planten gaan constant dood


M

martboven

Guest
ik heb al een tijdje mijn aquarium maar mijn planten aan steeds dood.
mijn aquarium bestaat alleen uit een grind bodem. en voeg elke week planteneten bij. maar toch gaan ze telkens dood.
eerst vallen de bladeren er af en daarna wort de nerf bruin.

wie heeft er een idee ??

iIHZ-hYKWZRO8QVUgHvfWq_oD76jduWg.jpeg


iIHZ-hYKWZRO8QVUgHvfWq_oD76jduWg.jpeg


iIHZ-hYKWZRO8QVUgHvfWq_oD76jduWg.jpeg


gr mart
 
Kun je zeggen hoelang de bak draait en wat de waterwaarden zijn??
Voeg je ook voeding toe?? Hoelang brandt de verlichting?
Dus graag wat meer info over de bak.
 
eens met John. En tipje: vul je water wat meer aan zodat je geen ruimte meer ziet tussen die zwarte rand en het water, lijkt mooier en meer zwemruimte...
 
Er zal wel een standaardlampje van juwel inzitten en deze voldoen niet. Ook zie ik alleen maar vissen die niet geschikt zijn voor een dergelijke bak.

Maar je kan van zo'n bak ook best iets leuks maken. ;)
 
Botia zei:
Er zal wel een standaardlampje van juwel inzitten en deze voldoen niet. Ook zie ik alleen maar vissen die niet geschikt zijn voor een dergelijke bak.

Maar je kan van zo'n bak ook best iets leuks maken. ;)

Ik gebruik in deze 60 cm gewoon de goedkope Philips tl in kleur 840 dacht ik.
Tja dat er vissen in zitten die er eigenlijk niet in thuis horen is duidelijk.
Dat kunnen we de TS bij deze dus ook meegeven, maar gelet op het probleem met de planten hoop ik op wat meer info.
 
ik heb de bak ongeveer 2 jaar. de water wardes weet ik niet ik heb daar geen apparatuur voor. ik voeg elke week planten eten bij en meer doe ik er nog niet aan.
 
owja het licht staat ongeveer van 07:00 tot 22:00 aan
 
Veel te lang. Laat de verlichting eens een uur of 9 a10 aanstaan.
 
Planteneten??? Plantenvoeding bedoel je denk ik ;).

Tja kun je de waarden niet eens laten meten bij de LFS??
Je licht brand dan zo n 15 uur en dat is erg lang vind ik. Ik heb het 8 a 9 uur branden. Dus ik zou die verlichtingsduur wel terug gaan brengen zodat er minder voeding wordt opgebruikt.

Ik denk dat je een tekort hebt ergens in de benodigde elementen zoals de no3 en de po4, of sporenelementen.
Daarom adviseer ik je de waterwaarden eens na te laten meten.
 
oke kan ik een apparaatje kopen bij de dierenwinkel?? dan zal ik als eerst het aantal licht uren naar beneden doen.
 
De meeste winkel meten gratis je waterwaarden.
 
Gewoon een eenvoudig tijdklokje kopen bij een bouwmarkt ofzo.
 
peterdenhaag53 zei:
Gewoon een eenvoudig tijdklokje kopen bij een bouwmarkt ofzo.
Bij Action �1.99.
 
Verlichting terugschroeven naar 8 uur/dag. Na twee weken het resultaat eens bekijken. Grote kans dat eventuele tekorten vanzelf verdwijnen. Ik zou dus in eerste instantie helemaal niets toevoegen. Pas na 2 weken meten eventueel.
 
Zou ook kijken voor gemakkelijkere planten.
Bacopa is niet echt moeilijk, maar ook niet makkelijk vanwege zijn tragere groei.

Kijk eens voor een cryptocoryne soort en wat drijvend groen. Dan kom je al een heel eind.
Ook mossen en varens gaan dan prima lukken.
En idd, 8 uur per dag MET schakelklok.
Mocht er een reflector op de lamp zitten ook verwijderen.
 
hoe bedoelen jullie dat er verkeerde vissen in zitten ??
 
de leflector achter de lamp ??
 
Zwaarddragers, Labeo frenatus, blackmollie's die worden allemaal 12cm en wensen een bak van minimaal een meter.

Bloedvlektetra wordt 6cm en de minimale bakmaat is 80cm.

De Paracheirodon simulans zou nog net aan kunnen.

En dan heb ik het nog niet eens er over dat je vissen uitlopende wensen hebben in temperatuur. ;)

In jou bak kunnen alleen kleine soortjes. 90% van de vissen die je in de winkels ziet kunnen niet in jou bak.
 
ik heb metten maar wat apparatuur gehaald. een timer voor m'n lamp nu kwam ik dit ook nog tegen op internet.
http://www.aquaria-info.nl/index.php/Ve ... hting.html
deze tussen pauze heb ik er nu ook tussen.
m-QD-Qgs81ntPVTsCcnICFtQEiCKCSAm.jpeg


en een andere t8 lamp. de andere was helemaal wit een soort kalk laag wat er op zat.
m-QD-Qgs81ntPVTsCcnICFtQEiCKCSAm.jpeg


ik heb metten ook water test strips gekocht. dit zijn de waardes:
ph 7.5
kh 10.0
gh 8.4
nitrite no2 = 0
nitrate no3 = 40
 
Die pauze zou ik weglaten en de tijdsduur van het licht aan een stuk laten zijn, rustiger voor je planten en vissen.
In de natuur gaat de zon overdag ook niet even onder. :)
 
nee dat is waar.
 
Heeft er �berhaupt iemand een idee waarom die pauzes bestaan?
 
Tsja...sommigen zeggen dat op een dag in de tropische jungle er een periode op een dag het een stuk donkerder is en regent/onweert....nabootsing.
Anderen doen dit om langer van hun bak te kunnen genieten als ze 's avonds thuis zijn.
 
En anderen zeggen dat algen niet tegen zo'n pauze kunnen, maar planten wel. Wat nu de waarheid is?
 
peterdenhaag53 zei:
Tsja...sommigen zeggen dat op een dag in de tropische jungle er een periode op een dag het een stuk donkerder is en regent/onweert....nabootsing.
Anderen doen dit om langer van hun bak te kunnen genieten als ze 's avonds thuis zijn.

zou toch wel een beetje gek zijn als het daar elke dag rond dezelfde tijd regent ;)
 
Ik denk dat het eventueel nabootsen van een donkere bui of regenperiode alleen zinvol is als je je lampen langzaam aan en uit kunt doen of dimmen, voor planten en vissen lijkt me het plotseling licht/donker te stressvol. Sowieso zou dat beter zijn denk ik, en natuurlijker.. de zon staat ook niet ineens aan de hemel.
 
Inuz zei:
peterdenhaag53 zei:
Tsja...sommigen zeggen dat op een dag in de tropische jungle er een periode op een dag het een stuk donkerder is en regent/onweert....nabootsing.
Anderen doen dit om langer van hun bak te kunnen genieten als ze 's avonds thuis zijn.

zou toch wel een beetje gek zijn als het daar elke dag rond dezelfde tijd regent ;)
Toch zijn er gebieden waar je er de klok op gelijk kan zetten dat het vrijwel iedere dag rond dezelfde tijd regent in een bepaald seizoen. Dat het dan gelijk zo donker wordt vind ik wel moeilijk te geloven.

Licht dat aan en uit gaat is voor veel vissen wel een stressmomentje, dus om dat dagelijks nog een keer extra te laten gebeuren... tenzij je het geleidelijk kan laten gebeuren zoals Foxy aangeeft.
 
In mijn meter plantenbak,gaat het licht om 9 uur aan en om 4 uur uit.
Niets geen alg in de bak,en weinig voedsel. ja ,van paar garnalen.

ER kan ook Teveel in gegooit worden,he.
 
zo te horen zijn jullie niet die dat ook doen een middag pauze. zijn er misschien nog andere tips dat ik kan toepassen aan m'n aquarium?? ik wil er een mooi plekje van maken voor de vissen.
 
Ik heb niet alles doorgespit wat hierboven staat dus misschien val ik in de herhaling.. sorry vast daarvoor
Ik heb zelf ook een 60cm bak met weinig/slechte verlichting. Hier pas ik de planten op aan, die weinig licht vragen. Dan hoef je ook niet heel veel voeding toe te voegen, want dat hebben ze ook niet zo nodig.
Toch even naar boven gescrold en ik denk dat je al een hele goede tip van JurgenD hebt gehad.
 
martboven zei:
zo te horen zijn jullie niet die dat ook doen een middag pauze. zijn er misschien nog andere tips dat ik kan toepassen aan m'n aquarium?? ik wil er een mooi plekje van maken voor de vissen.

Nee,ik laat het licht gewoon branden.in mijn bakken.
9 uur aan -9 uur uit.
Heb wel veel drijfgroen in de bakken,dat scheelt ook.

Kort het dan in de morgen in.
 
Was eigenlijk een vraag waarvan ik het antwoord reeds ken... ;)

De lichtpauze wordt ingevoerd om het CO2 niveau onder controle te houden.
Tijdens die pauze kan het CO2 niveau terug wat opbouwen.
Vooral kan dit interessant zijn als je met bio CO2 werkt en de installatie iets te licht uitvalt.

Met flessenco2 zal dit geen meerwaarde geven.
 
het is alweer een tijdje geleden maar bedankt. mijn planten groeien als kool. super
 
Licht pauze staat in het boek van Dennerle.
Advies ongeveer 4 uur pauze, algen hebben die tijd nodig om niet te groeien.
zelf doe ik mijn bak om 9 uur aan zodat ik mijn vissen goededag kan wensen.10 uur uit en 3 uur aan tot 11,00

Ik zelf merkte geen verschil toen ik het een tijdje uitprobeerde.
Het is wel zo dat sommige planten rond 8 uur gaan slapen.bv limnophila sessiflora.kopjes gaan dan dicht.
 

Terug
Bovenaan