Planten die goed tegen stroming kunnen?


Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Berichten
3,507
Leeftijd
36
Locatie
Bennekom
De meeste planten die wij bij het aquaristiek tuinieren pogen te houden zijn niet bijzonder dol op stroming. Maar wat zijn in jullie ervaring nou soorten die een wildwaterbaan wél kunnen waarderen? Of nouja.... in ieder geval... die zich in een redelijke stroming goed handhaven i.p.v. weg te kwijnen. :rolleyes:

Heb namelijk lopen snoeien en herinrichten in een deel van m'n bak maar nu oogt de achterwand (waar dus een stromingspomp hangt) wel erg kaal daar.

Oh ja, bonuspunten voor planten die ook toekunnen met gedempt licht.
 
bolbitis heudilotii javavaren
 
Cryptocoryne cordata, Crinum soorten zoals de natans en de calamistratum. Vaak zijn de geschikte planten lintvormig of ook wel met gebobbelde bladeren.
 
Dank jullie wel voor de adviezen. :) Ga ik nu even shoppen in de LFS.
 
Wat vallisneria betreft: mijn ervaring is dat er dan behoorlijk wat ‘grijze’ als aan gaat hangen.
 
Wat vallisneria betreft: mijn ervaring is dat er dan behoorlijk wat ‘grijze’ als aan gaat hangen.

Grijze alg? Bedoel je baardalg? Want op zich kan dit wel kloppen. Wanneer een plant door de stroomsterkte geen mogelijkheid heeft om CO2 aan te pakken kan zich dit voordoen.
 
Het zal dan baardalg zijn. Dat van die CO2 wist ik niet. Ik observeer eigelijk alleen maar.
 
Oh ja? Hebben de algeneters ook weer wat te doen. ;-)

Maar ik denk dat het wel mee zal vallen; heb al veel Vallisneria americana groeien en die blijven wat de algen betreft altijd wel redelijk mooi. Een groter probleem dan algjes vind ik het willekeurige afsterven en bruin worden van de bladeren bij deze soort. Die moet je dan steeds tussen de bossen uitplukken. Ik zal wel weer iets fout doen.

Anyhoo. Rond het kale stuk nu wat V. gigantea geplant. Bedankt voor de suggestie @jessicapilon. Staan leuk. :)

Oppassen dat er niet te weinig onbegroeide bodem overblijft voor het vissenvolk...
 
Anyhoo. Rond het kale stuk nu wat V. gigantea geplant. Bedankt voor de suggestie @jessicapilon. Staan leuk.

Mooi om te horen dat je het een leuke plant vindt. Slaan soms wat lastig aan maar in de regel komt dat wel goed en krijg je vrij vlot wel uitlopers.
 
Oh ja? Hebben de algeneters ook weer wat te doen. ;-)

Maar ik denk dat het wel mee zal vallen; heb al veel Vallisneria americana groeien en die blijven wat de algen betreft altijd wel redelijk mooi. Een groter probleem dan algjes vind ik het willekeurige afsterven en bruin worden van de bladeren bij deze soort. Die moet je dan steeds tussen de bossen uitplukken. Ik zal wel weer iets fout doen.

Anyhoo. Rond het kale stuk nu wat V. gigantea geplant. Bedankt voor de suggestie @jessicapilon. Staan leuk. :)

Oppassen dat er niet te weinig onbegroeide bodem overblijft voor het vissenvolk...

Veel mensen realiseren zich, denk ik, te weinig dat Vallisneria een plant is die eigenlijk van een wat harder/alkalisch milieu houdt. De overige planten in de gemiddelde bak juist niet. Je zou als vervanging voor Vallisneria eens kunnen denken aan een plant die, behalve wanneer ze bloeit, nauwelijks is te onderscheiden van sommige Vallisneria soorten. Het gaat hierom de Helanthium bolivanum 'Angustifolius'. Deze plant kent de hier genoemde nadelen niet. Ook gemakkelijk; wordt de plant te hoog knip je gewoon de toppen eraf!
Helanthium bolivanum 'Angustifolius'.png
 
Mooi om te horen dat je het een leuke plant vindt. Slaan soms wat lastig aan maar in de regel komt dat wel goed en krijg je vrij vlot wel uitlopers.
Ik heb gemerkt inderdaad dat ze er niet van houden om verplaatst te worden. Na de verhuizing naar de huidige bak duurde het een maand of twee voor ze zich hadden gesetteld en weer gingen voortplanten. Niet veel sterfte gezien op zich, maar ze gingen a.h.w. even op de pauzestand.

Veel mensen realiseren zich, denk ik, te weinig dat Vallisneria een plant is die eigenlijk van een wat harder/alkalisch milieu houdt. De overige planten in de gemiddelde bak juist niet. Je zou als vervanging voor Vallisneria eens kunnen denken aan een plant die, behalve wanneer ze bloeit, nauwelijks is te onderscheiden van sommige Vallisneria soorten. Het gaat hierom de Helanthium bolivanum 'Angustifolius'. Deze plant kent de hier genoemde nadelen niet. Ook gemakkelijk; wordt de plant te hoog knip je gewoon de toppen eraf!
Bekijk bijlage 284761
Daar zeg je wat. Ik had geen idee dat ze andere waterwaarden wensen dan de meeste planten. De pH hier is ongeveer 8 maar de hardheid komt niet verder dan 6,3 als ik het me goed herinner.

Maar toptip van die Helanthium!! Die wil ik zeker een keer gaan proberen. :D

Haha. :p Nou vooruit. Je ziet het niet verschrikkelijk goed door alle weerkaatsing en doordat de planten in de hoek van de bak staan, maar goed.

Weet nog niet helemaal hoe ik de hoek wil hebben. De stromingspomp (rechtsachter) zorgt er in elk geval voor dat beplanting niet tegen de achterwand kan staan. Dan maar een beetje om het stuk hout heen planten.

20191205_194545.jpg


Met wat minder lichten aan.
20191205_201521.jpg
 
Is je bak erg groot?
Want Valisneria Gigantea groeit als een gek.
Ik snoeide per week zeker een meter per blad weg.

Je kan ook eens kijken waarom de stroming zo sterk is, misschien kan het wat minder?
 
Mooie plantjes Gino! Wat zijn de bladeren al breed.
Wat zit die kreeft leuk op het hout :D
 
Ik heb gemerkt inderdaad dat ze er niet van houden om verplaatst te worden. Na de verhuizing naar de huidige bak duurde het een maand of twee voor ze zich hadden gesetteld en weer gingen voortplanten. Niet veel sterfte gezien op zich, maar ze gingen a.h.w. even op de pauzestand.

Daar zeg je wat. Ik had geen idee dat ze andere waterwaarden wensen dan de meeste planten. De pH hier is ongeveer 8 maar de hardheid komt niet verder dan 6,3 als ik het me goed herinner.

Maar toptip van die Helanthium!! Die wil ik zeker een keer gaan proberen. :D

Haha. :p Nou vooruit. Je ziet het niet verschrikkelijk goed door alle weerkaatsing en doordat de planten in de hoek van de bak staan, maar goed.

Weet nog niet helemaal hoe ik de hoek wil hebben. De stromingspomp (rechtsachter) zorgt er in elk geval voor dat beplanting niet tegen de achterwand kan staan. Dan maar een beetje om het stuk hout heen planten.

Bekijk bijlage 284874

Met wat minder lichten aan.
Bekijk bijlage 284875

Voor de duidelijkheid; een pH van 8 zegt nou niet direct dat er hier sprake is van zacht water. En wat is een hardheid van 6.3??
 
Is je bak erg groot?
Want Valisneria Gigantea groeit als een gek.
Ik snoeide per week zeker een meter per blad weg.

Je kan ook eens kijken waarom de stroming zo sterk is, misschien kan het wat minder?
Je had een meter groei per week?!?? Had je dan ook CO2 en 3000 W belichting en de hele rataplan?

Deze bak heeft een waterhoogte van +- 57 cm. Geeft niet als ze langer worden dan dat; doen de V. americana ook en dan fungeert het gebeuren een beetje als drijfplanten, moet je maar denken. :)

Ik kan de stromingspomp wel verdraaien of verplaatsen maar dat heeft op elke plek zo z'n voors en tegens. Achterin en schuin naar beneden geeft voor de bak als geheel het rustigste resultaat. Weliswaar ten koste van wat achtergrondplanten, maar anders kolken de drijvers alle kanten op, of krijg ik in het midden van de bak (samenkomst met de tegenstroming) een jetstream. Qua liters per uur moet ik deze capaciteit wel ongeveer hebben.

Mooie plantjes Gino! Wat zijn de bladeren al breed.
Wat zit die kreeft leuk op het hout :D
Dank je. :D Haha ja die kreeft is altijd maar alles aan het beklimmen. Had beter een alpiene biotoop kunnen inrichten. En onderwaterwinterjasjes kunnen kopen voor de kreeftendames. :rolleyes:

Voor de duidelijkheid; een pH van 8 zegt nou niet direct dat er hier sprake is van zacht water. En wat is een hardheid van 6.3??
Ik had het duidelijker kunnen verwoorden. :) Ik weet dat zuurgraad en hardheid in principe los van elkaar staan. Met 6,3 doelde ik op Duitse hardheid. Dus ik heb vrij basisch water (schijnbaar goed voor vallisneria's) maar ook zacht water.

Wat zijn jouw waterwaarden als ik vragen mag, en hoe doen (of deden) valli's het daarop?
 
. die zich in een redelijke stroming goed handhaven i.p.v. weg te kwijnen.

Blyxa japonica doet het bij mij goed in een bak met zeer veel stroming.
Het wuift en wappert ook zeer mooi in de flow vind ik. :thumbs:

Oh ja, bonuspunten voor planten die ook toekunnen met gedempt licht.

Check!
Blyxa doet het doorgaans prima, veel of weinig licht.

Ik ben dus in blijde bonusverwachting!
 
Maar toptip van die Helanthium!! Die wil ik zeker een keer gaan proberen. :D
Ik heb het benvo al vaker horen zeggen maar helaas ben ik dit plantje alleen nog in papieren en digitale vorm tegen gekomen. In het echt nog nooit ergens te koop gezien helaas.
 
Je had een meter groei per week?!?? Had je dan ook CO2 en 3000 W belichting en de hele rataplan?

Deze bak heeft een waterhoogte van +- 57 cm. Geeft niet als ze langer worden dan dat; doen de V. americana ook en dan fungeert het gebeuren een beetje als drijfplanten, moet je maar denken. :)

Ik kan de stromingspomp wel verdraaien of verplaatsen maar dat heeft op elke plek zo z'n voors en tegens. Achterin en schuin naar beneden geeft voor de bak als geheel het rustigste resultaat. Weliswaar ten koste van wat achtergrondplanten, maar anders kolken de drijvers alle kanten op, of krijg ik in het midden van de bak (samenkomst met de tegenstroming) een jetstream. Qua liters per uur moet ik deze capaciteit wel ongeveer hebben.

Dank je. :D Haha ja die kreeft is altijd maar alles aan het beklimmen. Had beter een alpiene biotoop kunnen inrichten. En onderwaterwinterjasjes kunnen kopen voor de kreeftendames. :rolleyes:

Ik had het duidelijker kunnen verwoorden. :) Ik weet dat zuurgraad en hardheid in principe los van elkaar staan. Met 6,3 doelde ik op Duitse hardheid. Dus ik heb vrij basisch water (schijnbaar goed voor vallisneria's) maar ook zacht water.

Wat zijn jouw waterwaarden als ik vragen mag, en hoe doen (of deden) valli's het daarop?
Wanneer je een pH hebt van 8 bij een Kh van 6.3 dam heb je maar 2 mg/l CO2 ! hetgeen veel te weinig is. Het gemiddelde zou op zo'n 23 mg/l CO2 mogen zijn.
Mijn Kh is 6 en mijn pH 6.8, trouwens.
 
Een dH van 6,3 beste Benvo. :D Ik had nog geen Kh genoemd.
 
Wellicht een beetje overbodig maar bedoel je niet gewoon de GH? dH is toch alleen de eenheid (van zowel de GH als de KH).
 
Wellicht een beetje overbodig maar bedoel je niet gewoon de GH? dH is toch alleen de eenheid (van zowel de GH als de KH).

Duitse hardheid is inderdaad de norm die in Nederland voor de waterhardheid wordt gebruikt. Daarom ook mijn reactie hierboven!
 
Aha dan snap ik waar je naartoe wilde. :)

De reden dat ik dH noem is simpelweg dat ik de waterhardheid aflees zoals die op de site van de waterleverancier staat. :D Er wordt dermate veel ververst in deze bak dat ik die waarde zonder meer kan overnemen.

Voor de Kh heb ik geen test in huis, dus ik heb geen idee wat die momenteel is. Maakt wat mij betreft ook niet uit; deze bak is juist bedoeld als "low maintenance" bak zonder CO2-installaties en dergelijke ongein. De planten doen het wel prima met de huidige hoeveelheid licht en voeding. :)

Maar fijn dat jullie zo meedenken!
 

Terug
Bovenaan