Wat is er nieuw

Planten even in pot laten, kan dat?

Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Mijn planten komen vandaag aan.
Helaas is het hout een dag vertraagd.
Of mogelijk zelfs pas na het weekend, dat het hout op maandag komt.
Kunnen de planten zolang in het zwarte potje met dat wol in het aquarium staan?
Gewoon losjes, ik druk ze niet de bodem in.
Of moet ik ze alvast allemaal uit het potje halen en tijdelijk op een willekeurige plek in de bodem zetten?
En ze dus morgen ( zaterdag) of maandag er weer uit halen?

Kan de planten namelijk niet gelijk op de definitieve plek zetten omdat ik eerst met het hout puzzelen moet.

Lijkt me geen probleem want bij de lfs staan ze soms ook dagen of weken in potjes in de bakken hoor.

Moggeuh Tiny

Ja dat kan uiteraard gewoon.
Alleen ik ben er geen voorstander van, alles wat in en om die plantjes hangt zet je in je biotoopje, en zet je de deur wijd open voor allerlei slakjes en alle andere denkbare narigheid

Ik doe ze altijd (ja echt met latex handschoentjes aan) onder lauw water rond en rond spoelen en pulken tot mogelijke eitjes en wolletjes weg zijn
Het kan je dan nog steeds voorkomen dat er een slakje in blijft zitten, mahjah om nou met een lasermicroscoop aan de gang te gaan he...

Je kunt ze wel gewoon in een emmer op kamer temperatuur zetten om ze even apart te bewaren

Beste Tini.

Dat is ook afhankelijk van of er al wat bewoners in zitten en welke, waar op welke plek, bijvoorbeeld hout met mos op hoogte geplaatst kan verschillende resultaten geven. In de potjes met wol zit ook wat gif, iets waar de garnalen bijvoorbeeld niet goed genoeg tegen kunnen aldus Nicolientje-W.

Maar lees ook even deze informatie met bijvoorbeeld aluin tegen slakken. Op het forum heb ik hier vaker over gelezen.

https://aquainfo.nl/hoe-nieuwe-aquariumplanten-vrij-van-slakken-maken/

Laatst bewerkt:
Slakjes zijn best nuttig dus zolang het geen plaag is is daar niks mis mee.

Wij laten nieuwe planten soms wel een poos in het water staan (emmer), gaat prima, maar nooit in het aquarium.

Sowieso nieuwe planten worden bij ons eerst uit de pot gehaald, glaswol, schuim en of lood verwijderd, en gaat daarna 3 dagen in een aluinoplossing tegen slakken, de eitjes ervan en wormen. Sinds we dat doen nooit meer meelifters aangetroffen in ons aquarium.

Uiteindelijk alles uit de potjes gehaald en alvast ongeveer op de definitieve plek gezet.
Scheelt weer wat werk.
(Met potje kwamen ze steeds omhoog).

Misschien heel gek, maar zet de planten altijd minimaal 12 uur in een emmer met daarin Gastropex. Daarna goed afspoelen en daarna plaats ik ze pas in de bak. Heeft tot nu toe altijd een positief effect gehad.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan