Wat is er nieuw

Planten gaan dood

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sjeff
  • Startdatum Startdatum
S

Sjeff

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb van het weekend twee plantjes weggegooid omdat er niks van overbleef. De bladeren lijken opgegeten te worden, maar als ik oplet wat er gebeurd zie ik weinig slakken op de bladeren zitten... Nu merk ik dus alleen dat sinds dat de twee planten weg zijn andere plantjes gaten beginnen te krijgen. Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Limnobium laevigatum
Staurogyne repens (deze zijn nu de lul)
Ludwigia palustris
Cryptocoryne wendtii
Bleheri

6x Corydora Trilineatus
12x Danio Choprae
3x L134 (Peckoltia compta)
1x koppel Trichogaster Chuna

Slakken, geen idee wat voor ze zijn oranje.

HELP!

Gr, Jeffrey

Grote kans dat de Lnr of de slakken gewoon je planten aan het opeten zijn. Probeer eens bij te voeren met een stukje komkommer of even kort gekookte sla (paar sec) als ze daarvan eten, laten ze over het algemeen je planten met rust😉

Dank je! Ga ik doen.

En ook nooit plantjes weggooien waarvan je denkt, meh..die is kaal. zelfs van het kleinste stukje wortel komen weer nieuwe plantjes tevoorschijn. 😉

Hmm dat is wel een beetje jammer dan... Maarja vanavond even wat verplaatsen en dan is het gat wel weer aardig opgevangen...

De slakken lijken er erg blij mee te zijn...

Post eens een foto van de slakken.

Kan ook zijn dat de planten te weinig voeding krijgen waardoor de bladeren slecht worden en dat eten de diertjes graag.
Op uitzonderingen na zijn er eigenlijk maar weinig doorsnee aquariumbewoners die echt gezonde planten zullen eten volgens mij.

Gummiebeer zei:
Post eens een foto van de slakken.

Foto kan je vinden in mijn album, hoop dat je daar even kan kijken 🙂

Ik heb ook voedingstabletten bij de rest van de planten gedaan nu... Ik las ook ergens dat je nog planten voeding aan het water zelf kan toevoegen? Hoe werkt dit dan? En is daar iets voor aan te raden?

Komkommer vinden de slakken trouwens erg lekker... Had er niet bij gezet hoe of wat ze dan lekker vinden.

Plantenvoeding middeltjes zat maar zou daar zelf nog ff mee wachten want wie weet zijn de voedingsbolletjes al voldoende.
Een hoop planten worden boven water gekweekt en veranderen dan naar een onderwatervorm in het aquarium waardoor de oude bladeren eerst afstreven,omdat jouw bak nog niet zo lang staat kan dit ook het geval zijn.

Met waterwaarden meten kom je ook aan een hoop informatie,zoals bv je drijfplanten hebben nitraat nodig om het goed te doen.

Ik heb de twee meest aangevreten planten weggegooid en ik ga wat vaker komkommer voeren. Zijn er nog meer groentes die L's en slakken lekker vinden?

Ik zal de rest van de planten voorlopig even aankijken. De meeste doen het best wel aardig gelukkig 🙂

Nog meer groenten? Haha zet je schrap😛

Ik voer mijn slakken en garnalen het volgende:
-komkommer
-doperwten
-sla
-andijvie
-courgette
-wortel
-bloemkool
-broccoli
-Spercieboon (alleen de boon, niet de schil)
-bruine boon
-spruitjes

Verder probeer ik rauwe schijfjes aardappel.. maar dat vinden ze niet allemaal even lekker..

De rest wordt met graagte helemaal opgegeten!

Ooooh dus zo'n beetje alles wat ik savonds op tafel zet qua groenten vinden de vissen ook lekker 😀 Dank je Black!

Ik had er ook last van dat mn Zwaardplant werd aangegeten. het werden eerst vale en doorzichtige plekjes en daar vrat het L nummer mooi gaten in dus.
Wellicht goed om een foto te posten van de gaatjes.
Ik zie bij jou posthoornslakken en die heb ik ook en geen last ervan dat ze de planten opeten hoor.
Ik verdenk dus je L nummer en zou ook zeggen voer een algtablet en wat komkommer enzo.
Ik denk niet dat jouw slakken dit doen.

Wel is het zo, zoals hier al staat, dat wanneer een plant minder goed groeit dat slakken wel de afstervende blaadjes graag opeten. Dat zou wel goed kunnen.
Je hebt dacht ik ook vrij veel snelgroeiers dus wat plantenvoeding is dan nooit verkeerd. Deze halen de voeding uit het water en niet zozeer bij en van de kleibolletjes.
Dat doen je crypto s juist wel weer.

Sjeff zei:
Ooooh dus zo'n beetje alles wat ik savonds op tafel zet qua groenten vinden de vissen ook lekker 😀 Dank je Black!

Voornamelijk de slakken hoor 😛 Maar de L zal het zeker niet laten liggen..

Toch nog even foto's gemaakt voor de zekerheid, wat denken jullie de L's dan die het doen?

996551_0_82_dsc_0356.jpg

384562_0_82_dsc_0357.jpg

Ik hoor het graag van jullie 🙂

Plantje ziet ook wat gelig met algjes op de randen ipv fris groen,denk dat het iets van gebrek aan ijzer is bv.

Zoals John al aangeeft is er hier wel een tekort ergens van.
Dit is niet echt het werk van de L nummer. Die maakte hier meer gaatjes in het midden van de bladeren.

Wat zijn je waterwaarden en wat voeg je toe??

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan