Wat is er nieuw

planten doen het slecht

• Onderwerp starter Onderwerp starter robertvo
  • Startdatum Startdatum
R

robertvo

Guest
Hallo,

Ik ben in januari een 3 meter bak begonnen, waar ik in eerste instantie een zwartwater /orinoco biotoop van wou maken. Maar al vrij snel begon me dat gewoon te vervelen. Dan maar wat minder correct, ik besloot er planten bij te doen. Het is me inmiddels wel duidelijk dat ik daar geen kaas van heb gegeten:

Op 10 september heb ik het een en ander geplant:

Mijn valisnera, vertoont rafelige bladen en doet al weken niets qua groei.
De Althernanthera rosefolia, laat zn blad vallen, het bestaande blad vertoont ook gaten en plekken.
Het sterrenkruid, heteranthera zosterfolia, schiet als een hele dunne sliert omhoog, pas in de bovenste 20 cm van het aquarium dijt deze wat uit en vorm breder blad.
De echinodorus vertoont donkere verkleuring op het blad.
Een anubias, krijgt nu een bruine vlek midden op een blad.

Nu denk ik dat de bladverliezende althernanthera, en het piekende sterrenkruid toe te schrijven is aan te weinig licht? Of zou het nog steeds zo kunnen zijn dat de plant nog in zn sub- naar emers fase zit?
Een extra setje led-verlichting van ghl, kost me nogmaals 800 euro, dus ik zou er enorm van balen als ik deze voor niets aan zou schaffen.

Ook denk ik niet dat te weinig licht de plekken/vlekken kunnen verklaren, maar wat dan wel? Ik heb, rekening houdend met mijn vissenbestand, zacht zuur water. Maar het moet toch wel mogelijk zijn om daar het een en ander in te laten groeien?

Ik gebruik geen voedingsbodem, maar steek kleibolletjes. Doseer wekelijks profito en dagelijks easycarbo zoals de richtlijn op de verpakking.
pH 6.1
KH ongeveer 2
NO3 10
PO4 1,8
Cond 510 ms
Temp 28

Ik hoop dat iemand me kan helpen met onderbouwd advies, zonder dat ik de ph omhoog moet gooien, ivm het vissenbestand.

robertvo1.jpg

robertvo2.jpg

robertvo3.jpg

Rode planten hebben wel redelijk veel licht nodig in de regel dus die doen het wellicht minder. Vallisneria moet vaak aanpassen en kan bijna helemaal verslijmen of verdwijnen.
Hoe kunnen de ph en de kh zo laag zijn??
De planten zoeken denk ik het licht op en daarom worden ze onder het oppervlak wat breder.
Krijgen de Echino s niet ook nu goede nieuwe bladeren?? Vaak is het emers wat je koop en ondergaat hij een transformatie.

John,

Dank voor je feedback.
Mengen met osmosewater en filteren over turf zorgt voor de huidige waarden.
Echinos krijgen inderdaad jong blad. Zal ik de oude bladen dan maar wegknippen dan?
Zo te lezen ben je het wel met me eens dat er meer licht in kan.
Ik hoef me nog even niet druk te maken om de valisnera en de plek in de Anubias?

• De Alternanthera vraagt inderdaad veel licht, zou die (na eigen experimenten) nooit aanraden voor een type bak als dit. Kort (en een beetje lomp) gezegd: eigenlijk gedoemd te mislukken.
  • Jonge bladeren is goed. Oude bladeren zijn de meningen altijd over verdeeld. Sommigen knippen weg. Anderen laten zitten, omdat planten niet voor niets eenblad laten afsterven en ze dat mechanisme van de plant niet willen ondermijnen.
  • Vallisneria is een kwestie van geduld hebben, maar is ook een plant die niet echt houdt van zacht en zuur water (liever wat harder). Je kunt het nog even aankijken, dat kan geen kwaad. Alternatief: Sagittaria subulata, ook 'sprietjes' die in goed met verschillende hoeveelheden licht kan omgaan. Bij weinig licht wordt 'ie wat langer, bij veel licht vaak compacter.
  • Anubias moet goed overweg kunnen met weinig licht. Plek klinkt misschien als een sporenelemententekort. Die waterwaarden (NO3 en PO4) komen door het voeren? Voeg je daarnaast nog iets van sporenelementen toe?)

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
  • De Alternanthera vraagt inderdaad veel licht, zou die (na eigen experimenten) nooit aanraden voor een type bak als dit. Kort (en een beetje lomp) gezegd: eigenlijk gedoemd te mislukken.
  • Jonge bladeren is goed. Oude bladeren zijn de meningen altijd over verdeeld. Sommigen knippen weg. Anderen laten zitten, omdat planten niet voor niets eenblad laten afsterven en ze dat mechanisme van de plant niet willen ondermijnen.
  • Vallisneria is een kwestie van geduld hebben, maar is ook een plant die niet echt houdt van zacht en zuur water (liever wat harder). Je kunt het nog even aankijken, dat kan geen kwaad. Alternatief: Sagittaria subulata, ook 'sprietjes' die in goed met verschillende hoeveelheden licht kan omgaan. Bij weinig licht wordt 'ie wat langer, bij veel licht vaak compacter.
  • Anubias moet goed overweg kunnen met weinig licht. Plek klinkt misschien als een sporenelemententekort. Die waterwaarden (NO3 en PO4) komen door het voeren? Voeg je daarnaast nog iets van sporenelementen toe?)

~ Ivo

Ben het hier helemaal mee eens verder.

Doseer wekelijks profito en dagelijks easycarbo zoals de richtlijn op de verpakking.

Volgens mij had de TS al aangegeven dat hij sporen toevoegt 😉.

Oh dat heb ik gemist 😱eps:

Dan heb ik nog een aandachtspuntje: Vallisneria + Easycarbo is wel vaker niet zo'n succes (verslijmen).
Door de turffiltering komt er al wat CO2 in de bak en met deze planten (uitgezonderd de Alternanthers) en niet te veel licht zou Easycarbo niet eens nodig hoeven te zijn.

~ Ivo

Kan gebeuren Ivo.

Ja de Vallisneria is niet zo n liefhebber van carbo dus ook dat kan de oorzaak weleens zijn.

Ivo en John,

Dank!
De verhouding PO4 -NO3 komt inderdaad door voornamelijk diepgevroren voer.
Ik heb het voer inmiddels aangepast en ben meer water gaan verversen om de waarden volgens een RR-ratio proberen te krijgen. Dat lukt nog niet heel erg: Terwijl de NO3 me eigenlijk te snel daalde, bleef de PO4 aan de hoge kant. Ik heb Phosguard filtermateriaal toegevoegd, maar nog niet met al te veel resultaat. Daar ik an sich weinig alg heb op het moment, hoef ik me daar toch niet zo heel druk om te maken?

De vallisneria staat er, als enige plant, al 3 maanden in, terwijl ik 4 weken geleden pas ben begonnen met easycarbo, nadat ik op 10 oktober de rest plantte (ik schreef eerder 10 sept, maar dat was fout). Ik las ergens dat wanneer met nieuwe planten plaatst, ze de eerste 2 weken toch geen voedingsstoffen opnemen? Dus ook voor de easy carbo, stond ie er precies zo bij. Daarom denk ik dat ik het probleem moet zoeken in het zachte water, en de conclusie moet trekken dat ik dan over moet naar andere planten. Bedankt voor de tip over de Sagittaria, ik zal deze zeker op mn kooplijstje zetten.

Jammer dat ik de Alternanthera moet opgeven, ik vind het een mooie plant. Zo te horen hoef ik het dus ook niet te proberen met extra licht? houdt deze dan ook van harder water? ik kon op internet niet echt een duidelijk antwoord vinden daarop.

Ik neem aan dat Profito voldoende sporen moet toevoegen voor de anubias?
robertvo4.jpg

Het is me duidelijk een beetje laat in mijn nachtdienst, maar ik heb wel geplant in sept, alleen de anubias geplant in okt.-sorry

De anubias heeft normaal voldoende aan de profito want een kleibol kan ook niet omdat deze niet in de bodem staat.
Verder zou ik niet letten op de RR want dat is niet echt van toepassing op onze bakken maar meer voor zoutwater.
Zolang je maar voldoende nitraat en fosfaat in je bak hebt is het goed.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan