Planten bruin en dood.


P

Polarbear

Guest
Momenteel gaan veel planten blad verliezen of bruin worden.
Heb snelgroeiers en normale planten, allemaal hetzelfde probleem.
Gebruikte al Easy-Life Profito.

Nu las ik veel dat ik Easy-Life Carbo kan gebruiken (combineren), maar geen ervaring met dit product.
Verminderd dit het probleem of een ander mogelijkheid?
Omdat Carbo ook de planten steviger maakt (betere weerstand).

Graag hoor ik goede informatie. :)
 
Carbo moet je zien als een surrogaat co2. het heeft ongeveer dezelfde werking .
Wat zijn je waterwaarden?? Er kan op vele gebieden een tekort aanwezig zijn.
 
Of overschot.
Als hij maar blijft dosren,worden ze ook bruin.
 
Ik gebruikte Easy-Life Profito 1x per week 5ml
Licht staat 9 uurtjes aan.

Heb geen exacte waterwaardes (gebruik alleen teststrips), momenteel heb ik nog niks getest vandaag.
 
Hoeveel liter is je bak??
 
54 liter.
 
Dan zou 5 ml normaal voldoende moeten zijn. Ik blijf benieuwd naar de andere waarden.
 
Teststrip moeilijk af te lezen,
Volgende waardes heb ik ongeveer:

NO3: Tussen 10 - 25 mg/l
NO2: 0
GH: Rond 10
KH: Rond 6
PH: Tussen 7.6 - 8.0
 
Dus nitraat heb je genoeg,voor de planten.
Eerst op laten eten.
 
Komt het daardoor dat ze bruin/dood gaan dan?
 
Ja, jammer dat we de po4 missen.
Co2 heb je wel erg weinig bij deze waarden. Ergens tussen de 1 en de 5 schat ik zo.
Heb je geen algen in je bak??
 
Bertus zei:
Dus nitraat heb je genoeg,voor de planten.
Eerst op laten eten.

Mijn nitraat ligt stukken hoger en normaal is dat niet de oorzaak denk ik. Ik zoek het eerder nog in een tekort.
Veel mensen hebben een no3 van 25 of wat hoger.
 
jessicapilon zei:
Ja, jammer dat we de po4 missen.
Co2 heb je wel erg weinig bij deze waarden. Ergens tussen de 1 en de 5 schat ik zo.
Heb je geen algen in je bak??

Ik heb geen algen gelukkig, ververs ook elke zaterdag ong. 20% (miss handig om te weten?)
 
Nog steeds ben ik er nog niet uit gekomen wat het eventueel kan zijn.
 
Nee voor ons is dat ook lastig. Kun je niet de po4 laten meten en een foto plaatsen van de bak en de planten??
Je co2 is ook behoorlijk laag met die waarden. Zijn het geen planten die nog moeten aanslaan omdat ze vrij nieuw in je bak zijn??
 
Hoe krijg ik de CO2 omhoog?
Ik krijg momenteel geen afbeeldingen op de computer (telefoon word niet herkent, meh)
 
Je kan bio co2 gaan gebruiken. Dat is het goedkoopste.
Maar wellicht is de po4 de oorzaak. Blijft gissen.
 
jessicapilon zei:
Je kan bio co2 gaan gebruiken. Dat is het goedkoopste.
Maar wellicht is de po4 de oorzaak. Blijft gissen.
Ik zal morgen ff naar de dierenwinkel gaan om op PO4 te checken,
Hoe hoog moet PO4 minimaal tot maximaal zijn?
 
Een po4 van rond de 1,0 is denk ik voldoende.
 
Wat is zelf het goedkoopste manier om zelf alle waardes te meten?
Welke waardes zijn dat dan?
Want als ik al merk dat met strips niet alles gemeten wordt, heeft het ook niet super veel zin.

Aan de vissen merk ik vrij niks aan, dat er iets mis is, planten wel :(
 
Strips hebben sowieso weinig zin. Je koopt het beste een testsetje met druppels.
 
Belangrijk als voeding zijn de fosfaat en de nitraat en de kh en ph om de co2 vast te stellen.
 
Nieuwe tests gedaan met meetdruppels.

NO3: 25 mg/l
NO2: 0
GH: 8
KH: 4
PH: 7
PO4: 0

Hopelijk heb je hier iets meer aan. :)
 
Ja je po4 staat op 0 en die moet minimaal op 1 staan vind ik. In ieder geval geen 0mg.
Fosfaat heeft een plant nu eenmaal nodig.
Co2 lijkt redelijk rond de 11mg/L.
Ik zou dus zorgen dat de po4 op peil komt en voldoende sporen doseren. Ik geef zelf vaak iets meer dan ze adviseren. Ipv 5 ml zou ik op 7ml gaan zitten, maar dat is persoonlijk hoor.
 
Voedingstekorten aquariumplanten: http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... chijnselen

Dat fosfaat niet gemeten wordt wilt niet zeggen dat het niet in de bak geproduceerd en meteen weer opgenomen wordt.
Pas als er een gebreksverschijnsel zichtbaar is i.c.m. met die PO4 van 0 zou ik zeggen dat er daadwerkelijk een PO4 tekort is.
Ter illustratie onze Zuid-Amerika bak: NO3 = 0, maar de drijvers groeien de pan uit en dat zijn echte nitraatvreters.

~ Ivo
 
Ja dat klopt wel Ivo. Het kan theoretisch worden verbruikt. Maar het kan denk ik geen enkel kwaad om toch een beetje fosfaat in je bak te hebben om zo tekorten die mogelijk kunnen optreden te voorkomen.
Ik zit wat dat betreft liever iets aan de veilige kant. Als de tekorten wel zichtbaar zijn dan is het al te laat namelijk. Ik voorkom een tekort liever dus ;)
En een laag gehalte van 1,0 kan prima denk ik.

Waardoor de planten steeds bruin worden is dan ook nog de vraag. Aan sporenelementen kan het bijna ook niet liggen omdat de TS wel de standaar aanbevolen dosis Profito doseerd.
Ook hier zou ik er zelf voor kiezen om iets meer te doseren want bij een kleine verandering in plantenbestand of verlichting kun je hier ook snel een tekort van hebben.
Maar dat is zoals ik al aangaf persoonlijk.
 
Mascha&Ivo zei:
Voedingstekorten aquariumplanten: http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... chijnselen

Dat fosfaat niet gemeten wordt wilt niet zeggen dat het niet in de bak geproduceerd en meteen weer opgenomen wordt.
Pas als er een gebreksverschijnsel zichtbaar is i.c.m. met die PO4 van 0 zou ik zeggen dat er daadwerkelijk een PO4 tekort is.
Ter illustratie onze Zuid-Amerika bak: NO3 = 0, maar de drijvers groeien de pan uit en dat zijn echte nitraatvreters.

~ Ivo

Als ik het tabel kijk, zijn dit de problemen:

Omschrijving:
Blad laat los en en kleine gaatjes in het blad
Elementen:
KH2PO4 (fosfaat)
Wat?
tekort


Omschrijving:
Zwart/bruin blad, plant gaat dood
Elementen:
KH2PO4 (fosfaat)
Wat?
overschot
 
Ik had die lijst ook al gezien en een overschot van fosfaat kan het dus niet zijn.
Dat gebeurt uberhaupt niet zo snel denk ik. Ik volg de EI, zoals velen, en dan loopt de po4 soms op tot 4,0 en bij enkele leden nog hogere fosfaat waarden. Bij ons gaan de planten bij deze waarden niet dood. Wellicht is het mogelijk bij hogere waarden.
Maar de TS meet geen po4 dus een overschot kan het niet zijn.
Het is mij ook nog niet duidelijk.
 
Dus als ik begrijp van jou Jessica, heb ik iets nodig om PO4 te verhogen?
En wat is die EI-methode?
 
Je kunt bij plantenbemesting kijken en daar staat info over de Estimative Index. Kort gezegd ververs je wekelijks de helft en doseer je ligt over. Maar of dat nodig is dat zeg ik niet en dat moet jezelf bepalen of je zoiets wilt.
Maar ja alleen je po4 laat een tekort zien of een hele kleine hoeveelheid.
Je kunt in de winkel flesjes met Fosfo kopen om het te verhogen, maar een garantie is het natuurlijk niet.
De rest van de waarden lijkt wel op orde.
Meestal krijg je bij een po4 tekort groene puntalg en dat heb je nu ook weer niet.
 
jessicapilon zei:
Je kunt bij plantenbemesting kijken en daar staat info over de Estimative Index. Kort gezegd ververs je wekelijks de helft en doseer je ligt over. Maar of dat nodig is dat zeg ik niet en dat moet jezelf bepalen of je zoiets wilt.
Maar ja alleen je po4 laat een tekort zien of een hele kleine hoeveelheid.
Je kunt in de winkel flesjes met Fosfo kopen om het te verhogen, maar een garantie is het natuurlijk niet.
De rest van de waarden lijkt wel op orde.
Meestal krijg je bij een po4 tekort groene puntalg en dat heb je nu ook weer niet.
Kan puntalg ook komen als je elke zaterdag ca 20% ververst?

iig bedankt voor alle goede en nuttige informatie! :)
 
Puntalg kun je krijgen bij een po4 tekort. Maar jij hebt toch geen puntalg??
Als je een minimale hoeveelheid po4 in je bak hebt en je ververst 1/5 dan kun je theoretisch zolaag komen te zitten dat je puntalg krijgt ja. Maar voor zover ik weet heb je daar geen last van.
 
Totheden heb ik nog geen enkele vorm van enige alg gelukkig.
Wat als PO4 wel in de bak zit, maar met druppeltest moeilijk meetbaar is, moet ik dan alleen Carbo en profito gebruiken?
 
Als je bv een po4 van 1,0 in je bak hebt dan is dit gewoon meetbaar hoor met een druppeltest.
Als alle waarden verder voldoende zijn dan zou ik gewoon carbo en plantenvoeding erbij geven ja.
 
Okay, hoop dat ik po4 snel iets omhoog kan krijgen dan.
Verder zal ik easy life carbo/profito gebruiken en af en toe sera worteltabetjes planten
 

Terug
Bovenaan