Wat is er nieuw

Planten doen het niet fantastisch

• Onderwerp starter Onderwerp starter Groningen
  • Startdatum Startdatum
G

Groningen

Guest
Goedemiddag allemaal,

Misschien dat jullie me kunnen helpen.
Sinds enige tijd heb ik nu mijn 80 liter bak staan met een Eheim 2211 buitenfilter welke naar mijn idee prima draait. Nu zien mijn vissen er gezond uit en zijn ook allemaal lekker actief. Het enige waar ik op dit moment mijn vragen over heb zijn mijn planten. Bijna alle planten zijn qua kleur in orde alleen krijgen ze gaten in het blad en vallen er soms bladeren gewoon zomaar af.

Zodra ik thuis ben zal ik een aantal foto's toevoegen want ik weet zo niet wat de namen van de planten zijn. Ik vind het prachtig om de bakken van jullie te zien met de mooie plantengroei en gezonde kleur dus ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Heb je misschien wat meer info? Wat voor verlichting zit erboven, hoe lang staat dit aan? Voeg je nog stoffen toe voor je planten? Wat zijn je waterwaardes? (en dan ook NO3 en PO4).

Ik heb een tl buis erboven, deze staat 10 uur per dag aan. Voor de rest voeg ik geen stoffen toe en heb ik ook geen voedingsbodem. Ik heb wel een zandbodem, misschien dat dat er verschil kan maken? Ik heb de waterwaardes bij de winkel waar ik mijn vis en planten koop laten testen, deze hebben alleen gezegd dat deze prima in orde waren maar verder geen waardes o.i.d.

Het zou dus kunnen dat ze een tekort aan voedingsstoffen hebben. Ze hebben licht nodig (dat krijgen ze) Een koolstof bron zoals CO2 en verder sporenelementen waaronder ijzer en verder nog NO3 en PO4. Het is jammer dat je die waardes niet weet. Misschien als je er specifiek naar vraagt dat ze het voor je willen opschrijven?

Wat voer je? Als je bijvoorbeeld diepvries voer geeft maar dat altijd eerst in een netje uitspoelt en ontdooit dan kun je dat ook gewoon in een bakje met wat water gooien en laten ontdooien en zo in je bak doen. Zo zou je wat NO3 en PO4 in je bak krijgen, maar wie weet zijn die al hoog zat en dan kun je dat beter niet doen.

Ik denk dat je dan een voedingstekort hebt hoor.

Heb je ook drijfplanten?
Die dempen het licht en daarmee ook de voedingsbehoefte bij de plantjes, kan (in geval van voedingstekort) de oplossing zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan