Wat is er nieuw

planten gaan dood?

• Onderwerp starter Onderwerp starter brianovitch
  • Startdatum Startdatum
B

brianovitch

Guest
Beste,

Ik heb een 60x30x30 aqua met 1 dwegkogelvis, 6x otocinclus, 5x corydora en 3x kuhlli.
Nu heb ik allemaal verschillende snelgroeiers geprobeerd maar alles gaat dood, in het begin nergens last van gehad en voegte geen plantenvoeding toe.
nu voeg ik elke dag easycarbon toe maar nog geen resultaat. Nog andere tips?

[Edit]

Heb 1 plant op een blok hout groeien die voeding uit wortels haalt, deze is niet kapot te krijgen en blijft mooi groen.

Planten zijn redelijk belangrijk voor mijn bestand aangezien kogelvissen een drukbeplant aqua willen maar zoals het nu is gaat het niet

Beste Brian,

Het zou handig zijn als je waterwaarden bekend zijn, aan de hand hiervan kan er een beter advies gegeven worden.
het zou kunnen liggen aan een tekort van voedingsstoffen.==> no3, po4, fe, co2 etc.
Wat voor bodem heb je in je aquarium? je bodem zou te fijn kunnen zijn en dicht kunnen slippen, waardoor de wortels van de planten kunnen gaan rotten.
Het zou zoveel kunnen zijn..licht etc..

groetjes

dank voor de snelle reactie!

Waterwaardes heb ik op het moment geen idee van, heb geen testsets op dit moment. als bodem heb ik filterzand, veel opgezocht en gevonden dat het nooit kan dichtslibben. Overigens geen lelijke voedingsbodem

voor een gericht advies acht ik de waterwaarden als een vereiste..
misschien kan je alvast wat meer vertellen over je verversings beleid, je soort verlichting en de duur.
zonder waterwaarden is het moeilijk schatten, daar het probleem vaak daaruit af te lezen valt.
Wat voor soort waterplanten je hebt is misschien ook handig en een foto zegt meer dan 1000 woorden.

filterzand zou inderdaad prima moeten zijn, dus daar kunnen we al een stukje waarschijnlijk wegstrepen als oorzaak.
Ik denk dat je planten voeding te kort hebben... met easycarbo is niet alles gedekt.

Waterwaarden zijn ook maar een onderdeel van een totaalbeeld. Naar mijn idee worden er uit waterwaarden alleen veel te snel conclusies getrokken. Laten we ook maar eens aantonen dat het zonder de waterwaarden ook kan, iemand helpen, door het kijken naar de andere informatie en de foto's.

@Brian: het is duidelijk, we hebben wel veel meer info nodig. Welke planten? Waar gekocht? Hoe lang gehad? Na hoe lang gingen ze dood? Wat noem jij trouwens 'dood' bij een plant? Heb je foto's van je bak? Inderdaad info over de verlichting en de duur daarvan?

~ Ivo

Ik ga er even voor zitten;

verversingsbeleid: 20% per 2 a 3 weken
Hoe lang heb ik de planten? 2 weken geleden gehaald(allemaal, behalve die op het hout en die vlak voor het filter)
Wat noem ik 'dood'?Als er geen blad meer aan zit en de plant nagenoeg niet meer groeit.
verlichting en duur; 12 uur per dag, lamp: aquael decolight 11w(enige die past op dit aqua)

Welke planten? zie foto's, zijn wat minder geworden want ik heb 5 minuten geleden een nood quarantaine plek gemaakt zodat een van mijn cory's wat bij kan komen(kogelvis laat hem niet met rust, ik denk te weinig planten dus gaat zich vervelen en vinnenhappen). die mat gaat eruit zodra de cory zijn vinnen weer terug heeft, ik schat 1 maandje.

xNUBiIgk17gSQWTcl8GzTGLwJd3zoQdc.jpeg

Die rode is 2 weken oud, begint zijn blad al weer te verliezen...die op dat hout blijft goed(wel wat krommere bladeren helaas)

geen idee wat voor plant is, was een mooi bosje...nu helaas nog 1,5 blad eraan.

deze staat nu half in quarantaine plek en half aan de andere kant. Dit is er ook een die voeding uit wortels haalt en dus niet snel dood gaat.

