Wat is er nieuw

Planten doen het slecht

Ja5perW

Well-known member
Lid geworden
3 augustus 2021
Leeftijd
26
Goedemiddag allemaal,

Ik heb mijn aquarium nu een week of 7 a 8 staan gok ik zo en de planten deden het goed. De stengelplanten groeiden snel en heb ik al een aantal keer moeten snoeien, crypto's deden het goed etc. Nu is het sinds een week of iets meer dat veel planten blad verliezen. Eigenlijk doen alleen de javavaren en de anubias het nog goed. De bladeren gaan dood en sterven af en er is nu zelfs een stengel van de stengelplant 'doorgerot' of zoiets. Ik heb kikkerbeet gekocht en lees overal de verhalen dat dat het altijd goed doet en snel groeit, bij mij begonnen ze goed en nu gaan zelfs deze dood. Heeft iemand een idee wat/of er hier iets aan de hand is? Dat hier en daar een blaadje afsterft vind ik niet zo raar, maar dit vind ik wel heel extreem. Kan het hem in te veel of te weinig licht zitten oid? Heb al geprobeerd wat extra water te verversen, dit hielp niet. Heb er foto's bijgevoegd.

Bijlagen

Goedemiddag allemaal,

Ik heb mijn aquarium nu een week of 7 a 8 staan gok ik zo en de planten deden het goed. De stengelplanten groeiden snel en heb ik al een aantal keer moeten snoeien, crypto's deden het goed etc. Nu is het sinds een week of iets meer dat veel planten blad verliezen. Eigenlijk doen alleen de javavaren en de anubias het nog goed. De bladeren gaan dood en sterven af en er is nu zelfs een stengel van de stengelplant 'doorgerot' of zoiets. Ik heb kikkerbeet gekocht en lees overal de verhalen dat dat het altijd goed doet en snel groeit, bij mij begonnen ze goed en nu gaan zelfs deze dood. Heeft iemand een idee wat/of er hier iets aan de hand is? Dat hier en daar een blaadje afsterft vind ik niet zo raar, maar dit vind ik wel heel extreem. Kan het hem in te veel of te weinig licht zitten oid? Heb al geprobeerd wat extra water te verversen, dit hielp niet. Heb er foto's bijgevoegd.
Het is een stuk makkelijker als je echte foto's plaatst, in plaats van een word document.

En weet je de waterwaarden en wat voeg je toe aan voeding?
Kikkerbeet doet het soms goed en soms niet dus daar kun je weinig van zeggen. In de ene bak hier groeit het als kool en een bak ernaast wil het weer niet.

Planten vragen in de eerste plaats om een hoeveelheid licht qua duur en intensiteit. Daarnaast vragen ze om voedsel. Omdat de meeste aquariumplanten moerasplanten zijn zullen ze hun voedsel zowel via de waterkolom als ook via de bodem, dus met hun wortels opnemen. Op je foto zie ik bijvoorbeeld een Ludwigia die zeker een behoorlijke lichtintensiteit vraagt, zoals trouwens rode planten veelal doen. Aan de andere kant wil een Anubias graag weinig licht en heeft dan ook het liefst een beschaduwde plek. Eigenlijk geef ik hier al aan dat je niet maar zo allerlei planten bij elkaar kan mikken in je bak. Allereerst moet je naar de hardware van je bak kijken alvorens te kopen. Hoeveel licht kan en wil ik bijvoorbeeld bieden. Daarop moet je plantenkeuze op aangepast zijn. Welke bemesting ben ik nodig en geef ik die; als gezegd via de waterkolom en via de bodem. Wil ik planten die een intensieve belichting vragen kan dit betekenen dat je CO2 moet toevoegen wat ook onder bemesting valt. Overigens heb je helemaal nog niet vertelt wat je zoal bezit qua materiaal en hoe je de planten verzorgt. Geef, als je hulp wil, zo volledig mogelijk gegevens op!

Ik geef dagelijks vloeibare CO2, welke ik via aquariumbemesting.nl heb gehaald. En elke week na de waterwissel/schoonmaak geef ik vloeibare plantenvoeding. In de grond zitten kleibolletjes met voeding capsules (wederom aquairumbemesting.nl). De verlichting stond 11 uur per dag aan, maar omdat dit gebeurde heb ik het langer geprobeerd in de hoop dat dat iets zou doen dus momenteel 12 uur, maar dit gaat weer terug naar 11 uur denk ik. Wat betreft de anubias wilde ik links de drijfplanten houden (dit gebeurd sowieso al door de stroming) en daaronder dus ook de anubias. Verkopers in de winkel zeiden dat anubias bijna niet groeit onder fel licht maar het prima overleeft? Hoop dat ik zo wat meer info heb gegeven en heb de foto's ook even normaal erbij gedaan

Bijlagen

• WhatsApp Image 2021-11-08 at 13.56.15 (4).jpeg
    WhatsApp Image 2021-11-08 at 13.56.15 (4).jpeg
    109.5 KB · Weergaven: 160
  • WhatsApp Image 2021-11-08 at 13.56.15 (3).jpeg
    WhatsApp Image 2021-11-08 at 13.56.15 (3).jpeg
    85.8 KB · Weergaven: 153
  • WhatsApp Image 2021-11-08 at 13.56.15 (2).jpeg
    WhatsApp Image 2021-11-08 at 13.56.15 (2).jpeg
    84.9 KB · Weergaven: 154
  • WhatsApp Image 2021-11-08 at 13.56.15 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2021-11-08 at 13.56.15 (1).jpeg
    152.3 KB · Weergaven: 154
  • WhatsApp Image 2021-11-08 at 13.56.15.jpeg
    WhatsApp Image 2021-11-08 at 13.56.15.jpeg
    84.6 KB · Weergaven: 152
Vloeibare co2 is carbo en geen echte co2. Je kunt dus best last hebben van een co2 tekort alhoewel ik niet echt algen in je bak zie. Crypto verslijmd soms als het zich moet aanpassen.
Maar weet je de waterwaarden ook te vermelden?

Ik weet niet waarom je "vloeibare CO2" geeft, bemesting is het niet in ieder geval. Welke vloeibare voeding geef je? Wat verlichting betreft: Welke verlichting heb je? Merk, Type etc. Weet je hoeveel lumen je verlicht geeft? Overigens zou ik qua licht duur gaan voor zo'n 8 uur, excl. dimtijden. Anubias is een langzaam groeier die snel be-algd zal raken wanneer ze in fel licht staat, niet doen dus. Deze plant gedijt het best onder weinig licht. Ga trouwens, voor je koopt, zelf eens uitzoeken welke planten je leuk vindt en wat deze vragen. Verkopers zijn m.i. te vaak bezig met verkopen en geven daarom adviezen die daarop gericht zijn.

Waterwaarden zijn:
- nitraat 25mg/l
- nitriet 0mg/l
- Ph 7.2
- GH 10
- KH 6-10

Heb ze gemeten met een strip dus weet dat de waarden niet heel nauwkeurig zijn.
Vloeibare co2 is carbo en geen echte co2. Je kunt dus best last hebben van een co2 tekort alhoewel ik niet echt algen in je bak zie. Crypto verslijmd soms als het zich moet aanpassen.
Had gelezen dat carbo werkt omdat ze wel een koolstofatoom aanbieden net als bij CO2 waar de C wordt gebruikt door de plant, maar dat dit alleen op een andere manier wordt aangeboden?
Wat betreft de crypto, de aanpassingsperiode zal nu toch wel geweest moeten zijn? Deze staat er al een week of 8 in.
Ik weet niet waarom je "vloeibare CO2" geeft, bemesting is het niet in ieder geval. Welke vloeibare voeding geef je? Wat verlichting betreft: Welke verlichting heb je? Merk, Type etc. Weet je hoeveel lumen je verlicht geeft? Overigens zou ik qua licht duur gaan voor zo'n 8 uur, excl. dimtijden. Anubias is een langzaam groeier die snel be-algd zal raken wanneer ze in fel licht staat, niet doen dus. Deze plant gedijt het best onder weinig licht. Ga trouwens, voor je koopt, zelf eens uitzoeken welke planten je leuk vindt en wat deze vragen. Verkopers zijn m.i. te vaak bezig met verkopen en geven daarom adviezen die daarop gericht zijn.
Over de verlichting kan ik je helaas weinig vertellen, zit daar totaal niet in. Maar ik begrijp dat ik te lang het licht aan heb staan. Wat zijn precies de dimtijden? Ik heb van te voren wel gekeken wat ik wilde hebben qua planten, heb daarom bijvoorbeeld geen valisneria maar eentje die er heel erg op lijkt, omdat de valisneria zou gaan verslijmen met het bijvoegen van Carbo en drijfplanten boven de anubias om het licht te dempen. Maar heb inderdaad vooral gelet op de vissen. Wat betreft de verkopers heb ik dat ook wel gemerkt in de dierenwinkels etc. In de speciaal zaak Frits Kuiper in Groningen (@jessicapilon kent hem vast) geven ze volgens mij heel eerlijk en goed advies. Daar is mij hetzelfde verhaal verteld over de vissen als op dit forum en ook qua aantallen en sommige vissen maar beter niet samen te houden etc.

Ik weet niet waarom je "vloeibare CO2" geeft, bemesting is het niet in ieder geval.
Wordt verkocht als CO2 vervanger maar dat is het dus niet? Wat is het dan wel?

Dit is een mooie uitleg van lid @Cornelius:

Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.

Oke duidelijk verhaal bedankt! Dus minder lichturen kan al wat oplossen.

Minder lang licht wil zeggen minder vraag naar voeding maar goed of je voldoende in de bak hebt dat weten we niet zonder de waterwaarden.

Waterwaarden zijn:
- nitraat 25mg/l
- nitriet 0mg/l
- Ph 7.2
- GH 10
- KH 6-10

Heb ze gemeten met een strip dus weet dat de waarden niet heel nauwkeurig zijn.

Had gelezen dat carbo werkt omdat ze wel een koolstofatoom aanbieden net als bij CO2 waar de C wordt gebruikt door de plant, maar dat dit alleen op een andere manier wordt aangeboden?
Wat betreft de crypto, de aanpassingsperiode zal nu toch wel geweest moeten zijn? Deze staat er al een week of 8 in.

Over de verlichting kan ik je helaas weinig vertellen, zit daar totaal niet in. Maar ik begrijp dat ik te lang het licht aan heb staan. Wat zijn precies de dimtijden? Ik heb van te voren wel gekeken wat ik wilde hebben qua planten, heb daarom bijvoorbeeld geen valisneria maar eentje die er heel erg op lijkt, omdat de valisneria zou gaan verslijmen met het bijvoegen van Carbo en drijfplanten boven de anubias om het licht te dempen. Maar heb inderdaad vooral gelet op de vissen. Wat betreft de verkopers heb ik dat ook wel gemerkt in de dierenwinkels etc. In de speciaal zaak Frits Kuiper in Groningen (@jessicapilon kent hem vast) geven ze volgens mij heel eerlijk en goed advies. Daar is mij hetzelfde verhaal verteld over de vissen als op dit forum en ook qua aantallen en sommige vissen maar beter niet samen te houden etc.
Dimtijden hoeft je niet mee te tellen in de duur dat je belichting aanstaat. De intensiteit wordt tijdens dimmen van het licht langzamerhand verlaagt tot nul of verhoogd tot een gewenste licht sterkte. Daarom, in ieder geval ik doe dat, geef ik de tijdsduur vaak aan als rond de 8 uur waarbij dus de dim tijden niet meegerekend worden.

Fosfaat is ook een nuttige parameter om te meten.
Zo'n strip schijnt echt heel onbetrouwbaar te zijn. Goedkoop testsetje kopen, incl fosfaat, ga je lol van hebben.

Een crypto kan helemaal verslijmen/afsterven als hij in een nieuwe omgeving komt. Meestal groeit hij daarna helemaal terug! Dus als je nieuwe blaadjes ziet komen is dat een goed teken, ook al zien de oude bladeren er slecht uit. De kapotte bladeren gewoon lekker laten zitten tot ze echt dood/slijm zijn. Tot die tijd hebben ze nog werkzame delen.

De ludwigia repens wil bij mij ook niet echt aanslaan. Uiteindelijk heb ik het zijn gang laten gaan en is de volgende situatie ontstaan: bovenin mooie rode bladeren, onderin valt alles uit. Zelfs het onderste deel vd stengel verhout/verslijmd/verrot uiteindelijk. Dat komt door te weinig licht onderin.

- Kan je niet ergens een logo zien op je lamp? Dan kunnen we afleiden of die (te) veel of (te) weinig licht geeft. Je verhaal past misschien juist beter bij te weinig licht (aangezien javavaren en anubias het juist goed doen, en die hebben weinig nodig).
- Tevens moeten we dan weten hoe hoog je bak is. Hoe hoger, hoe minder licht de bodem bereikt.
- En hoe vaak je water wisselt. De reden daarvoor is dat je met een waterwissel voor korte tijd veel gas, waaronder CO2, in het water brengt. Als planten in de zuinige modus staan (helemaal ingespeeld op het CO2-arme water) en er ineens veel CO2 is, dan gooien ze de zorgvulig opgebouwde zuinige modus overboord. Dat duurt dan weer een hele poos voor ze dat weer terug hebben.
- Tot slot: heb je nog een overzichtsfoto van je bak. Recht van voren.

Je bemesting lijkt me in orde overigens.

Verder zijn er nog allerlei andere factoren die meespelen, maar waar we je nooit achter komt. Sommige planten zullen dan nooit aanslaan. Advies: niet te lang blijven tobben, afscheid nemen van die plant en een andere proberen. Maar die fase ben je nog lang niet. Eerst even proberen de boel te tunen en te redden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan