Planten die uit het aquarium groeien


anomalie

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2019
Berichten
342
Locatie
Eindhoven
Ik ben eindelijk bijna zover om mijn nieuwe bak te gaan beplanten maar ik heb eigenlijk wat hulp nodig bij de selectie van de planten
Het is een aquarium van 180 bij 60 bij 50 zonder kap, het is de bedoeling dat de planten achterin uit de bak gaan groeien.
Ik heb co2 in de bak en qua licht wil ik op "medium" gaan zitten (lumen berekening is erg ingewikkeld met deze lamp met 6 kanalen die je afzonderlijk kan afstellen)

In eerste instantie wilde ik ook een wat grotere anubias uit het water laten komen maar nu lees ik dat die altijd natte bladeren willen hebben en dat die dood gaat zonder een hele hoge luchtvochtigheid; geld dat ook voor de grotere soorten?
ik wilde misschien de Coffeifolia gebruiken om in een donkere hoek uit de bak te laten groeien...
Nu wil ik pogostemon erectus en Hygrophila pinnatifida uit de bak laten groeien, hebben jullie enig idee of dat kan ? (aquarium staat in de woonkamer)

Hebben jullie misschien suggesties voor planten die ik zou kunnen gebruiken? Ik kan er zo weinig informatie over vinden op internet.
Ik zoek planten die mooi zijn om uit de bak te laten groeien, maar die niet zo veeleisend zijn qua luchtvochtigheid.

Bij voorbaat dank!
 
Ik heb zelf juncus repens in mijn aquarium, die kan ook boven het wateroppervlak uitgroeien. Doet ie nog niet helaas. :)
 
zoiets:DD.....Braziliaanse klimop,
1k0.jpg
 
Vrijwel alle (sub)tropische planten kunnen dat, ze worden immers ook veelal emers gekweekt. In de natuur kennen ze periodes van 'droogte' en periodes waarin ze geheel onder water staan. Het lukt inderdaad vaak beter met een hele hoge luchtvochtigheid, dus in een afgesloten bak met hoogstens een kiertje om te luchten. Anders zul je bij veel planten een overgangsperiode hebben waarin je ze veel moet besproeien.
 
anubias gracillis e.d. zouden prima moeten gaan. Grote echinodorus soorten gaan ook maar die bladeren zijn gevoeliger voor droge lucht in mijn ervaring.is
Bolbitis is een optie, zowel de grote heudeloti als de kleine heteroclita "difformis" Lagenandra soorten zijn een optie net als cryptocoryne ciliata,

hygrophila soorten kunnen ook goed door het oppervlak heen groeien maar groeien vaak relatief snel dus meer onderhoud en altijd een risico dat ze omzakken. H pinatifida heeft het voordeel dat hij op hout oid gebonden goed groeit.

omgekeerd zijn er veel kamerplanten die goed kunnen groeien met hun worteltjes in het aquarium. Philodendron, monstera, epiprenum etc, Begonia maculata veel alocasia soorten zijn te proberen. Als het groeipunt en een deel van de wortels boven water zitten kunnen veel varens ook. Als je kamerplanten gebruikt dan zou ik aanraden alle potgrond uit de wortels te spoelen, of gewoon stekken te nemen bij de planten die daarvoor geschikt zijn en nieuwe wortels te laten groeien.
 
Hartelijk dank allemaal voor de reacties!

Ik had ook al naar die braziliaanse klimop gekeken, ook een mooie plant! Ik was bang dat het groeit als onkruid.... is dat ook zo of is het nog prima in toom te houden?

anubias gracillis e.d. zouden prima moeten gaan.

Bedoel je daarmee de wat grotere anubias soorten?

Ik had ook al naar de wat grotere anubias soorten gekeken De Gracillis vind ik ook mooi! ik heb ook nog gekeken naar de gilletti en wat andere grotere soorten.

Zoals het er nu uitziet ga ik de pogostemon erectus de H pinatifida en een of twee grote anubias planten proberen, en mos uiteraard.
 
Ik heb een tijd in me open aquarium pothos gehad.

Kamerplant op mos? stok. Pot en aarde eruit en de losse takken achter de filterpiipen. Je kunt hem tegen de wand laten groeien of zoals ik aan de zijkanten naar beneden. Mijne moest ik geregeld snoeien anders liepen ze over de vloer. Groeide bij mij zonder enige voeding als een gek. Tevens een nitrietvreter.


1630335178200.png
 
Ik heb ook Rhynchospora colorata gekocht om uit te proberen in het aquarium, maar dat kan niet heel diep volgens mij. Meer een moerasplant. Heb het nu in de vensterbank staan in een vaas met een laag water erin. Mooie plant en als je hem niet te diep zet kan hij in je aquarium. Ook kan je kijken naar de papyrus plant, Cyperus perkamentus. Best kans dat die bij mij ook nog in het aquarium komt. :)
 
Ik dacht een tijd geleden gelezen te hebben dat er iemand een aardappelplant liet groeien boven het aquarium.
 
Rhynchospora colorata heb ik effe moeten googelen.... mooie en vooral aparte bloemen!

Ik heb inmiddels na veel zoeken op internet nog wat meer kandidaten gevonden, Echinodorus palaefolius schijnt ook te kunnen boven water, homalomena sp, en Myriophyllum tuberculatum ook.
Ik ga eens op mijn gemakje een selectie maken en een plantenplannetje tekenen.
 

Terug
Bovenaan