Planten doen het niet goed genoeg, algen.

Ik denk dat je het meer in de balans van de bak en voldoende voeding moet zoeken. Voldoende macro s en micro s en co2 en geduld. Een lichtgroene checker is verder een mooie kleur lijkt me zo.
Ik begin er anders wel aan te denken om te stoppen eerlijk gezegd. Het gevecht heb ik al lang verloren...
 
Dat moet je niet zeggen Andre en je bak ziet er best redelijk uit hoor en die algjes raak je tzt wel kwijt als alles stabiel is. Zoals ik al zei voldoende voeding en co2 en dan komt dat wel goed.
Bealgde bladeren weghalen zou ik zeggen en dan blijft de alg vanzelf weg.
Ik heb ook weleens een stootkuur carbo gebruikt tegen de baardalg en opzich werkt dat prima maar ja na alles wat jij al hebt gedaan zou ik daar terughoudend mee zijn en eerst een aantal weken het afwachten.
 
En dan maar hopen dat ze het ook in de praktijk brengen. Waar komt die waarde op de verpakking vandaan? Heeft de fabrikant dat echt gemeten? Een goede meting vraagt buitengewoon kostbare apparatuur. Het is maar zeer de vraag of ze die daarvoor gebruikt hebben. Gebruikelijker is om te werken met de opgave van de fabrikant van de LEDs. Die gaat echter uit van een bepaald nominaal vermogen en een temperatuur. Worden de LEDs ook op die waarden gebruikt? Ook het venster van de behuizing geeft een bepaald verlies. Is dat dan meegenomen?
Zelfs als dat allemaal netjes gedaan is, lumen is een maat voor de totale lichtopbrengst. Maar komt al dat licht ook bij je planten? Dat hangt af van hoe het licht gericht wordt. Een lens ervoor zorgt dat er meer licht naar beneden gaat en minder je bak uitkomt via de voorkant. Zie je niet terug in de lumen score. Ook de kleurverdeling zie je niet terug in de lumen score, maar is wel belangrijk.

Ik denk dat testen en experimenteren onvermijdelijk blijven. En dan is het natuurlijk fijn als je collega aquarianen wat ervaring met je kunnen delen.
 
Ik heb er eentje van Joost en Demelza,;):engel: een dropchecker en een fles vloeistof.

Wat mij trouwens is opgevallen dat bij een LFS is vertelt dat PAR belangrijker is dan lumen, terwijl lumen eigelijk te krap is met 4800. Vandaag weer onderhoud en waterwissel..

Algen op glas en bodem zijn hardnekkig. Onderste plantdelen zijn niet frisgroen.
Par is inderdaad een meer correcte manier om je lichtwaarde in je bak te kunnen bepalen maar het is nu eenmaal zo dat de producenten verlichting met de eenheid lumen aanprijzen iets wat bovendien ook wat gemakkelijker meetbaar is. Daarnaast hoeft in onze bakken die verlichting nauwkeurigheid ook weer niet zo groot te zijn. Want we hebben daarnaast ook weer andere methoden tot onze beschikking om planten goede groei mogelijkheden te geven en de dieren een passende verlichting aan te bieden.
 
Wat eigenlijk grappig is want lumen kunnen de meesten net zo min testen. En als je het al kunt meten is het nog maar de vraag hoe die lumen waarde is opgebouwd. Ik vrees dat je nog het meeste hebt aan referenties van anderen.
Er is wel een norm hoe een Lumen waarde bepaald word. Er wordt gemeten op 20 cm afstand van de verlichting. Maar, let op, dit is gewoon boven water... Daarnaast moet er dan ook nog op vertrouwen dat de aanbieder er niet een eigen idee over de aangegeven waarde op na houdt. Nu blijkt dan wel weer dat door ervaringen wel is gebleken welke merken goede resultaten bieden!
 
Ik begin er anders wel aan te denken om te stoppen eerlijk gezegd. Het gevecht heb ik al lang verloren...
Dat moet je niet zeggen Andre en je bak ziet er best redelijk uit hoor en die algjes raak je tzt wel kwijt als alles stabiel is. Zoals ik al zei voldoende voeding en co2 en dan komt dat wel goed.
Bealgde bladeren weghalen zou ik zeggen en dan blijft de alg vanzelf weg.
Ik heb ook weleens een stootkuur carbo gebruikt tegen de baardalg en opzich werkt dat prima maar ja na alles wat jij al hebt gedaan zou ik daar terughoudend mee zijn en eerst een aantal weken het afwachten.
Misschien is het wel goed om ons te realiseren dat een bak zonder alg niet bestaat! Zo'n bak zou bovendien een erg ongezonde bak zijn. Wij streven er eigenlijk naar om een bak te hebben zonder een alg probleem! Het dat is toch wat anders. Een alg probleem is een overtollig alg probleem. Kijkend op de foto's van @Friesian valt dit hier nogal mee!
 
Ik moet toch wel zeggen dat als ik baardalg wegzuig van de bodem het nog meer terug komt. Bij het toppen van de sterrenkruid kwam weer veel stof vrij van de bodem. 🙂
 
Zie je niet terug in de lumen score.
Alles wat je beschrijft zie je ook niet terug in een PAR score.

Lumen is feitelijk een totaal verkeerde benadering, maar voor ons hobbyisten is het wel gebruiksvriendelijker dan PAR. Want het probleem is dat als men weet hoeveel PAR men op de bodem krijgt: weet men dan welke planten er nodig zijn?
Er zijn maar weinig lijstjes in omloop die per plantensoort laten zien hoeveel PAR ze nodig hebben op een bepaalde diepte... Die lijstjes heb je wel bij lumen.
En PAR waarden zijn ook maar relatief omdat er nog steeds geen uniforme standaard is bij de conversie van PAR waarden bij verschillende lichtbronnen. Maar omdat lumen ook maar een richtlijn is blijft idd testen en experimenteren onvermijdelijk.
 
Dat maakt aquaforum ook zo mooi. Een schat van ervaringen die zo mooi gedeeld worden.
 
Even een kleine update. Bij het eruit halen van de sterrenkruid kwam de bodem weer in beweging. De toppen teruggezet.

Heb extra grind toegevoegd om het opte lossen. Dus verwacht weer extra algen en dus zal de ellende naar verwachting voort blijven duren.

Ben nu bezig om alles weer op te ruimen.
 

Bijlagen

  • IMG20221113114457.jpg
    IMG20221113114457.jpg
    342.5 KB · Weergaven: 83
  • IMG20221113134158.jpg
    IMG20221113134158.jpg
    460.6 KB · Weergaven: 80
  • IMG20221113160947.jpg
    IMG20221113160947.jpg
    366.3 KB · Weergaven: 82
Waarom komen er extra algen na het toevoegen van grind?
 
Omdat de bodem in beweging kwam tijdens het eruit halen van de sterrenkruid. 👍 Hoogteverschil...
 
Omdat de bodem in beweging kwam tijdens het eruit halen van de sterrenkruid. 👍 Hoogteverschil...
Ik geloof dat ik het al eens eerder heb geschreven maar denk je er nog even aan dat bij elke wijziging, wat je dus ook doet, er tijd nodig is om je balans in de bak te herstellen? Niet meteen dus wéér een verandering toepassen! Rust is soms erg goed én in dit geval erg belangrijk.
 
Ik geloof dat ik het al eens eerder heb geschreven maar denk je er nog even aan dat bij elke wijziging, wat je dus ook doet, er tijd nodig is om je balans in de bak te herstellen? Niet meteen dus wéér een verandering toepassen! Rust is soms erg goed én in dit geval erg belangrijk.
Ik weet het en snap het Ben maar met de planten, sterrenkruid eruit halen kwam er veel zwarte voedingsbodem mee omhoog. Ik wil dat juist herstellen door het weg te zuigen met het hevelen. Het één resulteert zoals je wellicht begrijpt in het ander. Ik zou willen dat ik geen of op zijn minst een andere voedingsbodem had of een andere kleur van deklaag. 🙂
 
Weet je wat het is. Ik heb nu al jaren gevochten met een aquarium, eerst de Ferplast en nu de Juwel. Ik ben het gevecht kitsmoe. Ik heb telkens baardalg duidelijk zichtbaar op het grind. Het zou een hobby moeten zijn. Maar een gevecht is geen hobby te noemen
 
Weet je wat het is. Ik heb nu al jaren gevochten met een aquarium, eerst de Ferplast en nu de Juwel. Ik ben het gevecht kitsmoe. Ik heb telkens baardalg duidelijk zichtbaar op het grind. Het zou een hobby moeten zijn. Maar een gevecht is geen hobby te noemen
Is het niet een optie om het gewoon even te laten voor wat het is? Even wat adempauze en terug naar waarom je jaren terug begonnen ben met het aquarium?
 
Je bedoeld de vissen weggeven? Ja, ik denk van wel.
Ik wil je niet uit de hobby praten, en ik ken je natuurlijk helemaal niet, maar ik vind je berichten zorgelijk klinken en ik voel er een zekere hopeloosheid in. Als de hobby je mentale gesteldheid begint te beinvloeden(waarmee ik niet bedoel dat je depri bent ofzo) is het misschien verstandig even een stapje terug te doen, en eerst het gevoel dat je bij de hobby bracht terug te vinden. Misschien zit ik er helemaal naast en is het gewoon even een dipje en doet het je verder weinig dan zou blijven doorzetten ook een goede optie zijn. Wat ik eigenlijk wil zeggen; luister goed naar jezelf en geef jezelf de ruimte.
 
Even een kleine update. Bij het eruit halen van de sterrenkruid kwam de bodem weer in beweging. De toppen teruggezet.

Heb extra grind toegevoegd om het opte lossen. Dus verwacht weer extra algen en dus zal de ellende naar verwachting voort blijven duren.

Ben nu bezig om alles weer op te ruimen.
Als ik naar de laatste foto van je bak kijk vind ik het er mooi bij staan, snap dat je het beter wilt hebben maar daar zal je denk geduld voor moeten hebben.
 
Weet je wat het is. Ik heb nu al jaren gevochten met een aquarium, eerst de Ferplast en nu de Juwel. Ik ben het gevecht kitsmoe. Ik heb telkens baardalg duidelijk zichtbaar op het grind. Het zou een hobby moeten zijn. Maar een gevecht is geen hobby te noemen
Zoals Benvo al vermelde, probeer eens een langere tijd de waarden constant te houden, en rommel zo weinig mogelijk.
De wekelijkse waterwissel, voldoende CO2 en voeding, voldoende licht en verder niet teveel veranderen.
Voorlopig moet je even tevreden zijn, als je planten maar goed groeien.
 
Zoals Benvo al vermelde, probeer eens een langere tijd de waarden constant te houden, en rommel zo weinig mogelijk.
De wekelijkse waterwissel, voldoende CO2 en voeding, voldoende licht en verder niet teveel veranderen.
Voorlopig moet je even tevreden zijn, als je planten maar goed groeien.
26 lumen per liter is naar ik nu weet en ook heb gelezen bij, zeg maar, sticky topic ook maar te weinig voor veel planten in de bak. Het is dus het 1 na het ander...
 
Ja jammer dat je die er destijds in hebt gedaan want met het onderhoud komt het omhoog zeg je en dat zal weer mengen met het grind. In hoeverre dat weer kan dichtslibben dat kan ik zo niet zeggen.
 
Zover ik kan zien Andre heb je vrij makkelijke planten net als ik heb en ik denk dat je dan wel voldoende licht hebt. Ik zit maar op net 20 lumen per liter namelijk.
Ik zie als ik inzoom geen planten die veel licht nodig hebben tenzij ik wat mis.
 
Vallisneria spiralis die zal je niet zien. Is bijna net zo donker als de achterwand.. Voor limnophila sessiflora idem dito.

Linksachter
IMG20221113160947.jpg
 
Ja jammer dat je die er destijds in hebt gedaan want met het onderhoud komt het omhoog zeg je en dat zal weer mengen met het grind. In hoeverre dat weer kan dichtslibben dat kan ik zo niet zeggen.
Ik wil er dat denk ik nu bij nader inzien uitgooien en starten met een nieuwe bodem. Dat is waar ik aan denk, die voedingsbodem geeft steeds terugkerende ellende. Qua kosten is dat sowieso te verwaarlozen.

Ik weet het gewoon nog niet... Zal nog ff nadenken.
 
Laatst bewerkt:
Kijk ik hoor vaak laat de bak met rust en daar ben ik het mee eens. Maar als je tekens met onderhoud die voedingsbodem naar boven krijgt dan zou ik toch zelf kiezen voor een bodem bestaande uit alleen mooi grind.
Ik zou bang zijn dat door het mengen je kans loopt op dichtslibben van de bodem. Als je filters goed zijn ingedraaid dan moet dat ook geen problemen opleveren zolang je maar weinig voer daarna en de waterwaarden goed in de gaten houdt. Maar ja dat is mijn mening alleen maar natuurlijk.
 
Kijk ik hoor vaak laat de bak met rust en daar ben ik het mee eens. Maar als je tekens met onderhoud die voedingsbodem naar boven krijgt dan zou ik toch zelf kiezen voor een bodem bestaande uit alleen mooi grind.
Ik zou bang zijn dat door het mengen je kans loopt op dichtslibben van de bodem. Als je filters goed zijn ingedraaid dan moet dat ook geen problemen opleveren zolang je maar weinig voer daarna en de waterwaarden goed in de gaten houdt. Maar ja dat is mijn mening alleen maar natuurlijk.
Zwarte voedingsbodem onder wat lichter grind is gewoon niks. Je komt het telkens weer tegen...

Ik zie vooraan in het grind trouwens ook bruinalg evenals op het glas.
 
eerst het gevoel dat je bij de hobby bracht terug te vinden. Misschien zit ik er helemaal naast en is het gewoon even een dipje en doet het je verder weinig dan zou blijven doorzetten ook een goede optie zijn.
De handdoek in de ring gooien is idd het gemakkelijkste, maar ik probeer het nog op te lossen. Gaat het niet linksom dan maar rechtsom. 😮‍💨
 
Ik wil er dat denk ik nu bij nader inzien uitgooien en starten met een nieuwe bodem. Dat is waar ik aan denk, die voedingsbodem geeft steeds terugkerende ellende. Qua kosten is dat sowieso te verwaarlozen.

Ik weet het gewoon nog niet... Zal nog ff nadenken.
Kijk ik hoor vaak laat de bak met rust en daar ben ik het mee eens. Maar als je tekens met onderhoud die voedingsbodem naar boven krijgt dan zou ik toch zelf kiezen voor een bodem bestaande uit alleen mooi grind.
Ik zou bang zijn dat door het mengen je kans loopt op dichtslibben van de bodem. Als je filters goed zijn ingedraaid dan moet dat ook geen problemen opleveren zolang je maar weinig voer daarna en de waterwaarden goed in de gaten houdt. Maar ja dat is mijn mening alleen maar natuurlijk.
Nou ja, ik heb altijd gewerkt met een voedingslaag onder de toplaag van de mijn bodem. De reden was en is voor mij altijd geweest om de start van mijn plantenkeuze te vergemakkelijken. En dat heeft ook altijd zo gewerkt. Zo'n voedingsbodem is na verloop van tijd gewoon uitgewerkt hetgeen je planten langzamerhand vertellen. Dan is het, als vervanging, tijd om voor een passende bodemvoeding te zorgen. Een voedingsbodem hoeft echt geen ellende te geven.
 
Nou ja, ik heb altijd gewerkt met een voedingslaag onder de toplaag van de mijn bodem. De reden was en is voor mij altijd geweest om de start van mijn plantenkeuze te vergemakkelijken. En dat heeft ook altijd zo gewerkt. Zo'n voedingsbodem is na verloop van tijd gewoon uitgewerkt hetgeen je planten langzamerhand vertellen. Dan is het, als vervanging, tijd om voor een passende bodemvoeding te zorgen. Een voedingsbodem hoeft echt geen ellende te geven.
Even een foto van en de voedingsbodem en het grind. Behalve dat de voedingsbodem meekomt met de sterrenkruid eruit halen, heel erg stoft. Is gewoon de combinatie grind kleur en zwarte voedingsbodem ook nog eens confronterend.

De stofdeeltjes lijken te plakken aan planten en lijken daarmee ook een booster voor algen. Nog maar te zwijgen over dat de bodem dan zich verplaatst achteraan bijvoorbeeld.

Dat is hoe ik het ervaar en het gevecht heb ik al lang verloren. Het plezier nog meer natuurlijk. Ik hoop het nu op te zullen lossen.🙂
 
Ik snap je uiteenzetting Ben maar ja als je vaak planten eruit haalt dan zul je denk ik toch het mengen gaan krijgen en zelf denk ik dan gelijk aan dichtslibben.
 
Terug
Bovenaan