[EDIT]
zag de vraag "Waar Gekocht?" over het hoofd. Bij de lokale Faunaland 😉

Er zijn planten die wat makkelijker te houden zijn en planten die iets meer eisen hebben,de rode plant is wat lastiger te houden zonder extra toevoegingen.
De middelste foto lijkt wel op javavaren en die doen het in het algemeen wat beter als ze op steen of hout gebonden zijn.

Wat betreft de kogelvis is het niet heel raar dat deze aan de vinnen van oa corydoras vreet en lijkt me meer door een gebrek aan slakken of ander "vlees" te komen dan het gebrek aan planten.

Kogelvissen ligt echt niet aan het te kort aan vlees, een maal in de twee dagen diepvriesvoer met af en toe gevriesdroogde slakken.

Overigens zijn dit niet de enige planten die ik heb geprobeerd, maar alles stopt ermee

Een Aquael Decolight geeft niet genoeg licht voor een 60x30x30, maar is bedoeld voor nano-aquaria.
Daardoor heb je ook een dik plakaat bruinalg op je stenen zitten, wat een teken is van te weinig licht.

Je kan beter eerst beginnen met het aanschaffen van tl-armatuur met tl-buis of led-verlichting. Die zijn er wel voor jouw maat bak.

brianovitch zei:
Kogelvissen ligt echt niet aan het te kort aan vlees, een maal in de twee dagen diepvriesvoer met af en toe gevriesdroogde slakken.

Dus om de dag dat ze geen voer krijgen zullen ze geen trek hebben en voor de lol vinnetjes happen denk je?

De verlichting is wel een goed punt van Melvin idd.

Vinnetjes happen doen ze niet zomaar inderdaad, maar er zijn zoveel redenen voor dat ik de focus op het voer niet meteen volg. Om maar eens te beginnen bij het feit dat dit scholenvissen zijn en van scholenvissen weten we nu eenmaal dat die atypisch gedrag kunnen vertonen in hun eentje. En als het om het trek te doen zou zijn, zou je verwachten dat ze alleen vinnetje gaan happen op de dagen dat ze niks te voeren krijgen, toch?

~ Ivo

Wie weet Ivo,kan nooit geen kwaad om daar eens op te focussen toch?!
Waarom trek jij vaak een hoop reacties naar jezelf toe om daar commentaar op te leveren?

Dit gaat niet om mij, maar om het kogelvisje van Brian. Hij geeft aan dat ze genoeg te eten krijgen, na jouw eerste opmerking daarover. Ik ben geneigd dat serieus te nemen, mede omdat ik weet dat Brian zich prima heeft ingelezen over dwergkogelvisjes en hij degene is die het visje nu een tijdje heeft heeft kunnen observeren. Brian geeft verveling als oorzaak aan. Daar leg ik me bij neer, jij zo te zien niet. Prima! Maar als je er zo van overtuigd bent dat het aan het voer ligt, kun je mijn vraag makkelijk beantwoorden. Bovendien, van een antwoord op die vraag kan Brian alleen maar wijzer worden, het op mij betrekken heeft Brian helemaal niets aan.

Dan maar terug naar de planten van Brian.
Brian, die plant op het hout, zie ik goed dat dat een Anubias barteri var. barteriis? Zo ja dan horen die kromme bladeren er een beetje bij en is dat alvast iets om je niet druk om te maken.

~ Ivo

Ik zal een lang verhaal kort houden maar is gewoon het geval dat jij bij verschillende mensen van het forum irritaties opwekt door heel vaak goedbedoelde adviezen van mensen in topics van je eigen commentaar voorziet.
Is heel jammer want is gewoon een feit dat je over veel kennis beschikt maar op zulke momenten overkomt als iemand die echt werkelijk alles beter weet en andere mensen het gevoel geeft dat ze nutteloze reacties geven.

Doe ermee wat je wil maar moest het gewoon ff kwijt 😉

Nou ik wil dan ook nog wel iets zeggen 😉.
Waterwaarden zijn denk ik ��n van de belangrijkste dingen om te weten om een oordeel/advies te kunnen geven. Vaak is een combinatie met een foto helemaal perfect en een korte toelichting hoe de bak wordt onderhouden en hoe het beleid is mbt verversen en dat soort zaken.
Zoals ik de foto bekijk en de info lees dan denk ik dat er meer licht boven moet, maar dat de waterwaarden ook wel nuttig zijn om te weten.Er zouden best tekorten mee kunnen spelen.
Er zijn soms/vaak meerdere oorzaken te vinden in een bak.
Wellicht kan de TS de waarden eens laten testen in de winkel??

Seabait zei:
Doe ermee wat je wil maar moest het gewoon ff kwijt 😉
en ik stel die vragen juist omdat ik niet alles weet, maar wel altijd wil proberen mee te denken. Jammer als dat er zo weinig in wordt gelezen.
Nu kan ik best proberen een en ander eens wat anders op te schrijven, maar het moet wel van twee kanten komen... 😉

Hier in dit geval: jij bent er kennelijk van overtuigd dat het te weinig voeren (of te weinig keren in de week voeren) de oorzaak is voor het vinnetjes bijten van het dwergkogeltje. Dan vraag ik - nogmaals, anders geformuleerd - waarom denk je juist daaraan en niet aan een van de andere mogelijke oorzaken (in het bijzonder de door Brian gestelde verveling)?

~ Ivo

jessicapilon zei:
Waterwaarden zijn denk ik ��n van de belangrijkste dingen om te weten om een oordeel/advies te kunnen geven
Natuurlijk zijn waterwaarden van belang en altijd handig om te weten, maar ik heb twee gedachten daarover:
- soms wordt naar mijn idee te veel op enkel kale gegevens afgegaan (daar was laatst een voorbeeld van, je herinnert het je vast);
- het komt soms bijna over alsof zonder waarden geen antwoord gegeven kan worden, en dat vind ik jammer. Zie bijv. het antwoord van Melvin hierboven, daar waren zo te zien geen waterwaarden voor nodig.
Natuurlijk staat buiten kijf dat meer informatie altijd bijdraagt aan een completer beeld en aldus kan bijdragen aan betere antwoorden.

~ Ivo

Ja ok, soms kan een goede foto ook al veel of voldoende info geven.
Dat is waar. Maar met de waterwaarden ernaast heb je dan vaak een bevestiging van je vermoedens die je hebt nav een foto.
Het blijft een feit dat meer informatie altijd goed is. In de regel vraag ik vaak om de waarden en een foto.

Wow wat een discussies breng ik teweeg! Maar even ontopic;
Dit lampje zat er standaard in en hier heeft hij altijd goed op gedraait?(2 weken geleden nog een nieuwe gehaald omdat oude kapot is gegaan...🙁

Had al rondgekeken voor led verlichting maar dit was op mijn studenteninkomen even iets te prijzig. T5 lampen + armaturen helaas ook...maar,
Ik zal wanneer ik tijd heb even me waardes laten testen. Kijken of dat licht op de zaak schept!

Wel het volgende; er ligt een beetje grijzige waas op het water, zou dat het licht kunnen blokkeren??

Over het voeren:

Na veel inlezen heb ik gevonden dat wanneer de buikjes van kogelvissen weer plat zijn het tijd is om te voeren. Nu is dit na 1 dag nog echt niet het geval...vandaar een maal in 2 dagen.

Over scholen vissen;
had ze eerst in een duo maar helaas is er eentje na veel proberen aan inwendige parasieten overleden..(het vinnen bijten is niet toen begonnen!!)

Als je de lamp hebt vervangen kan het wennen aan het nieuwe licht ook een rol spelen. Wellicht heb je nu meer licht en is de vraag naar voeding groter.
Dus voordat de nieuwe lamp erin zat ging het goed als ik het goed begrijp en waren er geen algen of planten die dood gingen??

Nee, helaas was het al het geval voodat de vorige het begaf(overigens exact dezelfde weer toegevoegd)

Anders had ik hier ook rekening mee gehouden!

Brian, heb je toevallig een logboekje bijgehouden van wat je wanneer zoal aan het aquarium hebt veranderd en welke planten je op een bepaald moment had? Zo ja, dan zou je kunnen proberen terug te halen hoe de situatie was toen het nog allemaal vlekkeloos verliep.

Nu heb je een nieuwe lamp gehaald. Zou het zo kunnen zijn dat de nieuwe wat meer licht opwekt, waardoor de vraag naar voeding is gestegen en er nu tekorten zijn ontstaan?
(edit: laat maar, vraag al beantwoord)

Dat van het voeren i.c.m. met het platte buikje is inderdaad de informatie die ik ook kende.
Er zijn een paar filmpjes op YouTube te vinden waar je de dwergkogeltjes als school kunt zien optrekken. Die kan ik voor je opzoeken als je wilt, gewoon voor de leuk?

~ Ivo

Ja lijkt me leuk mascha&ivo!

Nee helaas geen logboek. Ik weet wel ongeveer welke planten ik had;
Een kleine stekelige(geen aquarium plant leek mij later)
Belgisch kruid(als ik het goed heb, groeide als een tierenlier)
Gedraaide dunne stengels(werden ne 3/4 weken bruin.

Verdere veranderingen? Nee niets naast het toevoegen van de cory's

En even om devoorgaande discussies af te kappen/ toe te lichten die over wel/geen verveling gingen;

Na veel inlezen heeft een dwegkogelvis een drukbeplant aquarium nodig. Ofwel alle zichtlijnen moeten gebroken zijn(lees; niet vanaf de zijkant dwars door het aqua heen kunnen kijken) Zo is elk hoekje een nieuw "kamertje" die deze vis kan ontdekken. Ook gaat hij dan van een stuk zijn territorium maken. Mocht het aqua dan niet genoeg beplant zijn gaat deze vis zich vervelen.

Kortom; een leuk pittig visje met zijn eigen karakter. Weet hoe je ermee om moet gaan dan blijft elke dag weer een nieuw avontuur!

brianovitch zei:
Ja lijkt me leuk mascha&ivo!
Kijk eens:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=BdbV_nrU-UI[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=HcBOyaoVdg0[/video]

brianovitch zei:
Nee helaas geen logboek.
Misschien een idee om dat te gaan bijhouden? Er staat op het forum ergens een voorbeeld.

~ Ivo

Misschien wel slim ja, ik zal eens kijken maar zou het aan die grijzige waas op het water kunnen liggen??

Beste Brian,

de grijzige waas doet mij denken aan een kaamlaag, hier een link met meer info: http://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/kaamlaag.pdf

De waterwaarden zijn handig te weten in deze kwesties om te controleren welke stoffen er mogelijk ontbreken, die je planten nodig zouden kunnen hebben.
de Alternanthera reineckii (rode plant - denk ik) heeft wat ijzer nodig en over het algemeen hebben rode planten ook meer licht nodig.
Door middel van waterwaarden zijn dit soort punten snel weg te strepen en het kan een zekerheid geven.

Kan het zijn dat je bak langzaam achteruit is gegaan sinds de aanschaf van de kogels, of omdat je bijvoorbeeld meer planten aan bent gaan schaffen (meer opname, eerder tekorten)? Ik ga ervan uit dat je verlichting toereikend is, daar dit voorheen ook zo was. Daarbij is mijn kennis op dat vlak te beperkt, om daar diepgaand op in te gaan en daarover lees ik dankbaar mee op wat de medeforumers te zeggen hebben 🙂.

Grijze waas op het water klinkt inderdaad als een kaamlaag. Een beetje olie-achtig uiterlijk ook.

Is het water zelf wel gewoon helder (en niet troebel wit) ?

~ Ivo

Zover ik weet niet, olie achtig is het wel!

maar eens proberen om het weg te halen, zou het kunnen dat hierdoor de lichtopbrengst niet optimaal is??

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan