Wat is er nieuw

planten doen het niet (meer)

LucM

Well-known member
Lid geworden
7 november 2015
Beste,
ik ben nu 63 en al aquariaan sedert mijn 10de.Ik heb dus successen gekend en tegenslagen. Ik heb guppies gekweekt maar ook kili's. Nu ben ik evenwel ten einde raad.
Wij hebben bij de bouw van ons huis - 30 jaar geleden - een doorkijkbak geplaatst (160/40/60 - 400 l netto) tussen living en keuken.
In het begin geen probleem. Maar het is nu al jaren dat ik er maar niet in slaag om planten nog te doen groeien zoals het hoort. Ik krijg donkergroene aanslag op de bladeren (er stond alleen nog maar cryptocoryne)en de planten krijgen alleen een paar blaadjes bij als ik het water gedeeltelijk ververs. Op de ruiten gewone groene algen maar niet m��r dan normaal het geval is.

Ik had tot nog toe grind als bodem en ik dekte de ruit aan de zonnekant (alleen direct zonlicht bij ondergaande zon in de zomer)waar veel licht komt, af.

Ik heb 4 Pt. Scalare Leopoldii (de eerste kweek van wildvang)en 2 botia's. De scalares zetten regelmatig eieren af (die verdwijnen in de botia's). De vissen voelen zich dus wel tiptop.

In een allerlaatste poging heb ik een week geleden de bak nogmaals HELEMAAL ververst. Nu ligt er filterzand op de bodem en ik heb, dankzij een nichtje van mij, heel veel nieuwe planten kunnen zetten. Ik heb de bak nu ook alleen met stadswater (leidingwater) gevuld waar ik vroeger een derde regenwater gebruikte. De waarden op dit moment NO3 10 / NO2 0 / GH 9 / KH 10 / PH 7,6. Ik geef ook dagelijks 5cc plantamin.

Ik verlicht met 2 TL-lampen (aquastar en groslux)die van 12 tot 21 uur branden.Ik filter niet over actieve kool, wel over filtermassa grof en fijn).

Kan iemand mij helpen met tips om wat ik nog anders kan doen om die planten aan de groei te krijgen/houden.

Oh ja, ik heb in geen j�����ren nog zieke vissen gehad.

Ja, West vlaanderen is niet meteen de plaats voor het beste kraanwater. Ik herken uw probleem.
Er zitten zeer veel zouten in het water. De geleiding hangt altijd rond de 800-1000 microsiemens. Eens er wat nitraat en mest bij komt kan dit enkel oplopen.
Daardoor is uw KH ook hoger dan de GH.
Ze hebben het water deels ontkalkt en de verhoudingen zijn scheef getrokken.
Perfect voor huishouden, maar een ramp voor aquaria.

Daarom ben ikzelf overgegaan om 100% osmose en hard ik aan met mineralen.
Met regenwater zou je in principe hetzelfde kunnen bereiken.

Een tweede mogelijkheid is de lampenkeuze.
Aquastar en grolux zijn niet meteen de beste lampen.
Als je gewone 'daglichten' hebt in de bak zijn de beste lampen gewone 840 en 865 uit de brico.
Anders lampen rond de 4000 kelvin en eventueel een wittere voorin als accent. Kan je ook kopen van aquariummerken, hetzelfde maar duurder...
Bij T5 passen goedkope lampen niet altijd door verschil in wattage en lengte. Als je te weinig licht hebt kan een reflector wonderen doen.

9 uur per dag met slechts 2 lampen is ook heel weinig voor plantjes. Met deze lichtsterkte mag dat gerust 12-13 uur zijn.

Als derde het bemestingsplan, denk aan stikstof, fosfor, co2, spoorelementen,...
Interesante en betrouwbare lectuur over plantengroei vindt je hier:
http://www.easylife.eu/pg.html

Op 400 liter water kan je aan verlichting zeker minstens 100 watt plaatsen. Dan heb je 0,25 watt per liter en dat heb je minimaal nodig voor weinig lichteisende planten. Heb je wat meer lichtbehoeftige planten dan kom je al aan de 150 watt voor jouw bak.

Welke wattages hebben jouw lampen en zijn ze oud?

LucM zei:
Beste,
ik ben nu 63 en al aquariaan sedert mijn 10de.Ik heb dus successen gekend en tegenslagen. Ik heb guppies gekweekt maar ook kili's. Nu ben ik evenwel ten einde raad.
Wij hebben bij de bouw van ons huis - 30 jaar geleden - een doorkijkbak geplaatst (160/40/60 - 400 l netto) tussen living en keuken.
In het begin geen probleem. Maar het is nu al jaren dat ik er maar niet in slaag om planten nog te doen groeien zoals het hoort. Ik krijg donkergroene aanslag op de bladeren (er stond alleen nog maar cryptocoryne)en de planten krijgen alleen een paar blaadjes bij als ik het water gedeeltelijk ververs. Op de ruiten gewone groene algen maar niet m��r dan normaal het geval is.

Ik had tot nog toe grind als bodem en ik dekte de ruit aan de zonnekant (alleen direct zonlicht bij ondergaande zon in de zomer)waar veel licht komt, af.

Ik heb 4 Pt. Scalare Leopoldii (de eerste kweek van wildvang)en 2 botia's. De scalares zetten regelmatig eieren af (die verdwijnen in de botia's). De vissen voelen zich dus wel tiptop.

In een allerlaatste poging heb ik een week geleden de bak nogmaals HELEMAAL ververst. Nu ligt er filterzand op de bodem en ik heb, dankzij een nichtje van mij, heel veel nieuwe planten kunnen zetten. Ik heb de bak nu ook alleen met stadswater (leidingwater) gevuld waar ik vroeger een derde regenwater gebruikte. De waarden op dit moment NO3 10 / NO2 0 / GH 9 / KH 10 / PH 7,6. Ik geef ook dagelijks 5cc plantamin.

Ik verlicht met 2 TL-lampen (aquastar en groslux)die van 12 tot 21 uur branden.Ik filter niet over actieve kool, wel over filtermassa grof en fijn).

Kan iemand mij helpen met tips om wat ik nog anders kan doen om die planten aan de groei te krijgen/houden.

Oh ja, ik heb in geen j�����ren nog zieke vissen gehad.

458551lucm_0_82_forum_1.jpg

Hoi Marc,

ik ben er in geslaagd een paar foto's te plaatsen. Zie mijn nieuw bericht in de lijst (ik ben ook maar nieuw in het forum :smitten:.

Peter,
De lampen zijn beide 150 cm lang (de bak 160)
De aquastar is nieuw, 58 watt , 5200 lumen, 2700 K.
De grolux is een jaar oud en ook 58 watt. De rest weet ik zo niet maar dat zijn dezelfde waarden als elke grolux zeker?
De lampen zitten samen in een armatuur met fel reflecterende binnenwand en hangen zo'n 10 cm boven de dekglazen.

Okee Luc,
Ik denk dat Jurgen een paar interessante tips heeft gegeven.
Zal een combi van die zaken zijn.
Osmose ivm je waterwaardes toepassen, verlichtingsduur verlengen en plantenvoedingsschema (zie zijn link) aanpakken.

Jurgen,
bedankt voor de tips. Ik zoek echter vruchteloos naar verkooppunten van easylife-producten rond Brugge. Enig idee?

Mag ook van een ander merk hoor.
Was er geen winkel in Torhout?
Anders poisson d'Or in estaimpuis.
Daar hebben ze alles.

Easylife hoor je heel vaak maar zal een stuk slechter werken dan wat je nu hebt.
Bovendien is de hoeveelheid die je nu geeft waarschijnlijk al aardig op niveau..
Qua plantenvoeding zou ik verloopig niet veranderen..

In plaats daarvan zou ik mij, zoals Jurgen ook aangeeft eerst richten op je hardheid en dan eventuel koolzuur..

Hey Nonkeltje, welkom!
Die winkel in Torhout is enkele jaren geleden gestopt.
Ik haal mijn easylife-producten ook in Poisson d'Or, hoewel ik meen te herinneren ze ook nog in roeselare gezien te hebben. Nu gebruik ik uit een grote kanister van 5l die ik online kocht.

edit: wat en hoeveel gebruik je nu van bemesting? (om voort te gaan op wat Tom schreef)

Hoi Joke,

ik gebruik nu Plantamin van Tetra en voeg dagelijks 5cc toe. Ik heb wel geen extra hoeveelheid toegevoegd bij de opstart van de bak.
Misschien moet ik nu inderdaad maar eerst eens de waterwaarden behandelen. Ik denk er momenteel aan een osmose-apparaatje te kopen (�50 online).
In afwachting vandaag PH/KH minus gekocht van tetra. In relatie tot het CO2 bereik waren mijn waterwaarden op het randje: PH 7,2, KH 10 wat resulteert in een CO2 waarde van 18,6, aan de lage kant dus als ik lees (ook via dit forum) dat de ideale waarden liggen tussen 15-30 mg/ltr.

Ik heb ook een nieuwe philips lamp 840 coolwhite gekocht als aanvulling op de andere twee lampen. Ook op basis van info uit het forum.

Voor de andere helpende handen:
- ik zal dus nu de KH/PH proberen naar beneden te krijgen (voorlopig via toevoeging.
- wat extra licht boven de bak hangen (er is plaats voor drie lampen), die wat langer (12uren) laten branden en uitkijken wat dit geeft (amaai mijn elektriciteitsrekening)

Bio co2 is stukken goedkoper, en zelf te maken.

kost je pak suiker, zakje gist. en wat materiaal.

Corry,
kan je dan even aangeven hoe dat moet? Of heb je ergens een link naartoe?

Jurgen,
heb jij zopas langere berichten/antwoorden van mij gekregen?

Ik heb geprobeerd om na een tekst ook een foto in te voegen maar dan was ik de tekst kwijt en ik weet dus niet of je die hebt gekregen.
Graag een seintje.
grts
Luc

Hoezo gekregen?
Ik zie enkel wat ik hier nu op deze pagina kan lezen. 🙂

Niet dus. No Problem.

Ik heb de verlichting boven de bak aangepast. Momenteel zit er:
- 1 sylvania luxoline T8 - 6000K
- 1 philips 840 - 4000 K
- 1 sylvania aquastar - 1000 K.
Ik heb al eens opgezocht en blijkbaar scoren die lampen goed voor de groei van de planten. Wat denk je?
Ik laat de lampen nu ook langer branden.(van 12 tot 21u). De luxol. gaat ��rst aan en laatst uit om dagritme een beetje na te bootsen.

Ik heb KH/PH minus van tetra toegevoegd om de KG en de PH een beetje naar beneden te halen (3/4 van de toegelaten hoeveelheid). Morgen eens zien wat voor effect het heeft op de relatie met CO2.Zat laatst op 11,8.in de gele zone van de tabel dus. Lijkt me al goed, niet?

Op de foto boven ZIET het er alvast ook al beter uit.

Ik geef verder per dag 5ml plantamin bemesting.

Intussen kijk ik uit voor een betaalbaar osmose-apparaatje (suggestie?).

Kleine nuance: de aquastar is 10000 kelvin, geen 1000 kelvin.
Maar op zich geen verkeerde combinatie daar. 🙂

Let wel op dat je die kh- als tijdelijke oplossing gebruikt.
Want kh- zal de geleidbaarheid niet aanpassen, enkel de kh.
En die geleidbaarheid is eigenlijk het grootste probleem.
Maar je kan ook niet toveren zeker? 😉

Per dag doseren is goed. Wie er de tijd wil in steken is dat sterk aan te raden. Dus een bank vooruit voor jou. 🙂
Maar er zijn betere voedingen dan plantmin.
Plantamin is sterk verouderde voeding.
Voeding zoals jbl Ferropol, easy life profito, dennerle, zelfs die van Sera zijn beter dan die tetra.
En hoogstwaarschijnlijk goedkoper ook vanwege de hogere concentratie.

11,8 is idd al geen ramp meer. 15ppm zou al mooi zijn in zo'n bak. Maar alles meer dan 5 is al positief. 🙂
Vallisneria is ook wel een plant die zijn 'plan' kan trekken. Dus daarvan zou ik me niet meteen zorgen maken.

Heb wel zo'n 3-4 weken geduld eer je echt resultaat zal zien. Planten hebben tijd nodig.

Maar maak zeker werk van uw osmose of regenwater. Want dat kraanwater hier is echt een ramp voor tropische bakken.

De elektrische geleidbaarheid wordt bepaald door de som van het aantal zouten in het water.
Gaande van calcium, magnesium, natrium,...

Osmose is PUUR water (O)
Dus geen zouten(in ideale situatie)
In de praktijk heeft doorsnee osmosewater nog 10-30 microsiemens waar ons kraanwater 800-1000 heeft.
Ideaal aquariumwinkel heeft meestal onder de 400.
Vergeet wel niet dat je zal moeten aanharden met mineralen.
Sera mineral salt is zo eentje. Dennerle heeft er ook.
Gewone GH+ zal niet volstaan. Dat is enkel calcium, daar zit geen magnesium of andere in.

Het osmosetoestelletje is besteld, de profito ook en de minerale zouten voor het geval dat. En nu, zoals je zegt: geduld hebben en vooral....... ervan genieten als het goed gaat.

Tot zover een dikke mer�i voor de goede raad aan iedereen die op mijn initi�le (en andere) vraag heeft gereageerd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan