Planten gaan kapot door alg?


Wat me in dit alles opvalt is dat mensen die een complete voeding van of backplay of planted box gebruiken, nagenoeg geen problemen hebben met de planten en/of algen.

Maar dat er wel veel problemen zijn met bijvoorbeeld Profito of easy carbo.
Ik heb jarenlang Profito gebruikt. Dit is beslist wel goede plantenvoeding en redelijk compleet. Nu ben ik al een tijdlang bezig met de spullen van Backplay die evengoed zijn maar aanzienlijk voordeliger!
Let op: Easy Life Carbo is een eigenlijk een buitenbeentje. Dit is bedoelt als koolstof voeding. Men, Easy Life producent, noemt het zelf, vloeibare CO2. Dit is denkelijk wat te kort door de bocht. Het is beslist geen CO2.
Wanneer er algenproblemen zijn heeft dit altijd te maken met tekorten! Het is dus zaak om uit te vinden welke deze zijn om aldus de problemen te verhelpen. Overigens zou ik nooit algenbestrijdingsmiddelen gebruiken, als gezegd, achterhaal de oorzaak!
 
Ben het met je eens Ben alleen vraag ik me af in hoeverre dit ook voor de roetalg van toepassing is. Als ik de link zo lees dan is het een taaie bacterie die kan meeliften. Zelf heb ik er geen ervaring mee en durf er dan ook niks zinnigs over te zeggen. Bruinalg is net als de blauwalg ook een bacterie en vaak zijn bacterien en de belasting daar mede de oorzaak. Maar of dat ook voor deze alg zo is weet ik niet.
 
Dit kwam ik tegen in een RTF op Aquaplantexchange:
Roetalg
Wat is roetalg?
Net als blauwe alg is roetalg geen 'echte' alg. Roetalg is een samenstelling van schimmelvlokken, zwavelbacteriën en algen (Chlorococcaceae) gebonden in een slijmerige substantie. De grijze kleur in het slijm wordt veroorzaakt door een zwavelijzerverbinding. (zie HA, jaargang 50 nr. 3 september 1979)
Roetalg manifesteert zich eerst als een dun zwart randje op enkele blaadjes van b.v. Lobelia cardinalis. Die zwarte randjes zijn er gemakkelijk af te vegen, maar ze zijn na enkele uren al weer terug! Na vrij korte tijd heeft de alg zich uitgebreid en kunnen de blaadjes van b.v. een plantje als Rotala rotundifolia al geheel bedekt zijn. Weg hevelen helpt wel maar na enige uren is de ' alg,' weer terug en breidt zich weer verder uit.

Hoe weet men dat het roetalg is?
Het is vrij eenvoudig zekerheid te krijgen of een bak geïnfecteerd is met roetalg: men vult een jampot met aquariumwater en gooit daar een druppel koffiemelk in. (roeren) Wanneer er sprake is van roetalg ziet men na zo'n uur of twee grijze 'snotachtige'wolkjes in het jampotje ontstaan.
Ook bij 'goede' waterwaarden
Ondanks regelmatig water verversen en redelijke waterwaarden: pH 7, KH 4, GH <10, NO2 0, NO3 5 mg/l, PO4 < 0,1 mg/l, ging de roetalg ook mijn deur niet voorbij en de planten in een van mijn bakken waren op een gegeven moment behoorlijk bedekt met de alom bekende grijze slijmerige laag. Zoals gezegd, afhevelen helpt niet en filteren ook niet want laat blauwe alg zich nog wel met filteren over stro bestrijden, bij roetalg heeft een dergelijke behandeling geen resultaat. Ook een diatoomfilter biedt geen soelaas alhoewel door een dergelijk filter heel wat uit gefilterd wordt blijft er toch genoeg achter om weer een laagje te vormen.

Roetalg is besmettelijk
Want bij wijze van experiment heb ik een met roetalg besmet plantje in een 'schone' beplante bak geplant. Al na drie dagen was de plant ernaast aangetast en na ruim week was een kwart van het plantenbestand gedeeltelijk met roetalg bedekt. De waterwaarden van dit bakje waren ongeveer gelijk aan de eerstgenoemde bak.

Bestrijding van roetalg
In het genoemde artikel (HA sept. 79) worden maar liefst 22 verschillende toegepaste methoden beschreven echter zonder resultaat. In een ander artikel laat iemand in zijn bak 60 volwassen guppen los en de roetalg verdween. Persoonlijk vind ik 60 guppen een nogal eenzijdige visbezetting. Men kan ze natuurlijk verwijderen als de klus geklaard is maar wat gebeurt er dan daarna? Omdat blauwe alg en roetalg geen echte algen zijn maar bacteriën die een anaërobe omgeving prefereren kunnen zij door toediening van (zuurstof) waterstofperoxide (H2O3) (anti-bacterieel!) bestreden worden. Een aantal jaren geleden heb ik met succes blauwe alg bestreden d.m.v. waterstofperoxide in een 3%-oplossing.
Nu zijn vele aquarianen wars van chemische middeltjes en natuurlijk is waterstofperoxide een chemische stof maar wist u dat natuurhoning, dat zo'n puur natuur imago heeft, ook waterstofperoxide bevat? Bovendien laten wij d.m.v. waterstofperoxide geen chemische verbindingen los, die we later bijna niet meer uit ons aquarium kunnen verwijderen. Het waterstofperoxide (3%) werd toegepast in een dosering van 50 ml op 100 liter aquariumwater.
 
Dankjewel :)
Ik ga morgen waterstofperoxide halen.

Hoop dat het geen consequenties heeft voor mijn vissen.
 
Het lijkt mij ook zoals ik al zei roetalg. Foto s zijn soms vertekenend maar als je daar van overtuigd bent dan zou ik de strijd aangaan. Ik ben benieuwd hoe je het gaat aanpakken en wat het resultaat zal zijn:).
 
Zover ik heb gelezen is dat niet zo als je alles met beleid doet en zoals staat te lezen ook. Wel voorzichtig zijn dus zou ik zeggen. Veel succes en ik hoop dat het gaat helpen.
 
Awh okee, ik ga het morgen proberen.
Helaas heb ik geen druppelaar. Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld elk half uur een bepaalde hoeveelheid in het water te doen? Zodat dit over de dag verdeeld is?
 
Kan iemand mij hierin adviseren?
 

Terug
Bovenaan