Planten doen het niet goed meer...


L

linda185

Guest
Ik heb begin november een 30 liter aquarium ingericht. Tot een week of drie terug deden de planten het heel goed. Nu ineens zijn twee van de drie er niet goed aan toe. Zie foto’s.
Vanaf vandaag heb ik er Flora Grow bij gedaan. Is er nog iets anders dat ik kan doen?

6919628F-65B5-4B39-9169-CB1A2C6EF06F.jpeg


FEBC0A40-306D-45E2-BF18-7AC07417522B.jpeg
 
Heb je de potjes en de steenwol wel verwijderd? Ik zie visjes maar die horen niet in een 30 liter maar dat even terzijde;)
 
@jessicapilon : Dit is dus niet goed? Ze zitten dus idd nog in het zwarte potje in de wol. Is ook niet gezegd dat ik dat eruit moet halen... :stom:

En welke visjes horen er niet in? Die Tetra’s?

702A05C0-75B9-4767-B81B-4014EC8D5C4A.jpeg
 
Vanaf vandaag heb ik er Flora Grow bij gedaan
Daarvoor niets aan voeding in de bak gedaan?

Je moet ze idd uit de potjes halen, dan kunnen ze goed wortelen

En 30 liter is erg krap voor de tetra's, hoeveel zitten er in?
 
Dat kan nu nog wel Patrix? Omdat ze misschien al vergroeid zijn na twee maanden...
 
Die planten inderdaad uit de potjes halen en dat wol eraf friemelen en dan ze planten met wat ruimte tussen de stengels.
 
Dat kan nu nog wel Patrix? Omdat ze misschien al vergroeid zijn na twee maanden...
Beter laat dan nooit, je kan ze ook net boven het potje afknippen als het niet lukt om ze nu nog uit de wol te krijgen, wortels groeien er vanzelf weer aan
 
Er zitten vijf Tetra’s in...ze zaten eerst in een Biorb 30.. ze doen het wel goed...
 
Als de planten al erg lelijk geworden zijn is het misschien ook wel verstandig om ze even te toppen om nieuwe groei weer te stimuleren.
Heb je toevallig ook de NO3 en PO4 waarden of kan je deze meten? Misschien dat hier ook een tekort aan is.
Zo te zien gebruik je ook geen CO2, ik weet niet hoelang je de verlichting aan hebt staan, maar het beste is om deze te beperken tot 8 uur max.
 
Als de planten al erg lelijk geworden zijn is het misschien ook wel verstandig om ze even te toppen om nieuwe groei weer te stimuleren.
Heb je toevallig ook de NO3 en PO4 waarden of kan je deze meten? Misschien dat hier ook een tekort aan is.
Zo te zien gebruik je ook geen CO2, ik weet niet hoelang je de verlichting aan hebt staan, maar het beste is om deze te beperken tot 8 uur max.

Ik meende ook iets van lichte algen te zien al.
 
Gelukkig zijn het niet zoveel Tetra's, maar ze zitten echt te klein, ze trekken regelmatig baantjes en dat kunnen ze nu niet.
 
Volgens mij zie ik op de eerste foto links een Cory zwemmen.
 
Klopt het dat ik ook andere bewoners zie zwemmen?

Mja, ik heb ook dat idee.
Op de eerste foto zie je links centraal inderdaad duidelijk een bodemvis en recht boven deze bodemvis zie ik het silhouet van een of ander niet-neon visje.

Vanaf vandaag heb ik er Flora Grow bij gedaan. Is er nog iets anders dat ik kan doen?

Welk bodemmateriaal heb je in de bak? Het lijken wel aquasoil-korrels?
 
Ik vind dit zo erg. Ik weet er niks van dus laat me voorlichten door mensen “die er verstand van hebben”, maar dan wordt ik gewoon verkeerd voorgelicht... met de plantjes en het aantal vissen..
Er zit dus vee teveel vis in en de verkeerde..
5 tetra
2 goud goerami
5 panda
1 oranje stofzuiger
6 rode minivisjes
1 slak
 
Is er nog iets anders dat ik kan doen?

Je kan beter wat meer informatie geven dan wordt het makkelijker.

-Welke verlichting gebruik je?
-Hoe lang belicht je?
-Welke planten heb je allemaal in de bak?
-Heb je misschien een totaalfoto?
-Voeg je verder nog voeding voor de planten toe?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Ik vind dit zo erg. Ik weet er niks van dus laat me voorlichten door mensen “die er verstand van hebben”, maar dan wordt ik gewoon verkeerd voorgelicht... met de plantjes en het aantal vissen..

Is inderdaad allesbehalve leuk.
Maar het is al goed dat je hier eens informeert en advies vraagt. Met je huidig bestand ga je helaas ook zelf niet echt kunnen genieten van je bak...
:(

Maar kop op! Je kan er altijd iets aan doen dus komt wel goed!
 
Het is led licht. Staat zo’n 13 uur per dag aan..

DD654E79-D94F-4A6F-9C8E-B76BF5A04838.jpeg


F0651ACA-DEE2-466D-9876-F03CAF3906D5.jpeg
 
Tis altijd ook erg belangrijk om ZELF van te voren het internet af te speuren wat kan en wat niet kan. Zo voorkom je vele problemen, de meeste winkels waar jij je vissen koopt willen natuurlijk geld verdienen en dan ben jij een makkelijk prooi als je daar met weinig kennis de winkel in stapt...


13 uur is (veels) te lang, het beste is om het op maximaal 8 uur per dag te houden
 
Die oranje algeneter word 20 cm mits goed gehuisvest, die zou ik zowiezo zo snel mogelijk wegdoen (op mp aanbieden of terug naar de winkel brengen)
 
@Tomg , je hebt gedeeltelijk gelijk. Ik heb wel gekeken wat er qua vissen kan, maar als dan iemand zegt dat het allemaal wel kan terwijl je eerlijk advies vraagt is ook niet kies. En dat van die plantjes hadden ze ook moeten zeggen... wist ik totaal niet...
 
De plant die voor je filter staat wordt straks ook veel te groot voor je bakje, dat is een echinodorus als ik me niet vergis

Je hebt iig wel iets wat drijft voor de gourami's
 
Het is altijd goed om te vragen. Helaas geeft de lfs vaak verkeerde info. In een 30 literbakje kun je eigenlijk alleen garnalen houden. Vissen kunnen veel stress krijgen als ze te klein zitten worden ziek en gaan dood.
Plantjes ui het potje halen stukje onderkant zfknippen en de stengels in de grond stoppen. 1x perweek planten mest toevoegen.

Succes
 
@jacqueline : wat bedoel je precies met stukje onderkant afknippen ?
 
@jacqueline : wat bedoel je precies met stukje onderkant afknippen ?
Ze bedoeld van de wortels een paar cm er even afknippen zodat het nieuwe groei stimuleert.

Kan je trouwens ook je No3 en po4 waarden meten? Deze zijn wel belangrijk voor je plantjes.
 
Ze bedoeld van de wortels een paar cm er even afknippen zodat het nieuwe groei stimuleert.
De planten zijn al behoorlijk lang, dus ik zou alleen de bovenste helft terug zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
De planten zijn al behoorlijk lang, dus ik zou alleen de bovenste helft terug zetten.
Ah dat is misschien wel beter inderdaad, ze bereiken het oppervlakte al haast
 
Kan ik dan een stuk plant zonder wortel terugplaatsen? Gaat dat dan vanzelf weer wortelen?
 
Ja dat kan bij stengelplanten, de onderste blaadjes wel verwijderen zodat alleen het steeltje in de bodem zit.

Ook het onderste deel kun je laten staan als ze straks weer te hoog worden, dat gaat dan weer uitlopen en zodoende krijg je meer plantjes
 
@Tomg : ik kan op dit moment die waarden niet meten. Hoe doe ik dat het beste?
 

Terug
Bovenaan