Wat is er nieuw

Planten en garnalen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mir81
  • Startdatum Startdatum
M

Mir81

Guest
Hallo,

ik hoorde gister van iemand in de LF dat er planten zijn die je niet samen met garnalen kunt hebben. Als je ze zou toppen/snoeien zouden er giftige stoffen vrijkomen. Klopt dit en welke planten gaat dit dan over?
Cabomba? Hoornblad? Waterpest?

Dat zijn precies de planten waarvan ze het zeggen idd maar mijn ervaring is zelf dat als ze eerst al een tijd in een aparte bak hebben gestaan ze geen kwaad meer kunnen.
Eigenlijk kan je beter met alle nieuwe planten op zeker spelen en een hele tijd laten spoelen voor je ze bij garnalen zet ivm slakkengif dat ze bij veel plantenkwekers gebruiken.

De planten zitten in mijn aquarium (heb ik gekregen van iemand hier op het forum) en ik wil over 1,5 week de garnalen er bij doen. Maar als het slecht is die planten in de bak te hebben wil ik daar graag nu nog wat aan doen. Ben zo en zo van plan nog even wat te veranderen mbt de planten voor de garnalen komen.

Hoornblad en waterpest zijn niet de planten die gif in de stengel zouden opslaan maar dat zegt men soms wel van Cabomba.
De eerste 2 heb ik na enkele dagen te hebben gespoeld dan ook gewoon in de garnalenbak gehad zonder problemen.
Dus misschien uitkijken met Cabomba 😉

Als deze planten al een tijd in een lopend aquarium hebben gefunctioneerd dan zou ik me daar geen zorgen om maken. Maar dat moet je dan wel zeker weten natuurlijk..

Ik lees hier en daar dat een Anubia ook giftig zou zijn?
Als je onderwater het blad snoeit/afknipt van deze plant.

Klopt dat?

En zo ja,.. kan je dan de Anubia eruit halen dan snoeien en meteen terug zetten of moet je de plant dan even enkele uurtjes in een emmer zetten voor je die terug kan plaatsen?

Maar voor de duidelijkheid, het gaat niet om het eventuele gif dat op de planten zit, maar door gif dat in hun sappen zit en vrij komt bij snoeien.

Maar dat gif wat in de plant zou zitten zou komen omdat het gif opgenomen heeft tijdens kweken? Dus als planten al een tijdje draaien is dat verdwenen? Begrijp ik het goed?

Nee. het verhaal is dat bij mijn weten dat niemand zeker weet of dat verhaal van opslag van gif wel klopt..
Als planten al een tijdje in een aquarium hebben gestaan zullen ze ook wel eens gesnoeid zijn neem ik aan.. in dat geval zou ik me dus geen zorgen meer maken.

Ik had ooit Cabomba gekocht en in ��n van mijn vroegere bakken gedaan.
( Deze bak is inmiddels opgeheven).

Binnen twee dagen bijna al mijn Japonica garnalen dood en sommige meer dood dan levend.
Dat was niet leuk om te zien/ mee te maken.

Had wel vaker Cabomba gekocht en na even spoelen geplaatst,en nooit wat aan de hand, maar deze keer dus wel.

Ik gebruik daarom in bakken met garnalen liever geen Cabomba meer.

En met nieuwe planten plaatsen ben ik extra voorzichtig.

Cabomba, doe daar een ceramisch rolletje oom de steeltjes.
En laat dat zo in de bak zakken.

Moet je snoeien, til je het uit de bak.
Ik doe hier niet anders, heb een hele rits in alle bakken, en het stikt van de vuurtjes.

Komt het er nieuw in , doe het dan in de stortbak van de wc.
Wordt het constant gespoeld.

Tenminst, hier dan wel.

kellemes zei:
Fishy303 zei:
Had wel vaker Cabomba gekocht en na even spoelen geplaatst,en nooit wat aan de hand, maar deze keer dus wel.
Gewoon spoelen onder de kraan is per definitie niet voldoende.

Beter is het dus 5 dagen te laten weken in een emmer voor alle zekerheid en dat dagelijks te verversen.

Fishy303 zei:
Ik lees hier en daar dat een Anubia ook giftig zou zijn?
Als je onderwater het blad snoeit/afknipt van deze plant.

Klopt dat?

En zo ja,.. kan je dan de Anubia eruit halen dan snoeien en meteen terug zetten of moet je de plant dan even enkele uurtjes in een emmer zetten voor je die terug kan plaatsen?

Ik heb een anubias nana in mijn nanocube. Deze heb ik al vaak genoeg gesnoeid. Gewoon in de nanocube, bij het water verversen.

Ik heb aan de vuurgarnalen en japonica's niets gemerkt.

Dus wat mij betreft naar het rijk der fabelen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan