Wat is er nieuw

Planten gaan dood

• Onderwerp starter Onderwerp starter lagturk
  • Startdatum Startdatum
L

lagturk

Guest
Beste leden,

Ik heb sinds kort een aquarium van juwel van 110 liter angeschaft. Mooie planten erin gedaan en na een paar weken guppies aangeschaft.
Ik merkte dat na een tijdje sommige van mijn planten begonnen af te breken en begonnen te drijven, en van sommige planten de bladeren begonnen dood te gaan. Ik dacht dacht " het zijn er maar een paar die haal ik er dan wel uit" maar op den duur merkte ik dat het bij meerdere planten voorkwam. En nu heb ik zelfs ook algen er bij gekregen. Ik denk dat het baardalgen en draadalgen zijn maar weet dat niet 100% zeker.
Nu zijn veel van mijn planten aan het doodgaan en zit er alg op maar weet ik niet zo zeer wat ik er aan kan doen.
Ik heb het water laten testen bij een winkel en die zei dat mijn ph een beetje hoog stond en voor de rest alle waarden goed waren.( wat de waarden zijn weet ik niet) Om de ph waarde te verlagen heb ik amandel bladeren gekregen en zei hij dat ik de rotte stukken van de planten weg moest knippen.
Ook zei hij dat licht de boosdoener is van de algen die ik heb en dat ik de aquarium moet bedekken om de algen te remmen.
Maar op internet zie ik ook staan dat als je de aquarium zonder licht laat, de planten ook afsterven.
Er zijn zoveel verschillende meningen waardoor ik niet meer weet wat het beste is om te doen. Graag zou ik jullie advies willen over hoe ik te werk kan gaan om mijn probleem met mijn planten op te lossen, ik ben namelijk bang om al die planten weg te moeten gooien. Ik zou het heel erg zonde vinden voor die planten.
Alvast vriendelijk dank.

IMG_1131.JPG

IMG_1133.JPG

IMG_1134.JPG

IMG_1135.JPG

IMG_1136.JPG

IMG_1137.JPG

IMG_1142.JPG

IMG_1143.JPG

Kun je de waterwaarden aangeven en hoelang de bal nu draait en wat info over de verlichting? Voeg je verder iets toe aan je aquarium? Algen worden door tekorten veroorzaakt namelijk.

Ik weet de waarden helaas niet en heb deze aquarium nu ongeveer 2 maanden draaien. Verder heb ik geen middelen toegevoegd aan het water omdat ik niet weet wat ik wel of niet kan gebruiken.

1. Het is handig om je waarden te weten, misschien kun je het opnieuw laten testen bij de winkel en opschrijven (wel druppels testen, niet met strips). Overigens adviseer ik zelf een druppeltest in huis te halen. "Colombo test lab" is een goede en niet duur (3 tientjes +-). Als er wat mis is kun je dan meteen bepaalde dingen uitsluiten. Heb je lang plezier van.

2. Hoe lang staat het licht aan?

3. Wat voor filtratie gebruik je?

Ik vind je planten er nog niet verschrikkelijk uitzien, die zijn nog wel te redden.

Ik vermoed dat er een voedinstekort is, maar zeker weten doe je het pas na een test op No3 en po4. Even aannemend dat je een tekort hebt aan plantenvoeding en het simpel wilt houden kun je het beste dit doen:

a. Koop en doseer dagelijks easycarbo. Co2 alternatief, maar nog belangrijker: algen houden er totaal niet van.

b. Koop een all in one plantenvoeding met onder andere kalium, fosfaat en nitraat. Als het een wekelijkse dosage is, deel die dan door 2 en doe het 2x in de week toevoegen.

c. Door bovenstaande maatregelen zul je minder snel alg krijgen in de toekomst en gaan deze ook langzaam weg. Om dat weggaan te voorspoedigen Kun je een kuur algexit erbij doen. Doseer je per week, en na de 3e week verdwijnt de alg waar je bij staat en haal je het zo van je plantjes. Hele zware geïnfecteerde bladeren Kun je beter verwijderen.

D. Verlichting komende weken op 8 uur en daarna langzaam aan opbouwen naar 9-10 uur.

Ik zou de waterwaarden dan eens laten meten om te zien waar er tekorten zitten. In elk geval zou ik plantenvoeding gaan toevoegen.Eerst het licht niet langer dan 8-9 uur aan doen.

Hierboven zijn heel goede adviezen gegeven. Wat plantenvoeding dosering betreft zou ik als aanvulling willen meegeven; probeer, als het mogelijk is, dagelijks te doseren. Planten kunnen, net als alle levende wezens, gelimiteerd voeding opnemen. Dagelijkse porties is dus het meest efficiënt. Verder moet je altijd uitgaan van tekorten zoals ook al eerder aangegeven. Watermetingen zijn belangrijk, probeer zo snel mogelijk je waarden te verkrijgen. CO2/pH gehalte, fosfaat en nitraat zou ik in ieder geval willen weten. Domweg uitgaan van teveel licht is wel erg kort door de bocht! Er zijn inderdaad erg veel meningen maar je planten vertellen je het meest objectief wat er aan schort. Het is daarom altijd belangrijk om te weten wanneer er planten worden aangeschaft; welke plant heb ik, wat zijn de basisbehoeftes van deze plant, passen ze bij mijn andere planten/levende have, dus passen ze in mijn bak en bij elkaar. Denkelijk zijn je planten nog niet verloren en Baardalg merk ik ook nog niet op wanneer ik de foto's bekijk.

probeer, als het mogelijk is, dagelijks te doseren.

Ik heb wekelijks en dagelijks gedaan en doe tegenwoordig 3x in de week. Misschien is het mijn fantasie maar ik heb echt het idee dat 3x in de week het bij mij beter doet dan dagelijks. Als theorie heb ik ontwikkeld dat er dan iets meer in de bak komt zodat de planten die misschien ietsjes minder in de stroming staan ook kans krijgen het op te nemen dan het kleine beetje dagelijks. Zal vast totaal per bak verschillen en misschien is het complete onzin maar het werkt het beste voor mij😀😀😀

(komt me ook goed uit dat ik 3x per week wel altijd red om structureel te doen, en dagelijks niet, dus misschien ben ik biased;))

Als je waterdistributie op orde is blijft dagelijkse voeding als beste optie aan te raden! Je theorie kan ik in ieder geval niet adviseren maar ik gun een ieder z'n mening, natuurlijk.

Als ik jouw foto album zo zie durf ik je zeker niet tegen te spreken Ben😉 Prachtig.

@bart12345 bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik ga zowiezo kijken of ik zo een druppel test set kan aanschaffen samen met die middelen voor planten.

Het licht stond bij mij heel lang aan van s'ochtends ong 7 uur tot het slapen gaan rond 23/24 uur s'avonds. Buiten het licht komt er ook licht vanuit de raam naar binnen en in de late uren schijnt de zon voor ong de laatste 2 uren voordat het onder gaat, echt naar binnen. Ik was in de veronderstelling dat hele dag licht goed zou zijn, al weet ik zelf ook niet hoe ik op die idee kom.
Dit ga ik beperken door een grote doek eroverheen te zetten.

Het licht wat in de aquarium zit is een ledlamp dat bij de aquarium meegeleverd was, het filter ook hetzelfde geval. Het is een juwel super met een cirax box, een groene spons, een kleine zwarte spons(koolstof) en een watje.

Ik ga straks even googlen naar die middelen die je hebt opgenoemd en zo snel mogelijk aanschaffen.
Hoe moet ik die planten die teveel zijn aangetast aanpakken? Moet ik t wegknippen? Of alleen bladeren plukken?

@jessicapilon je hebt gelijk alleen ga ik zelf een test set halen zodra ik de mogelijkheid heb want die winkel waar ik heen ging om te laten testen, is een beetje ver voor mij en ik ben er al zo vaak heen gegaan dat ik het wel een beetje zat ben😀

@benvo Omdat de aquarium wereld nog nieuw is voor mij, wist ik niet welke planten ik kon nemen. Ik vroeg toen aan de medewerker voor goede planten die ik bij de guppies kan gebruiken en ik kreeg deze planten mee. Maar ik heb gemerkt dat zij steeds andere planten hebben dus waarschijnlijk gaven ze mij zomaar wat mee.
Weet jij toevallig dan dmv de fotos of ik wel goede planten heb en wat voor soorten het zijn?

En hoe ik op de baardalg kom is omdat die plant met die ronde blaadjes allemaal kleine haartjes heeft op die bladeren. En op internet zag ik fotos van planten met baardalg, dat er op leek. Maar weet het niet 100% zeker.

Allen bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden.

Graag gedaan.

Ik zou het licht op een timer zetten van 3 uur smiddags tot 11 uur savonds ofzo komende tijd. Indirect licht wat er op de bak komt is in de regel niet genoeg voor een algenexplosie, lange tijd direct zonlicht wel, maar daar verwacht je eerder groene puntalg van op je ramen en dergelijk. Als je graag savonds en sochtens licht wil in je bak kun je ook 2x 4 uur de verlichting aanzetten met een tussenpauze.

Ik gebruik zelf all in one plantenvoeding die forumlid "backplay" verkoopt, meer forumleden gebruiken zijn voeding en ik ben er zeer te spreken over. Ook (een stuk) goedkoper dan retail. Als je dat combineert met easycarbo moet je de slag wel gaan winnen.

Ik vind nog geen een plant zo erg beschadigt dat deze er helemaal uit zou moeten, Ik zou de blaadjes die echt heel erg aangetast zijn eraf halen, Zoals een aantal bladeren van die planten met wat groter blad op de foto's. Die stengelplanten zullen de lucht inschieten met voeding dus die zou je voor de helft af kunnen knippen en de toppen opnieuw planten, dan moeten er wel weer mooie nieuwe scheuten ontstaan.

Uit ervaring zou ik de colombo test lab nemen. Zeer compleet en relatief goedkoop. Hier bijvoorbeeld in de aanbieding voor 3 tientjes. Heb je nog jaren plezier van.

Ik vind de alg meer lijken op kiezelalg, dat zou ook wel kloppen met een recent opgestarte bak. Komt vaak voor bij relatief nieuwe bakken. Alg hoort ook een beetje bij de eerste paar maanden van een bak, die is dan nog zoekende naar een evenwicht. Met voeding ga je die wel krijgen.

Succes!

@bart12345 Ik ga die easycarbo bestellen. De plantenvoeding die Backplay verkoopt, hoe kan ik die bestellen? Heeft hij een eigen site of moet ik op een ander manier in contact komen met hem?

@bart12345 bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik ga zowiezo kijken of ik zo een druppel test set kan aanschaffen samen met die middelen voor planten.

Het licht stond bij mij heel lang aan van s'ochtends ong 7 uur tot het slapen gaan rond 23/24 uur s'avonds. Buiten het licht komt er ook licht vanuit de raam naar binnen en in de late uren schijnt de zon voor ong de laatste 2 uren voordat het onder gaat, echt naar binnen. Ik was in de veronderstelling dat hele dag licht goed zou zijn, al weet ik zelf ook niet hoe ik op die idee kom.
Dit ga ik beperken door een grote doek eroverheen te zetten.

Het licht wat in de aquarium zit is een ledlamp dat bij de aquarium meegeleverd was, het filter ook hetzelfde geval. Het is een juwel super met een cirax box, een groene spons, een kleine zwarte spons(koolstof) en een watje.

Ik ga straks even googlen naar die middelen die je hebt opgenoemd en zo snel mogelijk aanschaffen.
Hoe moet ik die planten die teveel zijn aangetast aanpakken? Moet ik t wegknippen? Of alleen bladeren plukken?

@jessicapilon je hebt gelijk alleen ga ik zelf een test set halen zodra ik de mogelijkheid heb want die winkel waar ik heen ging om te laten testen, is een beetje ver voor mij en ik ben er al zo vaak heen gegaan dat ik het wel een beetje zat ben😀

@benvo Omdat de aquarium wereld nog nieuw is voor mij, wist ik niet welke planten ik kon nemen. Ik vroeg toen aan de medewerker voor goede planten die ik bij de guppies kan gebruiken en ik kreeg deze planten mee. Maar ik heb gemerkt dat zij steeds andere planten hebben dus waarschijnlijk gaven ze mij zomaar wat mee.
Weet jij toevallig dan dmv de fotos of ik wel goede planten heb en wat voor soorten het zijn?

En hoe ik op de baardalg kom is omdat die plant met die ronde blaadjes allemaal kleine haartjes heeft op die bladeren. En op internet zag ik fotos van planten met baardalg, dat er op leek. Maar weet het niet 100% zeker.

Allen bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden.
Het is natuurlijk wel mogelijk dat baardalg voorkomt in je bak, ik maak het alleen nog niet op uit de foto's. Het geven van je waterwaardes blijft dus van belang.
Voor de duidelijkheid; het gaat er niet om of je "goede" planten hebt, het gaat erom dat je planten die je kiest ongeveer hetzelfde vragen. Voorbeeld: Anubias is een plantje dat genoegen neemt met minder licht het liefst op een beschaduwd plekje staat. Een Ludwigia
Red Mini daarentegen is een plant die intensief belicht moet worden. Het zal duidelijk zijn dat deze planten niet naast elkaar tot optimale groei komen. Zo zijn er planten die van wat harder water houden andere hebben een voorkeur voor wat zachter/zuurder water.
Ik zou uitgaan van de mogelijkheden van je bak zoals daar zijn lichtsterkte, maak je gebruik van CO2 toevoeging, etc. Je hebt Guppy's, zo lees ik. Die visjes hebben het liefst een watertemperatuur van zo'n 23 tot 25 graden. Dat is al een gegeven. Kies dus planten die ook bij deze temperatuur gedijen. Straks weet je het pH gehalte van je water dat maakt je keuze weer groter. Overigens, blijf voor nu gewoon bij je plantenbestand. Los eerst de problemen op. Daarna kun je, als je dat wilt, verder kijken.

Als ik jouw foto album zo zie durf ik je zeker niet tegen te spreken Ben😉 Prachtig.
Iedereen mag en moet z'n mening geven. Naar mijn idee behoort ook elke mening met respect benadert te worden dus ook die van jou! Tegenspreken is geen slechte eigenschap, ook ik weet lang niet alles!

Het licht stond bij mij heel lang aan van s'ochtends ong 7 uur tot het slapen gaan rond 23/24 uur s'avonds

Dit vermoeden had ik al een beetje en vandaar dat ik aangaf het niet langer dan 8-9 uur te laten branden tot je weet waar de tekorten zitten. Je kan bij Aquastorex.nl nu leuke koffertje kopen voor weinig geld.
Ik doseerde vroeger de plantenvoeding in 1x maar nu 2x per week en ik heb ook de indruk dat dit beter aanslaat.

https://www.aquastorexl.nl/colombo-...V6Bk1yFulqWZ_8No6Mq1dJYG0VB_U-SV2YaAnJu8P8HAQ

Zo maar een nieuwsgierige vraag aan de Ts; weet je welke planten je nu hebt? Heb je de naam tabs die er meestal bijzitten nog?

Iedereen mag en moet z'n mening geven. Naar mijn idee behoort ook elke mening met respect benadert te worden dus ook die van jou! Tegenspreken is geen slechte eigenschap, ook ik weet lang niet alles!

Dat ben ik met Ben eens en tegenspreken hoort er ook bij want niemand bezit alle kennis is mijn mening😉

Zo maar een nieuwsgierige vraag aan de Ts; weet je welke planten je nu hebt? Heb je de naam tabs die er meestal bijzitten nog?

Nee helaas heb ik die niet er zat niet zo een kaartje bij, die lag bij de winkel in een aparte aquarium met allemaal plantjes. En eigenlijk ben ik er ook benieuwd naar want ik zou wel willen weten hoe die plantjes heten😀

Je hebt in elk geval; Egeria densa en Echinodorus grisebachii voorzover ik kan zien op de foto de 'bleherae'. Zoek de namen maar eens op op het net dan weet je welke ik bedoel. De andere leden geven vast ook nog wel wat namen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan