d.
Afijn dan kan ik dat beter morgen meten want die 2 flessen staan alle 2 aan dus heefd dus nu geen zin.
Morgen voor ik het aan zet dus meten en daarna alle 2 die buisjes vullen met CO2 en 20 min wachten en dan naar de waarde kijken.
Ga het boek er maar eens bij pakken.
 
In het boek staan alle testen beschreven van a tot z. Ook de testen die niet in de koffer ztten. Tevens bij elke test een gevarenkaart van de chemicaliën gebruikt bij de test. Succes met testen.
 
Thnx, ziet er niet best uit tot nu, mij was verteld dat die PH stripjes een goede indicatie zouden geven voor wanneer er wat mis zou zijn.
Maar die stripjes heb je geen fluit aan, zijn nu 2/3 dingen die zo'n kleur hebben die staat niet eens op de kaart zo bar... :'(

En die stripjes test was altijd vrijwel perfect.
 
Nou daar komt i dan:

PH test: 6,0 t/m 7,6
PH waarde = 7,2

NH4 test: NH4 mg/L (ppm)
NH4 = 0,05

NO2 test: NO2mg/L (ppm)
NO2 = 0,01 (ziet er naar mijn idee iest lichter uit)

NO3 test: NO3 mg/l (ppm)
NO3 = 1

Fe test: Fe
Fe = 1,5 (Bar bar slecht dus zo te zien, en iets wat dat ph stripje niet aangaf)

PO4 sensitive test: PO4 mg/L (PPm)
PO4 = 0,05 (ziet er meer groenig uit dan blauw zoals de test kaart)

SIO2 test: mg/L (ppm)
SIO2 = brrrr staat niet eens op de kaart zo bar, kleur donker blauw... 7/8 gok ik..

CO2 test uren mee zitten klooien heb ik de verkeerde flesjes en zit het er helemaal niet bij... Stond O2 op niet "C"O2 Schrok al dat de test compleet faalde...

O2 test: mg/l (ppm)
O2 = 6+

CU test: CU mg/L (ppm)
CU = -0,1

PO4 test: mg/L (ppm)
PO4 = 1

KH test
dKH = tussen de 10 en 11 (elke druppel is 1KH)

GH Test
dGH = rond de 11/12
 
Je NO2 lijkt me prima, het hoort aanwezig te zijn, anders kan het niet worden omgezet naar no3.

NO3 mag je gerust verhogen, zeker met de hoeveelheid planten die je hebt mag je wel verhogen naar 10-15 mijns insziens

Fe lijkt misschien hoog, maar is zeker niet gevaarlijk voor je planten. Sterker nog, bij de estimative index wordt minimaal 0,5-1 ppm aangeraden, en met rode of bruine planten zelfs nog veel hoger (tot 5 zelfs geloof ik)

PO4 mag nog wel wat meer hebben. Ikzelf houd hem altijd op 1/10e van de NO3, in mijn geval +- 1,5

SIO2 zorgt zover ik weet vooral voor algen, met name de stugge algen, maar daar heb ik geen verstand van qua waarden, dus dat moet iemand anders ff bekijken.


Al met al vind ik het meevallen eerlijk gezegd
 
Nou gelukkig dan maar, wel raar dat al die anubias bonsai's er allemaal aan gaan, is idd bruin alg wat iemand al aan gaf en heb daarvoor JBL Algol voor gebruikt maar dat hielp echt helemaal niks (ook voor andere algen) maar ook dat het gewoon weg rot. Ook dat groene veld is weg (ricciaflutans) maar de 2 potjes die ik er maar even in heb gelaten (het potje) groeien perfect.Had een mooi bonsai boompje met java mos maar zat bom vol met draad alg, dus die heb ik kort geknipt. Zijn van die problemen waar je lastig vanaf komt zoals draad alg, dan moet je bijna slakken inzetten maar dat lijkt me hier niet zo'n strak plan.

Afijn bedankt voor je reactie en ga eens in dat boek kijken wat ze zeggen maar vaak eindig je bij een oplossing van hun product.
 
Anubias is een beetje een raar plantje, ikzelf ervaar al jaren het volgende:
Poot m in de bodem, dan rot hij weg.
Poot m UITSLUITEND op bv een steen of hout, en je hebt niet giga veel voeding IN het wter, dan kwijnt hij weg.
Poot m zo dat hij met het grootste deel van zijn wortels op een steen of hout groeit, maar met de punten IN de bodem, dan gaa thij, voor een Anubias uitstekend aan de groei. Veel licht en zacht water ( Ph beneden 7 en GH beneden 6) zijn sterke groeiremmers.
 
Oke heb aardig wat voeding gekocht (dingen die ja apart moet toevoegen dan) en ga vandaag eens kijken of iki de waarde's wat beter kan krijgen en die algen wil ik vanaf. Maar ik had hetzelfde met een knol plant die wilde totaal niet en was bijna dood. Toen maar in het zand gedaan met zo'n voedings blokje eronder en kijk eens 10 dagen later, (is ook de enige die het echt super goed doet..):
14m8etz.jpg


Afijn meer voeding erin dus, maar ja hoeveel en welke van de 20 flessen die ik hier heb staan..
 
En hoe kom ik van bruin algen af, JBL algol doet niks, heb nu easy-lifealg exit maar lees net dat dat alleen voor groene alg is.
En fosfaat ga ik omlaag brengen, waar moet je dat zakje met korrels plaatsen en wat moet er uit. (pomp nogmals E heim 4+ pro.
 
heb nu easy-lifealg exit maar lees net dat dat alleen voor groene alg is.
Als je de bon nog hebt zou ik deze weer terugbrengen. Anti-alg middeltjes zijn volgens mij nooit de oplossing. Hoogstens verdwijnt de alg tijdelijk om weer terug te komen als je met zo'n middeltje stopt.
 
Oke maar hoe kom ik dan van bruin en draad alg af? Met de hand is niet te doen dan trek je alles aan gort of los.
Ik probeer nu al 6 maanden een mooi naar beneden vallend veldje met fisidents (dat mos wat mooi is voor op de achtergrond en naar beneden valt.
Van vitro tot 300 cc van dat spul maar wil maar niet hoe ik het ook doe of waarop.
 
NH4 test: NH4 mg/L (ppm)
NH4 = 0,05

Is dat zeker of is dat moeilijk af te lezen want deze waarde moet 0 zijn. Ook is je no3 met 1 te laag. Daarbij is je kh vrij hoog en dan kunnen de planten de andere voeding ook vaak moeilijker vinden zeg maar. Als er heel veel stoffen in je water zitten en erg weinig no3 dan zal de plant de no3 moeilijker kunnen opnemen.
 
en dit draait nu al 4 weken+

Als de bak amper 4 weken draait dan kan dat best de reden voor de bruinalg zijn want eer een bak echt goed is ingedraaid ben je soms enkele maanden verder.
 
Ja weet ik maar ja je moet er toch wat tegen doen anders gaat alles eraan.
Werd me geadviseerd om dit iederre week toe te voegen:
2 ML per dag easylife profito
1 x 10 ml in de week easylife kalium potasium
2 x 20ml HS Aqua Fero en floracell 1 x in de week
en 1 schepje mineral salt van sera 5 gr

Volgens mij een beetje heel veel? Heb het wel staan hier, en ga zo het fosfaat omlaag brengen met Phos ex van jbl.

Die waarde is 0,05 ja die test heb ik net nogmaals gedaan.
En draait inmiddels nu bijna 6 weken.
 
Waarom toch die mineral salt want dat is om de gh te verhogen. Ik gebruik dat voor de garnalen die op osmose zitten. Als je nu nog nh3/4 meet dan kan dat de oorzaak ook zijn van algen want nh3/4 is namelijk een boost voor algen.
Heb je inmiddels al bewoners erin gedaan en zo ja wanneer?
 
Maar moet die SIO2 niet omlaag dan?
Nitraat weet ik maar kan er moeilijk zelf in...
Ijzer is veelste hoog (dat komt toch juist door al die zooi zoals ferrocell?)
En dan moet de GH omhoog

Maar zit nu op al die flessen te lezen en veel bevatten dezelfde stoffen dus ben een beetje bag om dat er nu allemaal bij te gaan smijten
 
Gh is hoog genoeg hoor. De Fe is wel erg hoog ja dus daar hoef je niets van toe te voegen nu. Bruinalgen voeden zich met silicaten omdat ze daar zich mee opbouwen. Ook bij weinig silicaat gaat dit door maar zal het langzamer gaan. Normaliter gaat bij de opstart de bruinalg wel weg zodra alles op orde is. Als je bak zo kort draait en je nog nh3/4 meet dan is er nog onbalans momenteel.

Zorg gewoon voor voldoende nitraat en fosfaat en plantenvoeding zou ik zeggen en stop met er van alles in te gooien😉.

Maar zitten er al vissen in en zo ja sinds wanneer?
 
Ja 2/3 weken geleden
3 rasbora's 3 tetras 4 weet ik de naam niet van maar zijn ook maar 2/3 cm
3 Botia's maar die zie ik nooit net zoals die grootte algen eter die kleine pantsermeerval van 5 cm, en die uit mijn avatar.

Al die beesten zitten zo lang het licht blijft in een stuk kien hout. En rond een uurtje of 12 komen ze te voor schijn.
Maar zie amper nitraat, bodem is spotless (niet goed dus..)
 
Als je die tegelijk hebt ingebracht dan heeft de bacteriecultuur weer de tijd nodig om zich aan te passen namelijk en dat kan wat vervuiling en algen geven.
 
Dus al die plannen kunnen de kliko in?
Geen Phosex ultra om te verlagen?
En welde voeding dan wel en welke niet, leikt wel scheikunde zo zeg pffff..
1 e keer ging alles prima
 
Iets als Profito zou prima kunnen en zorgen dat de nitraat en fosfaat op orde is in elk geval.
 
Met een kh van 10 en een ph van 7.2 zit je rond de 18 mg co2.
 
Nou is me weer allemaal troep verkocht, dit werd aaangeraden na het vertellen van alle problemen....
easylife profito lijkt veel op floracell van hs aqua
easylife alg ex hoor ik ook dat het niet goed is (min of meer) en had al algol van JBL wat niks deed behalve mijn vissen dood maken. En dan heb ik nog steeds die terukerende bruin alg die maar niet weg wil...
en JBL Phosex is dus ook niet nodig/hoefd dus ook niet omlaag..
Easylife carbo en Easy-Life Kalium-Potassium ook niks?

Ik wou met aquadur van JBL de kh verhogen maar dan gaat de GH ook omhoog, en dat zout doet precies hetzelfde.
 
Easy Life Profito is een plantenvoeding voor de sporenelementen waaronder ijzer en nog veel meer. Volgens mij is dit idd vergelijkbaar met Floracell van HS Aqua. Persoonlijk heb ik met de laatste geen ervaring.
Easy Life Alg Exit zou ik er nu nog niet ingooien tenzij je echt de algen (draadalg etc) niet onder controle krijgt. Aangezien je net bent begonnen zou ik hier vooralsnog mee stoppen. Bewaar de Alg Exit, kan altijd nog van pas komen.
De bruine alg komt vermoedelijk door de net opstartende bak in combinatie met hoog Silicaat gehalte van het water. Dit laat je test ook zien. Op zich niet abnormaal. Hier in Groningen is Silicaat ook rijkelijk aanwezig in het leidingwater.
Easy Life Carbo is geen vervanging van flessen CO2 maar wel een goede aanvulling. Tevens zorgt carbo dat je algen het wat moeilijker hebben. Ik zou gewoon met de standaard tot dubbele dosering doorgaan. Waar je wel op moet letten is dat sommige planten zoals Valisneria in het begin moeten wennen aan carbo.
Het toevoegen van Easy Life Kalium doe je alleen als er sprake is van mogelijk Kalium tekort.

Wat ik niet begrijp is waarom je de KH zou willen verhogen. Een waarde van 6/7 uit je begin post was toch een mooie waarde. Aquadur of ander mineral salt zou ik alleen maar toevoegen als je leidingwater een hele lage KH/GH heeft en als je een osmose water gebruikt. Zeker bij toevoegen van co2 werkt een hoge KH alleen maar in je nadeel.

Een hoog Silicaat gehalte zou je kunnen overwegen te gaan filteren over SilicaEx maar weet dat dit ook je fosfaat voor een deel uit het water haalt.

Ik denk dat het eerst belangrijk is je bak te laten stabiliseren. Stop met het lukraak toevoegen met van alles en nog wat en geef het tijd. Je kan gewoon doorgaan met het geven van de aanbevolen hoeveelheid van 10 ml/100 liter Profito en zorg dat je nitraat en fosfaat gehalte een stabiele waarde krijgen met een verhouding van ca 10/1, dus als voorbeeld 10 mg/l nitraat tegen 1 mg/l fosfaat. Een tekort aan Nitraat en Fosfaat kan ook alg veroorzaken evenals een verkeerde verhouding tussen nitraat en fosfaat. Je zou Nitro en Fosfo toe kunnen voegen van Easy Life om deze waarde te verhogen. Maar ook hier, geef de bak de tijd om te stabiliseren en meet deze waardes, zeker in het begin, regelmatig.

Probeer alle wijzigingen die je doet voor jezelf bij te houden zodat je weet, als het de goede of verkeerde kant op gaat, wat je gedaan hebt.
 
Dat de kh omhoog moest stond in dat JBL test lab boek zeg maar, zat deze groene kaart bij met de waardes die werden aanbevolen:
2vv75aw.jpg


Dit ga ik idd maar doen: Een hoog Silicaat gehalte zou je kunnen overwegen te gaan filteren over SilicaEx maar weet dat dit ook je fosfaat voor een deel uit het water haalt.

Net als dit:
Probeer alle wijzigingen die je doet voor jezelf bij te houden zodat je weet, als het de goede of verkeerde kant op gaat, wat je gedaan hebt.o

En je andere tips bedankt daarvoor!

Dan houd ik het maar bij die 2 easylife profito en Carbo, en de rest heb je dus alleen nodig bij gebrek aan zoals ferocell.

Dan dus maar het fosfaat omlaag morgen met Phosex en die troep tegen silicaat halen, of is dat laatste genoeg gezien het feit de fosfaat toch al omlaag moet?
 
Fosfaat omlaag? Fosfaat zou je juist gelijk moeten houden, misschien zelfs (als je dat hebt staan) opkrikken naar 1,5 en je nitraat naar 15.

De verhouding po4/no3 1:10 waarover copy spreekt is natuurlijk ervan uitgaande dat je po4 altijd een buffer moet hebben, dus bijvoorbeeld:

1mg/l po4. / 10mg/l nitraat,
1,5mg/l po4/ 15mg/l nitraat.

Bij veel verbruik later zelfs nog meer,
2mg/l po4 / 20mg/l nitraat
 
Die tabel laat je de theroretische verhouding zien van opgeloste co2 in het water bij een bepaalde ph en kh. KH fungeerd hier als buffer waardoor je bij een bepaalde KH meer of minder co2 moet oplossen om tot een bepaalde ph te komen. Ik heb een KH van 5 en stuur met een ph controller de magneetklep van de co2 fles aan op een PH van 6,7. In de tabel zie je dan dat het mg/l opgeloste co2 rond 30 mg/l zit. Ideaal voor een plantenbak.
Volgens mijn gevoel wil je nog steeds teveel wijzigingen doorvoeren om tot het gewenste resultaat te komen. Blijf voorlopig doorgaan met de normale dosering van Profito/carbo en zorg voor stabiele nitraat en fosfaat met de eerder genoemde verhouding van 10/1. Probeer je co2 gehalte stabiel te houden en zorg voor voldoende stroming in de bak.

Geef de bak enkele weken de tijd om te stabiliseren en voer wekelijks een waterwissel uit.

Lukt dit niet dan zou je, dan pas, kunnen overwegen om te gaan filteren over SilicaEx maar weet dat dit naast de Silicaten ook fosfaat uit het water filtert. Als je verhouding nitraat/fosfaat hiermee scheef komt te liggen loop je weer extra kans op alg (redfield ratio).
Ik maak zelf alleen gebruik van osmose water wegens hoog Silicaat gehalte en voeg Mineral salt toe om op de door mij gewenste kh te komen.

Maar weet dat ik op leidingwater mijn aquarium heb opgestart en in het begin weinig last heb gehad van bruin- of andere alg. Bij de overgang naar led lag de verhouding scheef (co2, licht, voedingsstoffen) en had ik ook te maken met een alg uitbraak. Door alles te stabiliseren heb ik dit nu tot een minimum kunnen beperken. Het beetje alg wat ik hen daar weten de garnalen en oto’s wel raad mee.

Pas niet teveel tegelijk aan Je weet later nooit welke verandering het gevolg is van een aanpassing in positieve of negatieve zin.
 
Nou ja moeten wel nog wat plantjes in, ook die bonsai moet weer af, maar dan moet ik eerst van die bruin alg af want die zie ik er iedere dag weer op zitten. En bij fosfaat stond dit als indicatie: PO4 sensitive test: PO4 mg/L (PPm) Fosfaat 0-0,4
En daar hebben de verkopers dan handig op ingespeeld, nou ja weet ik dat ook weer. Tijdens de telefoon de bestelling gedaan en aangegeven wat ik al had, krijg je er hetzelfde weer bij maar dan net ff in een ander jasje. Maar wees niet bang behalve wat van die mos korfjes (krijg je een soort mosboompje/struikje van) eens kijken of dat wel wil. Bedankt voor de adviezen en reacties, ik ga ermee aan de gang.
 
Die tabel laat je de theroretische verhouding zien van opgeloste co2 in het water bij een bepaalde ph en kh. KH fungeerd hier als buffer waardoor je bij een bepaalde KH meer of minder co2 moet oplossen om tot een bepaalde ph te komen. Ik heb een KH van 5 en stuur met een ph controller de magneetklep van de co2 fles aan op een PH van 6,7. In de tabel zie je dan dat het mg/l opgeloste co2 rond 30 mg/l zit. Ideaal voor een plantenbak.
Als toevoeging.
https://rotalabutterfly.com/co2-ph-calculator.php
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De winkels spekken graag hun eigen portemonnee zoals je al hebt begrepen denk ik en ze zullen je vaak graag teveel flesjes aansmeren😉
 
winkels spekken graag hun eigen portemonnee

Ja je hebt helemaal gelijk, en toch HAD ik een goed gevoel bij dit bedrijf. Echter toen ik om een testje vroeg begonnen ze gelijk al met die koffers van € 100,-. Nu niet meer allemaal op hetzelfde uit idd. De enige winkel die voor mij over blijft is apo zoals jullie het zeggen hier.
Dat is de enige die je echt wil helpen en je zelfs niets verkoopt als dat niet nodig is/slecht is/of wat dan ook.

Ook per mail dingen door gegeven en dan helpen je zoals het moet, en zeggen niet voor dit heb je dat middel nodig voor dat zus en zo.
Nee tijd goede planten voeding die ik al had, en TIJD, maar ja staat nu toch wel redlijk lang.
Heb de filter maar een beetje schoon gemaakt en water ververst.
Nu dan pomp even flink laten draaien en dan weer zo'n test uitvoeren? Of heeft dat nog geen zin?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan